Elektrische bijverwarming

Hugootje

Nieuw Lid
Lid geworden
13 feb 2013
Waarderingsscore
0
Punten
6
Beste forumleden,

Mijn gezinssitautie is onlangs gewijzigd waardoor ik toekomstig dikwijls alleen zal wonen. Aangezien ik zonnepanelen heb (gerekend op een verbruik van 4 personen), ga ik in de toekomst jaarlijks wss meer dan 1.500 kw/h elektriciteit over hebben. Ter info, ik beschik nog over een terugdraaiende teller.

Ik zou dit niet allemaal verloren willen laten gaan en dus in de winter elektrisch willen bijverwarmen in de living. Hier hangen ook radiators op mazout.
Welke soort elektrishce verwarming raden jullie hier voor aan. Ik beschik over een middelgrote living + open keuken. Het huis is goed geïsoleerd. Olieradiator, keramische verwarming, infrarood?

Het is wel de bedoeling dat ik sowieso op mazout blijf verwarmen, maar in een ideaal verhaal springt de elektrische verwarming een paar uur vroeger op dan de mazoutketel. Zodat er een stuk elektrisch bijverwarmt wordt.

Alvast bedankt voor uw tips...

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.330
Punten
113
Ze verbruiken allemaal even veel om even warmte krijgen, dus welke je kiest doet er op dat vlak niet toe.
Je kan volgende week de brief in de bus krijgen dat jouw straat op digitale meter overgezet wordt, dus ik zou niet te veel uitgeven.

SanderR

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 jun 2019
Waarderingsscore
246
Punten
43
Op Tweakers is er iemand die een kleine L/W warmtepomp gebruikt voor het tussen seizoen en een gewone CV brander voor als het echt koud is. Een hybride setup dus. Hij had zijn investering op een paar jaar terug, maar het blijft een investering.

MarcMarc

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
189
Punten
63
Ik zou wat lucht lucht warmtepompen omhangen om tenminste wat CO2 reductie te realiseren. In de zomer koelen, in de winter op de meeste dagen met een rendement van > 400% (COP > 4) zodat er nogal wat mazout bespaart wordt. Ongeacht of je een digitale of terugdraaiende meter hebt, daar moet je toch naar toe.
Elektrisch verwarmen met een COP van 1 in de winter vanwege een stroomoverschot in de zomer vind ik persoonlijk een milieudelict. Die stroom in de winter bevat namelijk een relatief hoog aandeel fossiele elektriciteit.

Eendraadschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
507
Punten
113
Denk er wel aan volgend jaar dat als het capaciteitstarief er aan komt dat u met een terugdraaiende teller zowel capaciteitstarief betaald en prosumententarief.

Bijlagen

• 2021-09-07 12_53_27-Veelgestelde vragen over de nieuwe nettarieven _ VREG.png
    2021-09-07 12_53_27-Veelgestelde vragen over de nieuwe nettarieven _ VREG.png
    43,9 KB · Weergaven: 5
  • Wow
Waarderingen: VdE

Hugootje

Nieuw Lid
Lid geworden
13 feb 2013
Waarderingsscore
0
Punten
6
ik ben er mij zeker van bewust dat er op een bepaalde termijn een terugdraaiende teller zal geplaatst worden. daarmee dat ik een goedkope oplossing zoek zoals een olieradiator of keramische verwarming... Kost allemaal niet veel meer dan 100 euro. Vroeg mij gewoon af wat het efficiëntste is.

jvd30

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2007
Waarderingsscore
159
Punten
63
Efficiëntie is allemaal zelfde. Persoonlijk vind ik olie aangenamer omdat het wat trager opwarmt en afkoelt en niet met van warmtestoten. Zeker als je er dicht bij zit.

MarcMarc

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
189
Punten
63
ik ben er mij zeker van bewust dat er op een bepaalde termijn een terugdraaiende teller zal geplaatst worden. daarmee dat ik een goedkope oplossing zoek zoals een olieradiator of keramische verwarming... Kost allemaal niet veel meer dan 100 euro. Vroeg mij gewoon af wat het efficiëntste is.
Dat in ieder geval niet. Op het moment dat er een andere meter wordt geplaatst en het capaciteitstarief wordt vastgesteld zit jij met een veel hogere capaciteitsvergoeding vanwege die elektrische kachels. Dus daarom altijd voor de warmtepompoplossing gaan omdat de belasting van het net veel lager is dan bij COP=1 elektrische kachels.

jvd30

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2007
Waarderingsscore
159
Punten
63
Elektrisch verwarmen met een COP van 1 in de winter vanwege een stroomoverschot in de zomer vind ik persoonlijk een milieudelict. Die stroom in de winter bevat namelijk een relatief hoog aandeel fossiele elektriciteit.
Heb er geen studie van maar vermoed dat elektrische stroom van net nog properder geproduceerd wordt dan ts zijn persoonlijke stookoliebrander.

MarcMarc

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
189
Punten
63
Heb er geen studie van maar vermoed dat elektrische stroom van net nog properder geproduceerd wordt dan ts zijn persoonlijke stookoliebrander.
Mazout zit op 0,264 kg CO2 per kWh
In 2030 is de verwachting dat 59% van de stroom in België uit gascentrales komt. Deze hebben een upstream emissie van 0,49 kg CO2eq per kWh (dus inclusief upstream methaan emissies). Kernenergie is ook niet emissievrij vanwege winning uranium maar zet ik ff op 0. Bij 59% gas en de rest emissievrij kom je op 0,289 kg CO2eq/kWh uit bij zuiver elektrisch verwarmen.
Wanneer je een warmtepomp plaatst met een SCOP van 4 mag je de emissie ook door 4 delen.
Op dit moment, met veel kernenergie in de mix is de gemiddelde emissie lager. Rond de 200g/kWh. Echter, de kerncentrales dekken niet 100% van de stroomvoorziening dus iedere extra kWh verbruik in de winter komt uit een gascentrale of windpark. Dus ik zou niet beweren dat bij de huidige elektriciteitsmix het een vanzelfsprekendheid is dat elektrisch verwarmen beter zou zijn dan mazout stoken.

jvd30

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2007
Waarderingsscore
159
Punten
63
In 2030 is de verwachting dat 59% van de stroom in België uit gascentrales komt. Deze hebben een upstream emissie van 0,49 kg CO2eq per kWh (dus inclusief upstream methaan emissies). Kernenergie is ook niet emissievrij vanwege winning uranium maar zet ik ff op 0. Bij 59% gas en de rest emissievrij kom je op 0,289 kg CO2eq/kWh uit bij zuiver elektrisch verwarmen.
Wanneer je een warmtepomp plaatst met een SCOP van 4 mag je de emissie ook door 4 delen.
Op dit moment, met veel kernenergie in de mix is de gemiddelde emissie lager. Rond de 200g/kWh. Echter, de kerncentrales dekken niet 100% van de stroomvoorziening dus iedere extra kWh verbruik in de winter komt uit een gascentrale of windpark. Dus ik zou niet beweren dat bij de huidige elektriciteitsmix het een vanzelfsprekendheid is dat elektrisch verwarmen beter zou zijn dan mazout stoken.

Makes sense. Afhankelijk van de mix en moment van afname zit het er wat boven of wat onder. Maar om nu van een milieudelict te spreken lijkt me overdreven. In de autoindustrie doen we het omgekeerde (push van diesel naar elektriciteit)...

MarcMarc

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
189
Punten
63

Makes sense. Afhankelijk van de mix en moment van afname zit het er wat boven of wat onder. Maar om nu van een milieudelict te spreken lijkt me overdreven. In de autoindustrie doen we het omgekeerde (push van diesel naar elektriciteit)...
Gedurende de transitie naar 0 CO2 emissie in 2050 gaat het om CO2 reductie. Wat er in de autoindustrie gebeurd is precies hetzelfde. De emissie per gereden km is bij elektrische auto's veeeeeel lager dan bij een diesel. Om het elektriciteitsverbruik te verminderen worden tegenwoordig warmtepompen in auto's ingezet om zuinig te verwarmen. Verder, een elektrische aandrijving vergelijken met de wijze van verwarmen vind ik een appels met peren vergelijking. Twee totaal verschillende zaken.

De uitspraak "milieudelict" delict is mijn mening omdat ik vind dat IEDEREEN met daartoe de mogelijkheid een bijdrage moet leveren aan CO2 reductie. Mazout is sowieso een probleem dat beperkt kan worden door hybride te gaan met een warmtepomp. Daarbij is de lucht lucht warmtepomp (ook wel airco genoemd) een relatief goedkope oplossing. Het probleem groter maken of nauwelijks verbeteren door zuiver elektrisch te verwarmen is voor mij het probleem doorschuiven naar anderen omdat je dan niet bereid bent om te investeren in reductie van je eigen CO2 emissies. Het is niet meer alleen een financieel verhaal, het is dus ook een kwestie van verantwoordelijkheid nemen. Zo zit ik in de wedstrijd en daarom spreek ik van een milieudelict.

gvo

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
121
Punten
43
MarcMarc, ik onderschrijf je betoog grotendeels, maar ik hou er toch ook rekening mee dat lang niet iedereen de financiële ruimte heeft om op eigen houtje aan CO2 reductie te doen.

De lucht-lucht warmtepomp die jij en ik een relatief goedkope oplossing vinden, is voor heel wat mensen een onbereikbare investering zodat ze blijven knoeien met oliebrandertjes of elektrische vuurtjes, waarbij ze niet alleen minder ecologisch werken maar ook hogere verbruikskosten hebben - maar welke keuze hebben ze ?

EDIT : waarmee ik vanzelfsprekend niet specifiek naar TS verwijs, hé ! Maar dit topic ging toch al lekker de filosofische toer op.

MarcMarc

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
189
Punten
63
MarcMarc, ik onderschrijf je betoog grotendeels, maar ik hou er toch ook rekening mee dat lang niet iedereen de financiële ruimte heeft om op eigen houtje aan CO2 reductie te doen.

De lucht-lucht warmtepomp die jij en ik een relatief goedkope oplossing vinden, is voor heel wat mensen een onbereikbare investering zodat ze blijven knoeien met oliebrandertjes of elektrische vuurtjes, waarbij ze niet alleen minder ecologisch werken maar ook hogere verbruikskosten hebben - maar welke keuze hebben ze ?

EDIT : waarmee ik vanzelfsprekend niet specifiek naar TS verwijs, hé ! Maar dit topic ging toch al lekker de filosofische toer op.
Eens. Daarom schreef ik ook: "met daartoe de mogelijkheid". Dat gezegd hebbende, mensen die wel geld hebben voor nieuwe auto's, vakanties maar investeringen in verminderen van energieverbruik zogenaamd te duur vinden, stellen wat mij betreft de verkeerde prioriteiten. Ik zeg dit zo expliciet omdat naar mijn mening de ernst van de opgave tot wereldwijde CO2 reductie nog niet is doorgedrongen. Dat denk ik omdat ik nog te veel kale terugverdienplaatjes zie zonder dat CO2 een kostprijs heeft en het vele wijzen naar anderen (in algemene zin).
Niet lang geleden voorspelde ik bijvoorbeeld dat de gasprijs heel hoog zou worden en gas eindig zou zijn in discussies of een warmtepomp al interessant zou zijn. Inmiddels is gas schaars, stijgen de prijzen iedere dag op de gasmarkt, zijn de gasbuffers in Nederland maar voor de helft gevuld. Het kon nog wel eens een dramatische winter worden voor mensen met een gasketel.

Bovenaan