elektriciteitskeuring - opmerkingen bij afkeuring

Lid geworden
28 nov 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste forumleden,

ik heb een appartement op het oog. Er is nog wat werk aan, maar dat lijkt me niet onoverkomelijk.

Van electriciteit heb ik echter geen kaas gegeten, na wat opzoekwerk op het internet heb ik de volgende vragen nog:

Dit is het attest

Inbreuken schema's :

- 1.01. : EÈndraadschema van de installatie is te voorzien of te vervolledigen. (art 16, 268, 269)    

- 1.02. : Situatieschema van de installatie is te voorzien of te vervolledigen. (art 269)

- 1.04. : De aanduiding van de nominale spanning en het gevarenpictogram electriciteit moet op een oordeelkundige plaats op het elektrisch bord geafficheerd worden.

Inbreuken aardingsinstallatie :

- 3.12. : Contactdozen: de aardingspen dient aangesloten te worden op de aarding van de installatie. (art 86.03)

Inbreuken elektrische installatie :

- 7.14B : Het opgestelde elektrisch materieel is niet aangepast aan het volume waarin dit is geÔnstalleerd (afstanden tot rand van bad- en/of stortbadkuip of bijkomende voorwaarden

ter bescherming). (art 86.10)

- 7.15. : Gebruik materiaal in gewone ruimten, waarvan de omhulsels een beschermingsgraad hebben die minstens IP2X (IPXX-B) is. In ruimten toegankelijk voor publiek dient de

beschermingsgraad minstens IP4X (IPXX-D) te zijn. (art 19, 49.01)

Extra inbreuken :

3.12 BADMEUBEL

7.15 IN KAST BADMEUBEL

1.01 - 1.04: lijkt me standaard voor een appartement van 1977. Appartement is 80m2.

Ik vermoed dat een electricien hiervoor een 250 euro vraagt?

3.12: geen idee wat ze bedoelen! Er is aarding, maar het appartement is er niet op aangesloten??? Of zijn er stopcontacten met aardingspin die niet geaard zijn?

7.14: slaat dit enkel op de badkamer? In de keuken en badkamer zijn er inderdaad stopcontacten die te dicht bij een lavabo staan.

7.15: bedoelen ze dat ik alle stopcontacten in heel het appartement moet vervangen, alsook de lichtschakelaars?

De extra inbreuken verwijzen ook naar de badkamer, dus daar zal ik iets moeten op voorzien.

Iemand enig idee wat dit kan kosten? Het lijkt mee te vallen, maar wil niet voor onvoorziene omstandigheden komen te staan.  Durft iemand een richtprijs te geven?

Alvast bedankt voor jullie hulp, sorry als dit topic in een verkeerd onderwerp staat, het forum doet nogal moeilijk bij mij....

Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
3.12 en 7.14 zijn volgens mij de meest ingrijpende inbreuken.

Hierbij kan kap en breekwerk komen kijken;

7.14: hopelijk is de aardingskabel wel degelijk aanwezig aan de desbetreffende stopcontacten.. Als dit het geval is, simpel, gewoon aansluiten en uitmeten. Als ze niet aanwezig zijn, dan kan je ervoor opteren om het of de desbetreffende stopcontacten te elimineren. Hopelijk zijn dat er niet teveel. En anders zal het kappen worden om je aardingskabel door te trekken.

3.12: hier zal je mogelijks je stopcontacten / schakelaars / lampen moeten hersitueren.

Een kostprijs kan je er niet op plakken, zeker met betrekking tot punt 7.14, omdat de omvang van het probleem niet gekend is.

Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
3.12 en 7.14 zijn volgens mij de meest ingrijpende inbreuken.

Hierbij kan kap en breekwerk komen kijken;

7.14: hopelijk is de aardingskabel wel degelijk aanwezig aan de desbetreffende stopcontacten.. Als dit het geval is, simpel, gewoon aansluiten en uitmeten. Als ze niet aanwezig zijn, dan kan je ervoor opteren om het of de desbetreffende stopcontacten te elimineren. Hopelijk zijn dat er niet teveel. En anders zal het kappen worden om je aardingskabel door te trekken.

3.12: hier zal je mogelijks je stopcontacten / schakelaars / lampen moeten hersitueren.

Een kostprijs kan je er niet op plakken, zeker met betrekking tot punt 7.14, omdat de omvang van het probleem niet gekend is.

Bovenaan