Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven.
Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder
MarcMarc
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 20 okt 2012
- Berichten
- 1.293
- Waarderingsscore
- 298
- Punten
- 83
Aangezien ik nooit anti EV nieuws geloof zonder de onderliggende studie beoordeeld te hebben kan ik hier niks mee. De betreffende studie is:En binnen een paar jaar maken al die fabrieken natuurlijk batterijen met gebruikte luiers als grondstof.
Enig probleem is nog de schaarsheid van batterijen. Gelukkig wordt op dit moment voor tientallen miljarden aan batterijfabrieken gebouwd over de hele wereld waardoor de beschikbaarheid en betaalbaarheid van batterijopslag de 2e helft van dit decennium geen bottleneck meer is.![]()
Velen onder ons die hun gezond verstand gebruiken kenden volgende conclusie al :
Studie: rij voor klimaat zo lang mogelijk met verbrandingsmotor
A generalized framework for analyzing car lifetime effects on stock, flow, and carbon footprint https://doi.org/10.1111/jiec.13190
Ik heb geen toegang tot de studie dus ik kan niet verifiëren welke aannames gehanteerd zijn.Omdat van alle fout EV studies de CO2 emissies gepaard bij batterijproductie schromelijk overdreven wordt, de levensduur van de accu geminimaliseerd wordt en de stroommix smeriger wordt voorgesteld dan dat die is, mag je dus nooit zomaar een willekeurig berichtje in de media zomaar geloven.
Als je dan ook nog bedenkt dat Toyota uit Japan geen haast heeft met EV's en te trots is om de waterstofauto op te heffen is de kans aanwezig dat Toyota heeft bijgedragen aan de studie.
Overigens voorspel ik dat in 2025 al 30% van de nieuwe auto's elektrisch zijn omdat ze een lagere TCO hebben. De groei wordt alleen maar geremd door productiecapaciteit van EV's en batterijen want alle EV's hebben lange wachtlijsten.
Mario_
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 19 dec 2014
- Berichten
- 16.289
- Waarderingsscore
- 3.454
- Punten
- 113
Toyota is dan ook de meest gebruikte wagen in de werelddelen waar EV nog niet voor morgen isAangezien ik nooit anti EV nieuws geloof zonder de onderliggende studie beoordeeld te hebben kan ik hier niks mee. De betreffende studie is:En binnen een paar jaar maken al die fabrieken natuurlijk batterijen met gebruikte luiers als grondstof.
Enig probleem is nog de schaarsheid van batterijen. Gelukkig wordt op dit moment voor tientallen miljarden aan batterijfabrieken gebouwd over de hele wereld waardoor de beschikbaarheid en betaalbaarheid van batterijopslag de 2e helft van dit decennium geen bottleneck meer is.![]()
Velen onder ons die hun gezond verstand gebruiken kenden volgende conclusie al :
Studie: rij voor klimaat zo lang mogelijk met verbrandingsmotor
A generalized framework for analyzing car lifetime effects on stock, flow, and carbon footprint https://doi.org/10.1111/jiec.13190
Ik heb geen toegang tot de studie dus ik kan niet verifiëren welke aannames gehanteerd zijn.
Omdat van alle fout EV studies de CO2 emissies gepaard bij batterijproductie schromelijk overdreven wordt, de levensduur van de accu geminimaliseerd wordt en de stroommix smeriger wordt voorgesteld dan dat die is, mag je dus nooit zomaar een willekeurig berichtje in de media zomaar geloven.
Als je dan ook nog bedenkt dat Toyota uit Japan geen haast heeft met EV's en te trots is om de waterstofauto op te heffen is de kans aanwezig dat Toyota heeft bijgedragen aan de studie.
Overigens voorspel ik dat in 2025 al 30% van de nieuwe auto's elektrisch zijn omdat ze een lagere TCO hebben. De groei wordt alleen maar geremd door productiecapaciteit van EV's en batterijen want alle EV's hebben lange wachtlijsten.
Die studie (of beter gezegd dat artikel) is geen anti-EV artikel maar iets dat algemeen geweten is. Namelijk dat het voor het milieu beter is om een bestaande auto op te rijden tot het einde van zijn leven dan hem sneller van de weg te halen om hem te vervangen met een nieuw gebouwde EV.
- Lid geworden
- 21 jan 2019
- Berichten
- 1.042
- Waarderingsscore
- 564
- Punten
- 113
ik hoor nochtans het omgekeerde... de redenering die mij werd gegeven (zonder bronnen of data, dus puur van horen vertellen):Die studie (of beter gezegd dat artikel) is geen anti-EV artikel maar iets dat algemeen geweten is. Namelijk dat het voor het milieu beter is om een bestaande auto op te rijden tot het einde van zijn leven dan hem sneller van de weg te halen om hem te vervangen met een nieuw gebouwde EV.
"onze auto's worden geëxporteerd naar het buitenland (3e wereld) waar dan nog vervuilendere auto's worden vervangen door onze iets minder vervuilende modellen. Die impact meegenomen is het (voor zij die het kunnen betalen) beter om sneller te vernieuwen"
Maar ongetwijfeld zoals bij veel zaken: afhankelijk van wat je meetelt en wat je achterwege laat, zijn beide kanten te "bewijzen".
Aguynguerran
Zeer Actief lid
- Lid geworden
- 9 aug 2021
- Berichten
- 249
- Waarderingsscore
- 149
- Punten
- 43
Een auto vroegtijdig verschroten zal inderdaad slecht zijn voor het milieu, maar als jij een EV koopt wil dat niet zeggen dat je huidige auto met verbrandingsmotor verschroot wordt. Die zal verkocht en gebruikt worden door mensen die een veel vervuilendere wagen wél verschroten.
Tot in het oneindige een EURO 1 wagen in rotatie houden is wel slecht, en die vervangen door jouw nog-niet-end-of-life-verbrandingsmotor is wel beter voor het milieu.
Tot in het oneindige een EURO 1 wagen in rotatie houden is wel slecht, en die vervangen door jouw nog-niet-end-of-life-verbrandingsmotor is wel beter voor het milieu.
Daarom dat ik zei "sneller van de weg te halen", als ze blijven rijden in het buitenland zie ik dat niet als van de weg halen. Van de weg halen voor mij is naar de sloper gaan.ik hoor nochtans het omgekeerde... de redenering die mij werd gegeven (zonder bronnen of data, dus puur van horen vertellen):Die studie (of beter gezegd dat artikel) is geen anti-EV artikel maar iets dat algemeen geweten is. Namelijk dat het voor het milieu beter is om een bestaande auto op te rijden tot het einde van zijn leven dan hem sneller van de weg te halen om hem te vervangen met een nieuw gebouwde EV.
"onze auto's worden geëxporteerd naar het buitenland (3e wereld) waar dan nog vervuilendere auto's worden vervangen door onze iets minder vervuilende modellen. Die impact meegenomen is het (voor zij die het kunnen betalen) beter om sneller te vernieuwen"
Maar ongetwijfeld zoals bij veel zaken: afhankelijk van wat je meetelt en wat je achterwege laat, zijn beide kanten te "bewijzen".
- Lid geworden
- 21 jan 2019
- Berichten
- 1.042
- Waarderingsscore
- 564
- Punten
- 113
maar dat gebeurt dus blijkbaar zelden. Verkoop in't buitenland is nog te lucratiefDaarom dat ik zei "sneller van de weg te halen", als ze blijven rijden in het buitenland zie ik dat niet als van de weg halen. Van de weg halen voor mij is naar de sloper gaan.ik hoor nochtans het omgekeerde... de redenering die mij werd gegeven (zonder bronnen of data, dus puur van horen vertellen):Die studie (of beter gezegd dat artikel) is geen anti-EV artikel maar iets dat algemeen geweten is. Namelijk dat het voor het milieu beter is om een bestaande auto op te rijden tot het einde van zijn leven dan hem sneller van de weg te halen om hem te vervangen met een nieuw gebouwde EV.
"onze auto's worden geëxporteerd naar het buitenland (3e wereld) waar dan nog vervuilendere auto's worden vervangen door onze iets minder vervuilende modellen. Die impact meegenomen is het (voor zij die het kunnen betalen) beter om sneller te vernieuwen"
Maar ongetwijfeld zoals bij veel zaken: afhankelijk van wat je meetelt en wat je achterwege laat, zijn beide kanten te "bewijzen".
Maar ging dit topic niet over de prijs van elektriciteit
tuurruysschaert
Actief Lid
- Lid geworden
- 7 okt 2018
- Berichten
- 602
- Waarderingsscore
- 31
- Punten
- 28
De prijs slaagt op van gas maar dan wel gascentrales bijbouwen.
Zou 1m3 gas opgestookt in een gascentrale die dan op zijn beurd een gemiddelde warmtepomp voedt, evenveel of meer kw produceren dan een gascondensatieketel die rechtstreeks werkt.
Elektriciteitcentrales die met stoom werken diend het condensaat terug afgekoeld te worden om dat duur behandeld water te hergebruiken.
Dat is al een verlies.
Het transformeren naar hoog en laagspanning dat minstens 1 keer gebeurd dat maakt ook verlies.
Als ze nu de gasprijzen laten stijgen is dit om het geld uit onze zakken te halen. Gas genoeg op de wereld. Werd vroeger zelfs afgegast en direct verbrand.
Zou 1m3 gas opgestookt in een gascentrale die dan op zijn beurd een gemiddelde warmtepomp voedt, evenveel of meer kw produceren dan een gascondensatieketel die rechtstreeks werkt.
Elektriciteitcentrales die met stoom werken diend het condensaat terug afgekoeld te worden om dat duur behandeld water te hergebruiken.
Dat is al een verlies.
Het transformeren naar hoog en laagspanning dat minstens 1 keer gebeurd dat maakt ook verlies.
Als ze nu de gasprijzen laten stijgen is dit om het geld uit onze zakken te halen. Gas genoeg op de wereld. Werd vroeger zelfs afgegast en direct verbrand.
tuurruysschaert
Actief Lid
- Lid geworden
- 7 okt 2018
- Berichten
- 602
- Waarderingsscore
- 31
- Punten
- 28
Niet gezien dat dit al vermeld was.De prijs slaagt op van gas maar dan wel gascentrales bijbouwen.
Zou 1m3 gas opgestookt in een gascentrale die dan op zijn beurd een gemiddelde warmtepomp voedt, evenveel of meer kw produceren dan een gascondensatieketel die rechtstreeks werkt.
Elektriciteitcentrales die met stoom werken diend het condensaat terug afgekoeld te worden om dat duur behandeld water te hergebruiken.
Dat is al een verlies.
Het transformeren naar hoog en laagspanning dat minstens 1 keer gebeurd dat maakt ook verlies.
Als ze nu de gasprijzen laten stijgen is dit om het geld uit onze zakken te halen. Gas genoeg op de wereld. Werd vroeger zelfs afgegast en direct verbrand.
Je hebt ook campeerkoelkasten die met gas kunnen koelen en dat verbruikt bijna niks. Kan die werking niet omgedraaid worden zodat er indirect kan worden verwarmd. De werking was anders dan bij een gewone warmtepomp, iets met ammoniak ofzo.
stefan
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 10 mrt 2006
- Berichten
- 27.401
- Waarderingsscore
- 1.103
- Punten
- 113
Toyota heeft al JAREN een EV o.a. RAV4 bijna uitsluitend voor CaliforniëToyota is dan ook de meest gebruikte wagen in de werelddelen waar EV nog niet voor morgen isAangezien ik nooit anti EV nieuws geloof zonder de onderliggende studie beoordeeld te hebben kan ik hier niks mee. De betreffende studie is:En binnen een paar jaar maken al die fabrieken natuurlijk batterijen met gebruikte luiers als grondstof.
Enig probleem is nog de schaarsheid van batterijen. Gelukkig wordt op dit moment voor tientallen miljarden aan batterijfabrieken gebouwd over de hele wereld waardoor de beschikbaarheid en betaalbaarheid van batterijopslag de 2e helft van dit decennium geen bottleneck meer is.![]()
Velen onder ons die hun gezond verstand gebruiken kenden volgende conclusie al :
Studie: rij voor klimaat zo lang mogelijk met verbrandingsmotor
A generalized framework for analyzing car lifetime effects on stock, flow, and carbon footprint https://doi.org/10.1111/jiec.13190
Ik heb geen toegang tot de studie dus ik kan niet verifiëren welke aannames gehanteerd zijn.
Omdat van alle fout EV studies de CO2 emissies gepaard bij batterijproductie schromelijk overdreven wordt, de levensduur van de accu geminimaliseerd wordt en de stroommix smeriger wordt voorgesteld dan dat die is, mag je dus nooit zomaar een willekeurig berichtje in de media zomaar geloven.
Als je dan ook nog bedenkt dat Toyota uit Japan geen haast heeft met EV's en te trots is om de waterstofauto op te heffen is de kans aanwezig dat Toyota heeft bijgedragen aan de studie.
Overigens voorspel ik dat in 2025 al 30% van de nieuwe auto's elektrisch zijn omdat ze een lagere TCO hebben. De groei wordt alleen maar geremd door productiecapaciteit van EV's en batterijen want alle EV's hebben lange wachtlijsten.
niet beschikbaar in EU
Mario_
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 19 dec 2014
- Berichten
- 16.289
- Waarderingsscore
- 3.454
- Punten
- 113
Het gaat over het aantal Toyota's in Afrika en Zuid-Amerika.Toyota heeft al JAREN een EV o.a. RAV4 bijna uitsluitend voor CaliforniëToyota is dan ook de meest gebruikte wagen in de werelddelen waar EV nog niet voor morgen isAangezien ik nooit anti EV nieuws geloof zonder de onderliggende studie beoordeeld te hebben kan ik hier niks mee. De betreffende studie is:En binnen een paar jaar maken al die fabrieken natuurlijk batterijen met gebruikte luiers als grondstof.
Enig probleem is nog de schaarsheid van batterijen. Gelukkig wordt op dit moment voor tientallen miljarden aan batterijfabrieken gebouwd over de hele wereld waardoor de beschikbaarheid en betaalbaarheid van batterijopslag de 2e helft van dit decennium geen bottleneck meer is.![]()
Velen onder ons die hun gezond verstand gebruiken kenden volgende conclusie al :
Studie: rij voor klimaat zo lang mogelijk met verbrandingsmotor
A generalized framework for analyzing car lifetime effects on stock, flow, and carbon footprint https://doi.org/10.1111/jiec.13190
Ik heb geen toegang tot de studie dus ik kan niet verifiëren welke aannames gehanteerd zijn.
Omdat van alle fout EV studies de CO2 emissies gepaard bij batterijproductie schromelijk overdreven wordt, de levensduur van de accu geminimaliseerd wordt en de stroommix smeriger wordt voorgesteld dan dat die is, mag je dus nooit zomaar een willekeurig berichtje in de media zomaar geloven.
Als je dan ook nog bedenkt dat Toyota uit Japan geen haast heeft met EV's en te trots is om de waterstofauto op te heffen is de kans aanwezig dat Toyota heeft bijgedragen aan de studie.
Overigens voorspel ik dat in 2025 al 30% van de nieuwe auto's elektrisch zijn omdat ze een lagere TCO hebben. De groei wordt alleen maar geremd door productiecapaciteit van EV's en batterijen want alle EV's hebben lange wachtlijsten.
niet beschikbaar in EU
Daar zijn zoveel landen die nog zeer ver weg van EV's zitten. Er worden daar nu nog volop tankstations bijgebouwd.
Oost-afrika, daar zie je bij wijze van spreken 90% Toyota rijden
Eendraadsschema
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 20 jul 2017
- Berichten
- 1.882
- Waarderingsscore
- 821
- Punten
- 113
En met deze gasprijzen wil ik onze toekomstige elektriciteitsprijzen niet willen weten als de gascentrales er komen. Ze beloven met de gascentrales betaalbare elektriciteit maar vrees ervoor. En dan nog maar eens zien of ze er op tijd gaan komen. Hetzelfde met de verplichte elektrische voertuigen vanaf 2029 met nu al een tekort aan computerchips en er zal de komende jaren meer en meer elektrische voertuigen moeten geproduceerd worden zodat deze doelstellingen ook al op een flater gaan uitdraaien. Denk dat onze politiekers eens wat meer het nieuws moeten volgen ipv blijven vergaderen over dingen die nooit haalbaar gaan zijn tegen de datums die ze vooropstellen.
Eendraadsschema
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 20 jul 2017
- Berichten
- 1.882
- Waarderingsscore
- 821
- Punten
- 113
Denk dat de prijzen nog niet rap zullen dalen na lezen van dit artikel en zeker met de troepen aan de Oekraïnische grens.
"Toelating gasleiding Nord Stream 2 niet meer voor de zomer"
www.hln.be
"Toelating gasleiding Nord Stream 2 niet meer voor de zomer"
"Toelating gasleiding Nord Stream 2 niet meer voor de zomer"
Een snelle toelating voor de gasleiding Nord Stream 2, die aardgas vanuit Rusland langs de Oostzee naar Duitsland moet brengen, zou niet voor heel binnenkort zijn.

disco stu
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 13 dec 2012
- Berichten
- 1.164
- Waarderingsscore
- 417
- Punten
- 83
Waar volgen jullie de gasprijzen/koersen?
IK zou ook een van dezer dagen van leverancier moeten veranderen en ik wil het contract aangaan wanneer de koers voordelig staat, dus wil een beetje opvolgen.
IK zou ook een van dezer dagen van leverancier moeten veranderen en ik wil het contract aangaan wanneer de koers voordelig staat, dus wil een beetje opvolgen.
Mario_
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 19 dec 2014
- Berichten
- 16.289
- Waarderingsscore
- 3.454
- Punten
- 113
momenteel zal er geen enkle "voordelig" staan.Waar volgen jullie de gasprijzen/koersen?
IK zou ook een van dezer dagen van leverancier moeten veranderen en ik wil het contract aangaan wanneer de koers voordelig staat, dus wil een beetje opvolgen.
Best even afwachten tot de maanden van grote gasvraag voorbij zijn en hopen op een nog veredere mildere winter
MarcMarc
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 20 okt 2012
- Berichten
- 1.293
- Waarderingsscore
- 298
- Punten
- 83
Waar volgen jullie de gasprijzen/koersen?
IK zou ook een van dezer dagen van leverancier moeten veranderen en ik wil het contract aangaan wanneer de koers voordelig staat, dus wil een beetje opvolgen.
ICE Futures and Options
Contracts are for physical delivery through the transfer of rights in respect of Natural Gas at the Title Transfer Facility (TTF) Virtual Trading Point, operated by Gasunie Transport Services (GTS), the transmission system operator in the Netherlands. Delivery is made equally each hour...
SanderR
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 19 jun 2019
- Berichten
- 1.006
- Waarderingsscore
- 481
- Punten
- 83
Mijn vaststelling (moet nu ook over..) is dat ze 'maandtarieven' hanteren en geen dagtarieven. Markt / handelsprijs is dan ook nog eens niet noodzakelijk 1 op 1 met de tarieven.Waar volgen jullie de gasprijzen/koersen?
IK zou ook een van dezer dagen van leverancier moeten veranderen en ik wil het contract aangaan wanneer de koers voordelig staat, dus wil een beetje opvolgen.
gert.bovens
Gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 19 mrt 2015
- Berichten
- 1.319
- Waarderingsscore
- 124
- Punten
- 63