• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Elektrische verwarming

Stefke_00

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2012
Berichten
312
Waarderingsscore
25
Punten
28
Na lang zoeken hebben we eindelijk een woning gekocht volledig was wat we zochten.

Het is een oude hoevewoning die de afgelopen jaren werd gerenoveerd.

Toch willen we graag nog enkele zaken vernieuwen ,waaronder de verwarming.
Er is geen centrale verwarming, en alle ruimtes worden verwarmd met elektrische radiatoren (muurmontage).
In de living is ook een palletkachel geplaatst.
Het sanitair warm water wordt verwarmd met een elektrische boiler.

Het is een woning met enkele muur, maar de buitengevels zijn (aan de binnenzijde) voorzien van geïsoleerde Gyproc.
Het dak werd vervangen en geïsoleerd.
De houten ramen met dubbel glas vervangen we nog door aluminium ramen.

Waar ik echter nog niet helemaal uit ben is het type verwarming:
- Oude elektrische radiotoren vervangen door nieuwe, energiezuinigere, en pelletkachel behouden.
- CV-ketel plaatsen, in combinatie met radiatoren (leidingen kunnen weggewerkt worden) + boiler op CV-ketel. De pelletkachel op zijn plaats vervangen door een gashaard
- Verwarmen met airco (die voorzien we sowieso in de slaapkamer en op het bureau). In de living de pelletkachel vervangen door een gaskachel
- Combinatie van airco en radiatoren

Aangezien er geen zonnepanelen liggen (en ik er liever ook geen meer leg), lijkt elektrisch verwarmen me de minst goede oplossing.

Iemand eventuele tips of bedenkingen?

Alvast bedankt!
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Er van uitgaande dat de isolatie aan de binnenkant correct is uitgevoerd (want dit is vrij complex met toch een aantal gevaarlijke valkuilen die zelfs de structurele integriteit van houten draagstructuren kunnen aantasten)…

* er bestaan geen nieuwere meer efficiënte elektrische verwarmingen. Ze zijn allemaal 100% efficiënt. Ook de IR panelen of wat er ook voorgespiegeld wordt: voor elke 1000W warmte die je er uit wil halen moet er 1000W elektriciteit in, en elektriciteit is duur.
* plaatsen van CV met radiatoren op gas: efficiëntie is in het beste geval ergens rond 96%. Maar gas is 5x goedkoper dan elektriciteit. Ook vrij duur om alles uit te breken om leidingen voor de radiatoren te leggen (tenzij je de leidingen eventueel in opbouw wil, maar koper is ook niet goedkoop).
* airco’s als verwarming: bekijk eens het concept warmtepomp. Bvb lucht-lucht-warmtepomp. De efficiëntie ligt rond de 300%, afhankelijk van het seizoen en of je warmen of koelen kiest. Aangezien je ongeveer 9 maand moet warmen en 4 weken moet koelen zoek je best het hoogste rendement bij verwarmen.
Met 300% elektrisch rendement is het verbruik 3x minder dan gewone elektrische verwarming, maar nog altijd 2x duurder dan verbruik aan gas (op vandaag, niemand weet hoe gasgebruik in de toekomst ontraden zal worden).
* er is natuurlijk ook de optie lucht-water-warmtepomp met een nog beter rendement, maar dan heb je ook de kost van de radiatoren en leidingen.

De keuze is dus niet eenvoudig.

En daar komt dan bovenop: hoe goed zijn de isolatiewerken gedocumenteerd? Want er zal een warmteverliesberekening nodig zijn om te weten of een warmtepomp jullie de warmte kan bieden die het huis nodig heeft. Dat warmteverlies houdt rechtstreeks verband met de uitgevoerde isolatie (zowel naar kwantiteit van isolatie als kwaliteit van uitvoering).

Je hebt het al begrepen: van achter de computer is hier geen bruikbaar advies te geven…
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
CV (op gas) zal goedkoopste zijn in aankoop en verbruik, voorlopig toch

eerst een warmteverliesberekening (laten) maken dan installatie kiezen
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Aluminium ramen zullen zeker minder isoleren dan pvc.....al is dit een keuze , wij hebben ook alu ramen laten steken omdat we dit "mooier" vonden ( strakker :) )
Ik vind het voorstel van de lucht-lucht-warmtepomp nog zo slecht niet......maar dan misschien wel in combinatie met zonnepanelen ??
Aangezien zonnepanelen nog altijd rendabel zouden zijn ......????
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
CV (op gas) zal goedkoopste zijn in aankoop en verbruik, voorlopig toch

eerst een warmteverliesberekening (laten) maken dan installatie kiezen
Als er al sowieso airco wordt geplaatst in twee ruimtes zou ik daar nog niet zo zeker van zijn...
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Pellet- of gaskachel zou ik gewoon achterwege laten.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Blijf weg bij gas. In de nieuwe klimaatplannen van de EU die nog goedgekeurd moeten worden, staat dat gas en elektriciteit op basis van CO2 emissie belast moet gaan worden. In België is de beprijzing het meest scheef, wat wil zeggen, elektriciteit is te duur en gas te goedkoop. Als de klimaatplannen goedgekeurd worden is het einde verhaal goedkoop gas in België.
Ik waarschuw hier al jaren voor. Gas is een doodlopende weg.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Blijf weg bij gas. In de nieuwe klimaatplannen van de EU die nog goedgekeurd moeten worden, staat dat gas en elektriciteit op basis van CO2 emissie belast moet gaan worden. In België is de beprijzing het meest scheef, wat wil zeggen, elektriciteit is te duur en gas te goedkoop. Als de klimaatplannen goedgekeurd worden is het einde verhaal goedkoop gas in België.
Ik waarschuw hier al jaren voor. Gas is een doodlopende weg.
aardgas... Gas zal wel blijven bestaan in zijn biologische vorm.

Maar ondertussen is er nog niets veranderd. Integendeel, er wordt elec op gas gemaakt met veel meer CO2 dan kernenergie.
Auto's op CNG werden zwaar gepromoot. En laat nu net die goedkopere installatieprijs de insteek zijn waarom het financieel gezien interessant blijft, over 10j kan je herbekijken en is het makkelijker overschakelen.

Naar CO2 normen is het antwoord idd simpel. Maar de werkelijkheid is genuanceerder dan dat. Misschien gooien ze er dan weer grote premies tegenaan om van gas over te stappen naar Wp....

Zorg voor een goede isolatieschil, zodat je een minimum aan energie nodig hebt. Want ook al gebruik je gas, elke niet gebruikte m³ is ook een CO2 besparing
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Blijf weg bij gas. In de nieuwe klimaatplannen van de EU die nog goedgekeurd moeten worden, staat dat gas en elektriciteit op basis van CO2 emissie belast moet gaan worden. In België is de beprijzing het meest scheef, wat wil zeggen, elektriciteit is te duur en gas te goedkoop. Als de klimaatplannen goedgekeurd worden is het einde verhaal goedkoop gas in België.
Ik waarschuw hier al jaren voor. Gas is een doodlopende weg.
aardgas... Gas zal wel blijven bestaan in zijn biologische vorm.

Maar ondertussen is er nog niets veranderd. Integendeel, er wordt elec op gas gemaakt met veel meer CO2 dan kernenergie.
Auto's op CNG werden zwaar gepromoot. En laat nu net die goedkopere installatieprijs de insteek zijn waarom het financieel gezien interessant blijft, over 10j kan je herbekijken en is het makkelijker overschakelen.

Naar CO2 normen is het antwoord idd simpel. Maar de werkelijkheid is genuanceerder dan dat. Misschien gooien ze er dan weer grote premies tegenaan om van gas over te stappen naar Wp....

Zorg voor een goede isolatieschil, zodat je een minimum aan energie nodig hebt. Want ook al gebruik je gas, elke niet gebruikte m³ is ook een CO2 besparing
Ja, de werkelijkheid, als je alleen naar prijs kijkt is genuanceerder. Besluitvorming gaat veel te traag terwijl er een klimaatcrisis is. Toch denk ik dat binnen 5 jaar alle TCO plaatjes van gasketels op basis waarvan besluiten zijn genomen om voor aardgas te kiezen, de prullenbak in kunnen.

Dat aardgas meer gebruikt gaat worden voor elektriciteitsopwekking vind ik geen goed argument. Een warmtepomp gevoed door een gascentrale heeft een lagere ketenemissie dan een cv ketel waar rechtstreeks gas verbrand wordt. Daarnaast kan je voor elektriciteitscentrales op gas CCS toepassen waarmee de CO2 uitstoot naar 0 gaat en lager is dan van kerncentrales die, wanneer je de keten bekijkt, helemaal niet CO2 neutraal zijn.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik geloof ook wel dat ook bij ons binnenkort een verschuiving van taksen zal komen (zoals in NL) waardoor je een bonus op de elektriciteitsfactuur krijgt en een malus op de gasfactuur.
Naar gebruikskost zit een goede WP nu al ongeveer op hetzelfde peil als een goede gasketel. Er is dus niet zo heel veel tax-shift nodig om de balans te laten omslaan.
Het probleem voor elek wagens bij de taksen op de Belgische elektriciteitsprijzen is dat er ongeveer evenveel taksen/accijnzen per 100km op elek als op fossiele brandstof zijn. Het verlagen van de elek-prijs zorgt er dus voor dat elek auto’s niet meer voldoende bijdragen per km. Dan is een aparte km-taks onvermijdelijk, en dat ligt hier politiek erg gevoelig.
 

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Dat van die gasprijs in BE tegenover NL wist ik niet , hoorde dat toevallig gisteren in een gesprek rond de BBQ....( op kokosbriketten )
BE : +- 6 cent / kuub
NL : +- 15 cent...
Je kan er idd donder op zeggen dat wij dus naar Nederlandse prijzen gaan .....gaan.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Blijf weg bij gas. In de nieuwe klimaatplannen van de EU die nog goedgekeurd moeten worden, staat dat gas en elektriciteit op basis van CO2 emissie belast moet gaan worden. In België is de beprijzing het meest scheef, wat wil zeggen, elektriciteit is te duur en gas te goedkoop. Als de klimaatplannen goedgekeurd worden is het einde verhaal goedkoop gas in België.
Ik waarschuw hier al jaren voor. Gas is een doodlopende weg.
Klopt, maar ik heb geen glazen bol

met cijfers van vandaag blijf gas goedkoopst

ik koos hier 7 jaar terug NIET voor, bewust

maar als het zover zou komen dat gas veel duurder is dan stroom kan je met kleine kost ketel vervangen door WP
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Dat van die gasprijs in BE tegenover NL wist ik niet , hoorde dat toevallig gisteren in een gesprek rond de BBQ....( op kokosbriketten )
BE : +- 6 cent / kuub
NL : +- 15 cent...
Je kan er idd donder op zeggen dat wij dus naar Nederlandse prijzen gaan .....gaan.
Hopelijk
en dan zelfde daling voor stroom
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Blijf weg bij gas. In de nieuwe klimaatplannen van de EU die nog goedgekeurd moeten worden, staat dat gas en elektriciteit op basis van CO2 emissie belast moet gaan worden. In België is de beprijzing het meest scheef, wat wil zeggen, elektriciteit is te duur en gas te goedkoop. Als de klimaatplannen goedgekeurd worden is het einde verhaal goedkoop gas in België.
Ik waarschuw hier al jaren voor. Gas is een doodlopende weg.
Klopt, maar ik heb geen glazen bol

met cijfers van vandaag blijf gas goedkoopst

ik koos hier 7 jaar terug NIET voor, bewust

maar als het zover zou komen dat gas veel duurder is dan stroom kan je met kleine kost ketel vervangen door WP
Het is niet verboden om bij beslissingen al wat rekening te houden met wat de toekomst brengt (en op 7 jaar is er best wel al wat veranderd ook).
Het is ook niet verboden om rekening te houden met het klimaat.
Als TS al sowieso twee airco's gaat plaatsen (misschien ook niet nodig natuurlijk) is het toch echt de vraag of gas inderdaad goedkoper gaat zijn. Radiatoren en de aanleg van buizen doorheen het huis moet je ook mee tellen.
Misschien moet TS ook even aangeven hoe de muren en het dak geïsoleerd zijn. "Geïsoleerde gyproc" bestaat dacht ik niet in grote diktes. Is ook een product dat heel wat aandacht nodig heeft naar koudebruggen toe. Heeft weinig massa om warmte te bufferen. Is er gelet op luchtdichtheid ... Is de vloer geïsoleerd of wordt dit nog gedaan (dan is vloerverwarming wel een optie en kan je al wat koudebruggen oplossen).
TS gaat wat huiswerk moeten doen om een goeie beslissing te maken. Het is helaas niet zo simpel als Stefan (en de gaslobby) het voorstelt
 

Stefke_00

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2012
Berichten
312
Waarderingsscore
25
Punten
28
Bedankt voor de reacties iedereen!
Komende van een nieuwbouwwoning naar een woning van meer dan 100 jaar oud maakt het inderdaad ingewikkelder om de juiste technieken voor verwarming te kiezen.

Mijn schoonvader doet verwarming en sanitair, maar heeft weinig interesse in de hedendaagse technieken (hij is bijna met pensioen), vandaar dat ik hoor hier wat advies kom inwinnen.
Aankopen van materialen doen we aan groothandelsprijs, dus daar moeten we ons niet meteen zorgen over maken. Plaatsen van eventuele leidingen etc. doe ik zelf, en heb voor de aankoop van de woning in detail gekeken hoe ze zouden geplaatst kunnen worden.

Even nog wat enkele toelichtingen in verband met bovenstaande opmerkingen:
- De keuze voor alu ramen is omwille van het uitzicht: we kiezen voor steellook ramen.
- Een warmteverliesberekening is inderdaad een goeie start.
- De geïsoleerde Gyprocplaten werden door de vorige eigenaar geplaatst. Ik vermoed dus dat er wel wat koudebruggen zijn. De dikte van de isolatie is ons nog niet bekend, we hebben pas binnen een 2-tal weken de sleutel van de woning.
- Eén of andere soort kachel of haard gaan we behouden, voor de gezelligheid, en omdat er een schouw met mantel is die we willen behouden.
- Een warmtepomp wordt meestal enkel aangeraden bij goed geïsoleerde woningen, iets wat hier niet het geval is. Door de nieuwe ramen zal de isolatiewaarde iets beter worden, maar het is en blijft een oude woning, dus we niet gaan verbouwen. De vloer is niet geïsoleerd, en zijn we ook niet van plan. We willen de oude parket laten liggen zoals hij ligt. Enkel in het bureau (was de schuur) gaan we de vloer isoleren en VVW voorzien.
- Zonnepanelen plaatsen we niet, om het uitzicht van de woning te behouden. In de tuin is geen plaats.

Over de prijzen van gas, elektriciteit etc. ga ik me niet te druk maken. We wonen in België, en we weten hoe het hier gaat. Vandaag is het zo, morgen weer anders, en volgende week weer wat nieuws. Nu iedereen bijna dwingen om alles op elektriciteit te doen, dus we weten al bijna wat gaat komen. Het capaciteitstarief zal het eerste zijn.
Het afschaffen van gas voor woningen zijn we nog lang niet, kijk maar naar mazoutketels...
We hebben geen glazen bol, dus op dat vlak is het koffiedik kijken.

Wat eventueel ook nog het bekijken waard is, is een hybride warmtepomp. Zeker aangezien we ook airco gaan voorzien.
Iemand hier bepaalde ervaringen mee?
Uiteraard is ook hier een warmteverliesberekening belangrijk.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Het afschaffen van gas voor woningen zijn we nog lang niet, kijk maar naar mazoutketels...
We hebben geen glazen bol, dus op dat vlak is het koffiedik kijken.
Dat is inderdaad moeilijk in te schatten maar komt er vrijwel zeker wel aan.
Maar vermits men altijd met elektriciteit heeft verwarmd wat niet zo evident is voor een oudere woning en men ook het warm water met elektriciteit heeft gemaakt kan je je wel afvragen waarom men hier vroeger nooit gas voor heeft gebruikt.
Het zou best wel eens kunnen dat er gewoonweg geen openbare gasleiding voorzien is in die straat of op die locatie.
Om het net nu nog te laten uitbreiden gaat niet evident zijn gezien de vooruitzichten voor gasgebruik. Er zijn nu al veel plaatsen waar men geen extra uitbreiding van het net meer wil doen.
Dus misschien toch eerst eens nagaan of er wel gas ligt in de straat.
 

Stefke_00

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2012
Berichten
312
Waarderingsscore
25
Punten
28
Dag Charel,
Gas in aanwezig in de straat. Voorbereidingen om de gasleiding binnen te trekken is ook al gedaan.
De vorige eigenaar wou geen gas omdat hij er schrik van had.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Je hebt wellicht een erg goede inschatting van het wattage aan elektrische accumulatoren en het jaarverbruik specifiek voor verwarming (want via exclusief nachtteller?) en eventueel sanitair.
Dat gecombineerd met een warmteverliesberekening kan een zeer goed beeld geven van wat er nodig is en of het haalbaar is met een LL-WP eventueel in combinatie met de kachel. De echt diepe vriesperiode is in ons land maar enkele weken, dus die periode kan je eventueel gecombineerd overbruggen. (Ik vind het interessant om naast de verliesberekening -10°C ook deze voor 0° en voor 5° en 10° te doen. Die laatste 2 waardes dekken 80% van het stookseizoen af. De tweede dekt de koudste winternachten af, de eerste is een paar dagen tot max 2 weken per jaar).
Pas daarna kan je keuzes gaan maken.
 

Stefke_00

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2012
Berichten
312
Waarderingsscore
25
Punten
28
@DIY, het zijn geen accumulatoren, maar muurgemonteerde convectoren. En werken met dag/nacht tarief. SWW is een kleine elektrische boiler.
Er is dus geen apart meetbaar verbruik voor verwarming.

Ik wacht inderdaad de warmteverliesberekening af. Bedankt voor de tip ivm de verschillende temperaturen!
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
En hoe groot is het totale elctrische verbruik?
dat geeft je ook al een indicatie, tenzij er heel veel met pellets verwarmd werd.
(en als dat zo is, dan weet je snel waarom….)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan