• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Egaliseren over meerdere dagen

Lid geworden
9 okt 2020
Berichten
27
Waarderingsscore
3
Punten
3
Hey allen,

Ik zit met een speciaal gevalletje. Binnenkort komen ze de keuken plaatsen dus zijn we de plaats voor de keuken aan het klaarmaken. We hebben deze ruimte reeds gechapt, maar hebben daar een paar foutjes gemaakt. Bij de eerste ladingen chape hebben we te weinig water gedaan, waardoor deze te snel gedroogd is denken we. Hij is wel hard geworden, maar bij het borstelen kwam er van de bovenste laag nog best veel zand af.

Nu willen we dit herstellen door de chape te egaliseren. Maar aangezien de rest van de ruimte nog niet gechapt is, zal daar achteraf dus een andre laag egaline tegen komen. Geeft dit problemen ? Ik weet dat je normaal een ruimte in 1 keer egaliseert, en dit nat in nat in elkaar laat overlopen. Maar er is geen tijd om de rest van de ruimte te chappen en mee te egaliseren in 1 keer.

We hebben geen uitezetvoeg tot waar we de egaline nu zouden kunnen laten lopen om dan achteraf langs de andere kant van de uitzetvoeg te werken.

Heb een kleine tekening toegevoegd om beetje duidelijk te maken wat ik bedoel. Iemand hier ervaringen mee ? Gaat de egalisatie laag 2 hechten aan die van laag 1 ? De vloer gaat afgewerkt worden met keramische tegels.
 

Bijlagen

  • egaliseren in meerdere keren.png
    egaliseren in meerdere keren.png
    45 KB · Weergaven: 16

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Mij is het niet zo duidelijk waar nu precies gechapped is, waar nog gechapped gaat worden op een later moment. Ook niet duidelijk of je al wil tegelen waar ze de keuken gaan plaatsen? Of in heel die ruimte?

Hoe ik het zou doen volgens de beperkte info : keuken laten plaatsen op de chappe, niet egaliseren nu, tegelen pas laten doen nadat alles gechapped en indien nodig geegaliseerd is, dit tot tegen de keukenkastjes.

Bij cementchappe kan je blijven borstelen tot alle chappe weg is. dat is een eigenschap van cementchape
 
Lid geworden
9 okt 2020
Berichten
27
Waarderingsscore
3
Punten
3
Hoi Caroto,

Het is een L-vormige ruimte, waarbij de ruimte voor de open keuken reeds gechapt is (open keuken is het korte deel van de L, de living de rest). De rest van de living is nog niet gedaan. Belangrijk, we werken met het staenis rooster, anders hadden we uitzetvoegen gehad, nu dus niet.

We hadden het idee om al te tegelen in de open keuken, om de keuken dan al op de tegels te kunnen laten plaatsen. Als we dit pas achteraf doen, was ons idee dat de tegels tot tegen de plinten zouden komen en we die dus nooit meer los zouden krijgen (bv die van het keukeneiland).

Geeft dit meer info ? Gaan ze trouwens de keuken willen plaatsen op een chape die niet volledig egaal is en er niet helemaal goed uit zie ?
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
kunnen ze de plinten van de keuken er niet aflaten? Dan kan er gevloerd worden tot onder de plinten/kasten tot waar de poten komen.
Wel de vaatwasser misschien op blokjes zetten zodat die niet lager dan de tegels staat. Allez, dat heeft normaal van die draaipootjes, maar toch.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
De keuken op de tegels of chappe is identiek qua stevigheid. Mogelijkheid hiervan kan wel afhangen van de onderbouw van de kastjes. Zijn dit demonteerbare plinten of een volledig vaste onderbouw? Indien demonteerbare plinten tegel je gewoon tot tegen de voeten van de kastjes, en plaats je nadien je plinten. Daar is doorgaans speling genoeg. Als het een vaste onderbouw is zonder demonteerbare plinten is het een andere zaak.

Waarschijnlijk zal het goedkoper en degelijker zijn om de chappe nadien opnieuw te doen dan te egaliseren. egaliseren zelf doen is niet eenvoudig om een goed resultaat te krijgen. Misschien is de chappe op zich nog wel ok en kan er gevloerd worden zonder egalisatie of opnieuw chappen? Ga je zelf tegelen?
 
Lid geworden
9 okt 2020
Berichten
27
Waarderingsscore
3
Punten
3
Kan ik ze zeker wel vragen om te doen denk ik (zullen wel niet de eerste zijn met die vraag). Maak me alleen wat zorgen dat ze gaan zeggen, meneer uwe vloer is niet waterpas (waar ze dan ook wel wa gelijk in gaan hebben)

Voeg nog even een tekeningetje bij van waar er reeds chape is en waar niet. Geel: reeds chape, blauw: moet nog gebeuren.

De chape zelf is denk ik wel OK, ze is gewoon niet overal waterpas en zitten oneffenheden in (door het te snel opdrogen). We zouden idd zelf tegelen. Dus eventueel kunnen we ook de chape insmeren met primer en de verschillen opvangen met de lijm van de tegels. (en zo vermijden om te moeten egaliseren). Maar tot hoeveel hoogteverschil kunnen we zo opvangen ?
 

Bijlagen

  • chape-geen chape.png
    chape-geen chape.png
    7,1 KB · Weergaven: 1

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
2.413
Waarderingsscore
485
Punten
83
Ik zie het probleem niet.....
Egaliseren is het vlak maken van de vloer indien er zonken oid , daarvoor dient die laag toch ?
Of er nu al dan niet een uitzetvoeg komt tussen wat ik zie als geel en blauw op de tekening heeft toch niks te maken met de "hoogte" die je bij het blauwe stuk wil aanhouden.
Als je nieuwe chappe gelijk wordt getrokken met het gele gedeelte kan je toch alsnog een (weliswaar heel dunne ) laag egalisé op je nieuwe chape aanbrengen ?
T ' is nu niet dat je daar 3 tot 5 mm moet op uitgieten , je kan net zo goed met een plamuurmes/plakspaan de chappe "dichtzetten" zodat de chape én vlak is én niet meer "ruw-met gaatjes".
Op een niet-vlakke vloer kan je net zo goed een keuken plaatsen als op een biljartvlakke vloer , echter met vaste sokkels is het moeilijker om tot ertegen te vloeren. Bij een "pootjeskeuken" ( Dovy keukens hebben geen pootjes btw ! ) kan je toch vloeren tot tegen je pootjes en nadien de plinten ertegen maken ?
@vaatwas ; daar kan je toch vloeren , er staat immers geen kast , echter als ze de keuken zetten , verwachten ze wel dat ze meteen de vw ook kunnen plaatsen....al zou een multiplexplaat onder de vaatwas ook kunnen dienen als "vloer" .
Afhankelijk van welke maat lijmkam je gebruikt moet je zelfs niet egaliseren , al werkt een vlakke vloer wel veel vlotter om te tegelen. ( en zeker als er geen zand meer loskomt )
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
En goed primeren eer je egaline giet, anders zuigt die ook in no-time droog (en dat gaat al zo rap).
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan