Efficiëntie van binnenzonwering

Lid geworden
19 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dag iedereen,

Ik heb nood aan wat advies rond zonwering.
Wij wonen in een nieuwbouwwoning met veel glas, en hebben niet onmiddellijk geïnvesteerd in zonwering. 
Dit wegens budgettaire redenen ... We hebben wel enkele ramen met een "nis" zodat er sprake is van een soort afdakje.
En het grote zuidelijke raam heeft zonwerend glas.  Maar voor de rest is er nog niets voorzien.

Afgelopen zomer was het puffen geblazen, dus willen we zo snel mogelijk toch graag zonwering voorzien.
Opnieuw omwille van budget denken we in eerste instantie aan binnenzonwering. 
Zoals bijvoorbeeld
http://www.luxaflex.be/nl/producten/binnen-raamdecoratie/duette-shades/

De investering is een pak geringer dan buitenzonwering (bijvoorbeeld screens) maar niettemin nog steeds een flink bedrag, dus we willen zeker zijn dat we een goede keuze maken. 
En dat ligt nu net op onze maag.

Is het niet zo dat binnenzonwering, al koop je daarin "het beste van het beste", sowieso slechts een lapmiddeltje is, want de zon komt hoe dan ook naar binnen? 
Of is het daarentegen zo dat binnenzonwering van goede kwaliteit (zoals bijvoorbeeld bovenstaande voorbeeld) ook al echt goed zijn best doet? 
Ik ben dus op zoek naar ervaringsdeskundigen met binnenzonwering die hier echt uit ondervinding kunnen spreken.
Wie een gouden tip heeft i.v.m betaalbare buitenzonwering mag die uiteraard ook posten.
Alvast hartelijk bedankt.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
390
Punten
83
Zonwering doe je inderdaad best van de buitenkant.

Goedkoopste is een strategisch geplaatste boom met volle kruin.

(binnenzonwering heeft ook een functie hoor maar 't werkt minder goed)

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.761
Punten
113
BOMEN !

loofboom, laat op t voorjaar in blad, snel blad kwijt in het najaar. Lichte doorlatende kroon.

Veel mooier, veel gezonder

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
14
Punten
38
Ik moet toch luk en Enk bijtreden. We hebben een hazelaar struik/boom/dingk voor onze ramen staan... Nu kijk je daar los door, in de winter beetje extra zonnewarmte (laagstaande zon)... In de zomer volle boom met bladeren, en veel schaduw. Af en toe een tak bijknippen, de kindjes hazelnoten laten rapen et voila :)

Dus ja, boom klinkt "bombastisch" maar met wat struik geraak je ver. En ja, als het echt moet een boompje in een bakske met wielekes onder, dan kunde nog er alle kanten mee uit (letterlijk).

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.797
Punten
113
om warmte te weren, moet je langs buiten zijn.

Zoveelste vb dat ramen op het zuiden echt niet ideaal is.

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Buitenscreens zijn ,om overhitting in de zomer te voorkomen, efficienter dan binnenscreens. Dat is ons ook gezegd toen we passief zijn gaan bouwen 5 jaar geleden. Dus zijn de ramen op ZO, Z, ZW daarop voorzien (bredere bovenregel) en is er daar ook telkens een elektriciteitsaansluiting voorzien.

Na 5 jaar zijn er nog altijd geen screens geplaatst omdat we ondertussen ondervonden dat het met de ietwat transparante vouwgordijnen ook wel te doen was.

Aanvankelijk waren die gordijnen daar niet voor bedoeld, daarom ook dat ze voor dat doel niet de meest geschikte zijn, ze zijn zowel aan voor- als achterkant redelijk donker van kleur waardoor ze het zonlicht niet weerkaatsen en ze hangen te ver van het glas af waardoor zich meer warmte kan opstapelen tussen gordijn en glas. Niettegenstaande dat helpt het wel merkbaar en denk ik niet dat er  met buitenscreens nog heel veel te winnen zou zijn.

Moest ik het herdoen dan zou ik weer geen buitenscreens (kostelijk) plaatsen maar terug binnenscreens, maar dan binnenscreens die daarvoor bedoeld zijn ,geen gewone gordijnen.

Merken , types en systemen genoeg. Het hier voorgestelde ken ik niet.

Uiteraard eerst ook nagaan of je het niet red met bomen en/of brede oversteken.

Lid geworden
5 sep 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hier buitenscreens. ik zou niets anders meer willen, ever. Die gaan soms als eens af op een zonnige meidag (na stop stookseizoen uiteraard) omdat het zelfs dan al te snel warm kan worden.

Charel, ik ben wel benieuwd naar jou huis/tuin/opstelling nu ;-)

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Flesjespa,

Mijn ervaring zal wellicht ook wel veel te maken hebben met de specifieke situatie hier.

Het betreft een rond gebouw waarvan de ramen telkens maar 170 op 120 cm zijn. Door de ronde vorm is ook altijd maar één raam perfect naar de zon gericht.

Bij grote raamoppervlaktes die tegelijk door de zon worden beschenen zal het verschil tussen buiten- en binnenscreens (en zeker gordijnen) wellicht veel merkbaarder zijn

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.534
Punten
113
Met binnenzonwering die de warmte  tussen glas en zonwering vangt loop je ook een verhoogd risico op spontane barsten in het glas. Ik spreek uit ervaring: een ruit die zomaar midden op de dag barst, zonder dat er enig contact mee geweest is. Serieuze knal. Het glasvlak aan de binnenkant van de woning was naar binnenshuis toe opengegaan, dus het was duidelijk niet vanwege een duw dat het gehad had (anders zou de glasplaat wel in de andere richting ingedeukt geweest zijn).

In ons geval was de ruit afgeplakt met een wit doek om nieuwsgierige blikken buiten te houden tijdens de verbouwing. Alle andere ruiten die op dezelfde gevel stonden en ook afgeplakt waren hadden het niet. Enkel die ene. Het was in de vroege lente.

De glasboer heeft die toen gratis vervangen (omdat zij hem hadden afgeplakt) en hij wist me te vertellen dat ze op grote werven met grote glaspartijen 1 op 20 à 30 ramen moeten gaan vervangen na dergelijke glas-stress-breuken. (in hoeverre dat waar is kan ik niet bevestigen).

Hoe groter het raam, hoe groter het risisco natuurlijk.

Lid geworden
19 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Alvast bedankt voor de reacties!

Buitenscreens zijn echt geen optie... Er is geen electriciteit voorzien, opbouw zien we niet zitten en het kostenplaatje is gewoon te hoog.

Bomen hebben we ook al aan gedacht, maar we hebben ook boven 2 grote ramen (op het oosten en het westen), ongeveer boven de ramen op het gelijkvloers, dus als de zon langs die kant zit, ga je met bomen de zon door het raam beneden wel verhinderen, maar boven niet...  We hebben een open huis, met een grote vide, dus het is eigenlijk 1 grote ruimte en de warmte die boven binnen komt zal dus ook beneden voelbaar zijn...

Als binnenzonwering redelijk zou werken, dan is dat voor ons een oplossing. We zijn er ons van bewust dat het minder zal zijn, maar we vrezen eigenlijk dat het onvoldoende verschil gaat maken... Van 27 naar 25 graden (ik zeg maar wat), dat is geen oplossing... 

Lid geworden
19 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste Mario, het raam op het zuiden is eigenlijk nog het minste probleem, omdat de zon in de zomer dan hoog staat. 

Het oosten en westen zijn slechter, omdat de zon dan ook nog/al lager staat, ook in de zomer.  En die zon schijnt vollenbak binnen, zowel beneden als boven...

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Waarderingsscore
11
Punten
38
Wij hebben grote ramen op het oosten en geen buitenzonwering.  Achteraf gezien hadden we dat natuurlijk beter gedaan, maar zijn nu vijgen na pasen natuurlijk.

Vorig jaar binnen rolgordijnen geplaatst, en het helpt wel, al zal zonwering aan de buitenkant natuurlijk veel efficienter zijn.

Gisteren zat de zon de hele voormiddag pal op onze ramen.   De binnentemperatuur om 9u was 21°.  Om 13u was dat 23°.   (Er stond boven ook wel een venster in kipstand).

Aangezien er niet echt massa opgewarmd wordt, zie je de temperatuur in de late namiddag zachtjesaan opnieuw zakken.  (Om 18u 22.5°, Om 22u 22° en deze morgen was het opnieuw 21°).

Bovenaan