• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor Batireno / Energie&Habitat 2024 in Namen aan! Let op: FR beurs

Elektriciteit installatie

Lid geworden
13 mrt 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag allen,

Mijn partner heeft een handelspand gekocht waarin ik de elektriciteit in orde aan het brengen ben. Het pand is gelegen in op het gelijkvloers van een appartementsgebouw.
De installatie werd samen met het bord een tiental jaar geleden vernieuwd maar er zitten gigantisch veel fouten in. Zo zijn er stopcontacten met randaarde geplaatst, zijn er kringen met 14 'verbruikers' ... Ik probeer hier nu orde in te scheppen.

Het gebouw dateert van midden jaren '60 en heeft nog oude tellers. Boven de teller hangt een hoofdschakelaar en vanuit de hoofdschakelaar vertrekt de voedingskabel naar het bord. Ik vermoed dat er een 10 - 15-tal meter tussen het de teller en het bord zit. De diff van 300mA bevindt zich op mijn bord.

1. Ik vermoed dat deze daar niet correct hangt en eigenlijk vlak na de teller moet komen? Volgens het AREI moet de diff aan het begin van de installatie komen. Het begin van je installatie = alles na je teller? Ik zou dan de huidige oude hoofdschakelaar vervangen door een nieuwe schakelaar in combinatie met het verplaatsen (of het plaatsen van een extra diff) net boven de teller. Klopt dit?

2. Ik heb nog een Hager-verdeelkastje liggen, echter zonder deur/venster. Ik vermoed dat er altijd een afscherming nodig is?

3. In een bepaalde ruimte is de verlichting aangelegd op 2,5mm². Mag ik die samen met de verlichting van een andere ruimte die is aangelegd op 1,5mm² zekeren op 16A of dien ik deze apart te zekeren?

4. Dient de centrale noodverlichting op 1,5mm²/16A te worden geplaatst of op 2,5mm²/20A?

5. In een bepaalde ruimte die gebruikt werd als berging zijn nu Niko opbouwstopcontacten geplaatst (het standaard model, geen hydro). In deze ruimte zal een keukenblokje komen en leg ik 4 nieuwe natte kringen (wasmachine, droogkast, vaatwasser, ketel cv).
Voor deze kringen gebruik ik telkens stopcontacten met IP55-waarde. Ik bekeek AREI artikel 86.08 hiervoor. Ik vermoed dat enkel de stopcontacten voor de bewuste toestellen op 30mA moeten gezekerd worden en de oude stopcontacten niet? Deze dienen ook niet te worden aangepast naar exemplaren met IP55-waarde? Wat met de lichtkring in deze ruimte?

6. Ik lees tegenstrijdigheden over het gebruik van VOB in preflex in opbouw. Mag dit of mag dit niet?

7. Neon-raamverlichting aan te sluiten op lichtkring 16A, 1,5mm² of 20A 2,5mm²?

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt door een moderator:
ik vrees dat je alles aan het door elkaar aan het halen zijt.
handelspanden hebben heel andere wetgevingen dan huishoudelijk.
1 diff 300mA is al voldoende
stopc met randaarde mag in bepaalde gevallen
vob in preflex mag niet opbouw
enz.....

Bedankt voor de terugkoppeling. Het betreft een eenvoudige niet-huishoudelijke installatie (kapsalon). De installatie nam aanvang voor de aanvang van het nieuwe AREI op niet-huishoudelijke installaties dus ik vermoed dat dit sowieso niet kon. Bovendien zijn de verbouwingswerken danig groot dat 90 procent van de stopcontacten verandert van locatie of in een voorzetwand wordt geïntegreerd.

In boek 1 van het AREI vind ik het volgende:

De normen NBN C 61-112-1:2017, NBN C 61-112-2:1990 en NBN C 61-112-3:1991 betreffende de stopcontacten voor huishoudelijke installaties en niet-huishoudelijke installaties zonder gewaarschuwd (BA4) of vakbekwaam (BA5) personeel zijn bindend verklaard. De stopcontacten die kenmerken vertonen die een gelijkwaardige veiligheid als de voorgenoemde normen bieden, inzonderheid de continuïteit van de beschermingsgeleider, worden ook toegelaten. Bijgevolg mag een stopcontact met alleen maar randaarde niet geïnstalleerd worden

Op huidige stopcontacten zijn geen vaste toestellen geïnstalleerd waardoor ik opteer om alles meteen te vervangen door correcte exemplaren.

Wat betreft locatie diff (ik weet dat 1 diff 300mA voldoende is) stelt het Boek 1:

b. Ten minste een differentieelstroominrichting met een aanspreekstroom van ten hoogste 300 mA moet in het begin van de installatie aangebracht worden. Gepaste maatregelen moeten de ongenaakbaarheid van de ingangsklemmen van het beschermingstoestel verzekeren. Het blijvend karakter van deze ongenaakbaarheid moet verwezenlijkt worden door verzegeling uitgevoerd door de persoon die volgens afdeling 6.4.1. belast is met de gelijkvormigheidscontrole voor ingebruikname.

Wat aanziet men 'het begin' van de installatie? Is dit het stuk na de teller of net aan het bord? Gezien de voedingskabel door de vloer van het handelspand loopt lijkt me het begin van de installatie de teller te zijn.

Wat betreffende gebruik van preflex vind ik ook geen belemmeringen terug:

Onderafdeling 5.2.9.3. Plaatsing in buizen a. De buizen De buizen mogen bestaan uit een thermoplastisch materiaal of uit staal. Zij moeten, met uitzondering van de vlamverspreidende thermoplastische buizen, conform de door de Koning bekrachtigde of door het NBN geregistreerde normen zijn, of beantwoorden aan bepalingen die ten minste een gelijkwaardig veiligheidsniveau bieden als dit bepaald in deze normen. De buizen uit thermoplastisch materiaal kunnen van het stijve, het soepel-gladde of het geringde type zijn.

h. Bijzondere regels van toepassing voor de montage van buizen in opbouw h.1. Mechanische bescherming De mechanische bescherming van de buizen moet aangepast zijn aan de uitwendige invloeden waaraan ze blootgesteld worden. h.2. Vasthechting der buizen De bevestiging van buizen moet uitgevoerd worden conform de desbetreffende regels van goed vakmanschap

Kan je me vertellen waar ik zaken 'door elkaar haal' en ik de nodige info vind? Iemand meer info op mijn overige vragen?

Betreffende gebruik van deur op klein verdeelkastje bij de teller:

In elektrische installaties van gewone ruimten toegankelijk voor het publiek moeten de schakel- en verdeelborden conform desbetreffende door de Koning bekrachtigde normen zijn, of overeenkomen met bepalingen die een ten minste gelijkwaardig veiligheidsniveau bieden als dit bepaald in deze normen.

In elektrische installaties van huishoudelijke ruimten moeten de schakel- en verdeelborden zijn van de klasse I of II die voorzien zijn van achterwand en deur, conform de desbetreffende door de Koning bekrachtigde norm of beantwoordend aan bepalingen die ten minste een gelijkwaardig veiligheidsniveau bieden als dit bepaald in deze norm. De achterwand mag niet kunnen worden weggenomen tijdens de gebruiksduur van dit materieel (vanaf het ogenblik dat het schakel- en verdeelbord is geplaatst en aangesloten).

Ik vind geen specifieke vereisten terug rond het gebruik van een deur op de het klein verdeelkastje na de teller in een niet-huishoudelijke installatie.

onder 5.2.7 kan je het terug vinden van preflex wat mag.
elk bord dient voorzien te zijn van een deur (ip xx-b)
let ook op dat je in een voorzetwand geen flex meer mag gebruiken maar best xvb (Cca)

let ook op dat je in een voorzetwand geen flex meer mag gebruiken maar best xvb (Cca)
Waar staat dat je geen flex achter een voorzetwand mag gebruiken?

En een 2.5mm mag ook op een 16A of lager. 20A is het maximum.

Je mag kabels van 2.5mm samen op een zekering aansluiten, maar niet met kabels van verschillende diktes

En een 2.5mm mag ook op een 16A of lager. 20A is het maximum.
Maar ik mag die combineren met een andere leiding die toekomt van 2.5
4.3.3.5 boek 1--5.2.7.3
De VOB in flex voldoet aan de normeringen rond niet-vlamverspreidend en vlamvertragend.
flex heeft eca draden!

Als u preflex van klasse Cca is mag het wel nog in een voorzetwand gebruikt worden.

Bedankt, maar ik vind enkel terug dat deze normering ivm deur huishoudelijke installaties betreft.

4.3.3.5 boek 1--5.2.7.3
Daarin wordt verwezen naar 5.2.7.3, waar staat dat een kabel óf de omhullig het kenmerk of equivalent aan F2 of brandklasse C moet hebben. Ik weet niet in hoeverre alle flex en de flex die bij mij achter de gyproc zit hieraan voldoet, maar er bestaat wel degelijk flex die hieraan voldoet, bvb. "Green Flex".

• Leuk
Waarderingen: bgcw
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan