• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Eindelijk! Hopelijk voeren ze dit door...

Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
632
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als dat er maar niet doorkomt. Amai mijn twee dochters. Manieren en waarden en respect leren ze hier thuis. Dat zijn drie dingen die ik nu net totaaaaal niet met de verplichte legerdienst associeer.



(Mijn afstudeergeneratie was de allereerste die geen legerdienst meer moest vervullen. Bij de generatie ervoor ken ik er veel die zich suf verveeld hebben in het leger en totaal onnuttige taakjes vervuld hebben.)
 
Lid geworden
25 sep 2006
Berichten
101
Waarderingsscore
0
Punten
0
het enige dat ik hoor van mensen die legerdienst gedaan hebben, is dat ze vooral hebben leren drinken...
 
Lid geworden
28 mrt 2008
Berichten
238
Waarderingsscore
0
Punten
0
goh, op zich vind ik dat geen slecht idee. Wat gemeenschapszin en discipline kan nooit kwaad :)

Misschien zou men er gebruik van kunnen maken om de jeugd maatschappelijk nuttige zaken bij te brengen zoals reanimatie en EHBO, hoe vervang ik een band, ed.?
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
898
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zo moeten ze niet beginnen hoor. Ik zet geen kinderen op de wereld om als kanonnenvlees dienst te doen, of om in naam van een ander (met beslissingen waar je zelf niets in de pap te brokken hebt) niet al t koosjere jobkes te laten opknappen. Als er ergens iemand de behoefte heeft om te vechten (een overheid, een leider, ...) dat ze dan zelf hun mouwen opstropen ipv mijn kinderen af te pakken. NO WAY !!
 
Lid geworden
20 apr 2006
Berichten
367
Waarderingsscore
0
Punten
0
Icecoldkillahh wrote:
http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/405766/2008/09/05/Vakbond-wil-legerdienst-terug-invoeren-ook-voor-vrouwen.dhtml



Men wil de legerdienst terug verplichten. Tzou een schone zaak zijn dat die jeugd van tegenwoordig eens opnieuw manieren en waarden en respect leren.



Wat vindt de rest van het forum ervan...



ik heb mijn legerdienst nog moeten doen, jaar nadien was het afgeschaft.

het was een "verloren" jaar.

Ja, ik heb er het beste van gemaakt en leuke dagen gehad maar het was puur tijdsverlies.

Voor mij moeten ze dat niet meer invoeren. Als het gebeurt ooit en mijn zoon zou moeten gaan, dan zou ik hem aanraden om te weigeren.

Ik begrijp niet waar een land het recht meent vandaan te moeten halen om 1 volledig levensjaar van een individu op te eisen en te verkwisten.

Want dat is het tenslotte.

Ik heb zelf in duitsland gezeten(met als reden dat ik dan maar 9 maanden moest doen ipv 11) en dan blijf je daar een hele week en ga je het weekend naar huis. Je maakt er kameraden ja en zoals gezegd er waren zeker leuke dagen bij maar je bent een volldeig werkjaar kwijt(tel maar uit hoeveel dat is). Ik zou veel liever met de rugzak 9 maanden door de wereld getrokken zijn.
 
Lid geworden
17 mrt 2006
Berichten
1.392
Waarderingsscore
0
Punten
0
malu wrote:
Als dat er maar niet doorkomt. Amai mijn twee dochters. Manieren en waarden en respect leren ze hier thuis. Dat zijn drie dingen die ik nu net totaaaaal niet met de verplichte legerdienst associeer.



(Mijn afstudeergeneratie was de allereerste die geen legerdienst meer moest vervullen. Bij de generatie ervoor ken ik er veel die zich suf verveeld hebben in het leger en totaal onnuttige taakjes vervuld hebben.)



Volledig mee eens. Een aantal maanden verplichte burgerdienst zou ik dan weer wel een goed idee vinden: ik denk dat in België veel mensen heel beschermd opgroeien zonder te beseffen hoezeer ze 'met hun gat in de boter gevallen' zijn. Een soort stage in maatschappelijke projecten zou volgens mij de solidariteit en het begrip tussen mensen serieus stimuleren.



(met het risico dat het af en toe ook omgekeerd zal werken natuurlijk, en dat mensen bevestigd worden in vooroordelen...)
 
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
444
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ben blij dat ik een jaartje extra gestudeerd heb en zo mijn legerdient heb kunnen ontlopen. Is puur tijdsverspilling en niet aan mij besteed, kan niet zo goed omgaan met mensen die mij willen commanderen 8)
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
Icecoldkillahh wrote:
Men wil de legerdienst terug verplichten. Tzou een schone zaak zijn dat die jeugd van tegenwoordig eens opnieuw manieren en waarden en respect leren.



Wat vindt de rest van het forum ervan...

Ja, dat kan je natuurlijk gemakkelijk zeggen als je er zelf aan ontsnapt bent. Van mij mag het ook hoor. Mijn zoon is er ook aan ontsnapt. Ik heb nooit gesnapt waar het leger goed voor is, en dat zal ik ook nooit snappen.
 
Lid geworden
4 okt 2007
Berichten
1.346
Waarderingsscore
1
Punten
0
ik zou eerder pleiten voor een soort gemeenschapsdienst vb helpen in een ziekenhuis, in een bibliotheek, maaltijdbedeling voor oudere mensen, ... en voor diegenen die dan willen: het leger.
 
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
632
Waarderingsscore
0
Punten
0
ingrid wrote:
ik zou eerder pleiten voor een soort gemeenschapsdienst vb helpen in een ziekenhuis, in een bibliotheek, maaltijdbedeling voor oudere mensen, ... en voor diegenen die dan willen: het leger.



Zijn dat geen echte jobs waar mensen voor opgeleid en betaald worden?



Mijn moeder werkte in een bib. Ze stonden daar met veel te veel volk, want er moest nog eentje bij met een nepstatuut en eentje met een handicap (niks op tegen natuurlijk!!!) en eentje benoemd door het stadsbestuur en eentje die ze te veel hadden op de groendienst etc etc...



Het aantal mensen dat werkelijk iets van bibliotheekwerk (en bijhorende informatica, klasseerwerk, of zelfs literatuur op zich) kende werd bijzonder klein.
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
4.307
Waarderingsscore
1
Punten
0
MyriamC wrote:
Icecoldkillahh wrote:
Men wil de legerdienst terug verplichten. Tzou een schone zaak zijn dat die jeugd van tegenwoordig eens opnieuw manieren en waarden en respect leren.



Wat vindt de rest van het forum ervan...

Ja, dat kan je natuurlijk gemakkelijk zeggen als je er zelf aan ontsnapt bent. Van mij mag het ook hoor. Mijn zoon is er ook aan ontsnapt. Ik heb nooit gesnapt waar het leger goed voor is, en dat zal ik ook nooit snappen.



Ik denk (hoop) dat Ice maar zegt om de boel was te peperen...

Ik kan me niet voorstellen dat iemand van in de twintig effe gaat zeggen over zijn net iets jongere leeftijdsgenoten dat ze eens dringend waarden en normen moeten leren.



Snap trouwens niet goed waarom sommige mensen zo moeten "kappen" op "de jeugd".

We zijn allemaal jong geweest, en we hebben allemaal onze grenzen gezocht.

Er waren er destijds ook bij die vééééél te ver over de grens gingen, maar ik denk dat toen en nog steeds de grote meerderheid op zijn pootjes terecht komt.

Trouwens, mijn neefjes/nichtjes (9) zijn nu aan het puberen...als ik naar hen en hun vrienden kijk, heb ik echt het gevoel....we moeten ons geen zorgen maken over "de jeugd van tegenwoordig".



Dat "oudere" mensen al zeggen...de jeugd heeft minder respect (in de zin dat ze een grote mond durven opzetten)...kan ik nog min of meer begrijpen, en zelfs dan weet ik niet of ik dit goed of slecht moet vinden....

Maar iemand van in de twintig...of mijn leeftijd begin dertig....die gaat praten alsof de jeugd van tegenwoordig verdorven is??????



Nuja, misschien moeten wij (eerdere generaties) wel zo praten over de "nieuwe generatie"...kwestie dat ze zich ergens tegen af kunnen zetten, zich kunnen ontplooien...maw doen wat elke puber en jong-volwassene deed voor zolang de mensheid bestaat.



Jeugdverenigingen, zijn vind ik veel belangrijker (in mijn ogen zelfs belangrijker dan een sportvereniging), maar ik vind ook niet dat je elk kind kan "dwingen" in dergelijk groepsgebeuren...sommige kinderen "zijn zo niet".

Als het zover komt, dan zal ik het zeker niet erg vinden als mijn kinderen voor een burgerdienst zouden kiezen.

Anderzijds, de mensen die bewust voor een carière in het leger kiezen, die bekijk ik daar ook niet voor.

Ik vind alleen dat een burgerdienst dan niet "erger" mag zijn dan een legerdienst....de termijnen moeten even lang zijn.

Maar om dan te gaan "verplichten" tot burgerdiensten....dat hoeft voor mij ook weer niet.



Enfin, eigenlijk vind ik het huidige systeem nog het beste.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
zouden de vakbonden zich niet beter met serieuze zaken bezig houden ipv zo'n absurde foliekes uit te vinden?
 

B0lt

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
1.145
Waarderingsscore
1
Punten
38
Ik zal mij dan maar aansluiten bij de minderheid, iemand moet het doen. :) Ik denk dat het voor sommige jongeren inderdaad geen slechte zaak zou zijn om hen wat discipline en dergelijke bij te brengen. Het voorstel heeft het trouwens niet over een volledig jaar, maar over enkele maanden waarna ze zelf kunnen kiezen:

Quote:
"Waarom zouden we hen geen basisopleiding van een viertal maanden geven, waarbij ze kunnen kennismaken met de waarden en normen van het leger. Wie daarna de smaak echt te pakken heeft, kan verder opgeleid worden. De anderen kunnen bijvoorbeeld perfect aan de slag bij de brandweer of in de rusthuizen." (belga/sps)



In vele landen is dienstplicht de normaalste zaak van de wereld, in België is het precies weer alsof het indruist tegen de rechten van de mens.
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
4.307
Waarderingsscore
1
Punten
0
B0lt wrote:
Ik zal mij dan maar aansluiten bij de minderheid, iemand moet het doen. :) Ik denk dat het voor sommige jongeren inderdaad geen slechte zaak zou zijn om hen wat discipline en dergelijke bij te brengen. Het voorstel heeft het trouwens niet over een volledig jaar, maar over enkele maanden waarna ze zelf kunnen kiezen:

Quote:
"Waarom zouden we hen geen basisopleiding van een viertal maanden geven, waarbij ze kunnen kennismaken met de waarden en normen van het leger. Wie daarna de smaak echt te pakken heeft, kan verder opgeleid worden. De anderen kunnen bijvoorbeeld perfect aan de slag bij de brandweer of in de rusthuizen." (belga/sps)



In vele landen is dienstplicht de normaalste zaak van de wereld, in België is het precies weer alsof het indruist tegen de rechten van de mens.



Ah, ik nam dat op dat de basisopleiding vier maanden duren...eerder een soort oriëntatie...en dat ze na die vier maanden dan moeten kiezen, eerder legerdienst, of eerder in burgerdienst (maar dat de werkelijke termijn veel langer is dan die vier maanden).



En goh, wat mij vooral stoort is dat ze er die waarden en normen aanplakken...

Dat heeft er toch geen knijt mee te maken.

Dat ze dan eerlijk zeggen, we moeten mee met de navo en hebben een groter leger nodig...of je weet maar nooit in de toekomst en we willen terug meer mensen opleiden...of whatever...maar kom me niet af met het feit dat ze op die manier de jeugd weer eens wat normen en waarden gaan leren (op die leeftijd is dat trouwens toch meestal "te laat").



Edit: en ja, iemand moet de eerste zijn met afbouwen van leger en wapens.

Als we heel de wereld er in blijft investeren en niemand wil voor een ander onderdoen...dan gaat er ook altijd oorlog blijven bestaan.

Misschien zijn wij gewoon het eerste land dat verder aan het evolueren is, en over een paar duizend jaar (als we elkaar tegen dan nog niet hebben uitgemoord), zal misschien eindelijk de rest van de wereld verstand gekregen hebben en zal er nergens nog een leger nodig zijn.
 

Pigjes

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 apr 2007
Berichten
3.170
Waarderingsscore
21
Punten
38
Ik heb iets tegen oorlog, lol, dus voor mij kan dit niet door de beugel. Langs de andere kant zou ik heel graag zien dat er terug wat meer discipline en beleefdheid onder de mensen was. Maar dan toch nog liever de jeugd 4 maanden op een soort van leer-kamp sturen, ipv naar het leger.
 

B0lt

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
1.145
Waarderingsscore
1
Punten
38
Meisje wrote:
Ah, ik nam dat op dat de basisopleiding vier maanden duren...eerder een soort oriëntatie...en dat ze na die vier maanden dan moeten kiezen, eerder legerdienst, of eerder in burgerdienst (maar dat de werkelijke termijn veel langer is dan die vier maanden).

Zo begrijp ik het ook: de volledige termijn zou langer zijn, maar wie in het leger echt niet kan aarden, kan na vier maanden overschakelen naar burgerdienst.



Meisje wrote:
En goh, wat mij vooral stoort is dat ze er die waarden en normen aanplakken...

Dat heeft er toch geen knijt mee te maken.

Dat ze dan eerlijk zeggen, we moeten mee met de navo en hebben een groter leger nodig...of je weet maar nooit in de toekomst en we willen terug meer mensen opleiden...of whatever...maar kom me niet af met het feit dat ze op die manier de jeugd weer eens wat normen en waarden gaan leren (op die leeftijd is dat trouwens toch meestal "te laat").

Ik zeg niet dat jongeren op het slechte pad, volledig gaan omslaan na vier maanden dienstplicht, maar waarom zou het geen effect kunnen hebben op hun gevoel voor discipline, verantwoordelijkheid, enz?
 
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
632
Waarderingsscore
0
Punten
0
Pigjes wrote:
Langs de andere kant zou ik heel graag zien dat er terug wat meer discipline en beleefdheid onder de mensen was. Maar dan toch nog liever de jeugd 4 maanden op een soort van leer-kamp sturen, ipv naar het leger.



Dus waar de ouders falen, wordt eerst van de school verwacht dat ze het weer rechtzetten. En als dat niet lukt, in tweede instantie het leger of een leer-kamp?
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Pigjes wrote:
Ik heb iets tegen oorlog, lol, dus voor mij kan dit niet door de beugel. Langs de andere kant zou ik heel graag zien dat er terug wat meer discipline en beleefdheid onder de mensen was. Maar dan toch nog liever de jeugd 4 maanden op een soort van leer-kamp sturen, ipv naar het leger.

hoh wie weet zouden we ze naar school kunnen sturen.
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
4.307
Waarderingsscore
1
Punten
0
B0lt wrote:
Meisje wrote:
En goh, wat mij vooral stoort is dat ze er die waarden en normen aanplakken...

Dat heeft er toch geen knijt mee te maken.

Dat ze dan eerlijk zeggen, we moeten mee met de navo en hebben een groter leger nodig...of je weet maar nooit in de toekomst en we willen terug meer mensen opleiden...of whatever...maar kom me niet af met het feit dat ze op die manier de jeugd weer eens wat normen en waarden gaan leren (op die leeftijd is dat trouwens toch meestal "te laat").

Ik zeg niet dat jongeren op het slechte pad, volledig gaan omslaan na vier maanden dienstplicht, maar waarom zou het geen effect kunnen hebben op hun gevoel voor discipline, verantwoordelijkheid, enz?



Als die discipline en verantwoordelijkheid zo belangrijk is...waarom er dan zolang mee wachten?

Die waarden, normen, verantwoordelijkheid...dat zijn dingen waar ik nu al mee bezig ben bij mijn kinderen...door het goede voorbeeld te geven (zo goed als ik als mens kan tenminste).



Nogmaals, waarden en normen zijn drogredenen om daarvoor een legerdienst te doen.

Als dat hetgeen is wat ze moeten bereiken dan moeten ze het anders aanpakken...en al véél eerder.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan