• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Elektriciteitfactuur is verdoken belastingsbrief

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
Artikel in het nieuwsblad vandaag:

De elektriciteitsfactuur in Vlaanderen bedraagt gemiddeld 239 euro per maand, tegenover maar 171 euro in Nederland, zo wijst een studie van de verschillende energiewaakhonden uit. “Vlaanderen heeft van de energiefactuur een tweede belastingbrief gemaakt.”
De Belgische en bij uitbreiding Vlaamse elektriciteitsfactuur is en blijft een erg pittige rekening in de brievenbus. Terwijl een gemiddeld gezin in Nederland en het Verenigd Koninkrijk respectievelijk 171 euro en 181 euro per maand betaalt, bedraagt die kost in Vlaanderen net geen 240 euro, zo blijkt uit een studie in opdracht van de verschillende energieregulatoren in ons land, waaronder de VREG. Een verschil van zo’n 40 procent. In Wallonië bedraagt de factuur bijna 250 euro. Enkel Duitsland doet nog slechter met een maandelijkse rekening tussen de 306 en de 350 euro.
De reden voor de hoge factuur in Vlaanderen is volgens de onderzoekers de lange resem toeslagen, heffingen en openbare dienstverplichtingen die allemaal via de elektriciteitsfactuur worden betaald.
“Weggemoffeld in de factuur”
Dat beklemtoont ook Vlaams energieminister Zuhal Demir (N-VA) in een reactie: “Allerlei zaken die er niet thuishoren, zijn in het verleden weggemoffeld in de elektriciteitsfactuur. Die fout heeft de elektriciteitsfactuur de laatste 15 jaar fors doen toenemen, en blijft ons helaas achtervolgen tot 2030.” Demir heeft het dan over de 20 miljard aan groenestroomcertificaten – voor onder andere eigenaars van zonnepanelen – “die we op dit moment nog steeds afbetalen tot 2030”.
Nog volgens Demir is op Vlaams niveau beslist dat nieuw beleid “niet langer via de elektriciteitsfactuur wordt gefinancierd”. Zo verdwijnen bijvoorbeeld tegen 1 januari 2022 de kosten voor de straatverlichting uit de factuur. Ze riep maandag de federale regering uitdrukkelijk op hetzelfde te doen.
Maar volgens Vlaams parlementslid Staf Aerts (Groen) gaat Demir met haar oproep voorbij aan het feit “dat de Vlaamse energiefactuur nog altijd voor minstens 40 procent uit Vlaamse taksen en kosten bestaat, terwijl het federale niveau maar goed is voor ongeveer 13 procent. Het is Vlaanderen dat van de energiefactuur een tweede belastingbrief heeft gemaakt”, aldus Aerts.
Voor je stikjaloers wordt op de erg lage Nederlandse elektriciteitsfactuur: hun gasfactuur is dan weer dubbel zo hoog als de Vlaamse. Gemiddeld betaal je in Vlaanderen zo’n 42 euro per maand tegen 87 euro in Nederland. Reden is onder meer dat onze gasfactuur niet overladen is met allerhande “toeslagen en heffingen”, aldus de onderzoekers. “België blijft daardoor een van de goedkoopste landen en wordt enkel voorafgegaan door het Verenigd Koninkrijk.” Daar bedraagt de gemiddelde maandelijkse gasfactuur slechts 38 euro.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ali express
Of anders nog een jaartje of 10 wachten tot er iets betrouwbaars op de markt komt dat je in ons land ook nog eens mag plaatsen en vergunning voor krijgt.
Of zoals tornadinho, zelf maken als hobby-project.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Ali express
Of anders nog een jaartje of 10 wachten tot er iets betrouwbaars op de markt komt dat je in ons land ook nog eens mag plaatsen en vergunning voor krijgt.
Of zoals tornadinho, zelf maken als hobby-project.
Daar komt 0,0 kWh uit op een vergunbare hoogte in 95% van Vlaanderen
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Zoals ik al zei: met het concept van een windmolentje dat redelijk constant 250W produceert en een batterij van 6 a 7kWh kan je redelijk normaal off-grid leven.
Aan de off-grid believers om het waar te maken. Met PV zal het hier bij ons alvast niet zijn…
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Zoals ik al zei: met het concept van een windmolentje dat redelijk constant 250W produceert en een batterij van 6 a 7kWh kan je redelijk normaal off-grid leven.
Aan de off-grid believers om het waar te maken. Met PV zal het hier bij ons alvast niet zijn…
Klopt
maar die windmolen kost relatief gezien een hele hoop
en moeilijk vergunbaar
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Een waterstof installatie om het hele jaar door je eigen elec te kunnen hebben kost ook een aardige duit.
Economisch is off-grid niet haalbaar.
Maar dat wil niet zeggen dat het niet kan
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
ik kan me vergissen, maar is off-grid in België niet verboden? Ik dacht dat een aansluiting verplicht was om een woning bewoonbaar te verklaren.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Verplichting is er m.i niet. Je zal wel je productie-installatie moeten melden aan Fluvius
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
ik kan me vergissen, maar is off-grid in België niet verboden? Ik dacht dat een aansluiting verplicht was om een woning bewoonbaar te verklaren.
Ik dacht ook zoiets gehoord te hebben, vandaar dat ik denk dat je niet volledig onder de factuur uitkomt. Voorlopig staan bv. ook de kosten voor de straatverlichting nog op de factuur.

Je bent bij een verkaveling wel ook verplicht van een heleboel nutsvoorzieningen aan te leggen, ook als de uiteindelijke bouwer die niet wenst te gebruiken bv. proximus.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
ik kan me vergissen, maar is off-grid in België niet verboden? Ik dacht dat een aansluiting verplicht was om een woning bewoonbaar te verklaren.
Ik dacht ook zoiets gehoord te hebben, vandaar dat ik denk dat je niet volledig onder de factuur uitkomt. Voorlopig staan bv. ook de kosten voor de straatverlichting nog op de factuur.

Je bent bij een verkaveling wel ook verplicht van een heleboel nutsvoorzieningen aan te leggen, ook als de uiteindelijke bouwer die niet wenst te gebruiken bv. proximus.

zou graag eens zien waar dat staat.
Ken enkel de aansluitplicht van de netwerkbeheerder naar de klant toe.
Voor gas is dat bv niet meer van toepassing in nieuwe verkavelingen.

de straatverlichting, zal volgend jaar niet meer op die manier geïnd worden.
de eigenaars van onbebouwde percel betalen daar dan nu ook niet voor mee....
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
zou graag eens zien waar dat staat.
Aangezien ik niet zeker was, ben ik gaan zoeken. Wat ik zo nu direct gevonden heb:

Een woning wordt bewoonbaar geacht wanneer zij voldoet aan minimumcriteria op het vlak van hygiëne, veiligheid en comfort, zoals :
  • waterdichtheid (m.a.w. er sijpelt geen water binnen)
  • elektrische en gasinstallaties die voldoen aan de normen
  • voldoende verluchting van de kamers
  • natuurlijke lichtbronnen
  • basisuitrusting op het vlak van sanitair en verwarming
  • een bepaalde oppervlakte (in overeenstemming met het aantal bewoners)
De vraag is dus: "de normen voor een elektrische installatie" vermelden die een verplichte aansluiting? Wie kent het nieuwe AREI zo goed? :D

Bron: https://www.belgium.be/nl/gezondheid/gezond_leven/woonomgeving/bewoonbaarheid
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
AREI verplicht niet tot aansluiting, maar je moet wel aan het AREI voldoen om een aansluiting te krijgen..
Je kan dus perfect een aansluiting hebben die voldoet aan het AREI zonder deze aan het openbaar net aan te sluiten.
Idem voor gas
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Het gaat dan over een fabel die blijft ronddwalen?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan