Elektricien gereedschappen

• Tags elektricien
  • AntonioBandelero

Nieuw Lid
    Lid geworden
    6 sep 2018
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    6
    Beste vakmannen mag ik jullie advies alvorens ik mijn gereedschappen koop voor huishoudelijke elektriciteit van A tot Z voor het makkelijkst werk uit te voeren.
    Van welke merken machines tot hulpmaterialen.
    En welk merk installatie materiaal dat het best is
    Voor iedereen kan het wat verschillen maar vanuit jullie ervaring wou ik het vragen.

Alvast bedankt

Wat ga je erna mee doen ?
    Pro materiaal is allemaal heel leuk, maar ook heel duur.

Heb een 12v schroevendraaier van powerplus, met smalle batterij. Doet meer dan voldoende.
    18v accu schriefboormachine is iets dat al wat meer afziet. Maar ook binnen de merken Makita, Metabo, Bosch heb je verschillende reeksen. De goedkopere zijn meer DHZ markt. Bij de eerste 2 zijn de batterijen hetzelfde. Bij Bosch niet, dan is de groene reeks de DHZ met andere batterijen.
    Handig als je enkele toestellen wil.
    Bedrade boormachine kost stuk minder en is krachtig en hoef je geen zorgen de maken over batterij. Maar natuurlijk minder gemakkelijk door draad in sommige gevallen
    Schroevendraaier met lampje als je stroom aanraakt van Action. Al 10j in bezit. Handige waterpas met mm aanduiding ook in Action.

Boortjes/zaagbladen koop ik meestal wel een goede. Maar bitsetjes haal ik bv ook in Action.

Tangen heb ik van knipex, degelijke kwaliteit. Als je aan machines niet het grote fortuin wil geven zou ik makita nemen buiten de boorhamers met sds Max die zijn echt ondermaats.. je kan ook occasie kopen als je geen factuur nodig hebt. Een Hilti van 20 jaar oud is nog altijd beter dan een gemiddeld nieuw.

Goh, dat is een heel brede vraag.
    Wat ben je van plan allemaal te doen?

Ik heb zelf veel van mijn electriciteit aangelegd en mijn voornaamste handige hulpmiddel was deze striptang waarmee als je 50 stopcontacten moet doen je wel heel wat gepruts bespaart. (altijd correcte lengte afstrippen etc)

Verder heb ik omdat ik ook wel met XVB werk nen degelijke jokari scheelt ook veel in prutswerk met een stanleymes etc.

En dan natuurlijk de basics, een kniptang, een rechte kniptang, een puntbektang en dan nog een zware kniptang die ze ook gebruiken voor kettingen door te knippen want 5g10 knip je niet zomaar even door.

De goedkopere variant van een striptang die Boran aangeeft is 12 62 180 en doet ook prima zijn werk, maar zo een automatische striptang is super gemakkelijk. Als ge dan nog een degelijke kniptang hebt van Knipex (eventueel de stepcut), ne goede stripper voor XVB kabel en een punt tang, dan komt ge al een heel eind.

Zware kniptang is in mijn ogen niet nodig. Strip die zware kabel en beetje en knip de aders individueel door.

Bijna alle tangen in mijn koffertje zijn quasi allemaal van knipex. Een korte opsomming van het handgereedschap:
    Een zijkniptang heb ik voornamelijk het liefst in klein formaat, deze van knipex wordt het meest gebruikt. Ik heb ook een langer model zonder veer. Verder is een elektronica zijkniptang ook handig voor oa datakabels mooi af knippen.
    Een kabelschaar mag uiteraard ook niet ontbreken.
    Telefoontang, combinatietang, ... Striptang (zo'n automatisch model is best handig), gewone striptang, ontmantelmes 1, ontmantelmes 2,...
    Set degelijke schroevendraaiers (al dan niet een geïsoleerd model schroevendraaier)
    Deze krimptang voor adereindhulzen is bij mij een van de meest gebruikte tangen.
    Buizensnijtang, handig voor het inkorten van stijve plastic elektrabuizen
    Degelijk breekmes/ breekmesje.
    Voor databekabeling: LSA-tool, meettoestel om je volgorde bekabeling te controleren (goedkoop model van enkele €'s voldoet).
    Eventueel striptang voor coax-kabel, perstang voor coaxconnectors.
    Elektronicatangen ( punttang, platte bektang, ...)
    Degelijke multimeter, moet geen Fluke zijn. Er zijn budgetvriendelijkere merken.
    Waterpas, kort model om je afdekplaatjes mooi waterpas te monteren. Vouwmeter, rolmeter.
    Hamer, steenbeitel, kleine boogzaag,...
    Naaldvijlen

En dan nog wat elektrisch/ accugereedschap/ meetgereedschap (zoals een kruislijnlaser)., etc. Een greep uit mijn assortiment:
    Elektrisch:
    - boorhamer sds max (ik heb zelf een Hilti, 2de hands model kost je een fractie van de nieuwprijs)
    - kleine sloophamer, handig om uitgeslepen sleuven uit te breken.
    - haakse slijpmachine klein model, haakse slijpmachine groot model
    - diamantdroogboormachine met bijhorend statief
    - bouwstofzuiger

Accu-gereedschap:
    Ik heb voornamelijk Makita, maar hou het best bij 1 merk zodat je de batterijen onderling kan uitwisselen.
    - schroefboormachine
    - slagschroevendraaier
    - boorhamer
    - haakse slijpmachine (klein model)
    - lamp op accu/netspanning
    ...

Meetgereedschap:
    - kruislijnlaser, ik heb er eentje van Laserliner (het vorig model) maar Futech is ook een veelvoorkomend merk. Handig om je stopcontacten/ schakelaars mooi op hoogte af te tekenen en voor nog zoveel meer dingen. Een veelgebruikt toestel hier in huis.
    - voor die kruislijnlaser: degelijk statief Nedo 210-617 - in de hoogte verstelbaar tussen 83cm en 2m76, plafondhanger, steunpaalstatief
    - ontvanger voor kruislijnlaser
    - Laserafstandsmeter, bosch GLM 80C. De optie om deze te kunnen koppelen aan PC of smartphone heb ik wel maar ik vind het geen must.
    -...

Ik zal wellicht nog wat vergeten op te noemen zijn maar dit is hetgeen me het eerst in mijn gedachten op kwam wat hier ligt wat betreft gerief voor elektrawerk. Ik heb nog wel wat specifiek gereedschap voor elektrawerk maar dat heeft de doorsnee DHZ'er niet nodig (ook al ben ikzelf geen pro) maar niet relevant om op te noemen.

Edit: Bijna vergeten, de bouwradio, die staat continu aan tijdens het werken. Persoonlijk een van de meest favoriete "gereedschappen".

En niet te vergeten: een echtgenote die dat allemaal accepteert dat je dat gerief aanschaft. Geen te onderschatten factor:D.

Laatst bewerkt:
    Wel, tedju, nu heb ik ook zin om meer grief te kopen. Om dan waarschijnlijk maar 2x per jaar gebruikt te worden...

Een kniptang van knipex, paar facom schroevendraaiers en een “gamma” jokari om te ontmoeten. En een goedkope multimeter. Een oplaadbare werkspot van de Gamma en een hoofdlampje

Mijn laatste aankoop is een dewalt dcn890. Schiethamer zonder gas. Is dat een must als basisgereedschap? Helemaal niet, maar t is gvdme een gemakkelijk gerief.

Deftige tangen (knipex is hier al genoemd), ander klein hand gerief als schroevendraaiers (facom geeft nog altijd levenslange garantie)

Zwaarder materiaal ben ikzelf adept van Hilti, maar ik ‘spaar’ al jaren aan dat materiaal. Om dat in één klap aan te kopen is als doe-het-zelver haast niet te verantwoorden. Boorhamer, kruislijnlaser, laserafstandsmeter, carroteuse, bouwstofzuiger met wat accessoires, ….
    Op mijn verlanglijstje staat nog een sleuvenzaag :)

Multimeter, loopback RJ45 connector

Uitkappen doe ik steevast met een pneumatische bikhamer. Dat is licht, met 1 hand te hanteren. Je hebt natuurlijk ook wel een compressor nodig.

Investeer in deftig stofmasker en gehoorbescherming (daar heb ik eerlijk gezegd te lang mee gewacht)

Installatiemateriaal gebruik ik liefst Niko, Schneider automaten, draad niet echt voorkeur, maar de rol wannabe ‘preflex’ uit den Brico heb ik nooit opgewerkt en ligt hier in de kelder te beschimmelen. De buis ‘knakt’ niet (na kleine snede) en de aders strippen niet makkelijk, die zijn precies gladder en mijn striptang van facom glijdt daarover precies.

Haja voor preflexen af te rollen heb ik oude bureaustoel omgebouwd, maar daar bestaan dus afrolllers voor.

Ik heb destijds deze krimptang gekocht:

Voor die ene kast die ik bekabel was een Knipex niet echt een verantwoorde uitgave helaas.

Ik wil eigenlijk pro materialen om werk zo makkelijk te maken en efficiënt te werken.
    Dus alles maar dan ook alle hulpmaterialen en manieren van te werk gaan is ook welkom.
    Zoals een tang die veel functies heeft knippen strippen of beter alles apart?
    Ik zag nog dees multifunctioneel 8-in-one of 13-in-one
    Alles op accu op hoeveel volt?
    Ik zie dat er 40v makita’s zou ik die halen.
    - De welke merk schroefmachine?
    - Slagschroevenmachine?
    - Klopboormachine?
    - Diamantboormachine?
    - dubbele slijpmachine met stofzuiger
    - multitool
    - reciprozaag
    - decupeerzaag
    - haakseslijper 125mm
    - haakseslijper 230mm
    - betontacker die dewalt dcn890 is goeie voorstel
    - multimeter
    - laser
    - mal voor markeren van stop-schakelaars
    - slijpen is niet zo efficiënt om alle componenten op een lijn te krijgen daarvoor zou ik boren en een ronde inbouw insteken min mogelijk pleister en geknoei werk denk ik.
    - welke ronde inbouwdozen
    - de welke inbouwdozen gebruiken jullie
    - pleisteren of purren
    - eventueel purpistool en purren
    - kabel vastzetter voor xvb de welk hulpstuk ik werk met xvb min mogelijk flexibuis.
    - tangen voor xvb heb ik nodig en voor utp, ik werk alles met 2,5mm en eventueel 6carre of 10carre voor den oven.
    - voor spotjes zetten we de kabels eerst klaar of eerst gaten en dan pas vertrekken naar de volgende met een hulpstuk veertje.
    Ik heb al veel genoteerd bedankt voor jullie hulp.

Pro-materialen willen, betekent dikwijls ook pro-prijzen betalen (lees: wat meer centjes op de plank neerleggen ten opzichte van pakweg gerief als groene Bosch). Je bent snel richting de 10.000€ aan het gaan als je aardig wat gerief wil gaan aanschaffen. Zeker gezien je een aardig verlanglijstje hebt. Als ik ruwweg moet schatten wat mijn koffertje met tangen, schroevendraaiers, krimptangen nu nieuwzijnde moet kosten, dan zit ik snel aan 1.000€ of meer. Dan spreken we nog niet over de accutoestellen, het elektrisch gereedschap en meetgerief zoals kruislijnlaser.
    Makita 40V, de XGT-reeks, kost een stuk meer dan de LXT-reeks oftewel de 18V-toestellen/ batterijen. Voor DHZ-gebruik volstaat die 18V-reeks ruimschoots. Maar als je toch budget hebt dan is de XGT-reeks te overwegen.
    Qua merk machines, ik heb het hier al eerder vermeld: hou het bij 1 merk, 1 reeks van machines/ batterijen. Dan kan je je batterijen onderling uitwisselen. Sommigen zweren bij Dewalt, andere bij blauwe Bosch, Milwaukee is een merk dat meer en meer gepromoot en verkocht wordt, ikzelf heb het altijd bij Makita gehouden en ik ben daar tevreden van.
    Multimeter: een allround betaalbaar en voor die prijs goed merk is Uni-T. Ikzelf heb er eentje van Appa en nog een ander mettoestel van Chauvin Arnaux.

Een oven op 10mm² aansluiten? Tenzij je een industrïele bakkersoven hebt, is dat absoluut niet nodig.
    Kabels, preflex zet je met reststukje flexbuis vast in je uitgeslepen sleuf. Op de betondek met bandijzer of met klemmen. Er bestaan van die plastic klemmen die je vast klopt in een gat van 6mm.
    Potjes, gebruik ik hoofdzakelijk de vierkante van Helia voor, liefst de diepere versie (50mm diep), die met schroefjes in de zijkanten. De meesten hier op het forum zetten die vast met L-gips of gips, ik zet ze vast met mortel. Pur gebruik ik daar nooit voor, ook niet om de sleuven op te vullen.
    Voor die ronde potjes heb je een eventueel een diamantboor/diamantboormachine nodig ofwel een SDS-adapter met een klokboor diameter 68mm. Ik gebruik dat enkel voor Niko Hydro inbouwdozen. In valse wanden/ gyproc wanden gebruik ik de inbouwdozen van Legrand, persoonlijk vind ik die beter en degelijker dan die van Helia.

Makita XGT 40V platform voor powertools is zeker keigoed om op te starten, kan je later nog ver mee uutbreiden.

Voor Knipex zou ik kijken naar een elektroset. Die hebben veel vooraf samegestelde gereedschapssets en koffers.

Voor huishoudelijke electriciteit is de "uitbreidingsset electro 2 14delig" met referentie 009020V02 een mooie set met zowat alles van tangen die je nodig kan hebben.

Bedankt dat setje van knipex is genoteerd. Makita set van 40v op 1 merk houden zo da ik de batterijs kan veranderen.
    Er is een zuignap met stofzuiger waar mee je gaten stofvrij boord en dat is ook ineens markering voor je boor nederlanders gebruiken dat heb gezien op videos zou dat overal te gebruiken zijn of moet de muur glad zijn om dat te gebruiken.
    En ik werk niet met soepele draden dus krimptang zal ik wel aanschaffen maar ik denk dat ik het weinig zal gebruiken
    Gyprocdozen mogen we die bij de muren gebruiken want die van abb is wel duur. Of die goeikope ronde simpele dozen moet ik is gebruiken en testen.

Bedankt dat setje van knipex is genoteerd. Makita set van 40v op 1 merk houden zo da ik de batterijs kan veranderen.
    Er is een zuignap met stofzuiger waar mee je gaten stofvrij boord en dat is ook ineens markering voor je boor nederlanders gebruiken dat heb gezien op videos zou dat overal te gebruiken zijn of moet de muur glad zijn om dat te gebruiken.
    En ik werk niet met soepele draden dus krimptang zal ik wel aanschaffen maar ik denk dat ik het weinig zal gebruiken
    Gyprocdozen mogen we die bij de muren gebruiken want die van abb is wel duur. Of die goeikope ronde simpele dozen moet ik is gebruiken en testen.
    Langs een kant zou je zeer dure tools kopen....maar dan op materiaal zelf zou je voor het allesgoedkoopste gaan...?
    Makita setje 40v kost zowat het dubbele van de 18v set....
    Wat ga je achteraf nog doen met al die tools ?

Ik heb zo een zuigmond te-drs-d van hilti en de muur plafond hoeft niet superglad te zijn. Daar zit een mousse aan die oneffenheden opvangt. Lijkt op afbeeldingen van milwaukee en bosch een beetje zelfde principe, maar je hebt natuurlijk ook zuigkracht nodig.

Wat doe-het-zelvers vaak vergeten: koop u een goeie waterpas en een paar treffelijke vouwmeters en werk nauwkeurig.
    Een paar goeie stiften om alles te labelen.
    Een paar kopies van de plannen voor op de werf en een paar stylo's.

Je wil niet weten hoeveel keer ik bij een beteuterde mens sta te kijken die wel allemaal schoon materiaal heeft gekocht maar begot niet meer weet welke kabel naar welk lichtpunt gaat.

Het wordt makita 40v tools.
    Goeie machines doen het werk.
    Als eerste investering wil ik ineens de beste hebben.
    Da slijpe en kappe is het zwaarst werk van allemaal en met goeie machines.
    Nauwkeurig werke zullen we moeten leren dan met simpele materialen bedankt voor jullie hulp.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan