• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Elektrische boiler vervangen door warmtepompboiler?

Lid geworden
4 sep 2019
Waarderingsscore
1
Punten
3
Onze huidige boiler is vorige week beginnen lekken dus moeten we deze zo snel mogelijk laten vervangen. (dit stond sowieso al op de planning maar de omstandigheden hebben dit dus versneld)
Nu hebben we een Itho Daalderop Mono-3 elektrische boiler van 150 liter (7,5W energielabel D).
Zelf dacht ik eraan om deze te laten vervangen door een warmtepompboiler Bulex Magna Aqua 200 liter, werking op buitenlucht, dit zou neerkomen op +- 3.200 EUR plaatsing inbegrepen en subsidie reeds in mindering gebracht.
Ons gezin bestaat uit 2 volwassenen, 1 baby en een 2de kindje op komst. Gemiddeld dagelijks 2x een douche momenteel en af en toe een bad maar dit zal in de toekomst dus oplopen.
Familieleden raden me echter aan gewoon zelf een elektrische boiler te plaatsen voor een fractie van de prijs en zeggen dat ik de meerkost van een warmtepompboiler er nooit uithaal. Ze zeggen dat ik voor die prijs dan beter zonnepanelen laat plaatsen.
Zonnepannelen staan inderdaad nog op de planning (nadat we het dak hebben vernieuwd en extra laten isoleren) maar mijn insteek is eerder van eerst ons energieverbruik naar beneden te halen en dan ons aantal zonnepanelen aan te passen aan onze toekomstige energievraag.
Idealiter had ik het huidige verbruik van onze boiler al geweten maar doordat deze niet via een stopcontact is aangesloten heb ik dit niet kunnen opmeten. Op het energielabel staat score D met een verbruik van 5836 kWh (!) aangegeven. De temperatuur kan niet worden ingesteld en warmt standaard op tot 85 graden (!). Ik had zelf al eens de berekening gemaakt om 150 liter water van 10° tot 85° op te warmen en kwam dan ook op een verbruik van 4774 kWh per jaar uit.
In de elektriciteitskast zat echter een toestelletje waarmee was ingesteld dat de boiler telkens slechts oplaadde van 4u 's nachts tot 7u 's morgens. Het eerste jaar was het totale jaarverbruik tijdens de daluren 3253 kWh voor alles, beduidend minder dus dan het aantal kWh in de berekeningen hierboven.
(Onze verwarming bestaat momenteel nog uit accumulatieverwaming op excl. nachttarief.)
Wat zou dan een aannemelijke schatting zijn van het verbruik van de boiler? Als dit vb. 2.500 kWh is momenteel dan ben ik overtuigd beter af te zijn met een warmtepompboiler maar geen idee of dit een realistisch cijfer is, ik mis iets in mijn berekeningen denk ik.
Iemand die hier uit ervaring een beter zicht op heeft?

2500kWh voor 2 personen is heel goed mogelijk. Dat kost ongeveer 650€/j aan elektriciteit. Met 4p gaat dat al snel naar 3500 kWh/j.
Met een WP-boiler op buitenlucht kan je dat ongeveer halveren (ook al belooft de fabrikant 3 of meer - dat lukt in de zomer maar niet in onze winters - jaarlijks gemiddeld 2 is al veel tenzij je naar duurdere merken gaat).
Maar omdat deze typisch beter scoren als ze minder heet moeten stoken (bvb 50° ipv 60°) heb je eigenlijk een veel groter vat nodig. Voor zorgeloos douchen met 4p is dat dan 300L.
Wekelijks gaat die dan iets hoger stoken tegen legionella bvb.
Hoe lang je erover doet om met 350€/j winst het toestel terug te winnen tov een nieuwe elektrische boiler kan je dan zelf uitrekenen.

Neem zeker een model met elektronische anode, of met inox kuip of niet-destructieve bescherming (aci bvb) anders zit je na 10j weer met een lek als je de anode niet regelmatig vervangt.
Reken dat een klassieke elek boiler om de 2 jaar open moet om de anode te vervangen en de kalk er uit te scheppen, om de 5j sluitrubber preventief vervangen, om de 10j de steatiet en thermostaat preventief vervangen. Bij een vloermodel waar dit langs boven gebeurt moet de boiler niet helemaal leeg (al raak je wel moeilijker bij de kalk zonder speciale schep-tool).

Bekijk ook de stilstandsverliezen. Een model met 70W kost 70*24*365=600kWh per jaar aan verloren warmte, dat is goed voor 150€. Als je dat door 3 kan delen is dat 100€/j gewonnen.
(Bij WP is dat dan maar de helft natuurlijk).

Voordeel zonnepanelen: je kan het water laten opwarmen als er zon is: minder terug op net steken en minder later terug van net afhalen. Met niet-terugdraaiende teller is dat wel interessant voor de net-kosten. Langs de andere kant, in de zomer haalt het apparaat wél een heel goeie COP en heeft dus minder energie nodig om water te warmen, daar waar dat in de winter niet zó veel beter is dan een gewone elek boiler maar de zonnepanelen te weinig leveren om dat goed te maken.

Ben je ook vna plan je verwarming ooit te vervangen? Dat lees ik zo tussen de regels door? Dan kan je best al voorbereiden op de combinatie

Waarom laat je eens geen bedrijf komen die beiden doet, en vraag hen om de berekening voor je te maken.
Ik weet niet van welke regio je bent maar in mijn vorige woning hebt ik toen Verisol.be (Lummen) gevraagd.

Hier al bijna 10jaar WPT270 van Buderus in gebruik voor gezin van 4 ... gemiddeld jaarlijks stroomverbruik is 1200kWh

Afweging die je moet maken.
Lager verbruik met hogere aankoop. Tegen hoger verbruik en lagere aankoop. Probleem is dat je niet in de toekomst kan kijken. Hoe lang gaan beiden mee. Wat doet de elec prijs ?
Eerder aangehaald door Tomvdw, ga je verwarming ook aanpakken in de (nabije) toekomst ?

Hier overigens een gas cv/doorstromer met jaarlijkse kost van 800€ voor alles 3 personen 200m2 constant verwarmd
Sww verbruik zal de komende jaren wel wat stijgen.

Wilde ook nog vermelden: als je binnenlucht uit de woning gebruikt dan presteert de boiler beter natuurlijk, maar dan moet je die warmte er wel eerst in steken met je gewone verwarmingsinstallatie. En dat is duur.

Kan je eenvoudig aansluiten om buitenlucht te nemen?

Ben je ook vna plan je verwarming ooit te vervangen? Dat lees ik zo tussen de regels door? Dan kan je best al voorbereiden op de combinatie
Inderdaad, die accumulatieverwarming vreet energie en als het exclusief nachttarief in de nabije toekomst ook nog eens verdwijnt is de rekening snel gemaakt. Aangezien we breekwerk binnen zoveel mogelijk willen vermijden (huis is nog niet zo lang geleden vanbinnen gerenoveerd) denken we hiervoor vooral aan een lucht/luchtwarmtepomp. Voor de aangename stralingswarmte hebben we nog altijd onze houtkachel in de living. Aangezien het een oud slecht geïsoleerd huis is gaan we in eerste instantie de gevels isoleren langs buiten. De verwarmingstoestellen zouden dan pas nadien volgen in functie van ons budget.

Wilde ook nog vermelden: als je binnenlucht uit de woning gebruikt dan presteert de boiler beter natuurlijk, maar dan moet je die warmte er wel eerst in steken met je gewone verwarmingsinstallatie. En dat is duur.
Da's inderdaad niet de bedoeling, de warmtepompboiler moet in onze wasplaats komen die grenst aan de badkamer en keuken, de warmte van binnen gebruiken lijkt me dan weinig efficiënt.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan