Elektriciteit en datakabels voor nieuwbouw

Lid geworden
12 okt 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag allemaal,

Ik heb een nieuwbouwwoning aangeschaft (sleutel-op-de-deur). Nu moet ik binnenkort aan de bouwpromotor onze definitieve keuzes doorgeven voor al onze aansluitingen door het huis. Nu is het bij een nieuwbouw natuurlijk belangrijk om het meteen goed te doen vanaf het begin en al na te denken over toekomstige aanpassingen / toevoegingen waarvoor elektra of datakabels nodig zijn. Eerst wil ik met jullie graag de plattegrond van ons huis delen (halfopen bebouwing met plat dak).

Scherm­afbeelding 2025-01-12 om 17.40.26.pngScherm­afbeelding 2025-01-12 om 17.40.38.pngScherm­afbeelding 2025-01-12 om 17.40.46.png

Ik heb hieronder een overzicht gemaakt van wat de bouwpromotor voorziet en wat wij "extra" willen navragen, en ook opmerkingen met vragen / onduidelijkheden.

Scherm­afbeelding 2025-01-12 om 19.00.11.png

Misschien goed om het volgende nog te vermelden:
  • We hebben geen TV-distributie kabels nodig - we gebruiken zelf IPTV en streamen veel, vandaar dat we willen afzien van de TV-distributie voorzieningen.
  • We hebben gevraagd om ingebouwde screens te plaatsen aan de rechterkant van ons huis aangezien hier de zon continu op schijnt, vandaar de vraag naat voeding hiervoor omdat we daar eerst een akkoord op moeten krijgen.
  • Voor de stopcontacten gaan we nog apart goed kijken of we extra aansluitingen willen, hier hebben we nog niet heel specifiek naar gekeken.
  • We hebben momenteel geen EV maar misschien in de toekomst wel. Moeten we hiermee rekening houden voor in de toekomst en hiervoor al iets regelen? Laadpaal? Of is dit voor ons niet zo'n issue omdat we een inpandige garage hebben naast de technische ruimte?
  • We willen graag 3 camera's plaatsen van Ubiquiti op de volgende posities (deze worden pas op een later moment door ons geplaatst):
    C1.pngC2.png
  • Heeft het zin om loze leidingen te leggen naar de slaapkamer(s) voor eventuele airco plaatsing? Ik verwacht eigenlijk dat airco's niet nodig gaan zijn.
  • Hebben jullie nog tips / opmerkingen over huidige invulling? Zien we iets over het hoofd? Nog ergens extra kabels leggen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Onderschat niet hoe snel je op een eenzaam enkel stopcontact een domino zal zetten in slaapkamers, leefruimtes, ... Dus maak daar dubbele van. Ze moeten die sleuven toch slijpen. Is één van de dingen die wij hier sowieso bij de renovatie voorzien: veel dubbele stopcontacten. Aan het hoofdeind van het ouderlijke bed gaan wij bv. sowieso stopcontacten voorzien, maar ook USB-aansluitingen zodat een smartphone kan laden. Maar zowat elk nachtlampje tegenwoordig laadt wel via USB, dus ook voor een kinderkamer is dat handig.

Maak zelf ook al de oefening hoe en waar jullie nu apparatuur aansluiten in jullie leefruimtes. Dat kan je dan projecteren op je nieuwe woning, dat helpt om een beeld te vormen.

Dubbel stopcontact achter bed voor eventuele elektrisch verstelbare lattenbodems.

Op vlak van je cameras: Ik zou de camera die nu aan je achtermuur hangt rechts hangen, ipv links. Je kan hem dan zo draaien dat het ook naar je buren toe duidelijk is dat het onmogelijk is dat je inkijk hebt in hun tuin - dit vermeid discussies of onaangemane (onuitgesproken) frustraties bij je buren.
Ik heb zelf een 4e ethernetkabel naar de TV kast getrokken. In mijn geval gaat die gebruikt worden voor een home cinema receiver van Denon.

De kabels naar buiten voor de cameras moet niet persee een fancy water dichte kabel zijn, een standaard kabel is voldoende.

Ik zie ook dat je spreekt over een NVR - is in principe niet nodig bij een 3-camera (4 als je een G4 deurbel meetelt) setup, je bent beter af door een UDM pro max te nemen en die als NVR te gebruiken. (natuurlijk is dit niet het geval als je geen UDM neemt, maar ik zou als je toch voor een rack-setup gaat dat toch aanraden).

Ik gok dat je dan ook gaat voor de G4 pro deurbel met de chime? In dat geval, kijk of ze het zien zitten om een gat daarvoor uit te boren, dan zit de chime mooier weggewerkt.

Ik heb zelf ook nog geen EV, maar heb wel de kabel al gestoken. Voor mij koste het enkel een paar meter kabel die ik eigenlijk toch al moest hebben, en een 20 minuten extra werk voor de sleuf. Laat dan zeker een Cat6 kabel trekken naar je laadpaal ook!

