• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Eerste offerte ramen en deuren voor renovatie - hoe te beoordelen

Lid geworden
26 jun 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Goede middag allen,

ik lees hier al enkele weken mee en heb voor vragen al veelvuldig de zoekfunctie gebruikt voor de renovatie van ons buitenschrijnwerk.
Ons huis betreft een arbeiderswoning de data jaren '50.
We zijn nu begonnen met offertes aanvragen.
Gelet op bouwverlof kan begrijpelijk niet iedereen onmiddellijk komen.
Toch in het weekend al een eerste offerte mogen ontvangen.
We hebben onze offerte gekregen en dan zijn er nog kortingen afgegaan die men via een actie nog kon doorgeven.
Ik veronderstel dat het marketing technisch een slimme zet is om eerst de prijs zonder de kortingen te laten zien en pas daarna de klanten te tonen deze en en die factuurpost gaan er nog af... (plaatsingsbedrag, upgrade naar een hoger profiel, driedubbel glas voor de prijs van dubbel glas, 5% korting bij uithangen van reclamebord), maar ik voel nu een zekere beslissingdruk omdat deze mooie prijs maar tot begin bouwverlof zou gelden.
Mijn gevoelens gaan van "wauw! dit is het! top uitleg en komen dingen terug die ik gevonden heb via mijn opzoekingen".
Echter... mijn verstand zeg met dat je nooit op een eerste offerte moet beslissen en steeds moet kunnen vergelijken.
Ik mis nu elk gelijkingspunt.
Zelf wik en weeg ik graag de dingen die ik koop en het gaat hier al over een behoorlijk bedrag dat uit ons renovatiebudget komt.
Het verschil tussen de prijs met de korting en zonder de korting bedraagt iets van een 2000 -2500 EUR afhankelijk of we kiezen voor PVC of aluminium.

Het materiaal gaat over de volgende profielen:
- PVC offerte: Schûco SI 82 (driedubbelglas 12.300,00 EUR afgerond).
- Aluminium offerte: Alumil Ecoflex Super (driedubbelglas 14.000,00 EUR afgerond).

Het aantals stuks schrijnwerk:
- Voordeur met boograam bovenaan,
- Boograam straatkant,
- 2 x Boograam eerste verdieping,
- 2 Ramen slaapkamers achterzijde,
- Raamdeur of dubbele deur nog te bepalen...) aan achterzijde,
- Raam berging/washok.

- Automatische valdorpel,
- Vier seizoensglas Weber,
- Elektrische rolluiken raam straatkant,
- Elektrische voorzetrolluik deur/raam achterkant met vliegendeur incl. voetpomp,
- Vliegenramen (screens) op gelijkvloers raam, eentje op raam eerste etage straatkant, twee op ramen andere slaapkamers, nieuwe raamtabletten in PVC.

Mijn vraag aan jullie is nu wat doe ik hier mee?
Wachten of op buikgevoel afgaan?
Op de site staat dat er een zomeractie is met het voorgestelde profiel en driedubbele beglazing ... volgens mij stopt de zomer toch niet bij begin van het bouwverlof :)
Alvast bedankt voor jullie adviezen, tips en trucs :)

ik zou wachten tot je meerdere offertes hebt gehad als je nu nog niet exact weet wat je wilt, ook al kun je nu korting krijgen...(staat er bij hoe lang de offerte geldig is?)

kan aan mij liggen maar ik krijg altijd jeuk van dit soort zaken. Net als met keukens, vandaag beslissen dan 50% korting, anders 100% betalen. Dat zijn winkels die ik in ieder geval links laat liggen

Eerst enkele offertes afwachten, ook rekening houden met de plaatsing, want dat is al even belangrijk.

Hier ook wel wat offertes opgevraagd,  Ook een offerte gehad met wat 'druk' , gewoon een tegenvoorstel gedaan, een flink stuk onder hun aangeboden prijs. Heb toen ook gezegd dat ik de dag zelf een antwoord wilde.... Na gesprek met de baas, kwam hij terug met een verbetred voorstel, waar we op in zijn gegaan.

Hoi allen,

idd dan is mijn gevoel bevestigd. Heb de offerte die ik nu heb ff in detail doorgenomen en gelet op de tips en trucs uit de fora toch nog hoop vragen en onduideljkheden. Ik ga dan ook teruggaan met de offerte en aanpassingen vragen. Een klassieker ontbreekt al uiteraard... de afwerking...

Qua tijd staat er op de offerte geen einddatum eveneens ook niets van vermeld in de algemene voorwaarden. Ik heb een geschreven blad met hoofding van de firma en handtekening van de verkoper/commisionair, met de bedragen op voor de gekozen materialen, maar ook hier geen datum.

Heb ondertussen nog andere firma's gecontacteerd en gelet op vakantie zal dit begin augustus worden. Alle begrip voor uiteraard.

Ik ga de bestaande offerte gebruiken om een document te maken met afmetingen en al zo door te spelen aan de firma's die ik contacteerd. Kwestie van al veel info te kunnen geven.

Vanavond firma nummer twee die komt opmeten..

Groeten

Nog een "detail": wie doet de afbraak en het wegvoeren van het oude materiaal?

Bij mij lag dit tussen de 20 en 90 euro per raam.

Afwerking in hout is goedkoper dan in PVC. Tevens komt het toch net dat tikkeltje eleganter over.

Neem je de binnenafwerking in crème of in dat blinkend plastiek?

Is op het voorblad geen datum van verzending terug te vinden? Meestal blijft zo een offerte maar 1 maand geldig in die sector?

Behalve een datum staat er geen enkele verwijzing naar de geldigheid. Ook in de algemene voorwaarden staat er niets over opgenomen. Ik begrijp dat dit geen maanden geldig is, maar het is nu wel bouwverlof en ik geraak niet op één twee drie aan een andere offerte om te kunnen vergelijken.  Er staat ook een hoop dingen niet op de offerte op dewelke wel gevraagd waren. Morgen werk van maken om hierover te communiceren. Verder is mijn herfinanciering nog hangende en kan ik zelfs nogniet tekenen. Als ze u dan voorstellen om onder ontbindende voorwaarde te tekenen dan komt mijn haar toch recht omhoog.

Qua houtstructuur bedoel,je die folie zeker? Ik vindt persoonlijk niet mooi, maar moet er sowieso nog is over nadenken.

De afbraak en afvoer zat verwerkt in de offerte, maar door,het goochelen met kortingen vielen deze kosten samen met de plaatsingskosten weg. Dan nog een reclamebordje erbij en nog is 5% er af. Bijnier narekenen, kom ik wel niet geheel aan dezelfde bedragen.

Vergeet ook niet dat de BIS beurs in september er is. zo had ik een firma bij mij die nu gratis vliegramen gaf, maar bij de BIS beurs de btw liet wegvallen. 

Prijzen afwachten van alle firma 's die je contacteerd en zeker ook de showrooms bezoeken.

Waar jij je het best voelt met de laagste prijs afkomen en laat ze dan maar herrekenen...in jouw voordeel natuurlijk. Soms kan er dan plots toch iets extra ,  niet altijd.

Hou zeker in het oog : meenemen oude ramen/deuren , afspuiten/kitten , afwerking ja/nee binnenin inbegrepen.....enz. 

Merci alvast aan allen.

In de loop van de dag smsje van de verkoper van mijn vooralsnog enige offerte. "hij had nog geen wijzigingen en nieuws van mij ontvangen"... Voor wie is het nu dringend dacht ik toen bij mijzelf. Zal hem vanavond een gedetailleerde mail sturen met mijn opmerkingen.

Qua afwerking ben ik echt benieuwd naar de kwaliteit. Sommigen werken blijkbaar alleen maar met afwerkingen in MDF en pvc. Nu is mijn huis een "work in progress", maar pvc en mdf afwerking zint me toch niet. Lijkt mij de "gemakkelijke" weg om dan bij klanten nieuwe ramen te plaatsen.

De BIS beurs... is naar kijken. Goede tip. Wellicht krijg ik weer druk na het meegeven van mijn wijzigingen dat de actie binnen dit en dat afloopt..

Dus al goede tips ontvangen van jullie die ik ga meenemen.

als je zelf bepaald  wat je wensen zijn, dan kunnen zij hun offertes er naar maken, en wordt het makkelijker vergelijken (voor zover dat mogelijk is) Dus bepaal welke afwerking je wil en geef dat door.

Als de offertes niet overeenstemmen met wat jij wil, kan je ze laten aanpassen, of kiezen voor iemand die wel beter van de eerste keer luistert.

Net een avondje vragen stellen bij de offerte en aanpassingen laten maken. Mail is net verzonden naar de verkoper. Belangrijkste vraag betreft de detail van de afwerking NA plaatsing van de ramen. Heb ook nog enkele toevoegingen laten doen waar ik prijs voor wil. Gaat voornamelijk over rolluiken, want daar bleef het vaag over welke type motor, aansturing en eveneens wegwerken van de electriciteit. Ben benieuwd.

Iemand ervaring met de symmetrische vs assymetrische plaatsing van het glas qua accoustiek? Heeft dit met driedubbel glas nog een extra dempende impact?

Groeten,

Ik heb hier geen relevante ervaring mee maar als je voor verschillende glasdiktes gaat hou je meerdere geluidsgolven tegen (verschillende toonhoogtes worden afgeremd)

Een dubbele beglazing 1.1:  4mm, 15mm spouw en 4mm
houdt minder tegen dan
een dubbele beglazing 1.0: 5mm, 15mm spouw en 4mm.

Qua stookkosten zal het hem niet veel schelen maar als je aan een drukkere weg woont is het zeker het overwegen waard. Indien je echter luchtroosters ingebouwd hebt op die plaats lijkt het me niet zo'n voordeel te hebben (of je moet voor akoestisch geisoleerde luchtroosters gaan natuurlijk).

Onverwacht een tweede en derde offerte binnengekregen. Ga deze eerstdaags ff verwerken en analyseren. Wellicht opnieuw uitsturen om ze zo veel mogelijk gelijk te trekken. Ik zie al hoop prijsverschillen, maar uiteraard mag ik geen appelen en peren vergelijken. Voor alu is het nu Alumil Ecoflex Super (driedubbel glas Weber), Alu K (Blyweert) Triton Hi (dubbel glas met optie op 3 dubbel glas voor 15% meerprijs, Reynaers CS77 Hi met dubbel glas(driedubbel glas wordt gezien renovatie als niet nodig/zinvol beschouwd en geen prijs van gekregen). Voor PVC is het voorlopig Schüco si-82 (driedubbel glas) en Aliplast ideal 4000 (dubbel glas met optie op 3 dubbel glas voor 15% meerprijs)

Het vergelijken kan beginnen...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan