Eettafel zelf maken maar hoe verzagen?

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
607
Waarderingsscore
0
Punten
16
Bekijk bijlage 10311

Ik wil mijn eettafel zelf maken en wil de poten in de trend van de foto hierboven.

Zijn dit verschillende platen op elkaar om deze dikte te bekomen of kan ik een plaat van deze dikte aankopen?

Hoe verzaag je zoiets van deze dikte, met welke zaagmachine?

Indien ik zelf alles uit teken kan ik iets dergelijks laten uitzagen in de omgeving van West-Vlaanderen?
 

Bijlagen

  • design-eettafel-X-detail.jpg
    design-eettafel-X-detail.jpg
    24,4 KB · Weergaven: 0

Maaike Maai

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 mei 2013
Berichten
1.460
Waarderingsscore
6
Punten
38
Ik denk (gezien wat onregelmatigheden) dat de plaat in het voorbeeld 4 tegen elkaar gelijmde platen zijn.

Maar je kan, zoals Kristiaan zei, ook met 1 plaat van die dikte werken.



Waar in W-V er iemand zit die je hierbij kan helpen... geen idee.



Moest ik zoiets zelf willen maken zou ik zo tewerk gaan (zeker niet de meest efficiënte methode).



Eerst een mal maken waartegen de bovenfrees aan kan lopen.

Dan achtereenvolgens 4 (dunne) platen frezen, waarvan er twee met laminaat bekleedt zijn (beide kanten gezien de plaat anders scheef trekt). Dan alles op elkaar lijmen (met dus 2 laminaatlagen ertussen).

Dan met de hand(schuurmachine) bijschuren.



Maar ik zou eerder met vol hout werken, niet met multiplex. Dus ook geen laminaat.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.435
Waarderingsscore
384
Punten
83
Maaike Maai;1904033 wrote:
Ik denk (gezien wat onregelmatigheden) dat de plaat in het voorbeeld 4 tegen elkaar gelijmde platen zijn.

Maar je kan, zoals Kristiaan zei, ook met 1 plaat van die dikte werken.



Waar in W-V er iemand zit die je hierbij kan helpen... geen idee.



Moest ik zoiets zelf willen maken zou ik zo tewerk gaan (zeker niet de meest efficiënte methode).



Eerst een mal maken waartegen de bovenfrees aan kan lopen.

Dan achtereenvolgens 4 (dunne) platen frezen, waarvan er twee met laminaat bekleedt zijn (beide kanten gezien de plaat anders scheef trekt). Dan alles op elkaar lijmen (met dus 2 laminaatlagen ertussen).

Dan met de hand(schuurmachine) bijschuren.



Maar ik zou eerder met vol hout werken, niet met multiplex. Dus ook geen laminaat.

Denk ook dat het hier over 4 platen gaat. Je ziet 'duidelijk' 4 kleurstroken van gelijke dikte.



Zou zelf ook zo te werk gaan als DHZ. Ik zou anders niet weten met welk gerief ik zo diep die rondingen zou kunnen maken. Ik zou wel, voor aan het freeswerk te beginnen, met een wip of invalzaag de grote stukken al weg zagen.
 
Lid geworden
19 jan 2007
Berichten
637
Waarderingsscore
0
Punten
0
in het voorbeeld zijn er idd 4 multiplexen tegen elkaar gelijmd.

en eigenlijk slordig gedaan ook. als ze nu eens elke plaat 90° gedraaid hadden tov de voorgaande, dan was het lijnwerk netter. ik kan het niet zo goed zien op de foto maar ik denk zelfs dat het multiplexen zijn met een dunne fineerlaag erop, wat het ook wat slordiger maakt.



tip als je het zelf wil doen: koop u deftige multiplex en vraag of de houtlagen overal even dik zijn. bij de constructie multiplex durven ze die lagen al eens overlappen of een stukje missen. en ik denk dat je dat niet zichtbaar wil hebben bij uw tafel.
 
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.652
Waarderingsscore
4
Punten
0
Allé ...



Hoe ik dit zou maken ?



Met een frees

http://www.bovenfrezenshop.nl/p/16073/kantenfrees-hw-d19-s12-l67/



Dit is een freesje met een loopwieltje dat tegen een mal kan lopen ...



1. Ik zou een houthandel zoeken die een "formica" die ik mooi vind kan laten kleven op een multiplex die ik mooi vind ( langs 1 zijde)



2. Ik zou bij deze houthandel dus mijn grof zaagwerk laten doen en voorzien in 4 platen met 1 laag fomica van 1.0 bij 1.0 m en 4 multiplexen van dezelfde afmeting.



3. Ik zou bij iemand met een lasersnijmachine in ijzerplaat een "gewenste" vorm laten snijden in staalplaat van 1.5 mm ... ( tevens zou ik in deze vorm gaatjes laten voorzien om deze op de muliplex te schroeven )



4. Eerste multiplex nemen en de vorm hier opschroeven ... tussen beide steek ik enkele triplex bandjes van 5 mm dik ...



5. Plaat omdraaien , goed inspannen op werktafel en bovenfrees gebruiken ...

freesdiepte instellen dat wieltje mooi tegen staalvorm loopt zonder dat de snijkanten van de frees deze raken ...



6. freeszijde eens manueel licht schuren ...



7. Tweede plaat verlijmen tegen de eerste ( na droging) ... en idem frezen ... je gebruikt nu de eerste plaat als geleider ...



8. Eerst multiplex met formica verlijmen op de "dubbele vorm" ... en voorzichtig frezen ...

9 Daarna andere zijde ( frees een milimetertje dieper of ondieper zetten zodat je terug op een "scherp" stukje zit ...)



10. Alles mooi manueel schuren , formica afplakken en de kopse kanten "behandelen" met vernis ... porienvuller ...

Hiervoor zou ik raad vragen aan een ander forumlid :D ...



Moet denk ik wel lukken zo ... als DHZ..



k.b.
 
Lid geworden
11 apr 2012
Berichten
3.234
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat ziet er iets uit dat uitgefreesd is met een CNC machine.



De wat grotere houtbewerkers hebben dit allemaal staan, en als je zelf het voorbereidende werk doet in de vorm van een duidelijke, volledige en compatibele tekening is dit vrij goedkoop. Vooral in dit geval, t is een zuiver 2D model.



http://www.youtube.com/watch?v=QfR3Y8aRZ6k



In uw provincie zijn staan er zeker 100 zo'n machines, en zeker 10 van de eigenaars gaan zo'n kleine werkjes willen doen voor partikulieren.
 
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.652
Waarderingsscore
4
Punten
0
Uit vol hout ...



Lijkt mij moeilijk ... hoe ga je de nerfrichting dan laten gaan voor visueel "mooi" en sterkte te combineren ...



k.b.
 
Lid geworden
19 jan 2007
Berichten
637
Waarderingsscore
0
Punten
0
je kan het ook verschillende keren laten uitfrezen in de CNC machine en daarna verlijmen.



zo zal de fabrikant het ook wel doen. 4 x multiplex + afwerklaagje in de plaatpers verlijmen en daarna de CNC erover laten gaan.



ipv een stalen mal kan je deze ook in MDF ofzo maken. dan kan je mooi uw mal bijschaven/schuren/zagen tot hij perfect is..



ofwel gebruik je dit speelgoedje: http://www.toolnation.nl/catalog/product/view/id/55598?s=qw
 
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.652
Waarderingsscore
4
Punten
0
kimbo;1904096 wrote:
ipv een stalen mal kan je deze ook in MDF ofzo maken. dan kan je mooi uw mal bijschaven/schuren/zagen tot hij perfect is..



Maar als je mal maakt uit MDF (met wipzaag) dan is deze mogelijks niet overal mooi haaks / recht ...

Met stalen mal kan je bovendien mooi rekening houden met radiussen van afrondinge etc ...



Maar het kan perfect uit MDF ...



k.b.
 
Lid geworden
24 sep 2013
Berichten
148
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als je de een HPL (laminaat) wil voorzien, steeds langs beide zijden! Zo voorkom je dat er spanning op komt langs 1 zijde en dus gaat krom trekken.

Zoiets wordt volledig automatisch gemaakt met de CNC, als doe het zelver kan het natuurlijk ook maar dan kruipt er veel meer tijd in. En dan heb je goed materiaal nodig.

Als je alles nog moet kopen denk ik dat je goedkoper uit zal zijn als je naar een schrijnwerker gaat die het even op de cnc doet zodat je het enkel nog moet verlijmen. Een goede bovenfrees kost ook al wat.
 

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
607
Waarderingsscore
0
Punten
16
Dank voor de vele reacties:D

Frezen, daar had ik niet aan gedacht en heb nogtans een deftige freesmachine in mijn garage liggen :eek:

Ik zal eens wat info gaan vragen bij mijn houthandelaar i.v.m. die platen.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.435
Waarderingsscore
384
Punten
83
Woumen;1904141 wrote:
Frezen, daar had ik niet aan gedacht en heb nogtans een deftige freesmachine in mijn garage liggen :eek:

Niet die om de grond in uwe hof om te doen hé ;)
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.435
Waarderingsscore
384
Punten
83
Regis07;1904163 wrote:
:confused: Zou het niet kunnen dat deze vorm CNC-gemaakt uit een ander soort plaat dan multiplex wordt gesneden en is afgeplakt met een fineer en formica kant?



Fineer

Bv: ]http://www.fineer.nl/BASICS
http://www.fineer.nl/BASICS[/quote

Kan natuurlijk ook zijn, maar zou je dan ook 4 kleurstroken zien? Of dat donker putje in de 2e plaat van links?



Ik zou denken dat fineer toch gelijkmatig is van kleur?
 
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.652
Waarderingsscore
4
Punten
0
Enk;1904166 wrote:
Regis07;1904163 wrote:
:confused: Zou het niet kunnen dat deze vorm CNC-gemaakt uit een ander soort plaat dan multiplex wordt gesneden en is afgeplakt met een fineer en formica kant?



Fineer

Bv: ]http://www.fineer.nl/BASICS
http://www.fineer.nl/BASICS[/quote

Kan natuurlijk ook zijn, maar zou je dan ook 4 kleurstroken zien? Of dat donker putje in de 2e plaat van links?



Ik zou denken dat fineer toch gelijkmatig is van kleur?





Ik steek wel mijn hand niet in het vuur ... ( mijne is nog niet genezen van mijn "schaafervaring" met de houtcombiné) ...



Maar ik vermoed dat het niet "afgekant" is ... Ik zie trouwens weinig mogelijkheid om die interne opening te verwezenlijken met "afplakmachines" ... en de radiussen lijken mij toch iets te scherp om de "band" er mooi op te houden ...



k.b.
 
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.652
Waarderingsscore
4
Punten
0
Eerste poot maken van 18 mm dik en dan deze verlijmen op de volgende plant ...

Opspannen met "spanschroeven" die je door gaten steekt die je maakt met klokboor of wipzaag in de weg te frezen zones ...



Ik zou nooit 4 op maat gefreesde vormen op elkaar lijmen ... die gaan onherroepelijk verschuiven tijdens het aanspannen...



Laat je "afgewerkt CNC frezen" , dan zal je 3 x afzonderlijk moeten verlijmen ..



k.b.
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
2
Punten
0
Ik ken ook geen bomen die zulke gestreepte schors hebben. :) . Ofwel een soort laminaatbekleding in streepjesvorm, maar zal wel multiplex zijn.
 
Lid geworden
4 jan 2011
Berichten
343
Waarderingsscore
0
Punten
0
Volgens mij zijn dit 4 lagen multiplex berk met aan weerszijden een HPL. Iemand die een CNC heeft en er goed mee kan werken moet dit wel voor TS kunnen maken denk ik.
 

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
607
Waarderingsscore
0
Punten
16
Kan je met een CNC een plaat van circa 10 cm dikte vrezen als zoiets te krijgen is wel te verstaan. Want het perfect verlijmen van 4 platen lijkt mij niet zo evident.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.435
Waarderingsscore
384
Punten
83
Woumen;1904329 wrote:
Kan je met een CNC een plaat van circa 10 cm dikte vrezen als zoiets te krijgen is wel te verstaan. Want het perfect verlijmen van 4 platen lijkt mij niet zo evident.

Dat klopt, daarom dat ik K.B. zij manier van werken wel een goed plan vind.
 
Bovenaan