Elektra project + laadpaal ivm keuring

2F@ST4U

Lid
Lid geworden
22 jun 2007
Waarderingsscore
1
Punten
18
Ik wil binnenkort een aantal dingen qua elektra aan mijn woning zelf installeren zoals de elektra van de zolder studio die ik ben aan het bouwen, maar ook de installatie van een laadpaal omdat we een EV wagen gekocht hebben die in Februari geleverd gaat worden.

Ik wil eigenlijk alle elektra aanpassingen in één keer laten keuren ipv alles afzonderlijk:
> Done: elektra zwembad is al geïnstalleerd
> Done: Tuin verlichting en diverse kleine aanpassingen 2 extra zekeringen ivm plaatsing airco
> TO DO: installatie zekeringkast en elektra zolder studio
> TO DO: installatie laadpaal en extra zekeringskast garage.

Ik heb hier nog enkele vragen over:
1) Omdat de laadpaal binnenkort al nodig is en dus op korte termijn gekeurd moet worden, wil ik voor de zolder een zekeringskast met de nodigde kringen/zekering en provisorisch 1 stopcontact per kring installeren.... redenering is dat voor het bijplaatsen van stopcontacten binnen een bestaande kring geen herkeuring nodig is?
2) Ik wil een 3 fasen Zappi laadpaal instaleren, deze kan opladen aan maximaal 22kw, wat overéén komt met 3x 32A... online raden ze dus overal aan om een 32A zekering te steken. Maar ikzelf heb maar een totaal huis vermogen/aansluiting van 3x25A, dus het lijkt me logisch dat in mijn geval ik maar een 3x 25A zekering voor de laadpaal in de zekeringkast steek.
Of mag ik toch 3x32A steken omdat ik ook voor 8kw aan zonnepanelen heb liggen en op een zonnige dag wel meer dan 3x25A aan vermogen ter beschikking heb?
3) In principe moet je eerst iets laten keuren voordat je het in gebruik mag nemen, maar hoe zit het met een bouwproject in een bestaande woning wat meer dan een jaar duurt om alles voldoende af te ronden om te laten keuren... bijv. installatie stroom flex kabels / extra zekeringskast > chape > vloer > installatie badkamer. Ben je dan tussentijds in orde qua keuring/brandverzekering ondanks dat het niet gekeurd is?
4) Kan een keurder moeilijk doen over zoveel wijzigingen (laadpaal, zwembad, zolder, div. kleine aanpassingen) in één keer te laten keuren?

Laatst bewerkt:
redenering is dat voor het bijplaatsen van stopcontacten binnen een bestaande kring geen herkeuring nodig is?
Deze redenering is foutief. Elke wijziging moet je laten keuren. Enkel 1-op-1 vervangen of herstellen is vrijgesteld. Maar je mag dus niet zomaar bijplaatsen achteraf.

Of mag ik toch 3x32A steken
De automaat moet de kabels afzekeren. Dus de juiste draadsectie. Ga je echter aan de volle 22kW laden zonder dat er PV beschikbaar is, zal je hele huis uitvallen.

Ben je dan tussentijds in orde qua keuring/brandverzekering ondanks dat het niet gekeurd is?
Pas gebruiken als het klaar en gekeurd is. Tussentijds werken met werfkast of de oude installatie nog blijven gebruiken.
(Brandverzekering eens nalezen, die vraagt voor zover ik weet geen verslag van keuring)
Kan een keurder moeilijk doen over zoveel wijzigingen (laadpaal, zwembad, zolder, div. kleine aanpassingen) in één keer te laten keuren?
Neen, bij nieuwbouw is alles veranderd. Maar je moet dan wel een volledige keuring vragen

redenering is dat voor het bijplaatsen van stopcontacten binnen een bestaande kring geen herkeuring nodig is?
Deze redenering is foutief. Elke wijziging moet je laten keuren. Enkel 1-op-1 vervangen of herstellen is vrijgesteld. Maar je mag dus niet zomaar bijplaatsen achteraf.

De automaat moet de kabels afzekeren. Dus de juiste draadsectie. Ga je echter aan de volle 22kW laden zonder dat er PV beschikbaar is, zal je hele huis uitvallen.

Ben je dan tussentijds in orde qua keuring/brandverzekering ondanks dat het niet gekeurd is?
Pas gebruiken als het klaar en gekeurd is. Tussentijds werken met werfkast of de oude installatie nog blijven gebruiken.
(Brandverzekering eens nalezen, die vraagt voor zover ik weet geen verslag van keuring)
Kan een keurder moeilijk doen over zoveel wijzigingen (laadpaal, zwembad, zolder, div. kleine aanpassingen) in één keer te laten keuren?
Neen, bij nieuwbouw is alles veranderd. Maar je moet dan wel een volledige keuring vragen
Extra stopcontact op bestaande kring moet je volgens mij niet laten keuren.

Je kan in een bestaande woning idd gewoon alles blijven gebruiken, want je hebt een aansluiting. Elke woning die een niet conforme installatie die verkocht wordt, krijgt zo zelfs een bepaalde tijd opgelegd om in orde te brengen, ook al wordt dat niet gecontroleerd....
Iets in dienst nemen zonder keuring kan , op eigen risico.
Brandverzekering blijft gewoon gelden, anders had de helft van België geen verzekering.
Als er echter een oorzakelijk verband kan worden aangetoond door een niet gekeurde installatie, kunnen ze wel een uitbetaling weigeren.
Gewoon goede afspraken maken met de keurder.

Ik zou 32A zekering steken voor de paal, en dan een verzwaring aanvragen bij Fluvius

Ik zou 32A zekering steken voor de paal, en dan een verzwaring aanvragen bij Fluvius
Idem voor de 32A zekering, het heeft geen nut om daar lager te gaan en later ooit te moeten veranderen.

Verzwaring aanvragen moet je zelf weten, maar enkel voor de laadpaal zeker niet per se nodig:
- Capaciteitstarief gewijs is het onwaarschijnlijk dat je effectief aan 22kW wilt laden thuis? kostelijk
- VW groep auto's laden (allemaal?) sowieso maar max aan 11kW momenteel. Ik weet dat niet voor andere merken.
- Er wordt hier geregeld betoogd dat een gewone granny charger van 1 fasig 10A eigenlijk genoeg is voor de meeste gebruikers
Dus de verzwaring is mogelijks nog niet zo heel dringend.
Uiteraard afhankelijk van wat je allemaal nog elektrisch aanschakelt op zelfde moment. Infrarood cabine? Inductievuur dat 1-fasig is aangesloten? ...

Idem voor de 32A zekering, het heeft geen nut om daar lager te gaan en later ooit te moeten veranderen.

Verzwaring aanvragen moet je zelf weten, maar enkel voor de laadpaal zeker niet per se nodig:
- Capaciteitstarief gewijs is het onwaarschijnlijk dat je effectief aan 22kW wilt laden thuis? kostelijk
- VW groep auto's laden (allemaal?) sowieso maar max aan 11kW momenteel. Ik weet dat niet voor andere merken.
- Er wordt hier geregeld betoogd dat een gewone granny charger van 1 fasig 10A eigenlijk genoeg is voor de meeste gebruikers
Dus de verzwaring is mogelijks nog niet zo heel dringend.
Uiteraard afhankelijk van wat je allemaal nog elektrisch aanschakelt op zelfde moment. Infrarood cabine? Inductievuur dat 1-fasig is aangesloten? ...
correct, wij laden hier op 1F 16A en dat is ruim voldoende voor ons gebruik. ongeveer 3000km/maand

Laadpaal van 22kW klinkt goed, maar is in de praktijk echt geen meerwaarde.

De meeste auto's kunnen maar laden aan 11kW.
Ik heb ook een paal/auto die 11kW kan, maar in de praktijk laad ik altijd aan 3.5kW om pieken te vermijden.

En daar doe ik dan bijna 30.000km per jaar mee zonder enig probleem. Stel dat ik helemaal leeg thuis kom om 19h. Dan heb ik de volgede ochtent om 7h terug 36 kWh in de batterij, goed voor 200km.

Stel dat ik dan echt nog eens een lange trip wil doen, dan kan ik nog altijd :
- die nacht het vermogen op 11kW zetten, dan is de auto vol
- even snellader bezoeken 's avonds, en dan de rest van de nacht gebruiken om de auto terug vol te krijgen

Maar dat laatste is me dus in 2 jaar nooit gebeurd.
Thuiskomen is simpelweg insteken, en dan heb ik nooit stroomtekort.

Maar ook vaak (bijna) geen meerkost.
Sommige merken hebben geen 11kW model, maar springen gelijk naar 22.
Uiteindelijk is een laadpaal maar een fancy stopcontact, 11 of 22 is enkel wat grotere draadsectie en een grotere zekering.

Maar ook vaak (bijna) geen meerkost.
Sommige merken hebben geen 11kW model, maar springen gelijk naar 22.
Uiteindelijk is een laadpaal maar een fancy stopcontact, 11 of 22 is enkel wat grotere draadsectie en een grotere zekering.
Je kan sowieso dat vermogen beperken.
Laden met 22kW betekent een half vermogen aan piektarief in België.

Extra stopcontact op bestaande kring moet je volgens mij niet laten keuren.

Dat was ook mijn gedachte dat ik dat ooit ergens gelezen had, maar ik weet niet of deze informatie ondertussen achterhaald is.

Omdat er best wel wat reacties zijn gekomen ivm die verzwaring van 32A en laden aan 22kw wil ik even in het algemeen mijn redenering uitleggen, hoe ik het zie:
1) Ik zie mij inderdaad op geen enkel moment laden aan 22kWh omwille van het capaciteitstarief.
2) Echter heb ik een 3x25A aansluiting vanuit de netbeheerder en heb ik daarnaast ook voor 8kWh aan zonnepanelen liggen, dus in principe wil ik op het moment dat ik mijn zonnepaneel opbrengst niet zelf kan verbruiken m.b.v. loadbalancing mijn auto accu hoger laden bijv. 6-11kWh
3) Ik begreep echter dat deze zekering die ik plaats enkel dient om de kabel er achter af te schermen en niet noodzakelijk qua vermogen kleiner of gelijk aan de hoofdzekering moet zijn.
4) Tenslotte moet ik ook rekening houden met het feit dat we een kapsalon aan huis hebben, dus het verbruik gedurende de dag is niet heel stabiel... enkel haardrogers die aanstaan en dat samen met het opladen van de auto, kan snel resulteren in een hoog capaciteitstarief als die loadbalancing van de smartlader niet snel genoeg reageert en het laadvermogen verminderd. Ik weet ook niet hoe snel een piek in je capaciteitsvermogen van enkele seconden meteen doorgerekend wordt of geldt dit pas na enkele minuten?

Dus ik wil eigenlijk het volgende doen:
1)
Mijn huidige aansluiting van 3x 25A behouden
2) Een aparte zekeringkast in de garage plaatsen met daarin een aparte 30mA differentieel zekering, daarna een 3x 32A zekering steken
3) Vanuit de 3x 32A zekering met een 6mm² kabel naar de Zappi laadpaal gaan
4) De zappi laadpaal op ECO loadbalancing instellen maar daarnaast ook begrenzen op bijv. 11kWh.
5) De zappi heeft in principe een eigen ingebouwde aardlekschakelaar voor gelijkstroom (DC) tot 6mA, maar ik heb het liever vanuit de stroomkast ingeregeld met een eigen 30mA Diff Type A.

Hierdoor heb ik naar de toekomst gezien nog alle mogelijkheden, maar ben ik hopelijk technisch gezien ook voor de keuring in orde?!?
Enige nadeel aan deze opzet is dat als ik effectief de auto zou opladen aan 22kWh en er geen zonnepaneel opbrengst zou zijn, dat dan mijn hoofdzekering eruit klapt.

Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan