Eerste keuring nieuwbouw

ellyjore

Actief Lid
Lid geworden
27 jan 2024
Waarderingsscore
74
Punten
28
We zitten met onze nieuwbouw een beetje met een kip-en-ei probleem:

- De vloerder heeft liefst dat de vloerverwarming al op staat voor dat hij vloert, zodat de chape op temperatuur is (zeker nu in de winter).
- De chauffagist weigert de opstart van de warmtepomp te doen met de warmtepomp op een werfkast - hun garantie vervalt wanneer de warmtepomp wordt aangesloten op een werfkast "want op een werfkast heb je slechtere kwaliteit elektriciteit" (ik vind dat zeer vreemd aangezien dat exact de zelfde kabel en meter(type) is als de definitieve aansluiting, maar soit)
-> ik moet dus in principe mijn elektriciteit laten keuren voor de opstart van de warmtepomp

Maar:
- De helft van onze lampen, schakelaars en stopcontacten zitten in maatwerk meubilair, en dat kan natuurlijk pas geplaatst worden wanneer er gevloerd is. Daarboven wil de schrijnwerker dat er de mogelijkheid is om spanning op de stopcontacten te zetten wanneer ze er zijn, want ze moeten alle toestellen kunnen testen en opstarten wanneer ze vertrekken. Als laatste zit ik met een domoticasysteem dat al mijn lampen en een deel van de stopcontacten stuurt, en dit doet natuurlijk niets voor het geprogrameerd is, maar ik kan het niet programeren zonder elektriciteit...

M.a.w. ik kan onmogelijk mijn elektriciteit af hebben vooraleer er vloer ligt en voor dat het maatwerk geplaatst wordt. Maar de vloer (en aansluitend dus het maatwerk) kan er pas komen wanneer er de 'echte' aansluiting is.
En fluvius komt die natuurlijk niet hangen als de elektriciteit niet gekeurd is. Daarboven weet ik niet of een keurder er moeilijk over doet wanneer de domotica niet geprogrammeerd is maar wel volledig aangesloten (want ik kan bijvoorbeeld 100% van mijn lampen niet aandoen, en een deel van mijn stopcontacten kan ik niet aanschakelen, voor dat dat geprogrammeerd word. Ik heb al van mensen gehoord dat een keurder gaat vragen van 'doe dat licht nu eens aan' 'zet dat stopcontact is af' om te tonen dat je situatieplan wel juist is)

Mijn vraag is dus: hoe lossen elektriciens dat gewoonlijk op?

Ik heb twee opties lijkt me: Ofwel hang ik overal peertjes (maar wat doe ik dan met inbouw ledstrips en spots???) en op de stopcontacten in het meubilair hang ik opbouwstopcontacten. De peertjes gaan niets doen want de domotica is niet geprogrammeerd is. Het lijkt me gewoon stom om 50 opbouwstopcontacten te moeten gaan kopen die ik daarna niet meer gebruik.
Alternatief sluit ik 90% van het huis niet aan in de kast, en sluit ik enkel een aantal kringen waar ik wel stopcontacten in de muur heb aan (slaapkamers, zolder, etc) samen met de kringen van de warmtepompen enzo. Dit mini-systeem laat ik dan keuren, ik heb dan een keuringsattest en kan fluvius komen laten aansluiten. Dan sluit ik de rest erna aan, en vraag ik binnen een aantal maanden wanneer alles klaar is een tweede keuring aan. Kost mij natuurlijk wel wat extra, maar minder als veel opbouwstopcontacten te moeten kopen.

Ik verwelkom tips/technieken om dit vlotter te doen. Mischien zie ik hier iets 'obvious' over het hoofd?

tijdelijke keuring.
laat 1 kring keuren zodat de DNB u vaste aansluiting kan maken en als je klaar zijt met alles laat je het definitief keuren.
wordt meer gedaan hoor, enige nadeel je betaald 2 keuringen.

Dat uw sanitairman onzin verkondigt…
Ja, dat had ik nu ook al wel door, maar ik kan er weinig aan doen - hij werkt in onderaanneming van onze sleutel-op-de-deur firma, en die doen het blijkbaar al jaren zo. Gewoonlijk hangt hun elektricien blijkbaar gewoon opbouwstopcontacten op alles, en dan is dat (volgens hun) geen probleem voor de keuring. Daarna haalt hij die er gewoon weer af wanneer alles definitief geplaatst wordt en voor hem is dat geen 'weggesmeten' geld omdat hij die zelfde stopcontacten zo 20 keer gebruikt.

Is zo een tijdelijke keuring goedkoper? Wat is er speciaal aan om die tijdelijk te maken? minder strikt ofzo?

tijdelijke keuring.
laat 1 kring keuren zodat de DNB u vaste aansluiting kan maken en als je klaar zijt met alles laat je het definitief keuren.

Hier ook zo gedaan. Werkt heel goed. Tijdelijke keuring 3 maanden geleden; binnen een maand of 3 komt de definitieve keuring.

Mischien zie ik hier iets 'obvious' over het hoofd?
ja tot er een probleempje is met die werfkast (los contact of uitgebrand stopcontact)
en iedereen die nog maar denkt verstand te hebben van elektriciteit in de kast aan knoppen begint te prullen en zo de keuzeschakelaar verzet van 3n400 naar 3x230
met alle gevolgen vandien
(deze maand al 4 keer voorgehad op een werf )

op verzekering moet je niet rekenen want als t boem doet weet niemand nog van iets en is niemand ergens aangeweest

tijdelijke keuring.
Dit is de oplossing

Ja, dat had ik nu ook al wel door, maar ik kan er weinig aan doen - hij werkt in onderaanneming van onze sleutel-op-de-deur firma, en die doen het blijkbaar al jaren zo. Gewoonlijk hangt hun elektricien blijkbaar gewoon opbouwstopcontacten op alles, en dan is dat (volgens hun) geen probleem voor de keuring. Daarna haalt hij die er gewoon weer af wanneer alles definitief geplaatst wordt en voor hem is dat geen 'weggesmeten' geld omdat hij die zelfde stopcontacten zo 20 keer gebruikt.

Is zo een tijdelijke keuring goedkoper? Wat is er speciaal aan om die tijdelijk te maken? minder strikt ofzo?
Als het SOD is, dan moeten ze het zelf maar oplossen.
Jij hebt een contract met hen. Niet met de vlierder, niet met de man van het sanitair

Wij moeten ook een tijdelijke keuring doen. De warmtepomp wordt bij ons ook niet opgestart op de werfkast. Enkel op een stopcontact in de kast binnen en dus als Fluvius de kabel heeft binnengebracht.

De warmtepomp zou komen na de pleisterwerken. Maar de kast kunnen we niet direct hangen want pleisterwerk moet eerst wat uitgedroogd zijn. We hebben heel veel elektronica in de kast omwille van domotica en als er nog teveel vocht in de ruimte is zou er condens komen op de kast met alle gevolgen van dien dat elektronische delen zouden kunnen kortsluiten. Duur grapje dan. Dus ofwel moeten we nog weken extra wachten vooraleer de vloerverwarming zou kunnen opgestart worden. Of we laten een tijdelijke keuring doen en sluiten enkel 1 kring aan zodat wel de warmtepomp gezet zou worden.

Is een mobiele warmtepomp dan geen oplossing?

Ik snap het probleem toch niet echt ...
Mijn warmtepomp heeft ook op de werfkast gehangen. Wordt echt wel meer gedaan.
Ik heb aan definitieve kabel van mijn warmtepomp een (32A 400V) stekker gedaan en aangesloten op mijn werfkast via een verlengkabel.
Ik mag veronderstellen dat een werfkast toch afgesloten is en blijft? Men kan hooguit de stekker uittrekken.

Maar de vloerder wil dat de vloerverwarming aanstaat? Ik mag hopen dat de vloerverwarming het hele opstartprogramma doorloopt alvorens te vloeren?

Vraag aan de SOD om een oplossing voor te stellen?

Ik zou denken dat het bij een SOD project niet jouw probleem moet zijn? Wel bewaken dat het opstartprogramma effectief doorlopen wordt, voor het vloeren.

Ik snap het probleem toch niet echt ...
Mijn warmtepomp heeft ook op de werfkast gehangen. Wordt echt wel meer gedaan.
Ik heb aan definitieve kabel van mijn warmtepomp een (32A 400V) stekker gedaan en aangesloten op mijn werfkast via een verlengkabel.
Ik mag veronderstellen dat een werfkast toch afgesloten is en blijft? Men kan hooguit de stekker uittrekken.

Maar de vloerder wil dat de vloerverwarming aanstaat? Ik mag hopen dat de vloerverwarming het hele opstartprogramma doorloopt alvorens te vloeren?
Ik heb het ook zo gedaan en zo willen ze wel installeren. Met de stekker in de werfkast niet.

Inderdaad het probleem van SOD.

Zorgen dat het droog programma volledig loopt.
Hier vroeg de vloerdeel nadien om gewoon te verwarmen naar 21graden en dan de vloerverwarming uit te zetten de avond voor dat hij begon.

Kon niet vloeren als de vvw aan stond. Dan droogt de lijm te snel.

Ik heb toch nog nooit gehoord van vvw op te laten staan als de vvw draait. Over alle andere vloerzaken wordt er heel veel over en weer geluld (lijm, ontkoppelingsmat, opstartprotocol,...) maar dat de vloerverwarming afstaat is toch altijd van toepassing dacht ik.

Persoonlijk vind ik dat jou sanitairman zijn verantwoordelijkheid neemt met niet op te starten op de werfkast.
Wij waren laatst een werf aan het afronden en hadden onze stroomkast aangesloten op 3x380+N via een losse verlengkabel op de werfkast. (Om continuïteit en aarding te testen, alsook onze installatie te programmeren.)
Wij zorgen voor licht en enkele stopcontacten op de werf, van deze waren wij zeker dat ze geen kwaad konden.
Sanitairman komt langs, zet zelf de zekering van de warmtepomp op (deze was afgeplakt met tape, gelukkig hadden we foto's).
Enkele dagen later krijgen we telefoon dat er niets meer werkt, er was iemand aan de kabel blijven hangen omdat ze de werfkast aan het plafond hadden gehangen om te kunnen vloeren.
Gevolg, bij ons was er niets defect, maar de warmtepomp was stuk. Het was een onderdeel dat kon worden hersteld maar na de herstelling verviel de garantie volgens Viessmann.
Dus de hoofdaannemer eist een nieuwe warmtepomp, kostprijs 12.000Euro.
Maar wie is aansprakelijk is nu de grote vraag..

Als je nu toch zou eisen dat de werken worden uitgevoerd volgens wat jij wil, wie is dan verantwoordelijk dat de boel in t honderd loopt ?
Jij ?
Nee , want je bent geen bouwdeskundige, geen vloerder, geen sanitairman en geen electriscitieitskeurder .
De vakman blijft verantwoordelijk Zelfs als de werken ingaan tegen goed vakmanschap heeft hij de plicht om de uitvoer te weigeren.

Niet meer, niet minder

Ik snap het wel hoor. Goed, de uitleg "slechtere kwaliteit elektriciteit" is zever. Maar zoals Roosen00 al zegt... Een werfkast is toch al rapper een bron van problemen dan een defintieve installatie.
Daar komt dan bij dat een warmtepomp vaak een frequentiegestuurde motor heeft, dus dat wil zeggen dat er een soortement transistoren die motor aansturen. Die doen dat graag, maar als je de stroom onderbreekt op het moment dat die motor draait, kan dat schade veroorzaken aan die transistoren.

En wat gebeurt er nogal eens met een werfkast?
- Eén of andere aannemer heeft net dat "drijfkrachtstopcontact" nodig waar de warmtepomp in zit, dus snok, stekker er uit...
- Eén of andere aannemer heeft een defecte machine of verlengkabel, baf, stroom uit, 7x proberen om de boel terug aan te zetten,
- Een oude zekering of door het vele verplaatsen losgeschudde kabel in de werfkast, of een oude stekker, zorgen voor slecht contact...

Allemaal zaken die er voor kunnen zorgen dat uw stuurprint van uw warmtepomp om zeep is. Nu, puntje 2 kan in feite ook met een definitieve installatie, maar ik heb toch ook de indruk dat daar minder mee gekloot wordt.

Dus: uw chauffagist heeft het slecht uitgelegd, maar hij heeft wel een punt.

Huur je je werfkast? Wellicht kan je dan een deel van die tijdelijke keuring "terugverdienen" doordat die werfkast weg kan.
Werfkeuring kost ietsjes minder dan definitieve maar veel scheelt dat niet. Laat ons zeggen 120€ voor een werfkeuring en 150 voor een definitieve... Dat is de ordegrootte.

Daar komt dan bij dat een warmtepomp vaak een frequentiegestuurde motor heeft, dus dat wil zeggen dat er een soortement transistoren die motor aansturen. Die doen dat graag, maar als je de stroom onderbreekt op het moment dat die motor draait, kan dat schade veroorzaken aan die transistoren.

En wat gebeurt er nogal eens met een werfkast?
- Eén of andere aannemer heeft net dat "drijfkrachtstopcontact" nodig waar de warmtepomp in zit, dus snok, stekker er uit...
- Eén of andere aannemer heeft een defecte machine of verlengkabel, baf, stroom uit, 7x proberen om de boel terug aan te zetten,
- Een oude zekering of door het vele verplaatsen losgeschudde kabel in de werfkast, of een oude stekker, zorgen voor slecht contact...

Allemaal zaken die er voor kunnen zorgen dat uw stuurprint van uw warmtepomp om zeep is. Nu, puntje 2 kan in feite ook met een definitieve installatie, maar ik heb toch ook de indruk dat daar minder mee gekloot wordt.
Ik snap dat dit issues kan geven. Ik ging zelf denk ik te hard vanuit dat die hardware hiertegen robust zou moeten zijn (zoals ik in mijn werk moet doen - zou onacceptabel zijn als 'plots wegvallen van voeding' tot beschadigingen kan leiden).

Ondertussen is het plan veranderd en moet er niet persee een opstart van warmtepomp plaatsvinden voor de tegelwerken, ze gaan met flexibele lijm werken waar het geen probleem zou zijn naar uitzetting toe.

Mischien dat we nog steeds voor een tijdelijke keuring gaan, gewoon zodat we de kast 'op het gemak' kunnen opbouwen en testen met al onze domotica, en de werfkast weg kan, maar dat moet ik nog zien.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan