Energie premie

jvd30

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2007
Waarderingsscore
202
Punten
63
Weet iemand hoeveel gas en elektriciteit premie je nu finaal moet terugbetalen als je buiten de inkomens categorie valt? Ik hoor van alles maar zou wel graag weten waar ik rekening mee moet houden.

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.281
Punten
113
In het slechtste geval alles zeker ?

jvd30

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2007
Waarderingsscore
202
Punten
63
En in het beste geval 40 percent.
Voor een alleenstaande die juist boven de grens komt maakt het wel degelijk verschil om te weten waar je rekening mee moet houden nadat je het 2 jaar hebt mogen vasthouden.. Maar blijkbaar nergens duidelijk terug te vinden.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.311
Punten
113
Op de federale websites vind je nog geen concrete informatie. Geen idee of het KB al gepubliceerd is.
Op de doorgaans betrouwbare website van knack vind je volgende informatie :

3. Wat als je inkomen hoger ligt dan de grens? Krijg je dan helemaal geen korting?

Ligt je gezamenlijk belastbaar inkomen boven de grens, dan moet je de korting niet volledig terugbetalen. De fiscus beschouwt de korting als een belastbaar voordeel. Je zal er dus op belast worden, maar je houdt er wel nog ongeveer de helft van over. Hoeveel precies hangt af van je gemiddelde aanslagvoet.

Iets om zeker rekening mee te houden : aangezien velen wegens indexering hun loon 10 of meer procent zien stijgen : het gaat over inkomstenjaar 2022 niet aanslagjaar.

jvd30

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2007
Waarderingsscore
202
Punten
63
Thanks. Dit is de betere versie. Ik lees op bepaalde sites dat aanslagvoet maal 1,5 wordt gedaan wat toch verschil geeft. Vermoed best wachten op publicatie kb om zeker te zijn

Bovenaan