Egaliseren douchevloer afrastering

Lid geworden
9 feb 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben bezig met een nieuwe badkamer zelf aan te leggen.
Wat de doucheruimte betreft ga ik deze iets groter maken,  120 x 90 cm rechthoekig i.p.v 90 x 90 cm kwartrond).

Zo was het.
De vloertegels ga ik wegsnijden tot een formaat van 120 x 90 cm.
De douchebak is vlak, zonder oprand wel met afschot van composiet en uit één stuk.
Deze moet dus geplaatst worden op een 100% waterpas ondergrond.
Gezien de chape verhoging nu slechts kwartrond en ± 70 cm diep is, is de oppervlakte niet groot genoeg.
De chape die je ziet is 1,3 cm hoger dan de lagere chape. 
Na het wegsnijden van de tegels, wil ik dus de oppervlakte die niet verhoogd is, egaliseren zodat hij gelijk komt met de verhoogde chape zodat alles even hoog en waterpas komt te liggen.

Ter info.
De tegels in de rest van de ruimte blijven liggen en liggen 4 mm lager dan de verhoogde chape.
De volledige vloer waarop de douchebak komt zal dus 4 mm hoger liggen dan de tegelvloer en zal ik afwerken met siliconenkit.
Nu, mijn vraag.

Hoe kan ik de oppervlakte die ik wil egaliseren best afbakenen/afrasteren? 
Houten blok/afrastering?
Boor ik die dan vast en laat ik die nadien zitten?
Dus moet het de juiste dikte zijn (even hoog als egaliseren)?
Of inox hoekprofiel vastboren, kleeft niet en nadat egalisatiemiddel is uitgehard terug weghalen?
Jackoboard heb ik ook al overwogen, maar daar zit je vast aan de vaste afmetingen, geen optie dus.
Alle topics die ik lees over het egaliseren gaan over een volledige ruimte/kamer, nooit over een afgebakende ruimte.

Hoe baken ik dit dus het beste af?
Alvast bedankt.

Bijlagen

• shower.JPG
    shower.JPG
    525,5 KB · Weergaven: 0

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
267
Punten
83
Misschien is je uitleg wat onduidelijk?

Tegels hoger dan de chape???

Chape van 1.3cm gaat ook niet lukken lijkt mij?

Lid geworden
9 feb 2016
Waarderingsscore
0
Punten
0
Misschien :)

Ik probeer het wat duidelijker uit te leggen:

Je kan zien dat er in de chape die er nu ligt, zo'n kwartrond is dat hoger is dan de rest. Het verschil is 1,3cm. Dus, laten we het laagste stuk als basis nemen:

- Laagste chape: 0

- Hogere chape: 1,3cm

- Hoogte tegels: 0,9cm

Wat ik ga doen: tegels uitsnijden zodat ik een formaat van 120x90cm bekom.

Dan wil ik dit hele stuk van 120x90cm gelijk maken met het stuk hoge chape, zodat ik een volledig plat stuk heb van 120x90cm dat waterpas ligt.

Het hoogste stuk chape blijft dus gewoon zo, maar errond zal ik +- 1,3cm moeten bijgieten. Zal egaliseermiddel worden van Knauf, dat is geschikt voor 10-30mm.

De vraag is alleen, hoe baken ik dat stuk het best af?

Simpel gezien, kan je eigenlijk de hele uitleg vergeten, en gewoon op de vraag antwoorden: als ik geen hele kamer wil egaliseren, maar een deel van de ruimte, hoe baken ik dit het beste af?

Hout? RVS? En exact dezelfde hoogte als je het wil en gewoon erin laten zitten, of hoger en afbakening nadien weghalen?

Hopelijk is dit wat duidelijker :)

ALvast bedankt!

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
977
Punten
113
Als ik het goed begrijp ga je dus de tegels zodanig wegslijpen dat er een rechthoekige onbetegelde oppervlakte overblijft van 120 x 90 cm. Een stuk daarvan zit 4 mm hoger dan de tegels en een ander stuk zit 9 mm lager. Je wilt nu het ganse vlak van 120 x 90 cm even hoog maken, dus volledig 4 mm hoger dan de omringende tegels.

Dan volstaat het om, bijvoorbeeld met wat siliconen, latjes van 4 mm dik op de tegelranden te kleven en uw gietmortel daar tegenaan te gieten. Eigenlijk is dan een dun streepje siliconen op de rand van de tegels al voldoende, het dient enkel om de gietmortel niet onder het latje te laten lopen, druk op het latje moet je niet verwachten van 4 mm. Desnoods zet je er hier en daar nog een gewicht op.

Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
8
Punten
0
Ik zou een stukje betonplex uitsnijden en dat gebruiken... Heb hier ook al betonbalkjes met gewone multiplex gegoten dus als je geen betonplex hebt kan je dat ook gebruiken. 

Een houten balkje zal ook wel lukken, nadeel is dat dat vocht absorbeert en wat krom kan trekken... maar in principe is egaline na een uurke ofzo al redelijk gedroogd dus ik vermoed niet dat dat zo een probleem gaat zijn... tenzij het ECHT op de halve millimeter correct moet zijn ;)

Bekisting zou ik altijd weghalen als het kan... 

Bovenaan