Bijna alle tangen in mijn koffertje zijn quasi allemaal van knipex. Een korte opsomming van het handgereedschap:
Een zijkniptang heb ik voornamelijk het liefst in klein formaat,
deze van knipex wordt het meest gebruikt. Ik heb ook een langer model zonder veer. Verder is een
elektronica zijkniptang ook handig voor oa datakabels mooi af knippen.
Een
kabelschaar mag uiteraard ook niet ontbreken.
Telefoontang,
combinatietang, ...
Striptang (zo'n automatisch model is best handig),
gewone striptang,
ontmantelmes 1,
ontmantelmes 2,...
Set degelijke schroevendraaiers (al dan niet een geïsoleerd model schroevendraaier)
Deze
krimptang voor adereindhulzen is bij mij een van de meest gebruikte tangen.
Buizensnijtang, handig voor het inkorten van stijve plastic elektrabuizen
Degelijk breekmes/ breekmesje.
Voor databekabeling:
LSA-tool,
meettoestel om je volgorde bekabeling te controleren (goedkoop model van enkele €'s voldoet).
Eventueel striptang voor coax-kabel, perstang voor coaxconnectors.
Elektronicatangen ( punttang, platte bektang, ...)
Degelijke multimeter, moet geen Fluke zijn. Er zijn budgetvriendelijkere merken.
Waterpas, kort model om je afdekplaatjes mooi waterpas te monteren. Vouwmeter, rolmeter.
Hamer, steenbeitel,
kleine boogzaag,...
Naaldvijlen
En dan nog wat elektrisch/ accugereedschap/ meetgereedschap (zoals een kruislijnlaser)., etc. Een greep uit mijn assortiment:
Elektrisch:
- boorhamer sds max (ik heb zelf een Hilti, 2de hands model kost je een fractie van de nieuwprijs)
-
kleine sloophamer, handig om uitgeslepen sleuven uit te breken.
-
haakse slijpmachine klein model,
haakse slijpmachine groot model
-
diamantdroogboormachine met bijhorend statief
-
bouwstofzuiger
Accu-gereedschap:
Ik heb voornamelijk Makita, maar hou het best bij 1 merk zodat je de batterijen onderling kan uitwisselen.
-
schroefboormachine
-
slagschroevendraaier
-
boorhamer
-
haakse slijpmachine (klein model)
-
lamp op accu/netspanning
...
Meetgereedschap:
- kruislijnlaser, ik heb er eentje van
Laserliner (het vorig model) maar Futech is ook een veelvoorkomend merk. Handig om je stopcontacten/ schakelaars mooi op hoogte af te tekenen en voor nog zoveel meer dingen. Een veelgebruikt toestel hier in huis.
- voor die kruislijnlaser: degelijk
statief Nedo 210-617 - in de hoogte verstelbaar tussen 83cm en 2m76,
plafondhanger,
steunpaalstatief
- ontvanger voor kruislijnlaser
- Laserafstandsmeter,
bosch GLM 80C. De optie om deze te kunnen koppelen aan PC of smartphone heb ik wel maar ik vind het geen must.
-...
Ik zal wellicht nog wat vergeten op te noemen zijn maar dit is hetgeen me het eerst in mijn gedachten op kwam wat hier ligt wat betreft gerief voor elektrawerk. Ik heb nog wel wat specifiek gereedschap voor elektrawerk maar dat heeft de doorsnee DHZ'er niet nodig (ook al ben ikzelf geen pro) maar niet relevant om op te noemen.
Edit: Bijna vergeten,
de bouwradio, die staat continu aan tijdens het werken. Persoonlijk een van de meest favoriete "gereedschappen".
En niet te vergeten: een echtgenote die dat allemaal accepteert dat je dat gerief aanschaft. Geen te onderschatten factor

.