Met u voor camera moet je oppassen dat je niet eigendom van buren filmt dus mss links aan poort zetten.

Geen domotica?
Anders kabels voor bewegingssensors, rookmelders, temperatuursensors.
Geschakelde stopcontacten.

Geen domotica?
Bedankt voor je hulp. Voor domotica willen we graag een draadloos systeem gebruiken (bv communicatie via ZigBee). Ik heb hiermee eigenlijk niet nagedacht over de kabels voor de apparaten die jij benoemd. Voor welke kabels moeten wij verder nog rekening houden als wij een draadloze domotica systeem willen gebruiken?

Voor draadloze domotica hoef je geen kabels te voorzien. Hoogstens 1 naar je zigbee coordinator

Geen domotica?
Bedankt voor je hulp. Voor domotica willen we graag een draadloos systeem gebruiken (bv communicatie via ZigBee). Ik heb hiermee eigenlijk niet nagedacht over de kabels voor de apparaten die jij benoemd. Voor welke kabels moeten wij verder nog rekening houden als wij een draadloze domotica systeem willen gebruiken?
My 2 cents: Als je met nieuwbouw bezig bent, zorg gewoon voor bekabelde domotica (bus-systeem). ZigBee werkt degelijk, maar dan zit je nog steeds met schakelaars en dergelijke die op batterijen werken en waar je de batterijen van moet vervangen etc.... We hebben in ons oud huis een aantal zigbee lampen, en dat werkt 99% van de tijd, maar die 1% dat dat moeilijk doet is extreem frustrerend.
Er zijn voldoende systemen (Niko, Loxone, KNX, ...), en vele ervan zijn ondertussen wel stabiel.

Als je ook voor domotica gaat, laat dan sowieso je kabels voor de lampen tot in de kast trekken, en (als je echt geen bus-bekabeling voor schakelaars wil gebruiken) gebruik toch op zijn minst contactoren (eltako ofzo) en drukknoppen. Ze trekken dan gewoon een SVV (of UTP, vaak goedkoper) kabel naar elke schakelaar, ipv dat je echt wissel/kruisschakelaars gebruikt. Dat is een stuk goedkoper als een bekabeld domotica systeem zoals loxone, en als al je lampen tot aan de kast gaan, kan je in de toekomst altijd alles aanpassen zonder dat er dramatische slijpwerken moeten gebeuren, of kan je (als je daar graag mee prult) het gradueel doen met modules in je kast.

Ik heb pas een bouw gedaan met een redelijk uitgebreid domotica+ubiquiti systeem (nog ongoing), moest je een klankbord willen hebben mag je me altijd een priveberichtje sturen.

Binnen , zie boven
maar voor buiten ???
1 lichtpuntje aan e voordeur maar een fiets opladen of de wagen is iet voorzien?
Achteraan 1 lichtpunt voor je terras en 1 waterdicht stopcontact?

Zorg MINSTENS voor voldoende wachtbuizen naar buiten want voor je het weet wil je een vijvertje of zwembad en daar heb je kabels voor nodig.
Of toch maar die robotmaaier (grrr) of die electrische haagschaar en waar laad ik mijn batterijen op?
Wachtbuizen steek je niet in 19 mm maar minstens 40

neem dit eens door

Geen domotica?
Denk er ook aan dat zigbee communiceert over het 2,4GHz netwerkt dus hetzelfde als de wifi. Dus kijk dan naar u kanalen die je gebruikt.

In een nieuwbouw woning zou ik inderdaad ook wel aanraden om met een volwaardig slim systeem aan de slag te gaan. Als je nu enkel de kabels moet beslissen, kan je kiezen voor een opbouw waarbij je de draden allemaal naar de kast trekt en daar nog steeds kiezen.
We hebben in ons oud huis een aantal zigbee lampen, en dat werkt 99% van de tijd, maar die 1% dat dat moeilijk doet is extreem frustrerend.
Dan valt 99% nog goed mee. In een moderne woning met een betonnen vloer, is de afstand naar boven overbruggen soms al lastig. Ik zie soms plaatsen waar je eerder op 80% goede werking zit. Dan heb je toch spijt van de gemaakte kosten.

Als je ook voor domotica gaat, laat dan sowieso je kabels voor de lampen tot in de kast trekken
Je kan inderdaad per (groep) lamp(en) een kabel naar de kast trekken. De actoren (schakelaar, sensoren) kan je vaak wel met een bussysteem doen.

Nog een puntje voor draadloos: ergens halen die zaken toch energie vandaan. Vaak via een batterij. Als jouw batterij plat is, kan je niets meer. In principe komt dat weinig voor maar je moet het maar meemaken.

Hier lagen 3 wachtbuizen in de tuin: 1 naar tuinhuis, 1 naar linkse kant (2 kabels), één naar rechtse kant (3 aders). Voor vanalle dingen in de tuin.

, maar ook USB-aansluitingen zodat een smartphone kan laden. Maar zowat elk nachtlampje tegenwoordig laadt wel via USB, dus ook voor een kinderkamer is dat handig.
Usb zou ik niet doen, dat veroudert te snel. Wij hebben 10 jaar geleden ook een niko usb lader voorzien, dat wordt dus nooit meer gebruikt ondertussen. Misschien doen andere merken beter, maar de niko lader is bv maar 17.5W en heeft ook steeds nog usb A. Usb C is de toekomst en sommige nieuwe telefoons laden tegenwoordig al aan 100W.

, maar ook USB-aansluitingen zodat een smartphone kan laden. Maar zowat elk nachtlampje tegenwoordig laadt wel via USB, dus ook voor een kinderkamer is dat handig.
Usb zou ik niet doen, dat veroudert te snel. Wij hebben 10 jaar geleden ook een niko usb lader voorzien, dat wordt dus nooit meer gebruikt ondertussen. Misschien doen andere merken beter, maar de niko lader is bv maar 17.5W en heeft ook steeds nog usb A. Usb C is de toekomst en sommige nieuwe telefoons laden tegenwoordig al aan 100W.
Ik heb hier mixed feelings over. We hebben bij ons in de slaapkamer wel een ingebouwde USB-C lader. Als je toch een beetje van elektriciteit kent en je lader is na 5-10 jaar echt 'verouderd' kan je perfect gewoon de lader vervangen.

We dachten eerst ook het niet te doen, maar uiteindelijk steekt naast het bed ten alle tijden gewoon een lader in—dan is het netter om gewoon de lader in te bouwen lijkt me.

De 17.5W is mij ook niet zo een probleem - die steekt toch heel de nacht in om op te laden, dus tijd genoeg om tegen het lagere tempo op te laden.

Inderdaad. Het model dat wij hebben doet zowel USB-A als USB-C. Een stopcontact waar je permanent een lader in hebt steken is in mijn ogen een verloren stopcontact. Zeker naast je bed hoeft dat niet in 5' op te laden.

Een stopcontact waar je permanent een lader in hebt steken is in mijn ogen een verloren stopcontact.
Of een ingebouwde usb-lader is een gemist stopcontact ;)
Ik geef maar mijn ervaring mee voor TS, aan hem/haar om te beslissen. Bij ons blijft de GSM sowieso beneden, dus de usecase van een usb lader in de slaapkamer is voor ons anders.

Inderdaad. Het model dat wij hebben doet zowel USB-A als USB-C. Een stopcontact waar je permanent een lader in hebt steken is in mijn ogen een verloren stopcontact. Zeker naast je bed hoeft dat niet in 5' op te laden.
Het "verloren" stopcontact is wel goedkoper en flexibeler dan een USB-contact.
Toen we 10 jaar geleden bouwden was het 25 euro per stopcontact en 40 euro per USB potje.
Meer betalen voor minder functionaliteit en minder futureproof...
Uiteraard persoonlijke voorkeur toegestaan.

Netwerkstekker naast/achter de warmtepomp
Ik zou persoonlijk naar elk netwerkpunt 2 kabels trekken. Dat is evenveel manuren werk, maar een klein beetje hogere materiaalkost, maar vermijd dat je later op switches moet gaan plaatsen.
Ik zie niet gedefinieerd waar al uw netwerkkabels uitkomen (18-tal denk ik?). Typisch bij tellers, maar dan moet je daar dus ook wel beetje plaats voorzien voor een grote switch (beter is een netwerkkastje, met patchpanelen en switch, maar dat is natuurlijk al wat groter weer om in je garage te steken)

Heb je al nagedacht over lichtpunten?
- Ik weet uiteraard niet wat jullie willen, maar nu zijn er 2 lichtpunten voorzien in badkamer, tegenwoordig zie je vaak x spots.
- 1 lichtpunt op de nachthal? Ik neem aan dan boven aan de trap, maar dan is dat gangetje naar badkamer wel donker.
- 2 lichtpunten in living?

Dubbele stopcontacten zoals iemand anders hier voorstelde is voor mij niet per se overal nuttig. Of het nu enkel of dubbel is, je gaat toch verdeelstekkers of blokken moeten leggen, tenzij je nu perfect plan uittekent en nooit nog een kast verzet.
Vooral in de keuken is het wel zeer kritisch goed te kijken, waar je toestellen wilt ingeplugd laten, want daar kan je uiteraard niet zomaar grote blokken bijleggen. Koffiemachine (s), mixers die altijd op aanrecht blijven staan? Broodsnijmachine, radio, ...

Zoals ook al gezegd, nadenken over buiten, en als dat allemaal nog zeer onduidelijk is: wachtbuizen. We hebben naar 2 kanten een DN110 doorheen fundering gestoken, zodat je vanuit garage naar voor en achtertuin kan met DN40 wachtbuizen, elektrische leidingen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan