• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Eiken bijgebouw | Uitmeting Steunbalken

Joined
1 May 2023
Messages
6
Reaction score
0
Points
1
Beste Bouwers,

Binnenkort leveren ze hier een bijgebouw in zelfbouwpakket. Iets waar ik niet direct op tegenaan kijk, al maak ik mij best wel wat zorgen over het uitzetten van de arduinblokken waarop de steunbalken terechtkomen.

De opbouw is als volgend:
- betonplaat.
- klein verhoog waarop de arduinblokken komen.
- Arduinblokken.
- Eiken palen.

Door dit alles zit ook nog een inoxbuis die verankert zal worden met 2 componenten.

zie foto:
1682944068516.png

Waar ik mij dus zorgen om maak is dat er 17 palen zijn voor het gebouw en alles dus tot erg goed moet worden uitgemeten. 1-2mm op 13meter (breedte) lijkt mij niet onoverkoombaar maar zou wel problemen geven voor de constructie. Het gebouw los op de arduinblokken lijkt mij ook niet echt ideaal, en hoe zet ik het nadien vast met de draadstangen / inox buis.

En voor zulke metingen, welke tools worden daar het best voor gebruikt?
 
Hiernl staat de carport op gegoten betonblokken, dus wat bij jou de arduinen blokken zullen zijn
Hier is een draadstang (betonijzer) mee ingegoten. Paken werden dan ingeboord met lange boor. Palen zijn dan zo op de blokken gezet. Dit geheel is stevig op zich.
Ik zou dus alle palen en arduinblokken voorboren alsook dan ter plekke de beton met verhoging. Staaf erin, arduin en eiken paal erop. Best ook arduin iets smaller nemen dan de palen, dan drupt eventueel water er makkelijk af
 
Hiernl staat de carport op gegoten betonblokken, dus wat bij jou de arduinen blokken zullen zijn
Hier is een draadstang (betonijzer) mee ingegoten. Paken werden dan ingeboord met lange boor. Palen zijn dan zo op de blokken gezet. Dit geheel is stevig op zich.
Hallo Mario,
Bedankt voor je feedback, dat het geheel stevig zal zijn daar heb ik geen twijfels over. Ik heb het eerder over hoe ik het best afmeet om de gaten te boren voor de draadstangen. Ik heb erg veel steunpalen, en vrees dat ik pas zal zien als ik met mijn opbouw bezig ben of ze goed staan. Als ze dan verankert zijn is het te laat.
Ze los zetten op de plaat zou ideaal zijn, maar dan kan ik ze nadien niet meer vastmaken natuurlijk. (of ik moet mijn constructie weer volledig afbreken : D
 
Volledig rondom planken zetten en alles helemaal uitmeten, koorden spannen zodat je ten allen tijden kan controleren.

In de industrie (metaal) worden dit soort van constructies vaak door een landmeter uitgezet.
 
Volledig rondom planken zetten en alles helemaal uitmeten, koorden spannen zodat je ten allen tijden kan controleren.

In de industrie (metaal) worden dit soort van constructies vaak door een landmeter uitgezet.
Bedankt voor de feedback, kan ik inderdaad even navragen wat de kostprijs zou zijn.
Die zetten op de vloerplaat markeringen tot op de mm?
 
Hiernl staat de carport op gegoten betonblokken, dus wat bij jou de arduinen blokken zullen zijn
Hier is een draadstang (betonijzer) mee ingegoten. Paken werden dan ingeboord met lange boor. Palen zijn dan zo op de blokken gezet. Dit geheel is stevig op zich.
Hallo Mario,
Bedankt voor je feedback, dat het geheel stevig zal zijn daar heb ik geen twijfels over. Ik heb het eerder over hoe ik het best afmeet om de gaten te boren voor de draadstangen. Ik heb erg veel steunpalen, en vrees dat ik pas zal zien als ik met mijn opbouw bezig ben of ze goed staan. Als ze dan verankert zijn is het te laat.
Ze los zetten op de plaat zou ideaal zijn, maar dan kan ik ze nadien niet meer vastmaken natuurlijk. (of ik moet mijn constructie weer volledig afbreken : D
Zoals ik hiet zou doen, gewoon gat ter plekke boeren als je aan het plaatsen bent. Tot in de beton. Dan kan je nog steeds het boorgat vullen met lijm voor je de stang erin duwt.
 
Ik heb er ondertussen al een aantal zelf uitgetekende en zelf gemaakte rechtgezet voor mezelf en familie en ik kies nu altijd voor gaten ter plekke boren bij het assembleren. Dat werkt eigenlijk altijd.
 
Idd, ter plekke boren. De arduinblokken die ik heb zijn al voorzien van een gat diameter 40mm (kan ook 42mm zijn want diamantboor past door mooi in).
Ik zet ze mooi op plaats tot op de mm waar ze moeten staan, mooi pas (nog niet vastgezet, verlijmd of wat dan ook).
Dan met het diamantboor mooi centraal een begin maken in de beton, de arduinblokken wegnemen en mooi verder boren (een 30cm diep) , de betonnen kern breken en hem eruit halen. Chemisch anker erin, draadstang m30 erin drukken, draadstang pas zetten.
Als dat uitgehard is, arduinblok erover schuiven, mooi pas stellen, provisoire bekisting er rond en met een krimpvrije gietmortel (sikagrout 312) opgieten: laten uitharden.
Dan het gat rond de draadstang opgieten met epoxy en weer laten uitharden.
Gat mooi haaks en centraal boren in onderkant paal en paal erover zetten. Tussen arduin en houten paal leg ik steeds een dikke rubber (4mm), van die harde rubber waar schoenmakers mee werken.
 
Idd, ter plekke boren. De arduinblokken die ik heb zijn al voorzien van een gat diameter 40mm (kan ook 42mm zijn want diamantboor past door mooi in).
Ik zet ze mooi op plaats tot op de mm waar ze moeten staan, mooi pas (nog niet vastgezet, verlijmd of wat dan ook).
Dan met het diamantboor mooi centraal een begin maken in de beton, de arduinblokken wegnemen en mooi verder boren (een 30cm diep) , de betonnen kern breken en hem eruit halen. Chemisch anker erin, draadstang m30 erin drukken, draadstang pas zetten.
Als dat uitgehard is, arduinblok erover schuiven, mooi pas stellen, provisoire bekisting er rond en met een krimpvrije gietmortel (sikagrout 312) opgieten: laten uitharden.
Dan het gat rond de draadstang opgieten met epoxy en weer laten uitharden.
Gat mooi haaks en centraal boren in onderkant paal en paal erover zetten. Tussen arduin en houten paal leg ik steeds een dikke rubber (4mm), van die harde rubber waar schoenmakers mee werken.
Bedankt voor de feedback!
Dus arduinblokken uitzetten en vervolgens meermaals nameten of dit klopt volgens plan. Eens ze goed staan (tot op de mm) doorboren in de beton. (arduinblokken zijn ook reeds doorboord)
Vervolgens draadstang er in stoppen en opvullen met 2 componenten?
Volgende stap houten paal er op schuiven? (Doe je dan nog iets rond die draadstangen? zodat dit vast komt te zitten met het hout?)
Waarom de rubber tussen hout en arduin?

Nogmaals bedankt!
 
Een andere werkwijze kan ook perfect. Maar ik vond dat voor mij de makkelijkste manier en nu de garage aan de beurt is, ga ik op het opnieuw zo doen voor het afdak met de eiken balken.

Je kan gerust ook een dik betonijzer, dikwandige stalen/rvs-buis gebruiken. Ik had toevallig ooit een lot draadstangen m32 gekocht voor een habbekrats en ik heb die gebruikt.
Eens die arduinen blokken erover geschoven, onderaan opgegoten zijn met die sikagrout als die pas staan, git ik de ruimte rondom de draadstaan (tussen blok en draadstang dus) op met een 2 componenten epoxy.
Dat dik stuk rubber: ook dat had ik nog liggen, om te vermijden dat er vocht blijft staan tussen steen en hout. Dat stuk rubber is rondom 5mm kleiner, dus een paal van 20x20cm -> stuk rubber 19x19cm.

1 raad: neem je tijd en kijk niet op een uur om die blokken perfect te zetten. Controleer en controleer opnieuw of alles mooi op zijn plaats staat voordat alles definitief vast staat. Dat is al het halve werk van je project.
 
Merci voor het advies, jullie hebben mij een stuk zekerder gemaakt!
 

Volgende stap houten paal er op schuiven? (Doe je dan nog iets rond die draadstangen? zodat dit vast komt te zitten met het hout?)
Waarom de rubber tussen hout en arduin?

Nogmaals bedankt!
je hoeft deze niet te fixeren in het hout. Dat geheel zal stevig staan. Carport hier al 10j, gebouw bij ouders al 30j
 
Is het een gesloten bijgebouw ( ramen en deuren) of een open bijgebouw aka carport ?
Wat dat bepaalt al veel.
Bv bij een gesloten bijgebouw wordt het hout stotend op de kop gezet ( met een loodslab of rubber tussen)
Bij een open bijgebouw wordt tussen hout en kop een rondel geschoven zo dat er voldoende ventilatie tussen hout en blauwe steen is.

Ik snap niet waarom er tussen vloerplaat en blauwe steen kop nog eens een betonblok moet komen ?
Werkwijze van nico doenwij ook... uitgezonderd dan het verschil voor gesloten of openbijgebouw
 
Is het een gesloten bijgebouw ( ramen en deuren) of een open bijgebouw aka carport ?
Wat dat bepaalt al veel.
Bv bij een gesloten bijgebouw wordt het hout stotend op de kop gezet ( met een loodslab of rubber tussen)
Bij een open bijgebouw wordt tussen hout en kop een rondel geschoven zo dat er voldoende ventilatie tussen hout en blauwe steen is.

Ik snap niet waarom er tussen vloerplaat en blauwe steen kop nog eens een betonblok moet komen ?
Werkwijze van nico doenwij ook... uitgezonderd dan het verschil voor gesloten of openbijgebouw
Het zal een gesloten gebouw worden.
Dus best tussen blauwsteen en hout nog een loodslab of rubber?
De reden van de betonblok is om voldoende hoogte te hebben voor isolatie en chape.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Top