• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Energie (Gas) prijzen / vast <-> variabel

Lid geworden
4 mrt 2018
Berichten
20
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hallo,

Ik moet overmorgen van energieleverancier veranderen en ik heb ondertussen mijn goedkoopste “vast” (slechts één aanbieder) en “variabel” tarief gevonden.
Ik vind het enorm moeilijk om momenteel in te schatten of ik best voor een “vast” of “variabel” contract ga.
Ik realiseer me dat niemand een glazen bol heeft, maar ik vraag me af of iemand deze denkoefening onder de huidige, moeilijk in te schatten omstandigheden, ook heeft gemaakt? Zo ja, lees ik graag jullie bemerkingen/bedenkingen.

Concreet :
Ik heb gas + elektriciteit (dubbele meter) / digitale opname / voor de rest “geen” elektrische auto of zonnepanelen.
Ik kom uit bij :
VARIABEL : ENGIE DIRECT (1 jaar - kortere opzeg = vast bedrag “40 euro” te betalen “pro rato”)
VAST : LUMINUS OPTIFIX (2 jaar - kortere opzeg = 1ste jaar volledig vast bedrag “34,18 euro” en i/h tweede jaar “pro rato)

Aangezien “Vreg” e/d leveranciers rechtstreeks andere cijfers geven, heb ik een berekening gemaakt, puur op basis van hun tarieven per kW + vast tarief, vermenigvuldigt met mijn verbruik.
Volgens deze berekening betaal ik 446, 54 euro per jaar = 37 euro per maand, MEER voor een vast tarief.
Ik moet dus de inschatting maken of de energie prijzen deze meerprijs gaan overstijgen ...

Dank bij voorbaat voor de feedback.
 

HEGO.

Lid
Lid geworden
25 dec 2020
Berichten
58
Waarderingsscore
36
Punten
18
Dit is hoe ik het zie: In onzekere tijden kan je nu eventueel voor het vaste tarief kiezen.

In de zomermaanden zal je alvast minder energie verbruiken om te verwarmen. Die meerprijs gaat dus waarschijnlijk vooral in de wintermaanden zitten.
Met een vast tarief heb je dan de zekerheid dat je prijs niet doorstijgt tegen de wintermaanden.

Mochten de prijzen miraculeus gezakt zijn tegen de winter kan je overschakelen naar een variabel tarief of andere leverancier tegen een beperkte kost.

Bekijk bv eens in mijn Fluvius of op je facturen je huidig verbruik van de laatste 3 maand (goed weer) en reken dan het verschil eens uit tussen de 2 tarieven.
 
Laatst bewerkt:

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Ik ben een andere mening toegedaan.
Bij vaste prijzen ga je altijd een meerprijs betalen voor het risico van de leverancier.
Je wint enkel bij snel stijgende prijzen, en dan enkel nog voor een jaar of zo.

Bij een variabel contract is de marge ook gewoon iets kleiner.

Stel dat jij electriciteit moet verkopen aan een huurder.

Met een vaste prijs voor het volgend jaar wil je wat 'veiligheid' inbouwen. Je neemt de huidige prijs, en doet daar 20-30% bij om "zeker" te zijn. Maar als de prijs met meer stijgt ben je gezien.

Of, je maakt een akkoord dat je elke maand doorrekent wat je zelf betaalt +5% voor de verwerking. Risico's heb je niet.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Ik ben een andere mening toegedaan.
Bij vaste prijzen ga je altijd een meerprijs betalen voor het risico van de leverancier.
Je wint enkel bij snel stijgende prijzen, en dan enkel nog voor een jaar of zo.
Volgens mij dekt een energieleverancier dat risico af door de geschatte afname gedurende de contractperiode in te kopen op de TTF gasmarkt. Er is dan nog steeds een hoger opslagpercentage maar je bent gedekt als de kale gasprijs weer naar > €200/MWh gaat.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Kortom...niemand weet het.
Wat beslist Europa morgen, of hoe gaat het er aan toe op de G20.
Je kan idd steeds overstappen mits een maand opzegperiode. Maar sommige vaste kosten kunnen dan wel voor een volledig jaar aangerekend worden.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
De meeste vaste contracten zijn toch ook maar vast gedurende 1jaar? Daarna wordt de prijs herzien voor het jaar erop.
Ik weet het ook niet meer goed wat nu te doen. en we zullen het ook niet weten.
Ik had voor gas een vast contract bij Engie, dat nu ongeveer na een jaar een herziening van de prijs zou gaan krijgen. Maar Engie heeft een leuk briefje gestuurd dat ze het op eigen houtje gaan omzetten naar een variabel contract, op de datum dat de jaarlijkse prijsherziening zou gaan doorkomen.

Ik ga sowieso eens "rondshoppen" om te zien welke contracten er zijn en of er nog iets voordeliger uit de bus kan komen. Ik hou zowel vast als variabel als opties open en ga kijken wat het gat is in prijs tussen beiden.
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
Ik ben ook altijd (en nu nog) voorstander geweest van vaste contracten voor energie.
Momenteel trouwens de eerste keer dat ik variabel contract heb.
Maar als consument heb je weinig te eisen en de termijnen zijn eigenlijk vrij kort vandaag de dag.

Ik had een vast contact, en wou opnieuw (ondanks duurder) een vast contract. Met het idee, als de energieprijzen toch dalen (wat ik toch niet verwacht: toen niet, nu niet, nooit niet), kan ik nog steeds opzeggen en overstappen naar een variabel contract.

Ik had zoals steeds een vast contract, en werd _niet_ schriftelijk op de hoogte gebracht voor einde contract datum van eventuele wijzigingen aan mijn contract. Ik was al een tijdje de kat uit de boom aan het kijken, omdat ik toch uitdrukkelijk een vast contract wou. Naar mate de tijd & prijzens tegen en de oorlog in Oekraïne verder escaleerde, zag ik de aanbieders van vaste contracten slinken en de tarieven steeds maar verhogen.
Ik ging dus stilzwijgend m'n vast contact laten verlengen. De dag na het aflopen van m'n contractperiode is m'n contract plots een variabel geworden. Mijn leverancier komt z'n contractuele verplichtingen dus niet na. Maar wat kan je doen als consument? Niks hoor ... In het slechte geval kan beginnen procederen ... In het beste geval stemt m'n leverancier toch in met een vast contract na wat aandringen; en zegt vervolgens het contract op. Dan mag je op zoek naar een sowieso duurder tarief op de markt. Het variabel tarief dat ik nu heb is gelukkig ook bij de goedkopere op de markt.
 
Lid geworden
4 mrt 2018
Berichten
20
Waarderingsscore
1
Punten
3
Dank allemaal voor de feedback!

Hieronder mijn concrete prijzen “per kW” en “Vaste Vergoeding” *
Op basis hiervan, denk ik dat ik het volgende ga doen:

Naar mijn gevoel is de prijs van elektriciteit iets veiliger dan die van gas.
Momenteel (zomer) is mijn gasverbruik lager omdat ik nog niet verwarm.
Indien de prijzen voor “afzonderlijke” gas/elektriciteits contracten hetzelfde zijn als dat je ze “samen” neemt,
(Ik was te laat om hier nog voor te kunnen bellen vandaag)
denk ik dat ik 2 contracten ga afsluiten:

Variabele prijs “Electriciteit” bij ENGIE : kW prijs ligt toch wel veel lager dan die van LUMINUS Optifix.
Vaste prijs “Gas” bij LUMINUS Optifix : Ook hier ligt de prijs hoger, maar ik verbruik nu nog niet zoveel.
. Als de prijzen over 3 maanden of zo (als het stookseizoen begint) lager liggen dan wat ik bij Lumunis betaal, kan ik met een vaste kost van 17 euro mijn contract opzeggen.
. Als de prijzen fors stijgen, ben ik 2 jaar verzekerd van een vaste prijs.

Ik weet niet of dit een logische denkpiste is?
(In hoeverre je in deze situatie alsnog "logisch" kan beslissen ...)
Bedenkingen nog steeds welkom!

(*)
V a r i a b e l
ENGIE “DIRECT”
Dagprijs kW 22,017 / Nachtprijs kW18,088 / Gasprijs kW 8,354
Vaste Vergoeding : 24 Elec. + 16 Gas.
Looptijd 1 jaar

V a s t
LUMINIS “OPTIFIX”
Dagprijs kW 31,850 / Nachtprijs kW 25,770 / Gasprijs kW 11,23
Vaste Vergoeding. 17 Elec. + 17 Gas
Looptijd 2 jaar
 
Laatst bewerkt:
Lid geworden
4 mrt 2018
Berichten
20
Waarderingsscore
1
Punten
3
Dit is hoe ik het zie: In onzekere tijden kan je nu eventueel voor het vaste tarief kiezen.

In de zomermaanden zal je alvast minder energie verbruiken om te verwarmen. Die meerprijs gaat dus waarschijnlijk vooral in de wintermaanden zitten.
Met een vast tarief heb je dan de zekerheid dat je prijs niet doorstijgt tegen de wintermaanden.

Mochten de prijzen miraculeus gezakt zijn tegen de winter kan je overschakelen naar een variabel tarief of andere leverancier tegen een beperkte kost.

Bekijk bv eens in mijn Fluvius of op je facturen je huidig verbruik van de laatste 3 maand (goed weer) en reken dan het verschil eens uit tussen de 2 tarieven.
Dank! Ik heb je piste een heel stuk gevolgd (zie mijn berichtje hierboven).
Aangezien er echter toch veel verschil zit met de variable prijs, en ik het gevoel heb dat de prijzen van elektriciteit iets "veiliger" zijn dan gas, (???) denk ik dat ik voor de elektriciteit toch voor "variabel" ga ...
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Ik ben ook altijd (en nu nog) voorstander geweest van vaste contracten voor energie.
Momenteel trouwens de eerste keer dat ik variabel contract heb.
Maar als consument heb je weinig te eisen en de termijnen zijn eigenlijk vrij kort vandaag de dag.

Ik had een vast contact, en wou opnieuw (ondanks duurder) een vast contract. Met het idee, als de energieprijzen toch dalen (wat ik toch niet verwacht: toen niet, nu niet, nooit niet), kan ik nog steeds opzeggen en overstappen naar een variabel contract.

Ik had zoals steeds een vast contract, en werd _niet_ schriftelijk op de hoogte gebracht voor einde contract datum van eventuele wijzigingen aan mijn contract. Ik was al een tijdje de kat uit de boom aan het kijken, omdat ik toch uitdrukkelijk een vast contract wou. Naar mate de tijd & prijzens tegen en de oorlog in Oekraïne verder escaleerde, zag ik de aanbieders van vaste contracten slinken en de tarieven steeds maar verhogen.
Ik ging dus stilzwijgend m'n vast contact laten verlengen. De dag na het aflopen van m'n contractperiode is m'n contract plots een variabel geworden. Mijn leverancier komt z'n contractuele verplichtingen dus niet na. Maar wat kan je doen als consument? Niks hoor ... In het slechte geval kan beginnen procederen ... In het beste geval stemt m'n leverancier toch in met een vast contract na wat aandringen; en zegt vervolgens het contract op. Dan mag je op zoek naar een sowieso duurder tarief op de markt. Het variabel tarief dat ik nu heb is gelukkig ook bij de goedkopere op de markt.
Idem dito hier
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Zo snel mogelijk vast contract nemen. Het gaat een horrorverhaal worden dat jaren gaat duren nu Rusland gasleveringen stopt en afschakelplannen op de plank liggen.
Toen ik bovenstaande afgelopen dinsdag schreef koste gas € 130/MWh op de TTF gasmarkt. Vandaag is de prijs inmiddels € 145/MWh.

Zelf de gasmarkt volgen:
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Inmiddels € 174/MWh. In 5 handelsdagen is de gasprijs 34% gestegen. Dit is nog maar het begin.
 
Lid geworden
19 apr 2021
Berichten
184
Waarderingsscore
18
Punten
18
En nu is de kwhprijs voor gas inmiddels verdubbeld tov vorige maand. Ben blij met in maart een vast contract optifix afgesloten te hebben. Ok, in zomermaanden verbruik je zo goed als geen gas. Maar ben benieuwd hoe ver het nog zal stijgen tegen de winter....
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Voor mij is de prijs in 2e kwartaal 2022 met 1% gezakt tov 1e kwartaal. Het 1e kwartaal was 5% duurder dan laatste kwartaal 2021.
Dat laatste kwartaal was ongeveer het dubbel van het derde kwartaal 2021 dat op zich ook weer bijna het dubbel was van 2e kwartaal, op zich helft duurder dan 1e kwartaal 2021.

Quarterly day-ahead Index was in Q1 2021 ongeveer 19 en was Q2 2022 ongeveer 95. Wat Q3 zal brengen zal ik pas in oktober weten. Dat is ook het moment waarop ik weer gas begin af te nemen, tegen een onbekende prijs. Voorlopig staat de day-ahead al sinds 1 juli permanent gevoelig hoger dan in de maand daarvoor. Dat belooft dus weinig goeds.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Inmiddels € 174/MWh. In 5 handelsdagen is de gasprijs 34% gestegen. Dit is nog maar het begin.
Even later ....
€ 234/MWh en stijgend. November 2022 inmiddels € 240/MWh. Het horrorscenario begint zich te ontvouwen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan