Elektrische kast gedraaid plaatsen

Lid geworden
9 nov 2021
Waarderingsscore
1
Punten
3
Dag allemaal,

Ik heb een oud huis en ben de volledige installatie aan het vernieuwen. nu zou ik een kast moeten hebben van 56 modules (ik heb er naar de toekomst ongeveer 48 nodig). Deze past alleen niet rechtop in de technische ruimte. Mag ik hem 90° gedraaid zetten?
Ik weet dat dit in de industriële wereld geen probleem is.

SanderR

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Waarderingsscore
325
Punten
63
2 kleinere kasten naast elkaar plaatsen? Geen idee of het mag of niet, maar erg praktisch lijkt het mij niet.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
990
Punten
113
Ik denk dat @Pepijn a. bedoelt om 1 grote kast 90° te draaien. zodat alles 90° graden gedraaid zit. Dat heb ik nog nooit gezien, ook niet in de industrie overigens. Maar geen idee of dat mag of niet, ideaal lijkt me dat zowiezo niet. Twee kleinere mag zeker.
Eventueel automaten van 1 ipv 2 modules nemen? dan win je ook veel ruimte.

Lid geworden
9 nov 2021
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ikzelf werk in de industrie, heb het al een paar keer gezien, meestal met de reden plaats gebrek.

Kwa onhandigheid maakt het niks uit. Je bent normaal nooit in je kast tenzij er iets mis is. En dan is het ook zo opgelost.

@Caroto, enkel module zekeringen zouden helpen, nadeel is dat die veel meer koste... (Ik hou het wel bij vertrouwde merken) De werken zijn een beetje onverwacht en budget is krap.

2 kleine kasten naast elkaar zou juist niet gaan want dat wou ik eerst doen.

Een oplossing bedenken is het probleem niet maar budgettair gezien en wettelijk. Daar zit het probleem...

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
270
Punten
83
Een automaat/differentieel moet sowieso rechtop gemonteerd worden voor een goede werking, dus als je de kast horizontaal wil plaatsen dan moet je de rails ombouwen. Het kan zijn dat een huishoudelijke keurder daar geen probleem over maakt maar in de industrie is dit een verplichting. Zelfs een automaat ondersteboven monteren zal bijna altijd een afkeuring geven.

Lid geworden
9 nov 2021
Waarderingsscore
1
Punten
3
Een automaat/differentieel moet sowieso rechtop gemonteerd worden voor een goede werking, dus als je de kast horizontaal wil plaatsen dan moet je de rails ombouwen. Het kan zijn dat een huishoudelijke keurder daar geen probleem over maakt maar in de industrie is dit een verplichting. Zelfs een automaat ondersteboven monteren zal bijna altijd een afkeuring geven.
Dit heb ik nog nooit gehoord, ik werk al vier jaar met industriële installaties en heb al meerdere kasten moeten bouwen/plaatsen met de automaten verticaal. Een automaat heeft volgens mij geen verticale plaatsing nodig om te werken. Inwendig zit er toch een veer om hem uit te duwen?

disco stu

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
272
Punten
63
Of componenten in een kast op hun zijkant gedraaid mogen worden, hangt af van de voorschriften van de fabrikant van het component. Voor de meeste automaten mag dat wel zo uit m'n hoofd. Voor bv. Schneider mogen ze in eender welke richting staan, staat effectief in de cataloog.
De kast zelf 90° gedraaid heb ik nog nooit gezien. Ook daarvoor: zie eigenlijk plaatsingsvoorschriften fabrikant.

Ik zou het toch proberen te vermijden van de kast zelf te draaien, lijkt me toch hoogst onconventioneel.

@TS: misschien een foto van de situatie en de afmetingen van de ruimte waar de kast kan komen? Dan kunnen we misschien nog een goed oplossing bedenken en aanleveren.

Lid geworden
9 nov 2021
Waarderingsscore
1
Punten
3
Of componenten in een kast op hun zijkant gedraaid mogen worden, hangt af van de voorschriften van de fabrikant van het component. Voor de meeste automaten mag dat wel zo uit m'n hoofd. Voor bv. Schneider mogen ze in eender welke richting staan, staat effectief in de cataloog.
De kast zelf 90° gedraaid heb ik nog nooit gezien. Ook daarvoor: zie eigenlijk plaatsingsvoorschriften fabrikant.

Ik zou het toch proberen te vermijden van de kast zelf te draaien, lijkt me toch hoogst onconventioneel.

@TS: misschien een foto van de situatie en de afmetingen van de ruimte waar de kast kan komen? Dan kunnen we misschien nog een goed oplossing bedenken en aanleveren.
Dankuwel voor uw antwoord, ik ben nu effe aan het rond kijken geweest voor kasten en die van vynkier 36mod zouden wel met 2 naast elkaar passen. Het is een duurdere oplossing (meer als dubbel zo duur als 1 kast zijwaarts)

De techniche ruimteis 730x560mm
Als u een betere koop/oplossing hebt hoor ik het graag.

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
990
Punten
113
Misschien eens horen bij de keuringsinstantie waar je de keuring door wil laten uitvoeren en dat ook op papier laten zetten. Maar zelf zou ik ze nooit gedraaid plaatsen. Enkele automaten kosten wat? 5 euro meer? Dat is dan 120 euro meer? Daar zou ik niet naar kijken persoonlijk.

disco stu

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
272
Punten
63
Binnen die afmetingen kan je toch een kast van 3 rijen x 18 modules vinden?
R9H18603T: 2x18=54 modules, breedte 357mm, hoogte 500mm
Heb je wel niet zoveel reserveruimte.

Als ik me neit vergis: Hager univers breedte 550mm hoogte 500mm, 3x24modules. Bv: FP32QS

Lid geworden
9 nov 2021
Waarderingsscore
1
Punten
3
Misschien eens horen bij de keuringsinstantie waar je de keuring door wil laten uitvoeren en dat ook op papier laten zetten. Maar zelf zou ik ze nooit gedraaid plaatsen. Enkele automaten kosten wat? 5 euro meer? Dat is dan 120 euro meer? Daar zou ik niet naar kijken persoonlijk.
Fijn voor u dat 120 euro geen geld is maar voor iemand die juist een huis koopt en daarna onverwacht geld moet bijpompen is dat wel veel.

Lid geworden
9 nov 2021
Waarderingsscore
1
Punten
3
Binnen die afmetingen kan je toch een kast van 3 rijen x 18 modules vinden?
R9H18603T: 2x18=54 modules, breedte 357mm, hoogte 500mm
Heb je wel niet zoveel reserveruimte.

Als ik me neit vergis: Hager univers breedte 550mm hoogte 500mm, 3x24modules. Bv: FP32QS
Dankuwel, ik heb deze kast volledig over het hoofd gezien met men zoektocht. Deze zou inderdaad passen, wat moeilijk met de aankomsten van de kabels maar zou wel mogelijk moeten zijn. Inderdaad een goede kopen oplossing voor het probleem

Danku

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.766
Punten
113
Fijn voor u dat 120 euro geen geld is maar voor iemand die juist een huis koopt en daarna onverwacht geld moet bijpompen is dat wel veel.
Die kosten geen 5€ meer. Je kan dan ook tevens besparen op de kast zelf.
Als je een oud huis koopt, dan moet je daar eigenlijk jezelf goed op voorzien. Want er kunnen veel zwaardere lijken uit de kast vallen dan een van 100€

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
456
Punten
83
Nog nooit commentaar op gehad en toch al meermaals zo laten keuren door een nauwgezette keurder.

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
270
Punten
83
Dit heb ik nog nooit gehoord, ik werk al vier jaar met industriële installaties en heb al meerdere kasten moeten bouwen/plaatsen met de automaten verticaal. Een automaat heeft volgens mij geen verticale plaatsing nodig om te werken. Inwendig zit er toch een veer om hem uit te duwen?
Als ik het mij goed herinner had dit te maken met de oriëntatie van de vonkenkamer. Kan goed zijn dat het hem niet ging over de goede werking maar omwille van de brandveiligheid. We hebben er in elk geval een "veiligheidskwartiertje" van gehad en ik heb zoals gewoonlijk enkel de essentie onthouden: Niet doen.

We zijn er ook maar op uitgekomen omdat de installaties meer en meer uitbesteed werden en de (buitenlandse) externe firma's zo van die toeren uithaalden om kosten te besparen maar ze vervolgens door onze strenge keurders gewoon afgekeurd raakten terwijl ze wel al 2 jaar in dienst waren. Hier 11 jaar elektrisch onderhoud in (zware) industrie.

disco stu

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
272
Punten
63
Modulaire automaten hebben een zeer beperkte doorlaatenergie tijdens kortsluiting en worden aangesloten met geïsoleerde geleiders. Het effect van de afgeblazen energie/plasma tijdens kortsluitonderbreking is hierbij geen issue en staat dan ook nog eens los van de oriëntatie van de automaat.

Moulded Case Circuit Breakers (MCCB's, de typische vermogenschakelaars van 100 tot 630A en soms hoger) geven al wat meer energie af en worden vaak aangesloten met ongeïsoleerde koperen baren of geleiders. Hierbij zou de afgeblazen energie/plasma potentieel kunnen zorgen voor een een secundaire kortsluiting stroomopwaarts van de schakelaar. Daarvoor worden de klemmenkappen, fasescheiders of minimale afstanden voor ongeïsoleerde geleiders voorgeschreven. Maar ook dat gegeven staat los van de oriëntatie van de schakelaar en deze mogen meestal op "hune zijkant" geplaatst worden.

Air Circuit Breakers (ACB's, de typische vermogenschakelaars van 800 tot 6300A) zijn gemaakt om hoge kortsluitingen te weerstaan en te kunnen onderbreken en hebben daardoor hele uitgesproken vonkenkamers (vervangbaar). Ook hier gelden voorschriften en afstandsregels hoe deze moeten aangesloten worden om een secundaire kortsluiting veroorzaakt door afgeblazen energie uit de vonkenkamer te voorkomen. Deze schakelaars zijn ontworpen en gemaakt om enkel in hun normale positie te plaatsen en dus niet "op hunne zijkant" (dat zou overigens ook niet handig zijn...).

Koenraad123

Nieuw Lid
Lid geworden
18 feb 2020
Waarderingsscore
15
Punten
8
Zuiver uit technische interesse: is het echt niet mogelijk de technische ruimte te vergroten ? Want men spreekt hier over centimeters. Ben ook bezig aan het verbouwen en soms moet ik alle truuken van de foor (lees; breekhamer en slijpschijf) bovenhalen om iets te verwezenlijken.

Lid geworden
9 nov 2021
Waarderingsscore
1
Punten
3
Zuiver uit technische interesse: is het echt niet mogelijk de technische ruimte te vergroten ? Want men spreekt hier over centimeters. Ben ook bezig aan het verbouwen en soms moet ik alle truuken van de foor (lees; breekhamer en slijpschijf) bovenhalen om iets te verwezenlijken.
Als het echt moet is dit mogelijk, maar met de tijdspan die ik heb, veel stof, vuil en koste gaat daar ook van omhoog is dit op dit moment geen optie.

De technische ruimte is half ingebouwd in de muur. Dus dat is uitbreken bijslijpen, breken, nieuwe kast bouwen en opnieuw afwerken.

Koenraad123

Nieuw Lid
Lid geworden
18 feb 2020
Waarderingsscore
15
Punten
8
Ok thanks.
Ik snap volledig wat je wil zeggen, ergens is er een grens, zo probeer ik dat ook te doen, anders stopt het nooit.

Bovenaan