• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Electrisch vloerverwarming vervangen door watergedragen systeem?

Lid geworden
14 jun 2020
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Op het gelijkvloers van ons jaren 70 woning ligt er overal vinylzeil dat niet naar ons smaak is.

Deze willen we zsm vervangen door tegels voordat we intrekken. Echter ligt hieronder ook electrische vloerverwarming.

We vroegen ons af of het een goed idee is om deze dan ook ineens te vervangen door een watergedragen vloerverwarmingsysteem?

Enerzijds vinden we het onnodig om iets uit te breken dat prima werkt maar aan de andere kant hebben we ook schrik van de hoge energiekosten …

Dank alvast voor jullie insteek!
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Tjah, wat is het warmteverlies van de woning? Dan kan je daaruit icm graaddagen uitrekenen hoeveel kWh aan verwarming er jaarlijks nodig is.
Zet daar de prijs van elektriciteit tegenover en de prijs van gas voor diezelfde kWh, maal 7 tot 10j, en je weet wat jouw budget is voor het uitbreken en plaatsen van de vvw.

Bekijk gewoon wat de meerprijs is van uitbreken en plaatsen en tegelen tov enkel tegelen.
Je zal natuurlijk ook nog een opwekker nodig hebben (gas of WP) dus daar zijn ook kosten aan verbonden.

Let ook op de inbouwdiepte die je hebt. Mogelijks is de hoeveelheid vloerisolatie onvoldoende voor hedendaagse normen en moeten de vloerpassen omhoog. Dat is ern dure grap.

Jaren 70? Dus nog oud dubbel glas dat amper isoleert en weinig isolatie in muur en dak? Misschien dat eerst aanpakken als dat nog niet gebeurd is?
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Zet daar de prijs van elektriciteit tegenover en de prijs van gas voor diezelfde kWh
Dan ga je ervan uit dat watergedragen ook gas betekent. Dat hoeft niet.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Zet daar de prijs van elektriciteit tegenover en de prijs van gas voor diezelfde kWh
Dan ga je ervan uit dat watergedragen ook gas betekent. Dat hoeft niet.
Klopt, iets verder staat ook WP bij de opwekker.
Prijs per kWh warmte van WP is ongeveer zelfde als gas, vandaar dat ik dat niet verder gedetailleerd heb. Budget blijft hetzelfde.
 
Laatst bewerkt:

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ola!
Den @D I Y die vloekt.
Dat we dat nog mogen meemaken ?
Ik begreep 100% niet waarover je het had.
Tot ik eens ging herlezen en zag dat er niet ‘klopt’ stond maar de letter naast de p gedrukt had.
Het gaf wel een compleet andere vibe dan bedoeld aan de reactie…

Excuses aan @getmixedup .

Oh man, ik kan niet stoppen van lachen.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Gij zegt nu wel dat ge er letterlijk naastgeklopt hebt, maar is dat wel zo?
Mss heb je wel een gespleten persoonlijkheid die even de kop op stak ??
 

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
775
Waarderingsscore
258
Punten
63
100% zeker uitbreken! Verwarmen met weerstandsverwarming gaat je altijd een véél te hoog elektriciteitsverbruik geven. Ik schat dat je met een dergelijke woning zelfs met energetische renovatie niet onder de 10000 kWu per jaar gaat komen. Met een warmtepomp en vloerverwarming zou je makkelijk een factor 4 lager moeten uitkomen. Aan een prijs van 0.40 €/kWu levert dit je een besparing op van minstens 3000 € per jaar.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
100% zeker uitbreken! Verwarmen met weerstandsverwarming gaat je altijd een véél te hoog elektriciteitsverbruik geven. Ik schat dat je met een dergelijke woning zelfs met energetische renovatie niet onder de 10000 kWu per jaar gaat komen. Met een warmtepomp en vloerverwarming zou je makkelijk een factor 4 lager moeten uitkomen. Aan een prijs van 0.40 €/kWu levert dit je een besparing op van minstens 3000 € per jaar.
Waar haal jij die prijs van 40c€ vandaag nog?
doe gerust x2
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
100% zeker uitbreken! Verwarmen met weerstandsverwarming gaat je altijd een véél te hoog elektriciteitsverbruik geven. Ik schat dat je met een dergelijke woning zelfs met energetische renovatie niet onder de 10000 kWu per jaar gaat komen. Met een warmtepomp en vloerverwarming zou je makkelijk een factor 4 lager moeten uitkomen. Aan een prijs van 0.40 €/kWu levert dit je een besparing op van minstens 3000 € per jaar.
Waar haal jij die prijs van 40c€ vandaag nog?
doe gerust x2
hier ook 0,44€/kWh
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Zet daar de prijs van elektriciteit tegenover en de prijs van gas voor diezelfde kWh
Dan ga je ervan uit dat watergedragen ook gas betekent. Dat hoeft niet.
Klopt, iets verder staat ook WP bij de opwekker.
Prijs per kWh warmte van WP is ongeveer zelfde als gas, vandaar dat ik dat niet verder gedetailleerd heb. Budget blijft hetzelfde.
Nee, dat klopt niet meer.

Gas is nu 2.5 € per m3 of ca 25 ct per kWh warmte. (en dat moet je eigenlijk naar 30ct optrekken gezien het rendement van je ketel).
Electriciteit kost ca 50ct per kWh, maar gezien je met een WP gaat werken mag je dat delen door ca 4 (SCOP), dus je prijs per kWh warmte in huis gaat naar 12ct.

Om die reden is verwarmen met een airco op dit moment ook voordeliger dan stoken met een gasketel.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
100% zeker uitbreken! Verwarmen met weerstandsverwarming gaat je altijd een véél te hoog elektriciteitsverbruik geven. Ik schat dat je met een dergelijke woning zelfs met energetische renovatie niet onder de 10000 kWu per jaar gaat komen. Met een warmtepomp en vloerverwarming zou je makkelijk een factor 4 lager moeten uitkomen. Aan een prijs van 0.40 €/kWu levert dit je een besparing op van minstens 3000 € per jaar.
Waar haal jij die prijs van 40c€ vandaag nog?
doe gerust x2
Hangt er maar vanaf bij welke leverancier.... Screenshot_2022-11-23-21-52-07-790-edit_com.android.chrome.jpg
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan