• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Electrische keuring afgekeurd

Lid geworden
21 nov 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Ik heb een woning gekocht.
Deze is instapklaar.
Echter de electrische keuring is afgekeurd.
Nu ik heb van electriciteit geen verstand of nauwelijk.

Zijn volgende punten ernstige gebrekken of eerder makkelijk oplosbare?
En in welke prijscatogerie zou ik zitten?
Opmerkingen - Inbreuken - Nota's.
I1.01 Eéndraadschema van de installatie is te voorzien en/of te vervolledigen. (art16, 268, 269)
I1.02 Situatieschema van de installatie is te voorzien en/of te vervolledigen. (art269)
I8.07 Leidingen zijn te bevestigen met aangepaste bevestigingsmiddelen. (art143, 209)
I8.13 Kabels van het type VTLmb, LMVVR, COAX, VVT en kabels van het type H05VVF en H07RN-F zijn verboden en dienen vervangen te worden door kabels van het type XVB. (art198)
I8.14 Elektrische leidingen zijn niet ingevoerd, zodat een continue bescherming verzekerd is. (art205)
I9.02 Schakelaar, contactdoos of aftakdoos herschikken en opnieuw bevestigen. (art9.03)
I9.14 Toestellen zonder bodem moeten bevestigd worden op aangepaste montageplaten. (art104) O3
Het is niet uitgesloten dat bij een nacontrole bijkomende inbreuken worden vastgesteld bij voorleggen schema's.
Alvast bedankt,

Hallo pechvogel 

De eerste serie opmerkingen gaat over het ontbreken van schema's. M.a.w. uitzoeken en tekenwerk. Is normaal gezien niet onoverkomelijk, en de meeste klussers kunnen dit zelf wel aan, na wat rondlezen op een interessant forum en/of zelfstudie (verschillende keuringsinstanties geven trouwens gratis pdf brochures uit met praktische richtlijnen, en op dit forum vind je altijd wel een goede ziel om je kunstwerk te beoordelen voordat je het aan de keurder toont).

Een aantal andere opmerkingen lijken me nog vrij goedkoop op te lossen : kabels beschermen, toestellen anders monteren ... Maar het hangt er sterk van af over de schaal waarop dit voorkomt: ligt er één stukje kabel bloot of is het schering en inslag enz ?

De opmerking over verkeerde kabeltypes lijkt me van hieruit het meest alarmerend,vwant dat betekent vervangen. Maar ook daar weer hangt het ervan af hoe vaak het probleem zich voordoet : is er 1 x in een kamer een stopcontactje bijgezet met een metertje verkeerde kabel, of is de halve installatie bijgebricoleerd ?

In elk geval niet mogelijk om een goede inschatting van de ernst te maken met alleen deze info. Hoop dat je er toch iets aan hebt. 

Ken je niemand met kennis van zaken die eens met jou ter plekke kan kijken en je concreter kan adviseren?

Gvo,

Bedankt voor uw reactie! Ik krijg de sleutel maar binnen 2 maand.Vandaar dat ik al eens op deze manier wou polsen of het echt om drastische werken ging gaan of allemaal makkelijk herstelbare.Zoals je zegt zal het afhankelijk zijn op welke plaatsen het allemaal is. Maar als het de moment is ga ik waarschijnlijk toch een erkende vakman inschakelen aangezien het om een belangrijk aspect is.Den electriek

Blijkbaar vond je den elektriek niet zo belangrijk toen je de woning kocht, anders had je toch al eerder eens geinformeerd of onderhandeld om het van de prijs af te krijgen?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan