• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Ik heb medelijden met al die mensen die op basis van zuiver financiële redenen voor aardgas hebben gekozen i.p.v. warmtepomp + extra isolatie.

Dat gezegd hebbende, ik hoop dat mensen nu wakker worden en gaan inzien dat je verder moet kijken dan vandaag en realiseren dat gas eindig is en onbetaalbaar wordt. Ik wil het wel iets nuanceren want de cluster fuck die momenteel op de energiemarkten plaats vindt komt door gasschaarste door productieproblemen. Dat zal wel een keer opgelost worden. Wat blijvend is, is de hoge CO2 prijs en die zal ooit een keer onderdeel worden van de gasprijs voor verwarming (nu nog niet het geval). De CO2 prijs heeft wel invloed op de spotmarktprijzen voor elektriciteit omdat het ETS systeem (CO2 rechten) onderdeel is van de elektriciteitsprijzen omdat deze sector onderdeel is van ETS.
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
@MarcMarc : natuurlijk, als ze in België gascentrales gaan bouwen om elektriciteit op te wekken, gaan stijgende gasprijzen ook de prijs voor elektriciteit naar boven jagen. En dan wordt verwarmen met een WP dus ook duurder.

(Eventueel wel een extra reden om toch voor geothermie te gaan ipv L/W: (geadverteerd) hoger rendement van de geothermische warmtepompen.)
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
@MarcMarc : natuurlijk, als ze in België gascentrales gaan bouwen om elektriciteit op te wekken, gaan stijgende gasprijzen ook de prijs voor elektriciteit naar boven jagen. En dan wordt verwarmen met een WP dus ook duurder.

(Eventueel wel een extra reden om toch voor geothermie te gaan ipv L/W: (geadverteerd) hoger rendement van de geothermische warmtepompen.)
Tegelijkertijd neemt ook de hoeveelheid hernieuwbare stroom toe en die stroom heeft een vele lagere kostprijs dan de huidige marktprijzen. Daarnaast heeft de CO2 prijs geen invloed op die kostprijs. Het is daarom lonend om zonder subsidie zonnepaneelvelden en windparken te plaatsen.

Als je vervolgens in ogenschouw neemt hoeveel hernieuwbaar in de pijplijn zit voor 2030 dan zal je verbaasd zijn. Ter illustratie voor NL, 120 TWh jaarlijks stroomverbruik bij een 2030 doelstelling van 49 TWh wind op zee en 35 TWh wind/zon op land. Op basis van de huidig aangemelde projecten is de verwachting is dat die doelstelling ruim gehaald wordt. Dus 70% hernieuwbaar met alleen zon en wind. Daar moet je biomassa nog bij optellen en we hebben ook nog een kleine kerncentrale van 480MW voor CO2 arme stroom.
In Duitsland net zo. België neemt een deel van die stroom af via de interconnecties. Net zoals de stroom uit gascentrales waar Nederland een deel van exporteert.
 

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Berichten
431
Waarderingsscore
126
Punten
43
@MarcMarc : natuurlijk, als ze in België gascentrales gaan bouwen om elektriciteit op te wekken, gaan stijgende gasprijzen ook de prijs voor elektriciteit naar boven jagen. En dan wordt verwarmen met een WP dus ook duurder.

(Eventueel wel een extra reden om toch voor geothermie te gaan ipv L/W: (geadverteerd) hoger rendement van de geothermische warmtepompen.)
Tegelijkertijd neemt ook de hoeveelheid hernieuwbare stroom toe en die stroom heeft een vele lagere kostprijs dan de huidige marktprijzen. Daarnaast heeft de CO2 prijs geen invloed op die kostprijs. Het is daarom lonend om zonder subsidie zonnepaneelvelden en windparken te plaatsen.

Als je vervolgens in ogenschouw neemt hoeveel hernieuwbaar in de pijplijn zit voor 2030 dan zal je verbaasd zijn. Ter illustratie voor NL, 120 TWh jaarlijks stroomverbruik bij een 2030 doelstelling van 49 TWh wind op zee en 35 TWh wind/zon op land. Op basis van de huidig aangemelde projecten is de verwachting is dat die doelstelling ruim gehaald wordt. Dus 70% hernieuwbaar met alleen zon en wind. Daar moet je biomassa nog bij optellen en we hebben ook nog een kleine kerncentrale van 480MW voor CO2 arme stroom.
In Duitsland net zo. België neemt een deel van die stroom af via de interconnecties. Net zoals de stroom uit gascentrales waar Nederland een deel van exporteert.
Nederland begint wel terug te komen op het gebruik van biomassa. De vergelijking tussen België en Nederland is ook moeilijker aangezien Nederland al verder staat met hernieuwbare energie, verbod op gasaansluitingen in nieuwbouw (en tegen 2050 volledig gasvrij), warmtenetten, etc. België staat daar nog allemaal ver van…
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
@MarcMarc : natuurlijk, als ze in België gascentrales gaan bouwen om elektriciteit op te wekken, gaan stijgende gasprijzen ook de prijs voor elektriciteit naar boven jagen. En dan wordt verwarmen met een WP dus ook duurder.

(Eventueel wel een extra reden om toch voor geothermie te gaan ipv L/W: (geadverteerd) hoger rendement van de geothermische warmtepompen.)
Tegelijkertijd neemt ook de hoeveelheid hernieuwbare stroom toe en die stroom heeft een vele lagere kostprijs dan de huidige marktprijzen. Daarnaast heeft de CO2 prijs geen invloed op die kostprijs. Het is daarom lonend om zonder subsidie zonnepaneelvelden en windparken te plaatsen.

Als je vervolgens in ogenschouw neemt hoeveel hernieuwbaar in de pijplijn zit voor 2030 dan zal je verbaasd zijn. Ter illustratie voor NL, 120 TWh jaarlijks stroomverbruik bij een 2030 doelstelling van 49 TWh wind op zee en 35 TWh wind/zon op land. Op basis van de huidig aangemelde projecten is de verwachting is dat die doelstelling ruim gehaald wordt. Dus 70% hernieuwbaar met alleen zon en wind. Daar moet je biomassa nog bij optellen en we hebben ook nog een kleine kerncentrale van 480MW voor CO2 arme stroom.
In Duitsland net zo. België neemt een deel van die stroom af via de interconnecties. Net zoals de stroom uit gascentrales waar Nederland een deel van exporteert.
Nederland begint wel terug te komen op het gebruik van biomassa. De vergelijking tussen België en Nederland is ook moeilijker aangezien Nederland al verder staat met hernieuwbare energie, verbod op gasaansluitingen in nieuwbouw (en tegen 2050 volledig gasvrij), warmtenetten, etc. België staat daar nog allemaal ver van…
Klopt. Aangezien België zich ook geconformeerd heeft aan Parijs afspraken kan je wel inschatten dat uiteindelijk België ook grotendeels van het gas af moet en je daar daarom nu al rekening mee zou moeten houden bij verbouwingen, isolatieprojecten e.d.. 2050 is niet meer zo ver weg. Omdat velen dat besef nog niet hebben probeer ik hier af en toe de boel een beetje wakker te schudden en te behoeden voor kortetermijndenken.
 

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Berichten
431
Waarderingsscore
126
Punten
43
@MarcMarc : natuurlijk, als ze in België gascentrales gaan bouwen om elektriciteit op te wekken, gaan stijgende gasprijzen ook de prijs voor elektriciteit naar boven jagen. En dan wordt verwarmen met een WP dus ook duurder.

(Eventueel wel een extra reden om toch voor geothermie te gaan ipv L/W: (geadverteerd) hoger rendement van de geothermische warmtepompen.)
Tegelijkertijd neemt ook de hoeveelheid hernieuwbare stroom toe en die stroom heeft een vele lagere kostprijs dan de huidige marktprijzen. Daarnaast heeft de CO2 prijs geen invloed op die kostprijs. Het is daarom lonend om zonder subsidie zonnepaneelvelden en windparken te plaatsen.

Als je vervolgens in ogenschouw neemt hoeveel hernieuwbaar in de pijplijn zit voor 2030 dan zal je verbaasd zijn. Ter illustratie voor NL, 120 TWh jaarlijks stroomverbruik bij een 2030 doelstelling van 49 TWh wind op zee en 35 TWh wind/zon op land. Op basis van de huidig aangemelde projecten is de verwachting is dat die doelstelling ruim gehaald wordt. Dus 70% hernieuwbaar met alleen zon en wind. Daar moet je biomassa nog bij optellen en we hebben ook nog een kleine kerncentrale van 480MW voor CO2 arme stroom.
In Duitsland net zo. België neemt een deel van die stroom af via de interconnecties. Net zoals de stroom uit gascentrales waar Nederland een deel van exporteert.
Nederland begint wel terug te komen op het gebruik van biomassa. De vergelijking tussen België en Nederland is ook moeilijker aangezien Nederland al verder staat met hernieuwbare energie, verbod op gasaansluitingen in nieuwbouw (en tegen 2050 volledig gasvrij), warmtenetten, etc. België staat daar nog allemaal ver van…
Klopt. Aangezien België zich ook geconformeerd heeft aan Parijs afspraken kan je wel inschatten dat uiteindelijk België ook grotendeels van het gas af moet en je daar daarom nu al rekening mee zou moeten houden bij verbouwingen, isolatieprojecten e.d.. 2050 is niet meer zo ver weg. Omdat velen dat besef nog niet hebben probeer ik hier af en toe de boel een beetje wakker te schudden en te behoeden voor kortetermijndenken.
Ik volg je compleet. In België mogen grote nieuwbouwprojecten ook al niet meer aansluiten op gas, stookolie is ook al verboden bij nieuwbouw of verbouwingen dus inderdaad de volledige afschaffing zal niet meer zo ver weg zijn… Een verbod op gas voor nieuwbouw of zelfs later een totaalverbod is natuurlijk moeilijk te rijmen momenteel met de nieuwe gascentrales die de regering wil laten bouwen.

Ik kan begrijpen dat mensen om financiële redenen kiezen voor gas bij nieuwbouw maar er zal toch rekening moeten gehouden worden met de aanschaf van een warmtepomp of andere warmtepomp binnen x aantal jaar…
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Nul Op de Meter (denk ik).
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Volgens mij niet. PH gaat over een zo laag mogelijk energieverbruik. NOM kan je bereiken door een massa zonnepanelen icm een hoog verbruik.
 

Verbouwvrouw

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 aug 2020
Berichten
431
Waarderingsscore
126
Punten
43
Volgens mij niet. PH gaat over een zo laag mogelijk energieverbruik. NOM kan je bereiken door een massa zonnepanelen icm een hoog verbruik.
Je hebt gelijk. Ik had NOM gegoogled en er was inderdaad sprake van warmtepompen en zonnepanelen dus het gaat inderdaad niet over zo’n laag mogelijk energiegebruik maar eerder een zo laag mogelijke energiefactuur
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Een verbod op gas voor nieuwbouw of zelfs later een totaalverbod is natuurlijk moeilijk te rijmen momenteel met de nieuwe gascentrales die de regering wil laten bouwen.
Eigenlijk niet… een moderne gas-centrale met wkk haalt een rendement van zo’n 60%. Als we dan een resem verliezen (distributie, omzetting,…) aftrekken komen we nog op minstens 50%. Je kan dan zeggen dat een goede gasketel rond 96% ligt, en dat is waar, maar met een WP met een cop 4 kom je dan wel op 200% uit, of tweemaal beter. 2 keer zoveel warmte voor dezelfde uitstoot.
Zo onlogisch is dat dus allemaal niet.
 

M1ke

Actief Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Berichten
195
Waarderingsscore
86
Punten
28
Maar zuinig bouwen
veel beter dan gevraagd in Vlaanderen
is voor velen nog altijd niet nodig, duur, …

stijgende energieprijzen zijn al jaren de gewoonte in B en rest van EU
ik ben tevreden met NOM ??

Ben nog heel tevreden met stookolie. Aangekocht wanneer het goed uitkwam en kan 1,5 - 2 jaar voort om op een goed moment wachten voor in te kopen. Tot ze die taxen ook nog wat hoger gaan doen... . Ondertussen kat uit de boom kijken voor al de innovatieve ontwikkelingen totdat deze echt rendabel worden.

Voor nieuwbouw begrijp ik de "moderne alternatieven" .

Voor oudere huizen haal je de investeringen (tenzij isolatie aan/in dak) voor zuinig verbruik er nauwelijks tot niet uit. Ramen duurt zeer lang en is meer voor comfort. Energieprijs mag nog heel wat stijgen vooraleer je een aantal "verbeteringen" financieel terug verdient.
Gas, olie, zal nog wel een tijd meegaan. Die zonnepanelen worden ook van iets gemaakt. Of gas in huishoudens verboden wordt...tja belgische overheid verandert nogal eens van gedacht.Tien jaar geleden kreeg je nog subsidies voor een dieselwagen. Zeg nooit nooit. De huidige klimaat focus kan over 5-10 jaar omslaan, ongeacht of je deze terecht vindt/is of niet. Als het leven duurder wordt telt de buidel, niet de idealen.
 

J-H

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 apr 2015
Berichten
220
Waarderingsscore
106
Punten
43
In mijn gedacht lijkt het wel slim een hoge prijs/kWh te verrekenen, wat mij nog beter lijkt is de netvergoedingen zo laag mogelijk te houden. Zo wordt niet verbruiken van energie maximaal beloond. Wij hebben hier tijdens de verbouwing de gas toegedraaid en na een jaar niets verbruiken kregen we toch een mooie rekening in de bus...

Als je niets verbruikt en dus goed geïsoleerd en nagedacht hebt zou je ook echt naar 0 (of heel weinig) moeten kunnen gaan. Zeker nu de terugdraaiende teller is afgeschaft!

Ook de regels bij het zelf renoveren mogen iets strenger. Ik zie hier in de buurt veel huizen die zelf gerenoveerd worden, maar dan wel zonder extra isolatie, koudebruggen die niet zijn aangepakt, ventilatie die ontbreekt, dampkappen die nog met een afvoer werken (maar dan wel airco en zonnepanelen op het dak). Men zou in het eerste geval moeten werken naar zo weinig mogelijk verbruiken...
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Ik denk dat veel mensen die zelf renoveren vooral niet extra isoleren omdat ze opzien tegen de administratieve rompslomp die dat met zich meebrengt. Als ik kijk bij mijn kennissen die ook allemaal aan het renoveren zijn of gerenoveerd hebben ben ik de enige die bijkomend gaat laten isoleren. Maar ik heb het voordeel dat ik in de bouw zit en die aanvraag perfect zelf in orde kan brengen.

Doet er mij wel aan denken dat ik misschien best nog eens achter de veren van mijn gevel aannemer ga zitten, kwestie dat die isolatie nog voor de winter geplaatst wordt :p
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Volgens mij niet. PH gaat over een zo laag mogelijk energieverbruik. NOM kan je bereiken door een massa zonnepanelen icm een hoog verbruik.
Je hebt gelijk. Ik had NOM gegoogled en er was inderdaad sprake van warmtepompen en zonnepanelen dus het gaat inderdaad niet over zo’n laag mogelijk energiegebruik maar eerder een zo laag mogelijke energiefactuur
Inderdaad. En dat is ook wat mij stoort in heel dat BEN-verhaal: je verbruik mag nog torenhoog zijn, als je maar genoeg zonnepanelen legt, ben je 'goed bezig'. Meer algemeen heel het EPB-verhaal: hoeveel zijn er niet die alleen maar het E-peil kennen en als waardemeter gebruiken om te bepalen of ze goed bezig zijn. K/S-peil: nog nooit van gehoord. Terwijl dat net je basis zou moeten zijn.
Hier S-peil onder de 15 en grotendeels daardoor E <= 20 en dat zonder PV en warmtepomp (wel warmtepompboiler en zonnecollectoren)
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Een verbod op gas voor nieuwbouw of zelfs later een totaalverbod is natuurlijk moeilijk te rijmen momenteel met de nieuwe gascentrales die de regering wil laten bouwen.
Eigenlijk niet… een moderne gas-centrale met wkk haalt een rendement van zo’n 60%. Als we dan een resem verliezen (distributie, omzetting,…) aftrekken komen we nog op minstens 50%. Je kan dan zeggen dat een goede gasketel rond 96% ligt, en dat is waar, maar met een WP met een cop 4 kom je dan wel op 200% uit, of tweemaal beter. 2 keer zoveel warmte voor dezelfde uitstoot.
Zo onlogisch is dat dus allemaal niet.
Waar is de tijd dat elektrisch verwarmen werd afgestraft omdat het rendement van bron tot verbruiker op 25% werd bepaald...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan