Electriciteitskast in kelder, noodstop?

• Tags brandbeveiliging kelder
  • KevinGoos01

Nieuw Lid
    Lid geworden
    3 aug 2022
    Waarderingsscore
    12
    Punten
    8
    Ik ben bezig met een nieuwbouw woning, en de electriciteit komt in de kelder binnen. Dus logischer wijze hang ik ook de electriciteitskast in de kelder langs de meter. Nu ga ik een victon installatie plaatsen, en hier plaats ik ook een noodstop langs de meter, voor de brandweer.
    Nu vroeg ik me enkel af of dit logisch is, momenteel is deze ruimte de kelder in, en dan 2 deuren door. En als het huis dus ooit in brand staat, lijkt mij dit niet het makkelijkste te bereiken?

Heeft iemand hier ervaring mee? Plaats ik best een noodonderbreking in de garage (gewoon poort open doen).
    Bestaat er ook een noodonderbreker zekering waarmee ik via een noodstop, remote de zekering kan laten afslaan?
    Of denk ik hiermee te ver?

Laatst bewerkt:
    Op het moment dat de brandweer een noodstop zou nodig hebben, is er al "iets" aan de hand en kan het goed zijn dat er al bepaalde delen van je installatie uit liggen. Dan moet de noodstop mijns inziens fysiek bereikbaar zijn, dus niet via afstandsbedieningen, elektrische poorten, etc.

Op het moment dat de brandweer een noodstop zou nodig hebben, is er al "iets" aan de hand en kan het goed zijn dat er al bepaalde delen van je installatie uit liggen. Dan moet de noodstop mijns inziens fysiek bereikbaar zijn, dus niet via afstandsbedieningen, elektrische poorten, etc.
    Ok inderdaad, maar een noodstop aan de voordeur is natuurlijk ook een zeer raar zicht als je binnen komt

Een noodstop is niet zo eenvoudig als het klinkt. Een noodinstallatie moet gegarandeerd werken en blijven werken.
    Hier zijn er heel der studies enz over beschikbaar (machinerichtlijn).

Wat wil je eigenlijk bereiken?

Waarom zou de brandweer van die noodstop gebruik maken ?
    Als het brand dan geraakt niemand meer IN DE NABIJHEID van die brand.
    Weet niet, hoop van niet , dat je ooit een brand hebt meegemaakt van een woning, dat is een oven, daar blijf je meters van weg.

Waarom zou de brandweer van die noodstop gebruik maken ?
    Als het brand dan geraakt niemand meer IN DE NABIJHEID van die brand.
    Weet niet, hoop van niet , dat je ooit een brand hebt meegemaakt van een woning, dat is een oven, daar blijf je meters van weg.
    Ja nee nog niet meegemaakt, en hoop het ook nooit mee te maken.
    Ik las gewoon bij de victron installatie dat hiervoor een noodstop contact voorzien is, want als de brandweer de stroom zou uitschakelen, blijft natuurlijk de backup stroom gewoon werken als de noodstop niet ingeduwd wordt (of de victron niet fysiek wordt uitgeschakeld)

Is dat wel nodig, een noodstop?

Een noodstop bij Victron zet de omvormers uit zodat die alvast spanningsvrij gemaakt worden; voornamelijk nuttig als je hele huis op de backup uitgang van de Victron hangt. Misschien dat de batterijen ook ontkoppelt worden als je een Lynx Smart BMS hebt, geen idee. Die noodstop is simpelweg een connectie die je sluit op de Victron; deze implementeer je dus met een een vaste 2-aderige kabel die je langs al je gewenste fysieke noodstoppen laat lopen. Noodstop induwen = circuit onderbreken = omvormers ACout spanningsloos.

Bij mij komt er één vlak bij de installatie in de kelder (eventueel de hoek om, nabij de trap) en één in de garage erboven waar de hoofd elektriciteitskast staat. Beide op 2m00 hoogte zodat kinderen (en anderen) er niet per ongeluk aankunnen. Bij mijn weten niet verplicht, dus ik mag die zetten waar ik wil.

Als je echt wilt overdrijven, steek je een brandweer sleutelkluis die groot genoeg is om een noodstop-knop in te bouwen; lokale brandweer gaat waarschijnlijk raar kijken als je die komt aanmelden/aanvragen, want dat is meer voor grote gebouwen bedoeld. Je wil die noodstop natuurlijk niet zomaar publiek toegankelijk, dan maak je het wel heel makkelijk voor inbrekers als je op vakantie bent. Je kan altijd eens informeren bij je lokale brandweer wat zij er van vinden, voor hetzelfde geld, negeren ze dat gewoon.

Ik zou er wel één nemen met beschermkraag zodat je die toch al moeilijker per ongeluk in duwt, of zelfs met afdekkap; 't is niet dat je aan de machine richtlijn moet voldoen, want dan zou je zelfs nog een aparte hardware matige reset moeten hebben.

Bestaat er ook een noodonderbreker zekering waarmee ik via een noodstop, remote de zekering kan laten afslaan?
    Dat gaat dan eerder een relais zijn, gewone zekeringen mag je alvast zeker niet iets aan toevoegen dat je die met een ander toestel kan laten afvliegen. En een relais is nu exact wat er (dubbelvoudig) in een Victron omvormer is ingebouwd. Ik zou niet mijn eigen ATS beginnen bouwen.

Je kan naast de hardware noodstoppen wel een extra relais (best NC of misschien zelfs impulsrelais) toevoegen aan de noodstopkring, zodat je die bv ook vanuit je domotica kan sturen. bv. brandmelder >> elektriciteit uit.

want als de brandweer de stroom zou uitschakelen, blijft natuurlijk de backup stroom gewoon werken als de noodstop niet ingeduwd wordt
    Als de meter tóch in de kelder hangt, moet de brandweer sowieso in de kelder zijn om de stroom uit te zetten; ik betwijfel of ze je kabel aan straatzijde gaan doorknippen of de wijkcabine gaan uitzetten. Dus imo verhoog je enkel de veiligheid door een noodstopknop toe te voegen op een makkelijk(er) bereikbare plek. Zo'n ding wil je echter niet pal in het zicht hebben ergens vanuit esthetisch oogpunt; het is vermoed ik geen industriebouw he. Vandaar in garage, misschien berging/achterdeur.

Wat wil je met de noodstop net extra bereiken ten aanzien van een klassieke installatie die geen noodstop heeft?

Een noodstop kan nuttig zijn, indien toegepast op de juiste manier en in de juiste context. Wat is het exacte risico dat je wil ondervangen en hoe implementeer je dan de noodstop om dit risico om een reele manier te verlagen.

Vaak is het interessant om te kijken naar een automatische noodonderbreking ipv een noodstop. Een noodstopknop is ook alleen maar nuttig als er ook iemand is die die induwt...
    ... nadat die persoon die knop heeft gevonden
    ... nadat die persoon ter plaatse is aangekomen
    ... nadat die door het verkeer is gereden
    ... nadat die aan alarmoproep heeft binnengekregen
    ... nadat iemand een noodoproep naar 112 heefrt gedaan
    ... nadat die persoon de brand heeft vastgesteld
    ... nadat de brand als zodanig ver geëvolueerd is dat die waarneembaar is

Een automatische noodonderbreking kan potentieel véél vroeger onderbreken in geval van een brandincident. Denk aan zelfde principe van een sprinkerlsysteem: temperatuur boven een bepaald grenswaarde (bv. 65°C) en je krijgt een automatische activatie (met positieve veiligheid) van het blussysteem).

Water op elektriciteit = afslaan diff
    Dit is toch gelijk voor meter of batterijen?
    Dus de installatie wordt automatisch spanningsloos behalve de batterijen, maar die staan dan geïsoleerd in de kelder?

Ok dus om het simpel te houden plaats ik dan best gewoon de noodstop voor de victron direct langs mijn meterkast in de kelder. En dien ik verder niets te doen om het onnodig complex te maken.

Zoiezo aan mijn domotica (PLC) hangen is een goed idee, dan kan ik inderdaad schakelen als de brandmelders zouden afgaan, of vanuit mijn GSM kunnen uitschakelen.

Verder zal ik dan nog een 4-fase teleruptor toevoegen aan de net kant richting de omschakelaar. Zo kan ik met de domotica beide kanten uitschakelen (victron en netspanning)

Bijlagen

• Victron.png
      Victron.png
      313 KB · Weergaven: 18
    Ok dus om het simpel te houden plaats ik dan best gewoon de noodstop voor de victron direct langs mijn meterkast in de kelder. En dien ik verder niets te doen om het onnodig complex te maken.

Zoiezo aan mijn domotica (PLC) hangen is een goed idee, dan kan ik inderdaad schakelen als de brandmelders zouden afgaan, of vanuit mijn GSM kunnen uitschakelen.

Verder zal ik dan nog een 4-fase teleruptor toevoegen aan de net kant richting de omschakelaar. Zo kan ik met de domotica beide kanten uitschakelen (victron en netspanning)
    Nogmaals wat is het gehele nut van al deze fancy dingen als alleen jij er voordeel uit haalt?
    Geen verwijt naar jou toe, maar ik betwijfel op de brandweer het vinden van die noodknop in uw kelder als prioriteit gaat aanzien in geval van nood... In mijn ogen is dit dan gewoon overkill en totaal nutteloos.

Noodstoppen via domotica en/of GSM krijg ik rillingen van: dat is allesbehalve positieve veiligheid. Tenzij via watchdog principe maar dan is het weer allesbehalve bedrijfszeker.

Zou je de noodstop niet gewoon laten voor wat het is? Moet er überhaupt een noodstop toegepast worden? Het lijkt me een optioneel iets dat je op de victron kan aansluiten indien je het perse wilt. In het slechtste geval moet je gewoon een brugje leggen.

Noodstoppen via domotica en/of GSM krijg ik rillingen van: dat is allesbehalve positieve veiligheid. Tenzij via watchdog principe maar dan is het weer allesbehalve bedrijfszeker.

Zou je de noodstop niet gewoon laten voor wat het is? Moet er überhaupt een noodstop toegepast worden? Het lijkt me een optioneel iets dat je op de victron kan aansluiten indien je het perse wilt. In het slechtste geval moet je gewoon een brugje leggen.
    Ja inderdaad misschien denk ik ook gewoon te ver natuurlijk

al die moeite is niet nodig. Fluvius kan op vraag van de brandweer op afstand de elektriciteit en gas-toevoer afsluiten via de digitale meter.
    Dat is net het ding he: fluvius uit = eilandwerking op batterijen.
    De brandweer denkt: alles uit en veilig maar in realiteit staat alles onder stroom van de batterijen.

Denk dat een noodstop fijn is voor jezelf, voor je eigen gevoel.
    Maar zie niet gebeuren dat de brandweer ergens gaat binnen komen en op een noodstop gaan drukken.

Zie het niet echt een meerwaarde hebben. Als je er iets aan wil hebben moet je het al aan de deur hebben staan, of nog beter in het tuinhuis of brievenbus. dan kun je er nog bij in geval van nood. opnieuw vooral voor jezelf.

Denk niet dat de brandweer zich veel zorgen maakt om de stroom bij een gezinswoning. Bij een gewone woning zonder accu, gaan ze toch ook de stroom niet laten afsluiten. Verder zijn de veiligheden hetzelfde (automaten en diffs)

Denk dat een noodstop fijn is voor jezelf, voor je eigen gevoel.
    Maar zie niet gebeuren dat de brandweer ergens gaat binnen komen en op een noodstop gaan drukken.

Zie het niet echt een meerwaarde hebben. Als je er iets aan wil hebben moet je het al aan de deur hebben staan, of nog beter in het tuinhuis of brievenbus. dan kun je er nog bij in geval van nood. opnieuw vooral voor jezelf.

Denk niet dat de brandweer zich veel zorgen maakt om de stroom bij een gezinswoning. Bij een gewone woning zonder accu, gaan ze toch ook de stroom niet laten afsluiten. Verder zijn de veiligheden hetzelfde (automaten en diffs)
    Ja ik ga zoiezo een noodstop langs de meter zetten en labels duidelijke labels op de meter, ook voor moest er iemand (electricien of andere amateur) aan de installatie komen ze tenminste op de hoogte zijn.

al die moeite is niet nodig. Fluvius kan op vraag van de brandweer op afstand de elektriciteit en gas-toevoer afsluiten via de digitale meter.
    dat wordt niet gedaan
    er zit dan nog steeds gas en stroom op de kabel en buis die binnenkomt

in praktijk komen wij ter plaatse en zetten de stroom af in de cabine of graven alles open

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan