Elektriciteit Conform maken - laatste kleinigheden

Lid geworden
29 okt 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
We hebben een huis gekocht van voor 1981 en hebben onderhand alle vermelde gebreken van de keuring opgelost.
Er was helaas geen draadschema noch situatieschets aanwezig dus het kan natuurlijk zijn dat de keurder veel over het hoofd heeft gezien.

Door middel van alle online brochures heb ik de elektriciteitskast volledig vervangen, extra verdeelborden geplaatst waar nodig, alles achter 30mA differentielen gestoken... (vroeger stond alles gewoon achter 1 30mA differentieel, ipv 300mA - 30 mA ...)
Ik heb alle stopcontacten nagemeten op aansluiting (allen geaard), alle kringen op weerstand gemeten, max 8 punten per kring, hoofddifferentiaal leidingen gelegt naar de gasleiding, waterleiding, CV, etc.

Ik vroeg me nog wat af qua details:

- Is het verplicht om kabelgoten te voorzien bij de elektriciteitskast? Of is een voldoende nauwe doorgang voor de inkomende kabels voldoende? Zie de foto hieronder?
en bonusvraag, moet een wartel voor de invoerkabel van de meterkast? of is dit voldoende? (de kast is op een houten plaat gemonteerd, maar de technieker van fluvius heeft de meterkast niet ver genoeg aan de linkerzijde geplaatst waardoor het krap is aan de rechterzijde >:( )

371445783_287705854167190_1087008772943851856_n.jpg394728727_1351877145736228_8723382537405136488_n.jpg396490670_763603832240753_4070567414632399798_n.jpg

- Analoog voor de kleine zekeringskastjes, dienen de doorgangen volledig gedicht te worden? Ik volgde namelijk de instructies maar heb nu relatief grote gaten me dunkt...
395377532_314212024688604_8333058078573376416_n.jpg

- In de garage hangen nog oude niko stopcontacten met een afdekklepje, maar geen kinderbeveiliging in de gaten, is het afdekklepje voldoende om als kinderbeveiliging te dienen? Of dienen deze effectief vervangen te worden?

395755701_1055145345497404_7665873751600342004_n.jpg

Misschien is het niet zo cruciaal, maar liever perfect veilig, en geen gedoe met de keurder...

Alvast bedankt!

Nee is niet verplicht voor kabelgoot te voorzien bij elektrisch bord maar is wel een mooier zicht met goot. Wartel is ook niet verplicht op aankomende kabel van teller.

Kabel invoeren zijn ok voor keuring hoor.

Alle openingen waar je met een gewone schroevendraaier door kan (zonder forceren) zijn te groot. De exacte formulering is natuurlijk geen schroevendraaier, maar het komt daar op neer en ik kan het nu niet opzoeken welk artikel. Sommige gaten zijn echt wel heel groot bij jou.

Doorgangen van leidingen in opbouw niet in buis moeten trekontlasting hebben (bvb een wartel).
Als ze zo los liggen zonder afdekking of zonder klemmen of buis, dan kan dat afgekeurd worden. Meeste keurders zijn niet zo strikt, maar het kan.

Thanks voor de input alvast!

Enig idee hoe ik de gaten makkelijk kan dichten? (Zonder kabelgoten)
Moet dit iets echt solide zijn, of is bijv. elektrische tape + wat plastic op maat gesneden (nauw fittend rond de kabels) voldoende?
Voor de heel grote gaten bij het kleine kastje had ik invoertules besteld, maar die zijn nog groter ... (https://gigatek.be/nl/abb-invoertul-voor-kabeldiameter-max-30mm-set-2-stuks--abb4tbm602027c0200)

Enig idee ook over de kinderbeveiliging bij de oude niko stopcontacten?

Merci!

Installatie voor 1981 is kinderbeveiliging niet verplicht.

Stopcontacten zonder kinderbeveiliging zijn vanaf arei 2023 verboden ook voor oude installaties.

Screenshot_20231102_103039_Drive.jpg

'k Wou juist zeggen: kinderbeveiliging is verplicht.
Te grote gaten: er zijn keurders die daarop afkeuren. Ik denk dat stevige plakband voldoende is om dit af te dichten, en anders met wat TEC7 en een rest scheel van kabelgoot een beetje afdekken. Vooral voor dat kleine kastje. Aan je grote kast lijkt me dat in orde. Hou een rol tape bij de hand :-p Keurders zijn meestal geen ambetanteriken, als je een oplossing voorstelt willen ze dit wel door de vingers zien.

Kabeluitvoer teller: dat maakt niet uit, zo lang je je vingers niet in de tellerkast kan steken...

Kabelgoot boven en onder kast: niet verplicht zolang de kabels voldoende mechanisch beschermd zijn en deugdelijk gemonteerd. 't Is wel properder natuurlijk maar je krijgt dat er nog moeilijk achter...

Ik heb identiek dezelfde opbouw-stopcontacten in mijn garage/atelier en werd afgekeurd omdat ze geen kindbeveiliging hadden. (keuring 09/2023)

De keurder stuurde me hierover letterlijk:
"Kinderveiligheid is verplicht, in welke vorm is eender.
Al bouwt u er een houten kastje rond met een slot.
Zolang een kleuter er maar geen brijpriem ofzo in kan steken of de veiligheid met de handen kan lostrekken."

Uiteindelijk van die opzetstukjes gekocht in IKEA (3,5 euro voor 12) en dit was voldoende voor de herkeuring.

Interessant. Een omkasting zou dan eventueel ook een oplossing kunnen zijn voor de drijfkracht stopcontacten in mijn werkkot. Mag ik vragen welk keuringsorganisme dit was?

Drijfkracht stopcontacten mogen zonder kinderveiligheid, dat is gepreciseerd in 't nieuwe AREI.
Tiens, vreemd dat je zelf een kinderveiligheid mag "maken"... ik zou denken dat dat zou moeten voldoen aan bepaalde normen...

Drijfkracht stopcontacten mogen zonder kinderveiligheid, dat is gepreciseerd in 't nieuwe AREI.
Tiens, vreemd dat je zelf een kinderveiligheid mag "maken"... ik zou denken dat dat zou moeten voldoen aan bepaalde normen...
Huishoudelijk mogen drijfkracht stopcontacten zoals die rode van mennekes (CEE) zonder kinder beveiliging niet geplaatst worden hoor. Moet ofwel een pilootcontact opzitten ( is pas bij stopcontacten vanaf 63A) of een schakelaar op staan die je pas kunt opzetten als de stekker in het stopcontact steekt.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan