• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Elco of Buderus gas-cv - wil ze aansluiten op domotica

frisbi

Lid
Lid geworden
29 dec 2009
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Punten
16
hi,

ik doe de technieken zelf en ben momenteel vol enthusiasme (nu toch nog) met electriciteit & bv begonnen. Levering door Stallo dhz. Ben uiteraard ook volop aan het kijken naar CV.



Huis is LEW (renovatie met K26, warmtevraag bij -10 ongeveer 9KW).



Over de reactie van de gemiddelde chauffagist op onze LEW zal ik het maar niet hebben.... die willen ruim 14kW radiator vermogen laten plaatsen in de leefruimte alleen... alleen als ik met mijn bloed teken dat ik voor de helft ervan wil gaan (in de leefruimte alleen) willen ze met me werken.



ik wil het nu effe over iets anders hebben:



We voorzien een (toch wel prijsgunstige) domotica van domintell. Ik zou de CV graag laten sturen door deze domotica. ik dacht bvb aan 3 kringen (badkamer, leefruimte, slaapkamers) die elk een ventiel hebben dat door domotica gestuurd kan

worden...



waarom? bvb omdat we nogal onregelmatig thuis zijn/komen en een gsm module van domotica echt zinnig zou zijn om cv op gepaste momenten te laten aanschakelen.



Stallo maakte eerst een offerte voor een Buderus (logamax 25kw); deze zou echter rekening houden met buitentemperatuur en niet zo goed omkunnen met de voorgesteld regeling dmv de ventielen. Alternatief is de Elco die een eenvoudiger sturing heeft (klassieke thermostaat); deze zou minder misleid zijn door de domotica gebaseerde regeling van de 3 kringen.



Ik kijk uit naar elke reactie/mening... wil deze week nog kiezen welke brander we kiezen...
 
Lid geworden
6 okt 2010
Berichten
274
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als je met een LEW woning zit, dan weet ik niet of je zoneregeling nog veel zin heeft Het afkoeltempo ligt dan vermoedelijk zo laag, dat je evengoed je huis continu op temperatuur kan houden.



Een puntje i.v.m. de radiatoren, die 14 kW is normaal de warmteafgifte bij standaard-testen, meestal met een wateraanvoertemperatuur van 75 graden. Een condensatieketel is efficienter als de watertemperatuur lager is, maar dan daalt natuurlijk ook de output van de radiatoren. Om die reden worden radiatoren vaak overgedimensioneerd wanneer je een condensatieketel gebruikt. Het voorstel van 14 kW aan radiatoren is dus niet noodzakelijk een slecht voorstel, het kan perfect zijn dat deze met een watertemperatuur van 35 graden nog maar 3 kW uitstralen.



Voor de domotica zou je best eens informeren bij domintell hoe zij interfacen met verwarming. Is dit gewoon een open/dicht contact voor elke thermostaat? In principe zou dit contact dan gewoon de zoneventielen kunnen openzetten, en dan heb je nog 1 "globaal" contact nodig dat de ketel aanzet als minstens 1 van de ventielen open staat. Een ideale combinatie met de WAR van Buderus is dit niet (principe is een vaste binnentemperatuur te houden door de watertemperatuur aan te passen aan het verlies van warmte in functie van verschil tussen binnen- en buitentemperatuur), en bij veranderende warmtevragen (0,1,2,3 ventielen open) zal dat niet ideaal werken. Misschien biedt domintell wel intergatie aan met de WAR en communiceert deze de warmtevraag?



Ik ben zelf met iets vergelijkbaar bezig, en raak ook niet direct uit de keuze van de ketel. In mijn geval is het wel een zelfgemaakt systeem op basis van mini-PLC, waarbij elke zone een temperatuurssensor heeft, en de zoneklep proportioneel geregeld wordt. In principe heb ik dus op elk moment een goede schatting van de warmtevraag, en ik zou dit graag met de ketel communiceren, maar blijkbaar zijn de tijden dat je bij een toestel een volledig elektrisch schema en protocolspecificatie kreeg al lang voorbij. Mocht je dus een betere oplossing vinden, dan zou met dat ook zeer interesseren.
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
falconmil wrote:
Als je met een LEW woning zit, dan weet ik niet of je zoneregeling nog veel zin heeft Het afkoeltempo ligt dan vermoedelijk zo laag, dat je evengoed je huis continu op temperatuur kan houden.

+1

Heeft gewoon geen zin.
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Laat de cv zich zelf maar regelen want:



- Het heeft weinig zin om met zones te werken, eenmaal je verwarming goed is afgesteld.

- Meer techniek, meer kans op problemen en defecten ... leuk als je ventiel stopt met werken in 't putteke van de winter ... net op't moment dat alle winkels dicht zijn ... en het zal dan juist op de stand "dicht" staan en 't gaat nog paar dagen -10° vriezen . (wet van Murphy :wink: )

- Meer kosten
 
Lid geworden
20 mei 2008
Berichten
1.560
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ketels van Buderus kan je ook zonder WAR plaatsen , gewone thermostaat kan er perfect op ( WA-contact )

of met een 4000-regeling kan je de ketels ook sturen met 0-10v signaal ...werkt perfect !
 

frisbi

Lid
Lid geworden
29 dec 2009
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Punten
16
hi,



alvast bedankt voor jullie antwoorden; super dat jullie je mening zo snel geven.



mijn bedenking erbij :

ik dacht aan aparte kring voor leefruimte / slaapkamers / badkamer omdat het een redelijk groot huis is (weliswaar goed geisoleerd, 16cm houtwol of EPS/XPS bvb voor wanden) en aan het denken was hoe we verder energie kunnen besparen.

daarom dacht ik dus aan die aparte regelkringen



ik heb nu een ander idee (minder gefocust op de temperatuurregeling):

Wat denken jullie ervan om de hoofdschakelaar van de CV op de domotica aan te sluiten (correct gedimensioneerd relais natuurlijk) met bedoeling om CV bij langere afwezigheid uit te schakelen en (via gsm module) op geschikte tijdstip opnieuw weer te kunnen aanschakelen.



(voor temperatuurregeling is dit natuurlijk geen goede oplossing : CV moet zich telkens initialiseren...)



Voor langere termijn (bvb maximum 1x per dag aan en uit), lijkt me dit wel aanvaardbaar. Als we eens een avond ongepland niet naar huis komen, zou ik CV kunnen uitschakelen (of uitgeschakeld houden). klinkt interessant denk ik dan:)



(mogelijk minpunt zou opwarming SWW kunnen zijn, als ik het goed heb kan dit echter op relatief korte tijd opgewarmd worden)



graag jullie meningen...

Frederik
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Dat lijkt me alleen interessant voor langere periodes: lang weekend weg, of weekje vakantie.

Want vergeet niet: vloerverwarming is traag systeem, kzou het toch een halve dag voor je thuiskomt opzetten.



Eventueel kan je dat ook koppelen aan een systeem dat de verwarming automatisch op zijne vorststand zet in de lente en activeert in november

Maar dat kan je al evengoed manueel aan de ketel.



Alles automatiseren is leuk ... maar gewoon overkill in een gewoon huis.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Als je de CV dan toch wilt aansluiten, maar er dan een controle functie van.

Dat heb ik hier ook gedaan.

temp. retour, temp. aanvoer kringen.

Controle opstart cv + e-mail, bij foutmelding.

Rookgas temp .

controle op werking condenspomp.
 

ST5

Lid geworden
11 okt 2010
Berichten
1.211
Waarderingsscore
1
Punten
0
frisbi wrote:
... domotica van domintell. Ik zou de CV graag laten sturen door deze domotica. ik dacht bvb aan 3 kringen (badkamer, leefruimte, slaapkamers) die elk een ventiel hebben dat door domotica gestuurd kan

worden...



Op de duitse Ebay vind je goedkope ventielen hiervoor, maar je kan even goed werken met 3 CV pompen, met elk hun collector. Per pomp/collector wel een bypass voorzien, of per pomp/collector 1 radiator zonder thermostatische kraan.



Je temperatuursmeting per kamer (DS1802 = 3 euro/stuk) zorgt dan voor in/uitschakeling pompen en ketel.



.
 

Andy78

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2007
Berichten
1.293
Waarderingsscore
0
Punten
36
Ik zie nergens dat TS werkt met vloerverwarming (ofwel kijk ik erover).

In het geval van radiatoren kan het aan/uitschakelen zinvol zijn, echter als het toch VV betreft zou ik het niet doen. Hier staat dat gewoon constant op. Comfort en gemak.



Ik dacht eerst ook dat je bepaalde waarden zou uitlezen van je CV ipv sturen.
 

Rosse

Nieuw Lid
Lid geworden
18 nov 2007
Berichten
88
Waarderingsscore
0
Punten
6
Kan je niet gewoon de ketel met de WAR zetten, en de domotica onafhankelijk die 3 ventilen laten sturen? Als de domotica de 3 ventielen dichtzet, dan is er geen warmtevraag, en dan gaat die ketel niet stoken.



Eventueel gebruik je je domotica ook om de nodig pompen te sturen, of eventueel met een inteligente pomp die debiet regelt ifv warmtevraag.
 

Eich

Lid
Lid geworden
7 okt 2010
Berichten
187
Waarderingsscore
0
Punten
16
Andy78 wrote:
Ik zie nergens dat TS werkt met vloerverwarming (ofwel kijk ik erover).



+1. Met vloerverwarming heeft dit idd geen zin, maar met klassieke radiatoren kan dit handig zijn. Dit interesseert me ook wel trouwens, zijn er mensen met concrete links en een inschatting van de kostprijs?

Hoe hang je een gsm verbinding daaraan trouwens, is dat dan met een prepaid kaart of iets dergelijks? Is het in deze umts tijden niet handiger en goedkoper om het via email aan te sturen?
 

frisbi

Lid
Lid geworden
29 dec 2009
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Punten
16
@all

mijn initiele vraag is inderdaad aansturen van radiatoren(circuits)

ik voorzie redelijk wat isolatie + anderzijds redelijk wat zuidelijke vensters, badkamen is dan weer noordelijk georienteerd... de verschillende ruimtes zullen niet dezelfde opwarming nodig hebben.

ik zit nu te denken aan Buderus met 1 thermostaat (in badkamer) en dan ventielen gestuurd door domotica (met temp sensor) voor living en slaapkamers kinderen. andere kamers krijgen een gewone thermostatische kraan (ik veronderstel nu dat die vaak zullen uitstaan)



@st5,

wat bedoel je met "TS"?

welke ventielen bedoel je dan? ventielen op radiator of ventiel per collector?

welke temperatuursonders bedoel je?
 

ST5

Lid geworden
11 okt 2010
Berichten
1.211
Waarderingsscore
1
Punten
0
frisbi wrote:
...

@st5,

wat bedoel je met "TS"?

Werd niet door mij vermeld



frisbi wrote:
welke ventielen bedoel je dan? ventielen op radiator of ventiel per collector?

Zoals je wil. In mijn geval: Per radiator, op de collector. Nergens thermostaatkranen natuurlijk.

In uw geval: Je meldde expliciet in je vraag: Per collector.



frisbi wrote:
welke temperatuursonders bedoel je?

DS1820 is een voorbeeld van een goedkope, degelijke en makkelijk te implementeren temperatuursensor,

waarmee een regelsysteem kan weten waar en wanneer er warmte nodig is.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan