• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Eerste voorontwerp gekregen - graag jullie feedback

mortelkuip

Actief Lid
Reaction score
48
We hebben zopas van onze architect een eerste voorontwerp voor onze nieuwbouwwoning in pastoriestijl met volwaardige verdieping ontvangen. Het perceel is zuidgericht.

Graag horen we jullie feedback om geen tunnelvisie te krijgen en de zaken eens vanuit een ander perspectief te bekijken.

Gelijkvloers

1617815996945.png

Verdieping

1617815989141.png

De volgende opmerkingen hebben wij alvast:
  • De inkom vinden we vrij groot en is tenslotte onbenutte ruimte, maar geeft wel een leuk ruimtelijk gevoel bij het binnenkomen.
  • Ook boven zouden we vloerverwarming willen, maar we hebben met deze indeling niet meteen een idee waar we de collectoren zouden plaatsen.
  • De slaapkamers vinden we vrij ruim, zeker wat één van de kinderkamers betreft. We hadden graag boven ook een berging gehad, dus dan liever wat kleinere slaapkamers. Hoe precies zien we niet meteen voor ons. Dat zullen we nog met de architect bespreken, maar we horen graag jullie inbreng.
  • De zithoek staat zo ingetekend omdat we nog twijfelen over een vaste trap naar de zolder. Daarvoor zullen we mogelijks die ruimte nodig hebben.
  • Sommige ramen zouden we schrappen omdat ze enerzijds wat overbodig lijken, maar ons ook wat geld kunnen besparen op buitenschrijnwerk. Op het plan zijn ze doorschrapt in het rood.
  • In de badkamer staat nu enkel een bad getekend, maar we gaan sowieso ook een douche plaatsen (geen inloopdouche).

De energiebocht zouden we in de garage plaatsen. De technieken (collectoren etc.) zouden we in de garage aan de wand aanpalend aan de wasplaats plaatsen.

Er komt nog een tweede losstaande garage op 1 meter van de perceelsgrens.

1617816077727.png

Alvast erg bedankt voor jullie reactie!

Ik denk dat een extra, aparte doucheruimte (eventueel op het gelijkvloers, maakt niet zoveel uit) gemist gaat worden als de bewoners van kamer 2 en 3 wat groter worden.

Ik kan je hierin volgen, maar is een kwestie van gewoonte denk ik. Zowel m'n vriendin als ik zijn opgegroeid met één badkamer.
Inderdaad, puur gewoonte denk ik. Het is hier nooit in ons opgekomen om een 2e badkamer te zetten.
Ik kan mij ook niet direct iemand van onze vrienden of familie bedenken die dat wel hebben. Of er nu 1 of 3 kinderen zijn, jongens of meisjes.
Blijkbaar lukt iedereen dat wel ?‍♂️

Ik denk dat een extra, aparte doucheruimte (eventueel op het gelijkvloers, maakt niet zoveel uit) gemist gaat worden als de bewoners van kamer 2 en 3 wat groter worden.

Ik kan je hierin volgen, maar is een kwestie van gewoonte denk ik. Zowel m'n vriendin als ik zijn opgegroeid met één badkamer.
Inderdaad, puur gewoonte denk ik. Het is hier nooit in ons opgekomen om een 2e badkamer te zetten.
Ik kan mij ook niet direct iemand van onze vrienden of familie bedenken die dat wel hebben. Of er nu 1 of 3 kinderen zijn, jongens of meisjes.
Blijkbaar lukt iedereen dat wel ?‍♂️
Zo heb ik er ook lang over gedacht. Maar na een eind in het buitenland te wonen in warme klimaten waar dit wel meer standaard is om een badkamers en suite te hebben bij de slaapkamer kom je dat wel gewoon en is toch een groot comfort.

Eenmaal de kinderen tiener zijn is zo'n tweede badkamer een gemak die mensen zich toch niet snel gaan beklagen. Dat moet niet iedere keer een grote volwaardige badkamer zijn, die van ons zijn ongeveer 1,30 x 2,50 m waar er net een douche, toilet en kleine lavabo in kan (toilet kan nog apart eventueel).

Wij hebben in ons huis 5 badkamers voorzien, waarbij we toch wel dat comfort wilden:
  • Naast garage één op gelijkvloers (1).
  • Bij ouder slaapkamer badkamer en suite (2).
  • Bij ieder kinderkamer badkamer en suite (3 & 4).
  • In zolder bij logeerkamer (5), mijn schoonfamilie blijft soms 1-2 maand aan één stuk logeren.

Zelf opgegroeid met één badkamer en bij één van mijn grootouders was er zelf géén (met de tjele) en toilet was nog op de plank naast het kot waar den beer (mannelijk zwijn) zat.

Voor zo'n grote open bebouwing zou ik toch nog één douchekamer voorzien.

Tornadinho, maar dan heb je toch zeker een poetshulp in dienst? Mijn hoofd kan moeilijk bevatten waarom een (kind)erkamer apart een badkamer ruimte nodig heeft. Alleen al de kosten. Als ik zie wat kranen telkens kosten, allez, wij willen mooi/kwaliteitsvol gerief en dat loopt op. De ruimte die je verliest. Als je kinderen al onderling niet overeen kunnen komen wanneer ze een douche pakken... waar eindigt dat dan? Later als gehuwd stel een badkamer voor hem en voor haar? En als ze 18 zijn gaan ze misschien op kot verderstuderen, of als ze niet studeren en ze gaan bij 25 het huis uit, zit je niet alleen met 2 lege slaapkamers maar ook nog eens 2 lege badkamers.

Toen ik student was en op kot zat moesten wij, ik denk 1, msshn 2, douches delen met 8 personen. Dat ging ook zonder problemen.

Allez, ik weet wel "vroeger" en dingen mogen veranderen. Maar pfew

Een douche kamer en suite is nu niet het grote kapitaal he.
Wat rondkijken en je hebt goed materiaal aan redelijke prijzen.
Ferm gemakkelijk, kleren uit, douche in afdrogen en direct bed in.
Alleen het verschil bij de keuze van onze keuken, daar heb ik de hele badkamer van kunnen betalen.... Wel alles zelf gedaan en materialen 2dehands, toonzaalmodel,etc...gekocht.

Tornadinho, maar dan heb je toch zeker een poetshulp in dienst?
Nee, wij doen het zelf (we wonen er nog niet dus misschien zal dit wel nog veranderen :ROFLMAO: ).
Mijn hoofd kan moeilijk bevatten waarom een (kind)erkamer apart een badkamer ruimte nodig heeft.
Nodig is het niet, maar het is een gemak waarvoor wij willen kiezen en eenmaal gewoon is het leuk.
Alleen al de kosten. Als ik zie wat kranen telkens kosten, allez, wij willen mooi/kwaliteitsvol gerief en dat loopt op.
Wij kiezen ook goede materialen maar doen alles zelf en kopen zelf rechtstreeks bij groothandel (daar moet ik wel toegeven dat ik het voordeel heb van mijn vader die gepensioneerde loodgieter is en nog contacten heeft).
De ruimte die je verliest. Als je kinderen al onderling niet overeen kunnen komen wanneer ze een douche pakken... waar eindigt dat dan? Later als gehuwd stel een badkamer voor hem en voor haar? En als ze 18 zijn gaan ze misschien op kot verderstuderen, of als ze niet studeren en ze gaan bij 25 het huis uit, zit je niet alleen met 2 lege slaapkamers maar ook nog eens 2 lege badkamers.
Dat probleem heb je toch altijd als gezin? Als je die redenering volgt moet je toch iets zetten van 65 m² met 2 slaapkamers zodat het gemakkelijk is tegen je 80 jaar oud bent (op zich niks verkeerd mee als iemand daarvoor kiest). Onze kinderen zijn net 4 en 6 dus op zich gaan we nog een eind geniet hebben van het huis.
Toen ik student was en op kot zat moesten wij, ik denk 1, msshn 2, douches delen met 8 personen. Dat ging ook zonder problemen.
Als student gaat dat en ook nog op uitwisseling gedaan gedurende één jaar met 3 douches met 32 studenten en dat ging ook zonder problemen, maar ik zou nu ook niet meer zeggen dat ik dit nu nog zou willen.
Allez, ik weet wel "vroeger" en dingen mogen veranderen. Maar pfew
Ik wil hier niet zeggen dat het een schending van de mensenrechten is om een huis met één badkamer te bouwen :), maar ik wou reageren op de teneur dat 2 badkamers iets helemaal abnormaal is. Ik vind nog altijd dat TS die een groot huis van > 300 m² bruto oppervlakte gaat bouwen toch minstens moet overwegen om een douchekamer erbij te nemen als 2de badkamer. Ik volg het forum hier al een 10-tal jaar als lurker, en vroeger was dit toch een standaard voorstel vanaf het huis iets groter was.
... waar eindigt dat dan? Later als gehuwd stel een badkamer voor hem en voor haar?
Verder nog offtopic en niet dat ik nog meer wil choqueren ;), maar die gescheiden badkamers voor koppels komt in Zuid-Amerika bijvoorbeeld standaard voor vanaf de betere middenklasse (voorbeeld van een appartement)

In heel wat landen is een woning met 1 badkamer minder dan er slaapkamers zijn heel normaal

maar ik wou reageren op de teneur dat 2 badkamers iets helemaal abnormaal is.
Die teneur is er helemaal niet hoor, er wordt hier inderdaad redelijk snel voorgesteld, of zelf evident gezien, om een tweede badkamer te hebben. Mijn commentaar was alvast enkel bedoeld om de TS gerust te stellen dat 1 badkamer wel degelijk ook nog veel voorkomt...

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief