• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Elektricien maakt overspanning => stukken!

Avancada

Lid
Lid geworden
13 apr 2009
Berichten
140
Waarderingsscore
0
Punten
16
Beste,

Onlangs is een "elektricien" zonnepanelen komen aansluiten. Hij heeft hierbij een fout gemaakt door kortsluiting te maken tussen 2-fasedraden. Bij het aanzetten van een automaat (40A) werden de lijnen kortgesloten. Om het probleem te vinden heeft hij meer dan 10-keer deze kortsluiting gemaakt.
Het gevolg is dat er verschillende elektrische toestellen gesneuveld zijn wegens overspanning.
Een groot deel heeft het dus niet overleefd.
De nog werkende apparaten hebben volgens mij wel een serieuze opdoffer gekregen waardoor hun levensduur nu mogelijks gehypoticeerd wordt?
Wat denken jullie?

Het is een verzekeringskwestie geworden, dus ik vraag me af of we voor de nog werkende toestellen ook een vergoeding zouden moeten vragen.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Een overspanning is iets geheel anders dan een kortsluiting.

Van een kortsluiting gaan in theorie geen apparaten stuk.

 
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Snap ook het verband niet tussen maken van kortsluiting met overspanning tot gevolg.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Welke toestellen zijn gesneuveld? 
 

Avancada

Lid
Lid geworden
13 apr 2009
Berichten
140
Waarderingsscore
0
Punten
16
De spanning tussen L1 en L2 is 400V, als je deze kortstonding met elkaar verbindt, ga je toch 400V op de installatie zetten, tot de automaat uitvalt.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Avancada zei:
De spanning tussen L1 en L2 is 400V, als je deze kortstonding met elkaar verbindt, ga je toch 400V op de installatie zetten, tot de automaat uitvalt.

De spanning tussen L1 en N en tussen L2 en N is 230V. Als je die met elkaar verbindt blijft het (ten hoogste) 230V maar het meerendeel van de tijd zelfs minder omdat de fases 120° verschoven zijn tov elkaar. Dat is ook de reden dat je tot 400V verschil tussen de fases hebt: de helft van de tijd is de andere fase negatief tov de N. +230 en -170 geeft samen 400V verschil. Bij elkaar opgeteld geeft het 60V.
 

Maaike Maai

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 mei 2013
Berichten
1.460
Waarderingsscore
8
Punten
38
"Een groot deel van de toestellen heeft het niet overleefd."
Welke zijn er dan allemaal stuk gegaan?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Hoe wil je overigens gaan bewijzen dat toestellen die nog werken, 'minder' werken of minder lang zullen werken?
Daar zal je van een kale reis terugkeren.

Er kunnen natuurlijk wel andere factoren een rol gespeeld hebben in het meermaals afschakelen en opschakelen. En daar kunnen ook wel spanningspieken mee gepaard gaan (zij het dan niet door de kortsluiting van de twee fases). Dus ja, als die toestellen op dat moment de geest gegeven hebben, en de verzekering is er al mee bezig (dat zal een experten-verhaal worden) dan heb je niet veel meer te vertellen.
Maar de nog werkende toestellen er ook bij lappen, neen, dat zal niet pakken.

Je zou ook omgekeerd kunnen argumenteren: als die toestellen dat allemaal overleefd hebben, dan gaan ze nog heel lang mee gaan, goed gerief...
 

Avancada

Lid
Lid geworden
13 apr 2009
Berichten
140
Waarderingsscore
0
Punten
16
D I Y zei:
...

Je zou ook omgekeerd kunnen argumenteren: als die toestellen dat allemaal overleefd hebben, dan gaan ze nog heel lang mee gaan, goed gerief...

Zo had ik het nog niet bekeken :)

Wat stuk gegaan is : Rolluik motoren, lampjes, licht armaturen, wasmachine, boiler
 

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Berichten
1.968
Waarderingsscore
33
Punten
48
D I Y schreef:

De spanning tussen L1 en N en tussen L2 en N is 230V. Als je die met elkaar verbindt blijft het (ten hoogste) 230V maar het meerendeel van de tijd zelfs minder omdat de fases 120° verschoven zijn tov elkaar. Dat is ook de reden dat je tot 400V verschil tussen de fases hebt: de helft van de tijd is de andere fase negatief tov de N. +230 en -170 geeft samen 400V verschil. Bij elkaar opgeteld geeft het 60V.

DIY jij zit precies aan de wiet de laatste tijd 
biggrin.gif


Als je L1 en L2 met elkaar verbindt zit je met een kortsluiting, een dikke knal. Twijfel je daaraan dan moet je dat maar eens een keer proberen. Hou wel voldoende afstand. 
 

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Berichten
1.968
Waarderingsscore
33
Punten
48
Avancada zei:
D I Y zei:
...

Je zou ook omgekeerd kunnen argumenteren: als die toestellen dat allemaal overleefd hebben, dan gaan ze nog heel lang mee gaan, goed gerief...

Zo had ik het nog niet bekeken :)

Wat stuk gegaan is : Rolluik motoren, lampjes, licht armaturen, wasmachine, boiler

Vermoed dat die man per ongeluk de nul heeft onderbroken bij het indienststelling van die panelen. 
 

Azaron

Lid
Lid geworden
12 nov 2008
Berichten
307
Waarderingsscore
3
Punten
18
Hier in de zomer ook zelf een defecte  zekering hersteld, was degene die als toevoer naar de verdeelkast  in het tuinhuis diende.  Had enkel niet door dat ik de nul-draad had verwisseld met één van de 3 fase draden.  Aangezien sommige apparaten wel een tijdje bleven werken en andere dan weer snel kapot gingen, heeft het toch even geduurd voor ik het door had.  Zo'n klein schroevendraaiertje met een lampke in is dan toch vrij misleidend.

Balans: vijverpomp, hydrofoorpomp, grondwaterpomp, radio, verlichting allemaal kapot, heb nu wel met een voltmeter leren werken 
regular_smile.png
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
YokoTsuno zei:
D I Y schreef:

De spanning tussen L1 en N en tussen L2 en N is 230V. Als je die met elkaar verbindt blijft het (ten hoogste) 230V maar het meerendeel van de tijd zelfs minder omdat de fases 120° verschoven zijn tov elkaar. Dat is ook de reden dat je tot 400V verschil tussen de fases hebt: de helft van de tijd is de andere fase negatief tov de N. +230 en -170 geeft samen 400V verschil. Bij elkaar opgeteld geeft het 60V.

DIY jij zit precies aan de wiet de laatste tijd 
biggrin.gif


Als je L1 en L2 met elkaar verbindt zit je met een kortsluiting, een dikke knal. Twijfel je daaraan dan moet je dat maar eens een keer proberen. Hou wel voldoende afstand. 

Ja natuurlijk, maar het was maar om dat verhaaltje van die kortstondige 400V te weerleggen.
 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
YokoTsuno zei:
Avancada zei:
D I Y zei:
...

Je zou ook omgekeerd kunnen argumenteren: als die toestellen dat allemaal overleefd hebben, dan gaan ze nog heel lang mee gaan, goed gerief...

Zo had ik het nog niet bekeken :)

Wat stuk gegaan is : Rolluik motoren, lampjes, licht armaturen, wasmachine, boiler

Vermoed dat die man per ongeluk de nul heeft onderbroken bij het indienststelling van die panelen. 

Zou je dan niet eerder schade verwachten aan apparaten die meerdere fases binnenkrijgen ipv zaken die zonder N geen stroom meer kunnen laten lopen, noch spanning zien (zwevend)?
 

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Berichten
1.968
Waarderingsscore
33
Punten
48
Wat wil je, in de media is elk elektrisch probleem een kortsluiting, of dat nu vonkvorming, aardlek, losse nul, overbelasting, overspanning, een echte kortsluiting of wat dan ook is. 
 

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Berichten
1.968
Waarderingsscore
33
Punten
48
D I Y zei:
YokoTsuno zei:
Avancada zei:
D I Y zei:
...

Je zou ook omgekeerd kunnen argumenteren: als die toestellen dat allemaal overleefd hebben, dan gaan ze nog heel lang mee gaan, goed gerief...

Zo had ik het nog niet bekeken :)

Wat stuk gegaan is : Rolluik motoren, lampjes, licht armaturen, wasmachine, boiler

Vermoed dat die man per ongeluk de nul heeft onderbroken bij het indienststelling van die panelen. 

Zou je dan niet eerder schade verwachten aan apparaten die meerdere fases binnenkrijgen ipv zaken die zonder N geen stroom meer kunnen laten lopen, noch spanning zien (zwevend)?

Nee, ook 1F toestellen. Als de hoofdnul los komt, wat zou kunnen gebeurd zijn bij het aansluiten van die omvormer dan komen toestellen in serie te staan tussen L1 en L2, 400V dus. Zware verbruikers krijgen dan onderspanning en kleine overspanning en dat zijn typisch verbruikers die de TS opnoemt. Zeker niet de eerste keer dat zoiets gebeurt, meestal geen installateur maar Fluvius. In de straat van mijn ouders is dat ooit gebeurd, Bijna iedereen in die straat had iets kapot, uiteraard ook dingen die al 2 jaar kapot in de kast lagen :) 
 

Avancada

Lid
Lid geworden
13 apr 2009
Berichten
140
Waarderingsscore
0
Punten
16
Volgens mij was alles aangesloten zoals het zou moeten zijn. Een deel van het huis op L1, deel op L2, deel op L3 dit alles verbonden met een N. Dus mooi 230 op elke kring.

Dan heeft de man  simpel gezegd een brugje gelegd tussen L1 en L2 met daartussen een automaat van 40A. Dus bij het inschakelen van de automaat viel deze uit.

 

 
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Dan heeft de man  simpel gezegd een brugje gelegd tussen L1 en L2 met daartussen een automaat van 40A. Dus bij het inschakelen van de automaat viel deze uit.

 

Daar gaat normaal geen enkel apparaat van stuk.
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
janus wago zei:
Dan heeft de man  simpel gezegd een brugje gelegd tussen L1 en L2 met daartussen een automaat van 40A. Dus bij het inschakelen van de automaat viel deze uit.

 

Daar gaat normaal geen enkel apparaat van stuk.

Het feit blijft dat er op dat moment verschillende toestellen stuk gegaan zijn. De vraag was dus vooral of er nog toestellen gaan sneuvelen met de tijd door dit voorval.  Dat lijkt me onmogelijk te voorspellen. Je kan natuurlijk altijd proberen bij de verzekering maar je kan al raden wat het antwoord gaat zijn. 
 

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Berichten
1.968
Waarderingsscore
33
Punten
48
@TS Was dat een 4-polige automaat? Dan heb ik een hypothese, die je trouwens eenvoudig kan verifiëren als je die automaat nog hebt. 
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan