• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Elektrische keuring

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Onze elektriciteit dient in orde gemaakt te worden. Voor we iemand laten komen wil ik zoveel mogelijk zelf in orde brengen.

De inbreuken zijn:
-Eendraadschema en situatieschets dienen voorzien of vervolledigd te worden.

Inbreuken differentieelstroominrichtingen:
- De genaakbare, naakte delen onder spanning zijn onvoldoende afgeschermd.
- De aanduidingen van de stroomkringen en/of apparatuur, aansluitklemmen,enz dient aangebracht of vervolledigd te worden (met voldoende leesbaarheid en bestendigheid).
- De doorsnede van de verdeelrails en verbindingen zijn onvoldoende.

Inbreuken elektrische installatie:
- Kalibreerelementen van de pensmeltveiligheden, penautomaten, diazed zekeringen en automaten ontbreken.

Inbreuken leidingen en kleurcode:
- Toestellen zonder bodem moeten bevestigd worden op aangepaste montageplaten (brandveiligheid t.a.v. opbouw schakelmatriaal).
- Het gebruik van verdeeldozen/stekkerblokken in vaste aansluiting is niet toegelaten. 
- Gesmolten en verbrand elektrisch materiaal (geleiders, beschermingsinrichtingen, stopcontacten, ...) dient vervangen te worden. Indien vereist dient de oorzaak opgezocht en verholpen te worden.

Inbreuken transformatoren:
- De leidingen moeten over de ganse lengte met gepaste bevestigingsmiddelen vastgemaakt worden.

Een deel weet ik, dingen als de schema's voorzien en dat stekkerblokken en verdeeldozen niet mogen lijkt me ook logisch.
De elektriciteit is 30 jaar geleden door de toenmalige eigenaar geplaatst, maar die mens is overleden en zijn vrouw weet er niks van, dus daar kan ik niks vragen.
Iemand die wat andere puntjes kan verhelderen?
Of zal dit een volledig nieuwe installatie worden?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Denk dat je beter alles vervangt.
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
De kast met automaten dan ? Dat sowieso, 1 automaat was verbrand en die heb ik nu vervangen door een nieuwe
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.080
Waarderingsscore
739
Punten
113
kast kan je best helemaal vervangen.

de rest is moeilijk zo te zeggen maar er is wel wat werk aan.
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
20200111_103618_resize_22.jpg


Vanmorgen voor de eerste keer zekeringkast opengedaan om eens te kijken hoe alles zat, toen dit gezien.

De verbrande kabels vervangen en een nieuwe automaat gestoken. Alles getest en alles werkt.

Voor de zekerheid ligt deze nu toch af, maar kan ik hem terug aanleggen zonder direct kans op brand ? Op zich is het maar de zolder die nu geen elektriciteit heeft.

Al bij easykit geweest en volgens hun idd de kast vernieuwen 
 

Bijlagen

  • 20200111_103618_resize_22.jpg
    20200111_103618_resize_22.jpg
    33,7 KB · Weergaven: 4

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
20200111_105426_resize_13.jpg


Dit is heel de kast
 

Bijlagen

  • 20200111_105426_resize_13.jpg
    20200111_105426_resize_13.jpg
    36,7 KB · Weergaven: 10

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Misschien de foto toch wat groter plaatsen, deze is wel heel erg klein.
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
20200111_105426_resize_63.jpg
 

Bijlagen

  • 20200111_105426_resize_63.jpg
    20200111_105426_resize_63.jpg
    255,6 KB · Weergaven: 4

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.080
Waarderingsscore
739
Punten
113
De genaakbare, naakte delen onder spanning zijn onvoldoende afgeschermd.

zit er een deftige deksel op de kast?


- De aanduidingen van de stroomkringen en/of apparatuur, aansluitklemmen,enz dient aangebracht of vervolledigd te worden (met voldoende leesbaarheid en bestendigheid).
- De doorsnede van de verdeelrails en verbindingen zijn onvoldoende.

die zou ik vevangen door 6mm² verbindingen.

Inbreuken elektrische installatie:
- Kalibreerelementen van de pensmeltveiligheden, penautomaten, diazed zekeringen en automaten ontbreken.

 

al bij al is het nog te doen als je er een deksel bij hebt die alles afsluit en u verbindingen vervangt kom je daar nog goedkoop uit.
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Er is een deksel bij, er af gehaald om foto te maken. De verbrande kabel zal dan wss zijn omdat de draadjes te licht zijn ?
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.080
Waarderingsscore
739
Punten
113
bertarna zei:
Er is een deksel bij, er af gehaald om foto te maken. De verbrande kabel zal dan wss zijn omdat de draadjes te licht zijn ?

 

inderdaad. vervangen naar 6mm² vobst met hulsjes is de mooiste oplossing.
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
bertarna zei:
Er is een deksel bij, er af gehaald om foto te maken. De verbrande kabel zal dan wss zijn omdat de draadjes te licht zijn ?

Lijkt mij eerder slecht contact geweest. Schroefjes niet vast genoeg gedraaid. Zet de kast zonder spanning en kijk gelijk alle schroefjes na of ze voldoende vast staan. 

Ik vermoed dat er opening is in het deksel rechts van de onderste differentieel zo dat die klemmen zichtbaar zijn?
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
Maar alles vervangen met 6mm2 blijft natuurlijk aangeraden.
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Kabeltje zat idd  redelijk los. Maar aangezien er op het keuringsrapport staat de doorsnede van de verdeelrails en verbindingen in het bord is onvoldoende zal ik idd wel verplicht zijn de kast te herbedraden of laten herbedraden.
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Is 6mm bekabeling voldoende? We hebben 32ampere huisvoeding en nog eens 20 amper zonnepanelen 
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.080
Waarderingsscore
739
Punten
113
bertarna zei:
Is 6mm bekabeling voldoende? We hebben 32ampere huisvoeding en nog eens 20 amper zonnepanelen 

dan moet je overgaan op 10mm²

en best een hoofdautomaat zetten ivm u pv installatie.

schema's zijn hier wel ergens te vinden.
 

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Berichten
927
Waarderingsscore
617
Punten
93
De kast ziet er al bij al niet slecht uit.

Ik zou een verdeelrailtje ("fazenkam") overwegen ipv losse 6 of 10 mm2 bedrading. De automaten zitten toch redelijk netjes op een rij, moet lukken. Zo'n railtje kan heel wat stroom hebben. En het haalt weer wat draden weg uit je bord, wat het geheel weer wat overzichtelijker maakt.

[edit : foto toegevoegd]

fazenkam.jpg
 

Bijlagen

  • fazenkam.jpg
    fazenkam.jpg
    19 KB · Weergaven: 1

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
bgcw zei:
De genaakbare, naakte delen onder spanning zijn onvoldoende afgeschermd.

zit er een deftige deksel op de kast?


- De aanduidingen van de stroomkringen en/of apparatuur, aansluitklemmen,enz dient aangebracht of vervolledigd te worden (met voldoende leesbaarheid en bestendigheid).
- De doorsnede van de verdeelrails en verbindingen zijn onvoldoende.

die zou ik vevangen door 6mm² verbindingen.

Inbreuken elektrische installatie:
- Kalibreerelementen van de pensmeltveiligheden, penautomaten, diazed zekeringen en automaten ontbreken.

 

al bij al is het nog te doen als je er een deksel bij hebt die alles afsluit en u verbindingen vervangt kom je daar nog goedkoop uit.


deze opmerking gaat NIET over deksel, maar over de verdeelrails links onder die zijn niet afgeschermd!
 
Lid geworden
10 jan 2020
Berichten
36
Waarderingsscore
0
Punten
0
Verdeel rail kan je afschermen met plastic afstandhouders en plexi plaat
 

bertarna

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 apr 2015
Berichten
592
Waarderingsscore
151
Punten
43
Nu ja, sowieso laten we nog  een elektricien komen kijken.

Maar nu zou ik ook alles wat willen versimpelen, zo liggen er over heel het huis verspreid, tot in de kelder toe overal datakabels,  een 3fasige automaat voor de kelder is met plakband afgetaped  om zeker niet aan te zetten, dit terwijl alles in de kelder nochtans werkt, per slaapkamer met 2 stopcontacten is er een automaat voorzien. En de vele stekkerdozen die gewoon op de vaste installatie zijn aangesloten moeten ook weg.

Vandaag al eens gekeken wat allemaal bij welke automaat hoort, en op enkele dingen klopt het redelijk met wat de vorige eigenaar heeft opgeschreven. 

Enkel de zolder raak ik niet uit. Er zijn 3 zolderkamers, in 1 daarvan staat nog een kleine zekeringskast, het is ook hier dat de Kalibreerellementen ontbreken.

Deze kast zou ik weg willen. Nu zitten er vele stopcontacten en schakelaars over heel de zolder verspreid,  maar als er 2 stopcontacten en 1 lichtpunt per zolderkamer zijn denk ik dat dat al voldoende zal zijn, daarom dat ik denk dat die extra kast niet meer nodig zal zijn, klopt dit ?

Ook staat er een accumulatie kachel,  deze moet weg. En hier snap ik het niet meer, in de hoofdkast zit 1 dubbelpollige automaat (Die dat verbrand was) naar de zolder, leg ik die af werkt er niks meer op zolder. Er komen een heel nest kabels toe in die kast op zolder, echter niet die van de kachel, die loopt door de muur en is dan afgeknipt om dan terug aaneengezet te zijn met lasdoppen en loopt dan verder naar ik denk het hoofdbord beneden. Maar de thermostaat zit dan wel aangesloten op de kast op zolder.

Hoe weet ik nu zeker dat de kachel op diezelfde automaat zit als heel de zolder?

Ik had gedacht dat alles van de zolder op die extra zekeringskast zou zitten, en het dus simpel zou zijn om die kachel los te koppelen 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan