Elektriciteit vernieuwen

Mikailz

Nieuw Lid
Lid geworden
20 jan 2013
Berichten
44
Waarderingsscore
5
Punten
8
Hallo,

Situatie
Huis van 1955 met ongeaarde afgekeurde elektriciteit.
Wij wensen ruimte per ruimte te verfrissen (pleisteren, verven, laminaat, ...) en vernieuwen van elektricteit volgens AREI.
Ik zal een nieuwe kast plaatsen waar alle circuits ruimte per ruimte zullen toekomen en zo worden aangesloten.
Alles wordt ingeslepen, dus ik zou de preflex VOB gebruiken om nadien weer te dichten.

Praktische vraag
De types schakelingen zijn mij wel duidelijk, daarintegen heb ik nooit zelf een nieuw circuit aangelegd.
Ik heb een schets gemaakt van hoe ik het denk het kan en wens daar een 2e mening over:
  1. Van de zekeringskast een 3G1,5 naar de eerste wisselschakelaar.
  2. Van de 1e wisselschakelaar naar de 2e wisselschakelaar met een 5G1,5.
          Dit is een nieuwe kabel, dus de N en PE dienen doorgekoppeld te worden.
          a. Kan ik dit in de contactdoos van de schakelaar doen met bv. een Wago klem?
          b. De 5G heeft 5 kabels, 1 ervan wordt niet gebruikt in deze toepassing, gewoon kort afknippen of moet hier nog iets specifieks op cfr. AREI?
  3.  Van de 2e wisselschakelaar gaat een 3G1,5 naar het lichtpunt
          c. Mag ik opnieuw de Wago klemmen gebruiken om N & PE door te koppelen in de contactdoos?

Zou niet graag hebben dat dit zou afgekeurd worden en ik het allemaal opnieuw mag doen. :)
Alvast bedankt voor feedback
 

Bijlagen

  • wisselschakeling_-_schets.pdf
    154,7 KB · Weergaven: 1

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
27.921
Waarderingsscore
1.371
Punten
113
Alles correct
 

Mikailz

Nieuw Lid
Lid geworden
20 jan 2013
Berichten
44
Waarderingsscore
5
Punten
8
Dankjewel Stefan.

1) Hoe ga ik verder in hetzelfde circuit?
Bv. de bovenstaande schakeling is van de inkom beneden.
Ik wens nu een eenvoudige enkelp. schakelaar te plaatsen  in de inkom op het verdiep en wens verder te gaan vanaf de 2de wisselschakelaar van het gelijkvloers (omdat dit in dezelfde muur onder elkaar zit).
Ik wens op hetzelfde circuit een licht in de keldertrap te voorzien (maar dan aftakkend van de 1ste wisselschakelaar)

Dit lijkt mij onmogelijk? Ik heb het idee dat ik weer een volledige nieuwe kabel moet trekken naar de zekeringskast, heel graag een woordje uitleg hoe je dit juist doet. 

2) Hoe schakel ik in bovenstaand voorbeeld meerdere lampen aan?
best parallel lijkt mij, heb ook een schets gemaakt hoe ik dit zou doen met wago klemmen.
Heel graag bevestiging of dit correct is? Krijg je zoveel wago klemmen en kabel nog in een contactdoos?
Of is dit de reden net dat een extra contactdoos wordt voorzien?

 

Dankjewel

 
 

Bijlagen

  • wisselschakeling_parallel_-_schets.pdf
    180,7 KB · Weergaven: 1

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
13.827
Waarderingsscore
2.934
Punten
113
Vooreerst: in de 5G1,5 worden wél alle geleiders gebruikt.

* geel-groen van 5G aan geel-groen van 3G
* blauw van 5G aan blauw van 3G
* bruin van 5G aan bruin van 3G (en natuurlijk ook aan L van de wisselschakelaar)
* grijs aan de ene ‘uitgang’ van de wissel
* zwart aan de andere ‘uitgang’ van de wissel

Het cruciale punt van die bruine die doorgelust wordt maakt dat je vanaf de tweede wisselschakelaar met een 3G1,5 weer verder kan naar boven om daar opnieuw een schakeling te maken. (Blauw aan blauw, bruin aan bruin en geelgroen aan geelgroen). Dit consequent doorlussen van blauw, bruin en geelgroen betekent ook dat je vanaf eender welk inbouwdoosje weer verder kan naar een ander punt (de kelder bvb).

Wanneer je bvb in de hal beneden én ook in de hal boven een schakelaar wil die elk zowel boven als beneden het licht kan schakelen (dubbele wissel) dan leg je tussen die 2 keer 2 schakelaars beter een 7G1,5. (Als ze op dezelfde automaat zitten tenminste).

Aan een inbouwdoosje zitten boven en onder eigenlijk maar 2, soms 3, openingen en dat maakt het bij momenten moeilijk werken, vooral als je te veel schakelaars samen wil.

In de ruimte achter een schakelaar kan je nu ook niet oneindig veel lasklemmen kwijt.

Het is dus belangrijk om daar goed over na te denken. Het lijkt soms interessant om bvb 3 dubbele schakelknoppen boven/naast elkaar te monteren want dan kan je van die plek 6 punten bedienen, tot je alle buizen moet binnenbrengen.

Hou er ook rekening mee dat, hoe meer je wegkapt naast een deuropening, hoe zwakker de muur daar wordt.

Meerdere parallelle  lampen lus je door van lamp naar lamp, en in de behuizing van de lamp maak je de draden aan elkaar met bvb een lasklem, of soms zit er in de lampbehuizing al twee aansluiklemmen daarvoor. De draad loopt dan door het plafond (bvb ingegoten in de chape van het verdiep, of in een verlaagd plafond) naar het volgende lichtpunt (en het volgende, en ...)
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
13.665
Waarderingsscore
1.098
Punten
113
2) gemakkelijker is van lamp naar lamp te gaan (wel parallel schakelen)  anders een grote contactdoos voorzien.
 

Mikailz

Nieuw Lid
Lid geworden
20 jan 2013
Berichten
44
Waarderingsscore
5
Punten
8
Dankjullie wel voor advies.

Ik ben niet onhandig, maar vooral uit onwetendheid/onervaren te zijn heb ik nog volgende adviezen nodig:​

Zoals gesteld wens ik huis van 1955 ruimte per ruimte (circuit per circuit) te vernieuwen naar de kast.
Ik wens momenteel de vloer (lees: tegel op zavel) nog niet uit te breken. Ik wens wel alle preflexen netjes weg te steken.

Verticaal inslijpen lijkt mij doenbaar. Horizontaal inslijpen lijkt mij niet verstandig voor de stabiliteit van het huis. Dus het horizontaal leggen van leidingen zou ik onder het pleisterwerk (stopt op 8cm van vloerafwerking) de preflexen verstoppen. Tussen baksteen en afwerking pleisterwerk zit er 15mm. (nog klassiek met stro/leem + plaaster waar ik nu een dunne laag heb aangebracht om het uitgevlakt te hebben). Ik kan een semi holle plint er voor plaatsen zodat dit wegzit.

Moet ik een preflex gebruiken, of is dit enkel van toepassing om in vloeren te verwerken? (gewicht vloer)
Mag ik dit van het AREI op deze manier uitvoeren? Zolang ik mijn stopcontact bv op 25cm van vloerafwerking pas plaats?

Voor de verlichting zou ik overal (op het gelijkvloers) met een vals plafond werken, de vrije hoogte is 2,70m, dus als hier 8cm zou verlagen zou niemand dit merken.

 

Dankjewel om een beginnend DHZ'er op weg te helpen.
 

 

Edit:
Om nog eens terug te komen over het doorlussen van L1 om voeding te hebben, zie bijgevoegd bestand.
Zodat ik het zeker correct begrijp. Indien je bv. bij de 2de schakelaar GEEN nieuwe schakeling gaat doortrekken lijkt mij de L1 doorlussen overbodig? Zou je het dan alsnog doen of toch laten?
 

Bijlagen

  • wisselschakeling_aftak_nieuwe_schakeling.pdf
    195,8 KB · Weergaven: 0

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Berichten
1.934
Waarderingsscore
7
Punten
38
Mikailz zei:
nog klassiek met stro/leem

Jij woont precies in Bokrijk 
dirol.gif


Mijn grootmoeder had vroeger zo'n woning.  Boormachine had je daar niet nodig, met schroevendraaier door 20 lagen behang en sto en je had een gat voor een plug. 
biggrin.gif


 
 

Mikailz

Nieuw Lid
Lid geworden
20 jan 2013
Berichten
44
Waarderingsscore
5
Punten
8
Ja klopt :) Vreemde manier van vroeger. Redelijk dikke afwerking tov baksteen. Maar bon 't is nog stevig genoeg!
 
Lid geworden
1 jul 2016
Berichten
336
Waarderingsscore
2
Punten
0
Als je overal een vals plafond legt zou ik de kabels voor de stopcontacten doorlussen via het plafond. Je hebt wel een paar meter kabel extra nodig maar je moet niet zitten foefelen achter een plint om de kabel weg te krijgen.

 

Daarna moet je wel opletten als je je muurprofielen voor je plafond vastboort in de muur.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
13.827
Waarderingsscore
2.934
Punten
113
Mikailz schreef:

Om nog eens terug te komen over het doorlussen van L1 om voeding te hebben, zie bijgevoegd bestand.
Zodat ik het zeker correct begrijp. Indien je bv. bij de 2de schakelaar GEEN nieuwe schakeling gaat doortrekken lijkt mij de L1 doorlussen overbodig? Zou je het dan alsnog doen of toch laten?

Ik zou het gewoon toch doen. De draad zit toch in de buis dus het kost niet meer dan een lasklemmetje. Erger nog: als je een draad niet gebruikt dan moet er alsnog een lasdop op want je mag geen draadeindes los laten liggen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
17.258
Waarderingsscore
4.221
Punten
113
Hetgene je kan doen via plafond, kan je doen.
Verder zou ik gewoon wachten tot wanneer je wel de vloer aanpakt.
 
Lid geworden
12 jan 2012
Berichten
196
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik wil dit topic even van onder het stof halen omdat ik met een prangende vraag zit omtrent de gebruikte kabels bij een wisselschakeling.

Electriciens zijn bezig in mijn appartement in Luxemburg en ik vroeg om een 2tal lichtkringen, die elk op 2 plaatsen bediend worden, te voorzien van een transfo omdat het om een ledstrip gaat.
Teleruptoren of domotica werd niet voorzien, dus men gaat tewerk met een klassieke wisselschakeling.
Ze beweren hier dat met vanuit de wachtplaats voor de transfo, naast de zekeringkast gaat vertrekken met een 5G1,5 voorbij de eerste wisselschakelaar, voorbij de tweede wisselschakelaar en zo naar de Ledstrip.

Volgens hen voldoet de 5G1,5 om vanuit de kast , over de schakelaars terug te lussen naar de kast en dan nog eens via 2 resterende aders uit dezelfde 5G1,5 tot bij de ledstrip te komen.

Dit lijkt me onwaarschijnlijk als ik kijk naar de schema's hier.
Waarom moet er eigenlijk in het schema een 5G1?5 tussen beide wisselschakelaars en voldoet een 3G1,5 niet ?

Elk advies is welkom
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
27.921
Waarderingsscore
1.371
Punten
113
Omdat je de transfo, hopelijk heb je een goede driver voor je LED-strip gekozen

moet schakelen en niet je led-strip
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
27.921
Waarderingsscore
1.371
Punten
113
Schakelaar nooit tussen lamp en transfo plaatsen
 
Bovenaan