• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Maar zuinig bouwen
veel beter dan gevraagd in Vlaanderen
is voor velen nog altijd niet nodig, duur, …

stijgende energieprijzen zijn al jaren de gewoonte in B en rest van EU
ik ben tevreden met NOM ??

Ben nog heel tevreden met stookolie. Aangekocht wanneer het goed uitkwam en kan 1,5 - 2 jaar voort om op een goed moment wachten voor in te kopen. Tot ze die taxen ook nog wat hoger gaan doen... . Ondertussen kat uit de boom kijken voor al de innovatieve ontwikkelingen totdat deze echt rendabel worden.

Voor nieuwbouw begrijp ik de "moderne alternatieven" .

Voor oudere huizen haal je de investeringen (tenzij isolatie aan/in dak) voor zuinig verbruik er nauwelijks tot niet uit. Ramen duurt zeer lang en is meer voor comfort. Energieprijs mag nog heel wat stijgen vooraleer je een aantal "verbeteringen" financieel terug verdient.
Gas, olie, zal nog wel een tijd meegaan. Die zonnepanelen worden ook van iets gemaakt. Of gas in huishoudens verboden wordt...tja belgische overheid verandert nogal eens van gedacht.Tien jaar geleden kreeg je nog subsidies voor een dieselwagen. Zeg nooit nooit. De huidige klimaat focus kan over 5-10 jaar omslaan, ongeacht of je deze terecht vindt/is of niet. Als het leven duurder wordt telt de buidel, niet de idealen.
Gas afsluiten gaan ze niet doen in de eerste 10 jaar in België, politiek zelfmoord en we weten hoeveel moed ze allemaal hebben. Nieuwe wijken niet meer aansluiten is één ding, maar afsluiten is nog iets anders. Gas toevoer is nog altijd zeker via zowel Duitsland (uit Rusland) als Zeebrugge met LNG terminals.

De prijzen zijn wel aan stijgen maar er zal wel op een moment meer productie komen, oil&gas doet al jaren minimum aan investeringen, en dan zal het zich wel terug stabiliseren.

Wat wel een politiek probleem zal worden is de energie kost en huisvesting met slechte isolatiewaarde. Je krijgt daar aan ene kant de middenklasse die in nieuwbouw met laag energie verbruik zal wonen (omdat ze ook investering in hebben gedaan), maar aan andere kant veel mensen (alleenstaand, laag inkom, ...) die alleen in de meer basis woningen kunnen wonen. Je hebt nu gezien hoe met de eisen van huurwoningen te verhogen er verschillende huizen met enkel glas en dergelijke zijn verkocht geworden, meestal dan aan jonge mensen die investeren erin om zelf te wonen. Huidig aanbod op huurmarkt is ook duurder geworden. Deze mensen zullen uit de markt geduwd worden voor zowel aanschaf als huur. Een relatief groot deel van uw bevolking die gevoel gaat krijgen dat ze geen basis woning meer kunnen kopen/huren en verwarmen wordt een probleem.

Enige manier dat die zal onder controle kunnen gehouden worden zal een serieus subsidie beleid worden en uitbreiden sociale huisvesting (maar waar we dat geld gaan halen ...)
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Inderdaad. En dat is ook wat mij stoort in heel dat BEN-verhaal: je verbruik mag nog torenhoog zijn, als je maar genoeg zonnepanelen legt, ben je 'goed bezig'. Meer algemeen heel het EPB-verhaal: hoeveel zijn er niet die alleen maar het E-peil kennen en als waardemeter gebruiken om te bepalen of ze goed bezig zijn. K/S-peil: nog nooit van gehoord. Terwijl dat net je basis zou moeten zijn.
Hier S-peil onder de 15 en grotendeels daardoor E <= 20 en dat zonder PV en warmtepomp (wel warmtepompboiler en zonnecollectoren)
Het wordt ook langs alle kanten gestimuleerd op die manier. Van de EPB verslaggever een offerte gekregen met een info-fiche die we moesten invullen bij akkoord. Met naam, adres, gegevens architect, ... Daar onderaan staat de zin
Opdrachtgever beoogt voor de EPB doelstelling volgende resultaten: Minimum EPB-eisen OF Lager E-Peil:......
(en dat het lager E-peil in te vullen).
Ik heb me de vrijheid genomen om dat 'Lager E-Peil' te doorstrepen en er 'Beter/Lager S-Peil' geschreven. Weliswaar zonder daar een getal op te plakken, want waar E-peil eenvoudig verlaagd kan worden mbv zonnepanelen, is dat bij het S-peil heel wat moeilijker :)

Gas afsluiten gaan ze niet doen in de eerste 10 jaar in België, politiek zelfmoord en we weten hoeveel moed ze allemaal hebben. Nieuwe wijken niet meer aansluiten is één ding, maar afsluiten is nog iets anders. Gas toevoer is nog altijd zeker via zowel Duitsland (uit Rusland) als Zeebrugge met LNG terminals.

De prijzen zijn wel aan stijgen maar er zal wel op een moment meer productie komen, oil&gas doet al jaren minimum aan investeringen, en dan zal het zich wel terug stabiliseren.

Wat wel een politiek probleem zal worden is de energie kost en huisvesting met slechte isolatiewaarde. Je krijgt daar aan ene kant de middenklasse die in nieuwbouw met laag energie verbruik zal wonen (omdat ze ook investering in hebben gedaan), maar aan andere kant veel mensen (alleenstaand, laag inkom, ...) die alleen in de meer basis woningen kunnen wonen. Je hebt nu gezien hoe met de eisen van huurwoningen te verhogen er verschillende huizen met enkel glas en dergelijke zijn verkocht geworden, meestal dan aan jonge mensen die investeren erin om zelf te wonen. Huidig aanbod op huurmarkt is ook duurder geworden. Deze mensen zullen uit de markt geduwd worden voor zowel aanschaf als huur. Een relatief groot deel van uw bevolking die gevoel gaat krijgen dat ze geen basis woning meer kunnen kopen/huren en verwarmen wordt een probleem.

Enige manier dat die zal onder controle kunnen gehouden worden zal een serieus subsidie beleid worden en uitbreiden sociale huisvesting (maar waar we dat geld gaan halen ...)
Bij de middenklasse! Die kan het betalen, want ze hebben lage energiekosten want zitten in een goed geïsoleerde woning! :sneaky: Ze zullen snel ipv verbruik, de aansluiting gaan aanrekenen. Anders komen er niet voldoende inkomsten meer binnen!

Maar, ik ben er niet van overtuigd dat 'de middenklasse' in een nieuwbouw zit met laag energieverbruik. De top van de middenklasse misschien, maar de rest? Als ik zie hoeveel een nieuwbouw kost.....
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Van de gas af en dan velen die terug/meer met hout gaan stoken...
Dat ze dat al maar eens eerst verbieden.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Bij de middenklasse! Die kan het betalen, want ze hebben lage energiekosten want zitten in een goed geïsoleerde woning! :sneaky: Ze zullen snel ipv verbruik, de aansluiting gaan aanrekenen. Anders komen er niet voldoende inkomsten meer binnen!

Maar, ik ben er niet van overtuigd dat 'de middenklasse' in een nieuwbouw zit met laag energieverbruik. De top van de middenklasse misschien, maar de rest? Als ik zie hoeveel een nieuwbouw kost.....
Die aansluiting zwaarder aanrekenen maar zal dan ook probleem worden om elektrische wagens te stimuleren.

Ik ben akkoord met je opmerking dat prijzen héél hoog aan het worden zijn. De SOB woningen hier in de buurt voor gesloten woning van net over 100m² op 250-300m² grond zit je nu reeds aan 300k op de geafficheerde prijs. En dat zal het wettelijk minimum zijn en nog niet echte LEW.

Maar onder nieuwbouw zie ik alles ook van appartementen.
Van de gas af en dan velen die terug/meer met hout gaan stoken...
Dat ze dat al maar eens eerst verbieden.
Ook correcte opmerking, bij ons gelukkig niemand in de buurt die nog zo zijn huis verwarmd.
 

Michielr_999

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 jan 2021
Berichten
492
Waarderingsscore
316
Punten
63
Vandaag voorschotfactuur gas laten aanpassen van 56€/maand naar 90€/maand.

Op mijn vraag heeft EBEM aan de hand van mijn geschatte verbruik (gebaseerd op voorgaande jaren) berekend hoeveel het aan de huidige gasprijs zou kosten... Bijna een verdubbeling dus..

Gemiddeld verbruik per jaar: 12000kwh voor een rijwoning (+-175m² bewoonbaar) met 30cm cellulose in het dak en gevels (behalve voorgevel) matig geïsoleerd met 6cm EPS. Vloer geïsoleerd met 5cm pur (volle grond) tot 15cm vlas (kelder).
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Volgens mij niet. PH gaat over een zo laag mogelijk energieverbruik. NOM kan je bereiken door een massa zonnepanelen icm een hoog verbruik.
22 panelen
5 kWp is niet zo veel, denk ik
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Volgens mij niet. PH gaat over een zo laag mogelijk energieverbruik. NOM kan je bereiken door een massa zonnepanelen icm een hoog verbruik.
Je hebt gelijk. Ik had NOM gegoogled en er was inderdaad sprake van warmtepompen en zonnepanelen dus het gaat inderdaad niet over zo’n laag mogelijk energiegebruik maar eerder een zo laag mogelijke energiefactuur
Inderdaad. En dat is ook wat mij stoort in heel dat BEN-verhaal: je verbruik mag nog torenhoog zijn, als je maar genoeg zonnepanelen legt, ben je 'goed bezig'. Meer algemeen heel het EPB-verhaal: hoeveel zijn er niet die alleen maar het E-peil kennen en als waardemeter gebruiken om te bepalen of ze goed bezig zijn. K/S-peil: nog nooit van gehoord. Terwijl dat net je basis zou moeten zijn.
Hier S-peil onder de 15 en grotendeels daardoor E <= 20 en dat zonder PV en warmtepomp (wel warmtepompboiler en zonnecollectoren)
Ik vind BEN ook niet OK
 

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
Nog een interessant artikel:
Stroomfactuur sloopt kaap van 1.000 euro, gasfactuur die van 1.600 euro

 

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
Als de prijzen zo blijven stijgen zullen er meer mensen op het sociaal tarief komen of wel geen stroom meer bij een energieleverancier krijgen en dan moeten overstappen naar budget meter en stroom via fluvius moeten aankopen. En de prijs bij fluvius die je dan betaald is hoger dan bij een energieleverancier.
 

M1ke

Actief Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Berichten
195
Waarderingsscore
86
Punten
28
België staat op nr 3 in europa voor hoogste all-in electriciteits kosten (2020).
Netwerkkosten en dergelijke zijn we nr 1. En het is niet dat ons netwerk zo fameus is... .
Pure taxen +- nr 6. .
Pure aankoop kostprijs nr 6. Op zich relatief niet zo heel veel grote verschillen tussen de landen.
Aangepast naar het inkomen zitten we verbazend wel in de middenmoot. Al weet ik niet of dat bruto of netto inkomen zijn
Grootste aandeel gaat naar netwerkkosten... Ander groot deel naar taxen.

Sommige landen in Europa is het de helft van bij ons.
Wil maar zeggen, het dient helemaal niet zo duur te zijn. Bewuste keuze van politiek en "dus in theorie door ons allen"... . Efficientere netwerkkosten, een relatief click-systeem zoals bij brandstof aan de pomp, ...

@Michielr_999
Waarom voorschotfactuur aangepast? Je geld vroeger kwijt zijn aan de staat en energieleverancier..
 

lening

Actief Lid
Lid geworden
17 jul 2018
Berichten
217
Waarderingsscore
67
Punten
28
Hier op Hln laten ze zien hou u energie factuur verdeeld is.

 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43

"De prijzen van gas en elektriciteit blijven maar stijgen. Energieregulator Creg heeft berekend dat een gemiddeld gezin meer dan 1.000 euro per jaar zal betalen voor elektriciteit en maar liefst 1.600 euro voor aardgas. De tijd van goedkope energie is voorbij, na de voordelige coronadip."

Amai als het nu een strenge winter wordt zullen de mensen met laag inkomen/slechte isolatie het wel voelen...

Vraag me eigenlijk af hoelang we nog gaan mogen stoken op hout.

Blij dat wij begin dit jaar een overstap hebben gedaan met vast tarief
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Het lijkt er op dat in ieder geval dit jaar de gasprijs extreem hoog blijft. Ik volg de laatste tijd de TTF gasmarkt waar de prijs per MWh wordt verhandeld. Zie https://www.theice.com/products/27996665/Dutch-TTF-Gas-Futures/data?marketId=5285052&span=2 voor de future contracten voor deze winter.
Zojuist nog even gecheckt en wederom een record. € 62,45 per MWh voor oktober 2021.

Uitgaande van 9.6 kWh in een m3 gas komen we op een prijs uit van 60 cent per m3.
Voor NL komt daarbij energiebelasting (EB) 34,856 cent en Opslag Duurzame Energie 8,51 cent en BTW 21%. Totaal € 1,25 per m3 als kale kostprijs zonder marges.
Hoe de berekening in België gemaakt moet worden weet ik niet maar vermoedelijk komt je boven de 80 cent/m3 uit.

Op de elektriciteitsmarkt vindt dezelfde clusterfuck plaats. De CO2 prijs is momenteel € 61,10 ( https://nl.investing.com/commodities/carbon-emissions ) en dat zorgt voor ongeveer 3 cent aan extra kosten voor stroom uit gascentrales en 6 cent voor stroom uit kolencentrales. Dat bovenop de 12 cent/kWh aan kostprijs voor gas (50% rendement). Voor kolen zie je dat de kolenprijs ook op een record staat.
Op de intraday markt kan je zien voor welke prijzen elektriciteit verhandeld wordt op de verschillende tijdstippen van de dag. Zie https://www.energiemarktinformatie.nl/beurzen/elektra/. Vanavond tussen 18:00 uur en 20:00 uur is die kale groothandelsprijs 20 cent/kWh. Gemiddeld over de dag 14,5 cent. Vorig jaar lagen die prijzen rond de 5 cent/kWh.

De positieve kant is natuurlijk dat bij die prijzen geen enkel hernieuwbare energie project nog subsidie nodig heeft en dat energie besparen/isoleren enorm lonend is geworden.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Misschien een linkje naar dit topic posten in elk gas vs warmtepomp topic van de voorbije maanden.

Info van Testaankoop:
Voor een gemiddeld aardgasverbruik (23.300kWh) bedroeg de gemiddelde prijs van vaste contracten in augustus 2020 zo'n 569 euro. Vandaag betaal je hiervoor al 1094 euro. Dat is een verhoging met liefst 92 procent (elektriciteit+40% over dezelfde periode). De prijs van variabele contracten is zelfs verdrievoudigd van 329 naar 1012 euro.
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Ik zou nog wat kerncentrales sluiten.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ergens is iemand veel geld aan het verdienen, wellicht door bewuste manipulaties.
 

wawadadakawa

Actief Lid
Lid geworden
15 jul 2011
Berichten
446
Waarderingsscore
92
Punten
28
Ik heb medelijden met al die mensen die op basis van zuiver financiële redenen voor aardgas hebben gekozen i.p.v. warmtepomp + extra isolatie.

Waarom. Ik heb bewust om financiële redenen gekozen voor goede isolatie en een kleine gasketel. Financieel heeft dit me zeker iets opgebracht. Mijn verbruik is over de laatste 6 jaar met een 13% gestegen (gezinsuitbreiding), maar qua kost quasi elk jaar gedaald door de zeer lage gasprijzen. Tot vorig jaar koste mijn verbruik verwarming + warm water me tussen de 300 en 350 euro per jaar.
Als ik uitreken wat ik de afgelopen jaren zou betaald hebben met een warmtepomp zou ik niet goedkoper zijn geweest integendeel (ook met een stijgende trend, niet door de prijzen maar door de taxen en tarrieven), en dit los van het enorme investeringsverschil
Als er nu een verdubbeling aankomt tegen over +40% voor elek zal ik elk jaar inderdaad een stuk van mijn voordeel kwijt spelen, maar tegen dat de investeringsvershil terugverdiend is ... (zeker met de negatieve impact van een terugdraaiende teller voor warmtepomp gebruikers).
Tegen dan zijn we weer enkele jaren verder, hopelijk wat wijzer en kan ik op dat moment alsnog een weloverwogen financiële en milieu inschatting maken van wat ik het beste doe voor de volgende 15 jaar.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan