• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

eiken plafond nabootsen in nieuwbouw met stalton potten plafond , HOE?

juweeltje

Actief Lid
Lid geworden
23 mei 2008
Berichten
305
Waarderingsscore
26
Punten
28
Beste forumleden.

Ik zou in de gang van onze nieuwbouwwoning de indruk geven dat er daar een eiken plafon zit.
Nu zijn de stalton potten zichtbaar.
Ik zou pannelatten aan de stalton potten hangen (met regelschroeven om indien nodig perfect waterpas te krijgen indien dit niet zou zijn. indien perfect waterpas, gewoon vastschroeven zonder regelschroeven)
Dan zou ik halfhoutse eiken laten nemen en deze aan de pannelatten schroeven.

Maar ik zou nu onder dit alles een x aantal eiken balken van 10x10xx200cm moeten hangen tussen de muren die zogezegd het gehele plafond dragen. Daar zit ik vast hoe ik deze kan bevestigen. In de muren gaan kappen is niet echt een optie dus misschien ergens een mogelijkheid om deze ook te hangen aan het plafon met schroeven waarvan de schroefgaten later gevuld kunnen worden met een stukje hout?

Ik wil in ieder geval geen namaak balken gebruiken omdat het er echt mooi moet uit zien. Het mag niet fake overkomen! dus massieve balkjes
Ik ben geen schrijnwerker maar een doe-het-zelfver..Ik zou graag horen naar de meningen over hoe jullie het zouden aanpakken.
In bijlage een voorbeeldfoto...
plafond eik.jpg plafond.jpeg
 
Laatst bewerkt:

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Zonder in te kappen ga je dat nooit proper krijgen.
Een balk "precies" op maat ga je immers nooit naar boven krijgen.
Zelf als je muren loodrecht zouden staan.
 

juweeltje

Actief Lid
Lid geworden
23 mei 2008
Berichten
305
Waarderingsscore
26
Punten
28
Zonder in te kappen ga je dat nooit proper krijgen.
Een balk "precies" op maat ga je immers nooit naar boven krijgen.
Zelf als je muren loodrecht zouden staan.
met aan elke kant 5mm speling moet dit wel lukken. De speling wordt dan later met silicone afgewerkt door schilder. En mocht dit nog niet voldoende zijn kan ik aan één kant wat pleister wegkappen, dat is dan ook +1cm extra
 
Laatst bewerkt:

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Beste forumleden.

Ik zou in de gang van onze nieuwbouwwoning de indruk geven dat er daar een eiken plafon zit.
Nu zijn de stalton potten zichtbaar.
Ik zou pannelatten aan de stalton potten hangen (met regelschroeven om indien nodig perfect waterpas te krijgen indien dit niet zou zijn. indien perfect waterpas, gewoon vastschroeven zonder regelschroeven)
Dan zou ik halfhoutse eiken laten nemen en deze aan de pannelatten schroeven.

Maar ik zou nu onder dit alles een x aantal eiken balken van 10x10xx200cm moeten hangen tussen de muren die zogezegd het gehele plafond dragen. Daar zit ik vast hoe ik deze kan bevestigen. In de muren gaan kappen is niet echt een optie dus misschien ergens een mogelijkheid om deze ook te hangen aan het plafon met schroeven waarvan de schroefgaten later gevuld kunnen worden met een stukje hout?

Ik wil in ieder geval geen namaak balken gebruiken omdat het er echt mooi moet uit zien. Het mag niet fake overkomen! dus massieve balkjes
Ik ben geen schrijnwerker maar een doe-het-zelfver..Ik zou graag horen naar de meningen over hoe jullie het zouden aanpakken.
In bijlage een voorbeeldfoto...
Bekijk bijlage 88491 Bekijk bijlage 88492
Dus eigenlijk toch fake, alleen mag het niet zichtbaar fake zijn :love:
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
Ook goed rekening houden met het gewicht lijkt me ...
Want zo'n eiken balkje van 10x10 met 200cm lengte zal toch snel 50kg/stuk gaan wegen.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Ook goed rekening houden met het gewicht lijkt me ...
Want zo'n eiken balkje van 10x10 met 200cm lengte zal toch snel 50kg/stuk gaan wegen.
10x10x200cm = 0,02m3= 750x0,02=15kg/stuk.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Beste forumleden.

Ik zou in de gang van onze nieuwbouwwoning de indruk geven dat er daar een eiken plafon zit.
Nu zijn de stalton potten zichtbaar.
Ik zou pannelatten aan de stalton potten hangen (met regelschroeven om indien nodig perfect waterpas te krijgen indien dit niet zou zijn. indien perfect waterpas, gewoon vastschroeven zonder regelschroeven)
Dan zou ik halfhoutse eiken laten nemen en deze aan de pannelatten schroeven.

Maar ik zou nu onder dit alles een x aantal eiken balken van 10x10xx200cm moeten hangen tussen de muren die zogezegd het gehele plafond dragen. Daar zit ik vast hoe ik deze kan bevestigen. In de muren gaan kappen is niet echt een optie dus misschien ergens een mogelijkheid om deze ook te hangen aan het plafon met schroeven waarvan de schroefgaten later gevuld kunnen worden met een stukje hout?

Ik wil in ieder geval geen namaak balken gebruiken omdat het er echt mooi moet uit zien. Het mag niet fake overkomen! dus massieve balkjes
Ik ben geen schrijnwerker maar een doe-het-zelfver..Ik zou graag horen naar de meningen over hoe jullie het zouden aanpakken.
In bijlage een voorbeeldfoto...
Het idee is zeker niet slecht qua afwerking, naar uitzicht van een landelijk interieur.
Het nabootsen is wat anders, namelijk je schrijft "perfect waterpas" en daar wringt het wat als je de balkjes en de planken bekijkt is het zoals de tijd van toen en toen was het een beetje naar de groeivorm van de boom.
Probeer de perfectie niet te maken qua uitzicht maar een uitzicht te verkrijgen alsof het een plafond is uit recuperatie van toen.

Werken zonder het hout in de wand te werken is bric à brac, dus stapt van dat idee af en pleister bijwerken kan je als DHZ'er. Het moet er ook geen dm in zitten.
De silicone (overschilderbare acrylkit) zal na een paar jaren scheuren door de werking van de nieuwbouw en het hout.
Vele leggen de kit te mager (esthetisch zicht) waardoor de elasticiteit van de kit te weinig is en dus scheurt.
Hetzelfde met een MS-Polymeer die wel iets meer elasticiteit heeft.

Gebruikt CLS latten (plafondlatten) inplaats van pannenlatten, aub.
Is geschaafd hout en dus voor een DHZ'er gemakkelijker qua uitlijnen met afstandschroeven.

Je hebt een punt over namaakbalkjes, is een constructie van en op de naad van de buitenhoek zie je dat de jaarring niet gelijk is of niet doorloopt.
Het schroeven en de gaten vullen met ander hout in de balkjes zie je ook, eventueel werken met drie draaispillen en chemische verankering per balk.
 

huisadvies

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2021
Berichten
380
Waarderingsscore
273
Punten
63
sorry, maar vals is vals
je blijft het zien (en weten)

of je moest er aan de buitenzijde van je muren nog van die zwarte gevelankers tegen plakken ...
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
of je moest er aan de buitenzijde van je muren nog van die zwarte gevelankers tegen plakken ...
Gevelankers zijn doorgaans op de verdieping en puntgevel.
Het is de bedoeling van de TS om met volle balkjes en planken te werken.
Hij ontziet het zich om iets van het pleisterwerk te verwijderen voor de plaatsing.

Hijof zij die door die gang gaat lopen en blijven kijken naar het plafond zal zich zeker ergens tegen bezeren. ?
 

huisadvies

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2021
Berichten
380
Waarderingsscore
273
Punten
63
ik bedoelde eigenlijk :

vals plafond in eik met valse balkjes en planken is niet echt mijn ding en blijft vals ...

als daar dan nog een vals muuranker tegen de gevel aan de buitenzijde wordt geplakt, ter hoogte van die vloerbalken, dan is het helemaal af ...

sorry @ TS, maar dat is mijn persoonlijke mening !
 

juweeltje

Actief Lid
Lid geworden
23 mei 2008
Berichten
305
Waarderingsscore
26
Punten
28
Beste forumleden.

Ik zou in de gang van onze nieuwbouwwoning de indruk geven dat er daar een eiken plafon zit.
Nu zijn de stalton potten zichtbaar.
Ik zou pannelatten aan de stalton potten hangen (met regelschroeven om indien nodig perfect waterpas te krijgen indien dit niet zou zijn. indien perfect waterpas, gewoon vastschroeven zonder regelschroeven)
Dan zou ik halfhoutse eiken laten nemen en deze aan de pannelatten schroeven.

Maar ik zou nu onder dit alles een x aantal eiken balken van 10x10xx200cm moeten hangen tussen de muren die zogezegd het gehele plafond dragen. Daar zit ik vast hoe ik deze kan bevestigen. In de muren gaan kappen is niet echt een optie dus misschien ergens een mogelijkheid om deze ook te hangen aan het plafon met schroeven waarvan de schroefgaten later gevuld kunnen worden met een stukje hout?

Ik wil in ieder geval geen namaak balken gebruiken omdat het er echt mooi moet uit zien. Het mag niet fake overkomen! dus massieve balkjes
Ik ben geen schrijnwerker maar een doe-het-zelfver..Ik zou graag horen naar de meningen over hoe jullie het zouden aanpakken.
In bijlage een voorbeeldfoto...
Het idee is zeker niet slecht qua afwerking, naar uitzicht van een landelijk interieur.
Het nabootsen is wat anders, namelijk je schrijft "perfect waterpas" en daar wringt het wat als je de balkjes en de planken bekijkt is het zoals de tijd van toen en toen was het een beetje naar de groeivorm van de boom.
Probeer de perfectie niet te maken qua uitzicht maar een uitzicht te verkrijgen alsof het een plafond is uit recuperatie van toen.

Werken zonder het hout in de wand te werken is bric à brac, dus stapt van dat idee af en pleister bijwerken kan je als DHZ'er. Het moet er ook geen dm in zitten.
De silicone (overschilderbare acrylkit) zal na een paar jaren scheuren door de werking van de nieuwbouw en het hout.
Vele leggen de kit te mager (esthetisch zicht) waardoor de elasticiteit van de kit te weinig is en dus scheurt.
Hetzelfde met een MS-Polymeer die wel iets meer elasticiteit heeft.

Gebruikt CLS latten (plafondlatten) inplaats van pannenlatten, aub.
Is geschaafd hout en dus voor een DHZ'er gemakkelijker qua uitlijnen met afstandschroeven.

Je hebt een punt over namaakbalkjes, is een constructie van en op de naad van de buitenhoek zie je dat de jaarring niet gelijk is of niet doorloopt.
Het schroeven en de gaten vullen met ander hout in de balkjes zie je ook, eventueel werken met drie draaispillen en chemische verankering per balk.
nuttige info bedankt.
Zal kijken of ik de balk toch wat in de muur kan krijgen....

Aan iedereen, het is niet de bedoeling dat het plafond er rustiek en doorhangen uit gaat zien, gewoon het gedachte dat het een eiken boven verdiep is, net zoals op de foto (die trouwens ook een VALS plafond is)
 

PieterRa

Lid
Lid geworden
15 mei 2021
Berichten
43
Waarderingsscore
33
Punten
18
Is de nodige plafondhoogte voorzien om dit zo uit te voeren? Ik zie ook een ruit boven de voordeur die vrij hoog uitkomt.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
tof idee
maar waarom heb je dat niet vanaf de ruwbouw naar voren gebracht?
Dan hadden ze daar mee kunnen rekening houden
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan