Eerste ontwerp nieuwbouw modern

• Tags nieuwbouw ontwerp
  • MrPilops

Actief Lid
    Lid geworden
    18 nov 2021
    Waarderingsscore
    70
    Punten
    28
    Hallo

We hebben recent een nieuw perceel aangeschaft nadat ik enkele jaren geleden (2021-2022) reeds een keer heb zelfgebouwd. Destijds heb ik mijn woning ook zelf getekend en heeft de architect deze enkel op papier gezet (hier en daar wat kleinigheden veranderd) en ingediend. We zijn nu van plan dit op dezelfde manier te doen met dezelfde architect. Dit omwille van het gunstig tarief dat hij ons hiervoor aanrekent. Vorige keer hebben we net geen 3500 euro betaald.

Zodoende heb ik reeds een eerste ontwerp getekend en zijn mijn vrouw en ik reeds zeer tevreden over de huidige indeling van de ruimtes. Echter kijk ik bij het ontwerp ook naar de constructiekosten, ik probeer te vermijden dat er een HEB balk van 10 meter gelegd moet worden aangezien dat direct flinke kosten betekent.

Echter was de vorige woning een stuk kleiner en was dat al wat eenvoudiger qua ontwerp, dit keer zijn we voor een grote open leefruimte gegaan. Bouwvoorschriften verplichten ons helaas om op het verdiep minimaal 1m in te springen, mag dus geen kubus zijn. Om deze reden heb ik dus de achtergevel aan de linkerkant een hoek uitgenomen zodat de HEB balk die nodig is om de draagmuur en gevel van het verdiep te dragen al te verkleinen. Ik zie echter geen andere manier om dit nog meer te omzeilen en niet nog minder ruimte op de begane grond in te leveren. De muren die rood gemarkeerd zijn in het ontwerp zullen gedragen worden door HEB balken (die uiteraard door een stabiliteitsingenieur berekend moeten worden). Ik heb in de living om die reden een 'TV muur' ingetekend die als draagconstructie kan dienen voor deze. De blauw gemarkeerde muren zijn muren waarvan ik denk dat deze niet dragend zullen zijn (dus niet de dallen van het plat dak moeten dragen) en zou ik als ik het goed begrijp kunnen optrekken met ytong of kalksteen (7,5/10cm breed) rechtstreeks op de welfsels. De voorkeur zal eerder in iets massiefs liggen dan de plaatsing van gyprocwanden.

Nu ben ik benieuwd of er onder de leden enkele zijn die wat meer ervaring hebben inzake stabiliteit en of hoe ik het ingetekend heb wel realistisch is, en of ik belangrijke dingen over het hoofd zie of misschien wel kan verbeteren. Uiteraard begrijp ik dat er hier een stabiliteitsingenieur aan te pas moet komen. Ramen zijn ook nog niet ingetekend enkel in de leefruimte (groot schuifraam) en grote partijen raam maar nooit doorlopend zodat er altijd weer een stuk muur tussen staat om de constructie te vereenvoudigen. Het toilet op het verdiep is ook iets waar ik lang over nagedacht heb en zie niet direct een andere optie aangezien ik de afvoer (110mm) enkel op deze manier via de trapberging kan laten uitkomen in de garage. Of is het mogelijk deze in een muur van de snelbouw ergens omlaag te laten komen en vanaf daar in de fundering begane grond uit te laten komen? Want over de druklaag van het verdiep laten lopen is mijns inziens onmogelijk ivm vloeropbouw en vloerverwarming.

Gr
    MrPilops

Bijlagen

• Beiden.png
      Beiden.png
      258,3 KB · Weergaven: 90
    • BG.png
      BG.png
      393,8 KB · Weergaven: 88
    • Verdiep.png
      Verdiep.png
      148,8 KB · Weergaven: 88
    Moet je 1m inspringen op verdiep tov diepte gelijkvloers ?
    Waarom gelijkvloers bv ook geen 10m maken ?

ik probeer te vermijden dat er een HEB balk van 10 meter gelegd moet worden aangezien dat direct flinke kosten betekent.
    In al mijn bouwsels die ik gezet heb probeer ik stalen liggers tot een minimum te beperken. Wij gieten altijd balken in het werk. Niet alleen handiger maar in mijn optiek beter te behandelen voor scheuren in het bezetten. @albarius als (voor mij) meesterbezetter kan mij hier wel over tegenspreken.
    Het toilet op het verdiep is ook iets waar ik lang over nagedacht heb en zie niet direct een andere optie aangezien ik de afvoer (110mm)
    Een toilet is voldoende met 90. Op de begane grond inderdaad met 110 maar als je op het verdiep er niet komt kan je ook 90 gebruiken.

Dit waren mijn bedenkingen in de tekst. Mijn commentaren op het plan: Ik zie een berging op het GV waar CV instaat maar dus ook nog alle technieken in moeten (geen andere ruimte voorzien), de berging functie vervalt dus... Hetzelfde voor 1ste daar zie ik 2 bergruimtes, waarom?

Mijn algehele commentaar: als je wil optimaliseren naar volle lengte, goedkopere vormen, enz.. dan heeft dit een beperkt effect op kost maar een groot effect op leefcomfort. Wil jij 10k uitsparen om daar dan de volgende x-jaar de gevolgen van te dragen?

Vorige keer hebben we net geen 3500 euro betaald.
    Fors bedrag, ik ken een architect (heb hem ooit zelf gebruikt maar dan wel hem laten tekenen. De man is wel zo creatief als een stalen deur) die vroeg in die tijd €500 ex BTW.
    Ik vraag me wel af of je anno 2026 nog iemand zal vinden die dat voor zo'n bedrag wil doen... als hij zijn aansprakelijkheidsverzekering etc.. al telt schiet er toch niet veel meer over

Moet je 1m inspringen op verdiep tov diepte gelijkvloers ?
    Waarom gelijkvloers bv ook geen 10m maken ?
    Inderdaad minimum 1m inspringen tov BG. Anders had ik inderdaad gewoon kubus 11 diep getekend.
    ik probeer te vermijden dat er een HEB balk van 10 meter gelegd moet worden aangezien dat direct flinke kosten betekent.
    In al mijn bouwsels die ik gezet heb probeer ik stalen liggers tot een minimum te beperken. Wij gieten altijd balken in het werk. Niet alleen handiger maar in mijn optiek beter te behandelen voor scheuren in het bezetten. @albarius als (voor mij) meesterbezetter kan mij hier wel over tegenspreken.
    Het toilet op het verdiep is ook iets waar ik lang over nagedacht heb en zie niet direct een andere optie aangezien ik de afvoer (110mm)
    Een toilet is voldoende met 90. Op de begane grond inderdaad met 110 maar als je op het verdiep er niet komt kan je ook 90 gebruiken.

Dit waren mijn bedenkingen in de tekst. Mijn commentaren op het plan: Ik zie een berging op het GV waar CV instaat maar dus ook nog alle technieken in moeten (geen andere ruimte voorzien), de berging functie vervalt dus... Hetzelfde voor 1ste daar zie ik 2 bergruimtes, waarom?

Mijn algehele commentaar: als je wil optimaliseren naar volle lengte, goedkopere vormen, enz.. dan heeft dit een beperkt effect op kost maar een groot effect op leefcomfort. Wil jij 10k uitsparen om daar dan de volgende x-jaar de gevolgen van te dragen?
    Balken ingieten doe ik dan eerder voor de overspanningen van lange ramen en dergelijke, maar bijvoorbeeld die grote HEB die ik ingetekend heb daar kan je toch nooit een balk gieten of ben ik mis? Is een overspanning van 7m en daar komt nog een volledige gevel bovenop dewelke tevens dallen van het plat dak dient te dragen.

De cv heb ik inderdaad in berging gelijkvloers ingetekend, maar de collector vvw komt onder de trapberging. WTW unit in berging verdiep waar ook collector verdiep komt. Zekeringenkast garage en waterontharder berging GV. Vandaar dat er ook 2 aparte berging ruimtes zijn op verdiep. De berging GV zal ook gaan dienen als wasruimte met inbouwkasten. Maar daar heb ik de CV ingetekend omdat deze dan dicht bij de keuken staat en de badkamer zodat we sneller warm water hebben.

Als ik 90 zou nemen voor het toilet dan zou ik deze inderdaad wel enkele meters van de garage kunnen zetten, ikzelf sta snachts 4 op om naar de wc te gaan dus toilet moet ook niet te ver van onze slaapkamer liggen.

Vorige keer hebben we net geen 3500 euro betaald.
    Fors bedrag, ik ken een architect (heb hem ooit zelf gebruikt maar dan wel hem laten tekenen. De man is wel zo creatief als een stalen deur) die vroeg in die tijd €500 ex BTW.
    Ik vraag me wel af of je anno 2026 nog iemand zal vinden die dat voor zo'n bedrag wil doen... als hij zijn aansprakelijkheidsverzekering etc.. al telt schiet er toch niet veel meer over
    Als iemand een architect weet die het indienen van het plan met aansprakelijkheidsverzekering goedkoper doet hoor ik het graag, maar als ik hoor wat mijn vrienden of collegas's betaald hebben voor een architect denk ik dat die 3500 zeker niet te duur is.

Laatst bewerkt:
    Ik zou de trap in de andere richting laten stijgen zodat je onmiddellijk in de keuken staat wanneer je de trap afkomt. Het eiland in de keuken wat inkorten en de trap iets vroeger laten beginnen. Dan kan beneden de wc onder de trap met nog ruimte voor (ingebouwde) kast voor jassen etc en de vvw collector onder in die kast. Boven kan de wc waar nu de douche getekend is en de douchekamer kan waar nu de kleine bergruimte is. De muur in het groen links van waar nu de douchekamer is, laten doorlopen tot tegen de rode muur. Nu heb je heel veel hoekjes en kantjes in een donkere smalle gang.

En heb je die garage nodig? Persoonlijk vind ik een garage waar net 1 auto in past altijd een beetje een verloren ruimte.

Als je afstapt van de garage en Tom DV volgt:

1778138437137.png

Ik heb 2 jaar geleden bij deze architect prijs gevraagd voor een nieuw ontwerp.
    Toen zaten we aan +-3k5 voor alles, het bestaat dus wel degelijk…

Man is ook in de ruime omtrek hiervoor bekend.

Balken ingieten doe ik dan eerder voor de overspanningen van lange ramen en dergelijke, maar bijvoorbeeld die grote HEB die ik ingetekend heb daar kan je toch nooit een balk gieten of ben ik mis? Is een overspanning van 7m en daar komt nog een volledige gevel bovenop dewelke tevens dallen van het plat dak dient te dragen.
    Waarom zou Je geen lange balken in beton kunnen maken? Nog nooit een brug bekeken 😉. In mijn eigen woning is de kleinst balk 5m en de grootste 10m allemaal in het werk gestort.

@BnB2 Als je 10 meter met poutrel of betonbalk scheurvrij wil bepleisteren... dan zou ik daar ofwel werken met een zichtvoeg / dilatatievoeg ofwel uitwerken / overbruggen met gyproc. Want daar zit heel veel spanning op en heel veel uitzettingscoëfficiënt. Niet zozeer op die balken zelf, wel op de aansluiting met de andere bouwdelen die daar op aansluiten. En ja, pleisterwerk zelfs met gitex zal daar snuiten trekken.

Ik zou de trap in de andere richting laten stijgen zodat je onmiddellijk in de keuken staat wanneer je de trap afkomt. Het eiland in de keuken wat inkorten en de trap iets vroeger laten beginnen. Dan kan beneden de wc onder de trap met nog ruimte voor (ingebouwde) kast voor jassen etc en de vvw collector onder in die kast. Boven kan de wc waar nu de douche getekend is en de douchekamer kan waar nu de kleine bergruimte is. De muur in het groen links van waar nu de douchekamer is, laten doorlopen tot tegen de rode muur. Nu heb je heel veel hoekjes en kantjes in een donkere smalle gang.
    Dit ga ik zometeen eens intekenen, zo had ik het nog niet bekeken.
    En heb je die garage nodig? Persoonlijk vind ik een garage waar net 1 auto in past altijd een beetje een verloren ruimte.

Als je afstapt van de garage en Tom DV volgt:

Bekijk bijlage 116323
    Helaas verplichten bouwvoorschriften 1 autoplaats binnen bouwkader te voorzien, daarom heb ik deze ruim ingetekend zodat je effectief deze ook kunt binnen rijden en de deuren gewoon kunt openen. Carport binnen bouwkader mag ook maar dan gaat voorkeur toch naar garage.
    Ik heb 2 jaar geleden bij deze architect prijs gevraagd voor een nieuw ontwerp.
    Toen zaten we aan +-3k5 voor alles, het bestaat dus wel degelijk…

Man is ook in de ruime omtrek hiervoor bekend.
    Zou je privé bericht willen sturen met contactgegevens van deze architect? Zou er dan wel graag mee in contact willen komen.

• Leuk
    Waarderingen: DDVL
    Waarom zou Je geen lange balken in beton kunnen maken? Nog nooit een brug bekeken 😉. In mijn eigen woning is de kleinst balk 5m en de grootste 10m allemaal in het werk gestort.
    Interessant, wat zijn de dimensies van die van 10m? Heeft deze ook een draagmuur/dak te dragen?

Die betonbalk maken ze in de hoogte , wij hebben zo 1 balk van 5.5meter die 1.2meter hoog is, dikte 14cm zoals de snelbouw. Draagt een gevel en plat dak

Die betonbalk maken ze in de hoogte , wij hebben zo 1 balk van 5.5meter die 1.2meter hoog is, dikte 14cm zoals de snelbouw. Draagt een gevel en plat dak
    En waar rust dan de gevelsteen op als dit een buitenmuur betreft? Voor binnenmuren klinkt het inderdaad wel logisch.

Op een Ytong steun ernaast , daar is een plat dak naast. Dat dak draagt dwars.

Als ik het op deze manier inteken dan vind ik persoonlijk dat de ruimte rondom de keuken toch al serieus kleiner wordt. Oogt een stuk ruimer als de muur van de trap meer richting voordeur ligt. Ik had ook eens geprobeerd de traprichting te wijzigen en dan het toilet verdiep loodrecht op die van BG in te tekenen maar dan krijg ik een gigantische gang boven en verlies ik eigenlijk plaats. Zou wel dan de 2 slaka's kunnen vergroten maar die zijn meer dan groot genoeg. Zie tekening 2 hieonder.

1778155771914.png1778156251000.png

Nog maar eens laten bezinken paar dagen en betaal toch liever wat meer in de ruwbouwfase voor duurdere constructie om dan nadien meer plaats te hebben in woonkamer (geen willeukeurige muur in het midden) en ook op het verdiep een ruime gang zodat alles wat ruimer oogt.

Bijlagen

• BG2.png
      BG2.png
      348,9 KB · Weergaven: 15
    • VERDIEP2.png
      VERDIEP2.png
      194,9 KB · Weergaven: 14
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan