• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

eiland afzuig dampkap recirculatie

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Voor het plaatsen van een keukeneiland met kookvuurwaar we met recirculatie gaan werken ben ik op zoek naar een gunstige prijs-kwaliteitsverhoudingsoplossing voor de dampkap.

De optie van afzuiging in werkblad, of in kookvuur zou ik liever niet doen omwille van hoge kostprijs en plaatsverlies in het keukeneiland.

Na wat zoeken kwam ik terecht op een toestel zoals op de foto. Een eilandschouw genoemd, of eiland afzuigkap. Daar zitten wel wat prijslijke dingen bij.

Iemand die ervaring heeft met zo een vrijhangend recirculatietoestel?
images_1.jpeg


 
 

Bijlagen

  • images.jpeg
    images.jpeg
    9,7 KB · Weergaven: 0

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Weet niet wat er allemaal meegenomen wordt in jou vergelijking om tot dag toestel te komen.

Kan enkel meegeven dat je met een Novy, die je dan zelf inbouwt bv, altijd goed zit. Niet zoveel duurder dan andere A merken, maar top qua werking, geluid, duurzaamheid.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Kijk vooral naar regenereerbare koolfilters. Kost anders op termijn een fortuin met wegwerpfilters. Neem die alleszins mee in je berekening.

Let ook op dat goedkope merken vaak een véél lager debiet halen met koolfilter dan zonder.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Bedankt voor de tips.

Het gaat over een 'half-open' keuken en het kookvuur zit in het eilandgedeelte. Plafond is een 'open' zadeldakje (nok 4meter) Het eiland(je) zelf is maar 1 kast van 60cm diep met een 30cm overstekend tablet, dus wegens weinig plaats om in te bouwen en aangezien die telescopische uitschuiftoestellen toch al snel hoge prijzen halen, kwam ik zoiets tegen.

Verder is een klassieke eilanddampkap met 'schouw' dan ook niet zo een mooi zicht, aangezien er dan een 2 meter buis boven die dampkap hangt tot in de nok.  Het is voor verkoop, het mag wel wat kosten EN moet degelijk zijn, maar er is wel een budget om in het oog te houden ;)
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
als een verlaagd plafond om je dampkap in te steken geen optie is, kijk dan eens naar de Novy Mood of Novy Cloud
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
mooi ding inderdaad 
thumbs_up.png
 maar zelfs met korting is dat nog een maandloon 
whatchutalkingabout_smile.png
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
Caroto zei:
mooi ding inderdaad 
thumbs_up.png
 maar zelfs met korting is dat nog een maandloon 
whatchutalkingabout_smile.png

 

dat gaat ook wel een paar jaar mee he :p

in de bouw kost toch alles een maandloon :)
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Ik ben ook op zoek naar een recirculatiedampkap voor boven een eiland, maar dan wel voor inbouw in een stuk verlaagd plafond.

Iemand ervaring met de Novy Pureline 6830 i.c.m. de inbouwbox met monoblockfilter, of iets gelijkaardig?

 
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
de goedkoopste recirculatie dampkap, vb uit Ikea

en dan zelf een bak rond maken in MDF?

 
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Kijk dan eerst maar eens hoeveel afzuiging je op recirculatie nog overhoudt op die goedkope prutsen, en wat de koolfilters kosten...
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
We hebben in het verleden getest met een "imperial" recirculatiedampkap en daarna met een Novy en het verschil tussen die twee is echt enorm, zowel naar geluid als hoe goed ze afzuigen. Allebei konden zowel gebruikt worden om naar buiten af te zuigen of om te recirculeren; de Imperial gebruikte klassieke dampkapfilters voor het vet en twee ronde koolstoffilters voor de geur, de Novy had wasbare filters (met gaas in aluminium, dat dus eigenlijk niet in de vaatwasser thuis hoort) en een enkel rechthoekig koolstoffilter dat ook dubbel zoveel kostte om te vervangen als die van de Imperial. Die Novy kostte drie of vier keer de prijs van de Imperial, maar we hebben daar geen seconde spijt van gehad. Als je voor een afzuiging boven het vuur gaat, blijf ik Novy nog altijd een van de aanraders vinden.

Intussen wonen we in een nieuwe woning met veel betere luchtdichtheid en een kookeiland en we willen geen zwaar ding meer aan het plafond om echt optimaal dat open keuken gevoel te houden. We hebben het voorbije anderhalf jaar heel wat modellen vergeleken en voor ons lijkt de Bora Pure (of Bora Basic, verschil zit vooral in design) de beste oplossing. De afzuiging is een stuk efficiënter dan bij voorbeeld het model van Miele, maakt ook veel minder geluid. Ruim inbouwvuur, heel gemakkelijk in onderhoud (filter kan in de vaatwasser, vocht kan gemakkelijk even weggeveegd worden), geen omhoog komende zuigmonden, afzuiging zo geïntegreerd dat er geen noemenswaardig plaatsverlies onstaat en (naar onze smaak) bloedmooi... Het kost de prijs van een goed inductievuur en een goeie dampkap samen (dus al een stevig maandloon), maar je krijgt natuurlijk ook een goed inductievuur met goeie geïntegreerde afzuiging samen.
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Al naar de werkbladafzuiging van Novy gekeken? Dat geen optie voor jullie?
 

Nutzie

Lid
Lid geworden
12 jul 2007
Berichten
107
Waarderingsscore
15
Punten
18
rdr2180 zei:
Intussen wonen we in een nieuwe woning met veel betere luchtdichtheid en een kookeiland en we willen geen zwaar ding meer aan het plafond om echt optimaal dat open keuken gevoel te houden. We hebben het voorbije anderhalf jaar heel wat modellen vergeleken en voor ons lijkt de Bora Pure (of Bora Basic, verschil zit vooral in design) de beste oplossing. De afzuiging is een stuk efficiënter dan bij voorbeeld het model van Miele, maakt ook veel minder geluid. Ruim inbouwvuur, heel gemakkelijk in onderhoud (filter kan in de vaatwasser, vocht kan gemakkelijk even weggeveegd worden), geen omhoog komende zuigmonden, afzuiging zo geïntegreerd dat er geen noemenswaardig plaatsverlies onstaat en (naar onze smaak) bloedmooi... Het kost de prijs van een goed inductievuur en een goeie dampkap samen (dus al een stevig maandloon), maar je krijgt natuurlijk ook een goed inductievuur met goeie geïntegreerde afzuiging samen.

 

Als je wat meer kookplezier wilt zou ik toch voor de bora X pure gaan. Deze heeft koppelbare zones.
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
Nutzie schreef:

Als je wat meer kookplezier wilt zou ik toch voor de bora X pure gaan. Deze heeft koppelbare zones.

die zijn we inderdaad ook aan het bekijken :)
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
welke dampkap je moet kopen, daar ga ik me niet over uitspreken...  Een "recirculatie"dampkap is een héél mooi woord voor een dampkap die niet naar buiten blaast... Wij hebben eerst de meest goedkope dampkap gekocht die we konden vinden, tegen de muur gehangen en laten blazen, los de keuken in.  Vetten werder gefilterd door de dampkap, geurtjes door het ventilatiesysteem

Bij het vernieuwen van de keuken hebben we de dampkap ingebouwd in een luifel, een venduro, en in plaats van naar buiten te laten blazen, blaast dat ding gewoon in de luifel, en via een roostertje opnieuw de keuken in.  Zelfde principe, vetten via de filters, geurtjes via het ventilatiesysteem.  Geen koolfilters of wat dan ook mag / kan gebruikt worden om de geuren te verwijderen...
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Eens met c00kie. Vaak is de oplossing veel eenvoudiger en goedkoper dan men u doet geloven.
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
leiepisser zei:
Ik ben ook op zoek naar een recirculatiedampkap voor boven een eiland, maar dan wel voor inbouw in een stuk verlaagd plafond.

Iemand ervaring met de Novy Pureline 6830 i.c.m. de inbouwbox met monoblockfilter, of iets gelijkaardig?

 

 

Ik heb de 6831 ( de witte ipv inox) met de monoblock filter.

zeer tevreden van, op de laagste stand vergeet ik hem soms uit te zetten omdat hij zo stil is.

we hebben deze gecombineerd met de Novy 1778 Pro kookplaat, deze heeft Intouch connectiviteit dus je kan de dampkap bedienen op de kookplaat ipv de afstandbediening te zoeken.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan