Eisen t.a.v. aanleg warmtepomp leidingen buitenunit.

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
358
Punten
83
In het kader van de voorbereiding op het eventueel aanschaffen van een split lucht water warmtepomp, de Panasonic KIT-WC03H3E5 Aquarea, vroeg ik mij af of er nog eisen zijn ten aanzien van het wegwerken van de leidingen naar de buitenunit?
Ik was van plan om vanuit de kelder, ondergronds een pijp te leggen naar de plek waar de buitenunit komt te staan maar ik kan niet zo snel regelgeving vinden over het ondergronds plaatsen van die leidingen.
Ik weet wel dat ik het allemaal niet zelf mag aansluiten omdat een F-gassen certificering nodig is, maar ik kan natuurlijk de installatie wel zo veel mogelijk voorbereiden, plaatsen en waterzijdig aansluiten.
Dus, is het toegestaan en welke diameter buis adviseren jullie?
De afstand zal max. 7 m zijn.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.363
Punten
113
rioleringsbuis 160 mm is ruim voldoende

vooral he afsluiten van de buis tegen  water, vuil, knaagdieren goed verzorgen

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
358
Punten
83
stefan zei:
rioleringsbuis 160 mm is ruim voldoende

vooral he afsluiten van de buis tegen  water, vuil, knaagdieren goed verzorgen

Ha, inderdaad is 160 mm voldoende. Ik zat zelf aan 2 mantelbuizen van 50 mm te denken onder voorwaarde dat ik er geen bochten in leg en pas als de leidingen er doorheen getrokken zijn het laatste stukje in te graven en de bochten te leggen. Ik zal de leidingen goed aftapen ter afsluiting. 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.363
Punten
113
met tape ga je geen muizen en op termijn ook geen water tegenhouden !

PVC deksel zou ik voorstellen en juiste diameter 2 gaatjes er door boren en afkitten met MS-polymeer of zo

of tegen water : voldoende hoog boven maaiveld brengen

...

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
358
Punten
83
Update, uiteindelijk 88 mm mantelbuis geplaatst en vanochtend alle leidingen zonder problemen doorheen getrokken. 

Bovenaan