• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Elektriciteit Net aansluiting 400V+N kostprijs?

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Waarderingsscore
5
Punten
18
Ik was aan het bekijken wat de meerkosten is tussen 32A en 40A (400V+N).
Bij de installatie betaal je meer aan studie kosten. (bijna 300euro)

Maar ik vraag mij af wat op jaarlijkse basis met de digitale meters.
Is er een meerprijs omdat je een 40A installatie hebt i.p.v. 32A of is het nu puur op effectief verbruik dat je betaald?

Mij lijkt 32A soms net iets te weinig (ruwe schatting wel).
- Elektrische laadpaal (11kw)
- Fornuis (9 - 10kw)
- Warmtepomp (3kw)
- Warmtepompboiler (3kw)
- ...

Alvast bedankt.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.825
Punten
113
32a is best wel veel.
Je toestellen gaan meestal niet het volle vermogen draaien en al zeker niet tegelijkertijd.
Laadpaal bv, moet je aan 11kw laden ?

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Waarderingsscore
5
Punten
18
De laadpaal lager dan 11kw zou ik niet aan beginnen met een Full EV.
55km/uur actieradius laadvermogen is niet heel veel en dat is bij 11kw. Een snel lader zit aan 100kw.
https://www.fluvius.be/sites/fluviu...n-400v-om-je-elektrische-auto-op-te-laden.pdf

In mijn directe omgeving is geen laadpaal of snel lader dus ik moet er zelf een voorzien.
Nu hebben de modernste laadpalen wel load balancer maar dan nog zit je met het probleem dat je auto niet helemaal is opgeladen in de ochtend.

Het klopt wat je zegt niet alles draait altijd op vol vermogen. Maar in de winter maanden gaan ze er wel dicht tegen aan zitten.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.273
Punten
113
maar dan nog zit je met het probleem dat je auto niet helemaal is opgeladen in de ochtend.
Moet dat dan, maak je echt elke dag zoveel kilometers?
Maar in de winter maanden gaan ze er wel dicht tegen aan zitten.
In de praktijk kun je een 32A automaat voor kortere periodes wel tot 40A belasten, en voor langere tijd wel tot +/-35A

sam vp

Actief Lid
Lid geworden
10 jul 2023
Waarderingsscore
45
Punten
28
Kan je voor die 300 euro extra kosten, de rest van je tijd risico lopen dat je tekort komt of schrik hebben? Nee, direct zwaar genoeg aanvragen. Heb nu een verzwaring aangevraagd voor de zaak van 100a 230volt naar 85a op 400volt, ben eens benieuwd wat dat zal kosten, zeker ook wat de ombouw kost.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.825
Punten
113
55km/uur actieradius laadvermogen is niet heel veel en dat is bij 11kw. Een snel lader zit aan 100kw.
https://www.fluvius.be/sites/fluviu...n-400v-om-je-elektrische-auto-op-te-laden.pdf

In mijn directe omgeving is geen laadpaal of snel lader dus ik moet er zelf een voorzien.
Nu hebben de modernste laadpalen wel load balancer maar dan nog zit je met het probleem dat je auto niet helemaal is opgeladen in de ochtend.

Het klopt wat je zegt niet alles draait altijd op vol vermogen. Maar in de winter maanden gaan ze er wel dicht tegen aan zitten.
Of dat nu Full EV is of niet, het tempo waar je tegen moet laden hangt van je verbruik af.
Meeste mensen rijden geen 50km per dag en moeten dus maar een 10 kwh per dag bijladen. Die wagen staat meer dan genoeg uren stil thuis .

100kw snelladen, er zijn er al die 400kw kunnen laden. Maar dat is DC.
En je wagen is wss beperkt tot bepaald vermogen.

Als er dus eens nood is om toch snel te laden, dan stoppen die aan een snellader.

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Waarderingsscore
436
Punten
83

Is er een meerprijs omdat je een 40A installatie hebt i.p.v. 32A of is het nu puur op effectief verbruik dat je betaald?

- Fornuis (9 - 10kw)
- Warmtepomp (3kw)
- Warmtepompboiler (3kw)
- ...

Alvast bedankt.
Er is blijkbaar niemand die op je vraag wilt antwoorden :)
Nee, er is geen hogere vaste jaarlijkse kost of iets dergelijks voor een zwaardere aansluiting.
Je merkt daar later nooit iets van, dus als je je zorgen maakt, en enige gemoedsrust kunt kopen met 300€ extra, ga gewoon uw gang.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.014
Punten
113
Het kost wel zo’n 400 a 500€ extra per jaar om tegen 11kW te laden (piektarief).
Maar dat is ook met een lagere aansluiting het geval.

1 keer per maand gedurende 15 minuten die extra piek van 11kW trekken is al voldoende om de volle pot te moeten betalen.

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Waarderingsscore
5
Punten
18

- Fornuis (9 - 10kw)
- Warmtepomp (3kw)
- Warmtepompboiler (3kw)
- ...

Alvast bedankt.
Er is blijkbaar niemand die op je vraag wilt antwoorden :)
Nee, er is geen hogere vaste jaarlijkse kost of iets dergelijks voor een zwaardere aansluiting.
Je merkt daar later nooit iets van, dus als je je zorgen maakt, en enige gemoedsrust kunt kopen met 300€ extra, ga gewoon uw gang.
Merci om op mijn vraag te antwoorden. ;)

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Waarderingsscore
5
Punten
18
Het kost wel zo’n 400 a 500€ extra per jaar om tegen 11kW te laden (piektarief).

1 keer per maand gedurende 15 minuten die extra piek van 11kW trekken is al voldoende om de volle pot te moeten betalen.
ook met de laadkaart van het werk? Ik vermoed dat je die onkost deels kan ingeven of misschien wel volledig.
Ter verduidelijking, ik heb nog geen Full EV. Maar hoe het landschap er nu uitziet is de kans groot dat er volgend jaar of het jaar daarna er wel een voor mijn deur staat. Ik wil gewoon voorzien zijn om nadien niet opnieuw alles te moeten aanpassen. Dus 40A 3F+N 400V zal het worden. :)

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.825
Punten
113

ook met de laadkaart van het werk? Ik vermoed dat je die onkost deels kan ingeven of misschien wel volledig.
Ter verduidelijking, ik heb nog geen Full EV. Maar hoe het landschap er nu uitziet is de kans groot dat er volgend jaar of het jaar daarna er wel een voor mijn deur staat. Ik wil gewoon voorzien zijn om nadien niet opnieuw alles te moeten aanpassen. Dus 40A 3F+N 400V zal het worden. :)
Een laadkaart is voor het laden van je wagen, niet voor het capaciteitstarief.
Kan natuurlijk wel dat de vergoeding tov de werkelijke kosten dit dekt. Maar voor de verrekening ben je natuurlijk wel genoodzaakt om met een laadpaal te werken.
Maar zoals reeds aangehaald, hoef je helemaal niet aan dat vermogen te laden.
Je kan natuurlijk je installatie meteen zwaar genoeg nemen als je je daar zekerder bij voelt.

webstab

Lid
Lid geworden
12 sep 2019
Waarderingsscore
20
Punten
18
Vaak krijg je gewoon een vast tarief per kWh dat je laadt. Bij mij nemen ze dit over van de CREG (momenteel 33cent per kWh). Er wordt dus geen rekening gehouden met de piek. Het is dus voordelig om je piek te beperken.

Alles hangt natuurlijk van je rijgedrag af, maar ik laat altijd tussen 1.4kW en 3kW, meer dan voldoende om de dag erna verder te kunnen. Hij staat toch 's nachts een lange tijd stil.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.014
Punten
113
De vergoeding van het werk dekt inderdaad het piektarief niet. Het is gebaseerd op de gemiddelde kostprijs van energie (meestal van enkele maanden ervoor). Die gemiddelde kostprijs wordt berekend door de CREG (België) en de VREG (Vlaanderen) en is verrassend genoeg niet hetzelfde.
Piektarieven zullen daar dus wel voor een deel in opgenomen zijn, maar niet volledig.

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
1.047
Punten
113
Als ik mijn electriciteitsrekening in detail bekijk (eerder de tariefkaart), dan maak ik een onderscheid tussen:
- vaste kosten per maand
- variabele kost (wat kost me het verbruik van 1 extra kWh)
- piektarief - wat uiteindelijk ook een vaste kost per maand is

De vast kosten heb ik niet meer bij de hand, maar de variabele kost was 22ct bij Bolt een paar maand geleden.
Ik krijg nu 35ct per kWh voor de stroom die naar mijn auto gaat.
En dan probeer ik nog zo veel mogelijk van de zon te laden en dat is dan vermindering van de teruglevering die nu aan 7ct vergoed wordt.

Ik laad normaal aan 3.7kW (5A per fase), en in 99% van de gevallen kom ik daar perfect mee toe, dat zorgt voor lange laadsessies (als ik overdag thuis ben, dus veel zonnestroom), en lagere pieken.

En alles bij elkaar zal ik zeker geen verlies maken aan dat thuis laden (maar zeker ook niet rijk worden).

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
1.047
Punten
113

Je bent net iets te bang.
Ik rij nu 30k in een jaar met een Tesla.
Ik heb een 11kW laadpaal, maar heb nog nooit 11kW gebruikt.
Het lukt me perfect om te laden met ca 4kW. Als ik eens met een ver lege batterij thuis kom, dan heb ik de volgende dag meestal geen volle batterij nodig, dus als de batterij dan over de nacht maar tot 60 of 70% opgeladen raakt is dat ook prima.
Er zijn ook dagen dat ik niks inplug, om de dag nadien op de zon te laden als ik thuis werk.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.776
Punten
113
Ik zeg altijd: tank je nu, met je benzine/diesel om de 2 dagen? Want als je een rijbereik van ca 300km hebt met een EV, en je denkt dat je dagelijks gaat moeten laden, dan wil dat zeggen dat je met je huidige auto (meestal rijbereik rond de 6-700km op een tank) om de 2 dagen gaat tanken.
Bovendien zijn de meeste laadpalen van load balancing voorzien, die gaan echt niet continu 22kW trekken.
Ik raad gewoonlijk 32A aan aan de klant, juist omdat de sprong naar 40A dan weer een stukje groter is. Bovendien zal een hoofdzekering van 32A niet direct uitklappen van het moment dat er 32,1A getrokken wordt...

Dus tenzij je continu stand-by moet zijn om 't halve land door te crossen, geen zorgen maken op 32A. Waarbij ik dan denk: als je continu stand-by moet zijn om het halve land door te crossen is een EV misschien nog niet echt een optie.

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
1.047
Punten
113
100% akkoord met de eerste paragrafen.

Niet akkoord met de laatste paragraaf.
Als je 400km op een dag doet met diverse stops, dan heb je ook plaatsen waar je even kan inpluggen, al is het voor een uur. Dan komt er alweer 50km bij, en op 10 min snelladen haal je 100km binnnen. En als je helemaal leeg thuis komt, dan kom je met 7kW ook toe om de volgende dag met een volle batterij te vertrekken.
Er zijn echt weinig situaties waar een EV ‘nog niet kan’.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.492
Punten
113

- Fornuis (9 - 10kw)
- Warmtepomp (3kw)
- Warmtepompboiler (3kw)
- ...

Alvast bedankt.
Nog nooit gehoord van capaciteitstarief?

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan