• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Electrische accumulatie wel of niet vervangen door lucht lucht of lucht water warmtepomp

Lid geworden
20 jan 2018
Waarderingsscore
2
Punten
3
Beste allen,

Ik woon op een duplex appartement verwarmd op elektrische accumulatie verwarming.
Gezien de enorm stijgende electriciteitsprijzen overweeg ik over te stappen naar een warmtepomp.
Weten wat waarvoor moet gekozen is niet zo evident. Iedereen lijkt iets anders te zeggen.

Vandaar mijn vraag op dit forum.

Even concreet:
Ik woon op de derde (en vierde verdieping, onder het dak) van een appartementsgebouw in een duplex appartement van +-89 vierkante meter.

ZIe plan in bijlage. Er zijn de telkens 2 binnenmuren, en dan 4 gevels, de 4 gevels zijn (weliswaar hoogrendements) dubbel glas van vloer tot plafond.
Op het gelijkvloers zijn er 2 accumulatieverwarmingen geplaatst, die snachts opladen en overdag afgeven, gekoppeld aan een buitenvoeler.
(Ik ken de instellingen van de buitenvoeler niet.., buitenvoeler vermoedelijk Elfamatic UC 2100 of een uC 3000.)
Specs accumulatie verwarmingen:
2* AEG WSP3010 , thermostaat AEG RT600 (manueel)

Op de verdiepen zijn er slechts gewone electrische 'bij'verwarmingen, die volgens mij een hoog verbruik kennen, en eigenlijk zelden benut worden (ik vind het niet nodig mijn slaapkamer te verwarmen, er is het hoge verbruik van die toestellen, en daarnaast is het ook gewoon onhandig: je moet een knop aan en uitzetten, er is geen thermostaat, enkel instellingen van 1-8 )

Mijn verbruik is voor nov 2016-nov 2017: 6 667,00 KWH, waarvan 2 391,00 dag, 4 190,00 nacht en 86,00 piek, en kostte 1741,11 euro.
En ik zie net bij dit te checken dat mijn verbruik voor nov 2017-nov 2018 gekend is: dag: 2 326,00, nacht: 3 850,00
- De prijzen blijven maar stijgen, dus ik denk dat de besparing maar weinig invloed zal hebben op mijn prijs...
- Ik verwarm van oktober - begin maart, dan gaat alles uit.
- Dit jaar echter wel langer gewarmd door lange winter, en vroeger begonnen (zeker eind maart, half oktober)
- Het comfort in de leefruimte is aangenaam, behalve het zoemende geluid als de ventilator opstaat, vind ik de accumulatieverwarming niet onaangenaam eigenlijk. het is een constante warmte die de ruimte opwarmt, niet enkel de lucht.

Op de verdiepen echter... De 2de slaapkamer is buro en gebruik ik nagenoeg niet wegens te koud. Dus daar wil ik zeker een betere oplossing voor, zodat ik ook overdag hier aangename warmte kan hebben. (Bovendien zou ik graag de muur naar de gang van deze kamer eruit smijten waardoor er zich wellicht een groter volume vormt (ipv living+keuken / slp 1, slpk2, wordt er mogelijks een flow gecreeerd door de traphal, waarbij warmte mogelijks vloeit nr slk2, iets wat nu niet gebeurt, warmte blijft 'plakken' in de living+keuken, zie plan)

Ik heb weinig zin om in die kamer te verwarmen op een bijverwarming die me stukken van mensen kost.

Ik plan  een verbouwing, in 2 fases, volgend voorjaar het bovenverdiep, en daarna over een jaar of 2 jaar benedenverdiep.
Tijd dus om te kijken wat ik kan aanpassen en hoe ik toekomstgericht kan verbouwen.

Vragen:
Loont het de moeite voor mij om lucht-lucht te zetten ipv accumulatie?  Wat met het comfort? Terugverdientijd?
Of is lucht-water een betere oplossing (vloerverwarming op gelijkvloers) Is die kost de investering waard?
En op hoeveel tijd kan zoiets +- terugverdiend worden in mijn situatie?
Bij lucht-water: gezien het een renovatie is: ik heb me proberen inlezen in de mogelijkheden en las over ingieten in de chappe, infrezen in de chappe en dunne opbouw.
Ik krijg kop noch staart aan wat de beste oplossing zou zijn in mijn geval. (Wetende dat ik absoluut terug houten vloer wil, of pu gietvloer wil)

Los daarvan hoor ik ook dat beide oplossingen in de winter mogelijks aan comfort inboeten omdat ze niet de nodige energie uit de lucht kunnen halen, en dus niet warm ggenoeg geraken.

Kortom: Wat zouden jullie in mijn plaats doen? En waarom :)

Bijlagen

• plan_volk_351.pdf
    360 KB · Weergaven: 0

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.529
Punten
113
Als je echt grondig gaat verbouwen is het inderdaad best om die accumulatie te vervangen door iets anders. Zoniet: zijn zonnepanelen geen optie? Dan moet je wel je oplading ook naar dagtarief zetten, dat maakt de regeling wat moeilijker.

Momenteel is gas nog het goedkoopste qua brander, als je je cv al voorziet op warmtepomp kan je later nog zien of warmtepompen in prijs zakken of in mogelijkheden stijgen. Kan je die (lelijke) buitenunit ergens kwijt waar hij je niet stoort?

Infrezen in vloerisolatie heb ik al eens gezien, dat is interessant als je een dunne vloeropbouw wil behouden, maar je moet wel een firma vinden die dit gewend is. De gemiddelde loodgieter verklaart je zot, de firma's die het kennen maken er geen spel van ;-)

Voor de andere kamers zou je eventueel radiatoren kunnen overwegen, dan moet de vloer er niet per se uit; let wel, op warmtepomp is de watertemperatuur vrij laag (30-40°) dus moet je wel overgedimensioneerde radiatoren hebben tegenover wat men bij gas/mazout gewend was (60°).

Isoleren is echter van het grootste belang, als je met een elektrische verwarming je bureau niet warm krijgt moet je gaan kijken of je isolatie wel voldoende is.

Oh ja, houten vloer op vloerverwarming kan wel maar dat is niet zomaar een kwestie van even wat latjes op leggen. Overweeg eventueel keramisch parket, dat geleidt beter de warmte, is kras- en slijtvaster en moet je niet vernissen; nadeel is vooral esthetisch; je hangt vast aan die afmetingen van ca 1m20 lang x 25 breed. Als je dus lange planchetten in gedachten had lukt dat hiermee niet. Visgraatmotief en dergelijke kan wel, daar hebben ze ook speciale steentjes voor (alleen, aan de prijs te oordelen, zit daar goud in verwerkt ;-)).

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan