• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Elektrische verwarming en hoge EPC - dealbreaker voor aankoop woning?

Lid geworden
28 mei 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Wij zijn sinds vorige zomer op zoek naar een huis en zijn nu hard aan het twijfelen over een specifiek pand.

Voordelen: heel rustige ligging (doodlopende straat), grote en mooie tuin (perceel is 950 vierkante meter), ruime woning en mooi ingericht. We hebben een heel goed gevoel bij deze woning en zien ons hier echt wel wonen.

Dingen waardoor we twijfelen:

- de EPC-score is 699, helemaal aan de 'foute' kant van het spectrum dus. Volgens de makelaar is dit een gevolg van de elektrische verwarming, maar als je het rapport leest dan zijn er aanbevelingen op heel wat vlakken (bijv. ook schrijnwerk, isolatie ...). Ramen dateren van bouwjaar, dak is enkele jaren geleden wel extra geïsoleerd door de eigenaar.

- het huis wordt verwarmd op elektriciteit, vooral vloerverwarming maar in elke ruimte staat ook één extra verwarmingselement. Die installatie dateert van het bouwjaar en is dus 40 jaar oud. Jaarlijks verbruik van elektriciteit is rond de 18.000 kWh (ongeveer 250 euro per maand) voor een bewoonbare oppervlakte van 190 vierkante meter.

Wij vragen ons nu af of het verstandig is om deze woning te kopen of niet. We hebben enerzijds schrik dat we ons blauw gaan betalen aan elektriciteitsfacturen / renovaties om de woning energiezuiniger te maken, en anderzijds ook dat - als we de woning na x aantal jaar terug zouden willen verkopen - we echt met een quasi onverkoopbaar pand zitten.

We overwegen de plaatsing van zonnepanelen om een deel van het verbruik op te vangen, maar dat is natuurlijk ook een hele investering en ik las ook ergens dat je dakisolatie aan bepaalde normen moet voldoen voor je zonnepanelen mag plaatsen?

Omschakelen naar cv op gas of warmtepomp is denk ik ongeveer onbetaalbaar (meerdere 10.000en euro's)? Hoeveel zouden we moeten incalculeren en dus van de vraagprijs proberen af te krijgen om dit project enigszins rendabel te maken? Of is de conclusie gewoon: niet doen? Ter kadering: wij hebben al  gepolst naar marge op vraagprijs en zitten nu op een bedrag van 365.000 euro  - best pittig sowieso...

Advies welkom!

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
355
Punten
83
anja.123 zei:
We overwegen de plaatsing van zonnepanelen om een deel van het verbruik op te vangen, maar dat is natuurlijk ook een hele investering en ik las ook ergens dat je dakisolatie aan bepaalde normen moet voldoen voor je zonnepanelen mag plaatsen?

Dat was volgens mij een voorwaarde voor de groenestroomcertificaten. Niet meer van toepassing dus.

In mijn bescheiden mening moet bij elke woning van die leeftijd alles gestript worden. Daarom dat ik ook nooit een woning vond om te renoveren. 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.408
Punten
113
Een woning van dat bouwjaar zal inderdaad een zeer flinke renovatie nodig hebben en dat doe je niet met een paar duizend Euro.

Als je de vraagprijs nu al aan de hoge kant vindt dan zeker niet aan beginnen.

boran

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 aug 2007
Waarderingsscore
268
Punten
83
Ik zou dat niet doen, tenzij je een kelder hebt of andere gemakkelijke manier om de verwarming aan te pakken.

Het lijkt me dat dit een huis is waar je nog zeker 50k in gaat moeten steken om het enegsinds ecologisch en economisch verwarmd te krijgen. En dit is een lage inschatting.

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Waarderingsscore
16
Punten
38
ja heel veel renovtiewerken nodig

ramen, warschijnlijk nog extra isol op dak, gas + ketel binnen brnegen, san en cv leidingen ,radiatoren of vvm 

als jullie al aan je budget zitten bij de aankoop niet doen dan 

je kan er zo in maar pittige el rekening in gedachte houden die alleeen maar zal stijgen

als je verkoopt in 10 jaar zal die zelfde opvatting hebben als jij nu en waarschijnlijk nog duurdere el rekening

lijkt me zeker niet de deal van  je leven 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.565
Punten
113
begin eens met eindafrekening elektriciteit op te vragen

is er mogelijkheid voor gas?
welk renovatiebudget?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.078
Punten
113
tja, probleem van de woningen uit die tijd is dat ze er over het algemeen nog goed uitzien, zeker als ze goed onderhouden zijn.

Ken de woning en regio niet, maar 365k  voor  een woning van die opp met die grond, is echter niet overdreven in heel wat streken. Als je weet dat de grond makkelijk 250k kan kosten, heb je een "ruwbouw" van 115k....

Vermoed dat je gewoon een veel groter budget zal moeten uittrekken om zulke woning naar jullie eisen te vinden.  

Als je wil renoveren, kan je beter uitkijken naar woningen die net niet zo aantrekkelijk zijn en slecht onderhouden. Beetje "erdoor kijken" .... 

Dan hoef je ook niet naar EPC en dergelijke te kijken, want dat alles is dan aan te pakken.

Lid geworden
28 mei 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dank alvast voor alle reacties tot zover!

Regio is Turnhout.

Er is (kruip)kelder onder de volledige woning, dus op die manier kan je wel werken met leidingen.

Eindafrekening elektriciteit hebben we opgevraagd, het is op basis daarvan dat we het verbruik kennen (gemiddelde van laatste drie jaar is 18.000 kWh).

tijl1979

Lid
Lid geworden
8 jun 2009
Waarderingsscore
0
Punten
16
18000 kWh x 0.25 euro/kWh / 12 maanden is toch 375 euro/maand? Kan misschien iets goedkoper met nachttarief, maar 250 euro/maand lijkt mij niet realistisch.

Een gasketeltje en enkel radiatoren zal wel lukken voor 10.000 euro, zeker in begeleide zelfbouw en zonder breekwerken in de vloer (dankzij de kruipkelder). Maar dat neemt niet weg dat heel het huis 40j oud is en een volgende koper sowieso zal uitgaan van een volledig-te-strippen scenario (en met de huidige bouwkosten is dat snel 200k aan kosten).

Als je er nog 10j in kan wonen met als enige kost die 10k voor gasketel en radiatoren, dan is het nog wel te overwegen.  

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.565
Punten
113
dak enkel maar isoleren om PV te mogen plaatsen ????

ik zou beginnen om ALLES te isoleren om verbruik omlaag en comfort omhoog te halen !!!!

Bermudez

Lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Voor mij zijn dergelijke woningen alleen de grondprijs waard.

Bij een woning van dergelijke leeftijd is er echt niet veel meer in orde. Eigenlijk moet je alles strippen, en heb je alleen nog een ruwbouw over, waarvan de buitenmuren misschien ook moeilijk te isoleren zijn. Veel jonge kopers zien niet alle kosten om tot een hedendaagse woning te komen.

Afblijven of zeer veel van de prijs ofdoen is de boodschap.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan