• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Eerste keer elektriciteit vernieuwen, vraagjes over doortrekken kabels, gemengde groepen en aarding.

Lid geworden
27 feb 2024
Waarderingsscore
2
Punten
3
Hoi allemaal,

Wij hebben gekocht en het budget is krap, dus we gaan veel zelf moeten doen. Het eerste aan de beurt is elektriciteit...
De laatste weken heb ik me al serieus zitten instuderen, maar ik zou hier toch een topic wensen te starten om al mijn vraagjes in te posten als dat mag.
Dit vooral om eventueel zaken 'waarvan ik niet weet dat ik ze niet weet' aan het licht te laten komen.

Hier zijn de eerste al:
- Ik ga proberen draden door de bestaande buizen te trekken aangezien we de vloeren nog enkele jaren gaan laten liggen. In de muur zitten harde plastiek buizen. Gaat dat vlot gaan? Tips?
- Het huis heeft veel gemengde groepen. Doordat we de vloer niet openbreken en we met bestaande buizen moeten werken gaat het misschien handiger zijn om die opbouw hier en daar te volgen. Ik lees dat je sinds de nieuwe arei een gemengde groep kan afzekeren op 20A en 2,5mm2 kabel mag gebruiken. Zijn er dan nog nadelen aan gemengde groepen? Buiten dan dat het wat moeilijker zal werken hier en daar.
- In de kelder loopt een rode draad recht de grond in. Ik vermoed een aarding. Ik lees in het Arei dat het toegelaten is om een aarding in een andere kleur te laten steken. Maar dat wil nog niet zeggen dat het de beste/veiligste keuze is. Wat zouden jullie doen? Deze uitmeten en kijken of de spreidingsweerstand laag genoeg is en indien ja gewoon deze gebruiken? Of zijn die oude aardingen sowieso niet goed en moet ik die moeite niet doen en meteen een nieuwe pin gaan slaan?
- Ik denk dat dit apparaatje kopen en terug verkopen goedkoper gaat uitkomen dan een elektricien laten langskomen om de weerstand te meten? https://www.eleshop.nl/uni-t-ut521-earth-resistance-tester.html#latest-reviews-list - of zijn er goedkopere manieren om er achter te komen wat mijn spreidingsweerstand is?

Dat is het voorlopig denk ik.
Dankjewel alvast om tot hier te lezen :)

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.273
Punten
113
Waarom wil je vernieuwen, en het over een paar jaar weer afbreken?
Of je wel of niet de oude buizen kan gebruiken is niets zinnigs te zeggen, als je geluk hebt gaat het wel maar meestal niet.

Lid geworden
27 feb 2024
Waarderingsscore
2
Punten
3
Waarom wil je vernieuwen, en het over een paar jaar weer afbreken?
Of je wel of niet de oude buizen kan gebruiken is niets zinnigs te zeggen, als je geluk hebt gaat het wel maar meestal niet.
Waarom zou ik het over een paar jaar weer afbreken? Dat is niet het plan nee..

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Waarderingsscore
1.082
Punten
113
wat aarding betreft kun je eens op het keuringsattest kijken wat daar gezegd is

daar staat ook de gemeten waarde op

Lid geworden
27 feb 2024
Waarderingsscore
2
Punten
3

Daarin staat dat het een TT systeem is en dat een aardverbinding overeenkomstig de voorschriften ontbreekt. Dus ik vermoed dat het niet is uitgemeten omdat er geen duidelijke aardverbinding van het bord naar de aarding is?

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Waarderingsscore
1.082
Punten
113

Daarin staat dat het een TT systeem is en dat een aardverbinding overeenkomstig de voorschriften ontbreekt. Dus ik vermoed dat het niet is uitgemeten omdat er geen duidelijke aardverbinding van het bord naar de aarding is?
dan zou ik een volledig nieuwe aardpen slaan

is de grote kost niet en kan je makkelijk zelf uitvoeren

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.315
Punten
113
Vind je ergens een aardingsionderbreker?

Waarom zou ik het over een paar jaar weer afbreken? Dat is niet het plan nee..
Je zegt dat de vloeren nog een paar jaar moeten meegaan. Dat impliceert dat je binnen een paar jaar je vloeren gaat vernieuwen en daarbij ga je dan potentieel niet anders kunnen dan de harde PVC buizen waar je nu nieuwe draden door wilt trekken mee af te breken.

Het is gevaarlijk om nu al te investeren in elektriciteit zonder een goede toekomstvisie uit te werken wat en hoe je nog gaat renoveren in de toekomst daarna zonder dat je bepaalde zaken opnieuw gaat moeten doen...

Laatst bewerkt:

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.825
Punten
113
Je komt idd met een vraag over elec. Maar als er nog andere werken zijn, moet je het totaalplaatje in beeld brengen.
De verschillende posten rangschikken in volgorde van hoe je het gaat uitvoeren en dan de budgettering erop afstemmen.
Ruwbouwwerken en isolatieschil, daar zou ik mee beginnen. Elec komt iets later. En je hebt ook reeds elec. Je.kan dus verder.
Huidige installatie zal wss ook niet meer voldoen naam hedendaagse noden.

Werken uitvoeren die daarna nog eens gedaan moeten worden, is niet echt budgetvriendelijk.

Neem je tijd om je te informeren en een plan uit te werken.

Lid geworden
27 feb 2024
Waarderingsscore
2
Punten
3
Dat snap ik, maar sowieso gaat er geen budget zijn de komende jaren om ingrijpende ruwbouwwerken te doen, maar binnen het jaar moet wel de elektriciteit vernieuwd zijn. Dat dat niet ideaal is weet ik, ik zou het ook liever anders doen, maar het is wat het is, niet iedereen heeft een oneindig budget. Ik probeer met het leggen van nieuwe elektriciteit uiteraard zoveel mogelijk rekening te houden met onze plannen in de verre toekomst. Maar bedankt voor het meedenken en jullie bezorgdheid :)

Fluvius

Actief Lid
Lid geworden
16 nov 2020
Waarderingsscore
61
Punten
28
Denk ook aan u epc label als dit een slechte score heeft heb je maar 5 jaar om een betere te krijgen of je hebt een boete van de overheid.

Lid geworden
27 feb 2024
Waarderingsscore
2
Punten
3
Jep, merci.
Denk ook aan u epc label als dit een slechte score heeft heb je maar 5 jaar om een betere te krijgen of je hebt een boete van de overheid.
Jep, merci. We zitten nu aan E, en ramen vervangen zou ons al naar D moeten brengen volgens attest. Voor nieuwe ramen en zolder isoleren hebben we wel budget gerekend.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.315
Punten
113
...maar binnen het jaar moet wel de elektriciteit vernieuwd zijn...
Binnen het jaar moet de elektriciteit goedgekeurd zijn. Met uitzonderingen die toegelaten zijn omdat je eens oude installatie hebt. Ik zou eens eerst in kaart brengen wat er strikt moet gebeuren om het net door de keuring te krijgen. Normaal raad ik dat niet aan, maar in dit geval om je een paar jaar vooruit te helpen zou het misschien een oplossing kunnen zijn.

Verder is die "deadline" van een jaar niet echt dwingend. Ik had hetzelfde en het heeft bij mij uiteindelijk >6jaar geduurd. Geen haan die er naar kraait... Echter heb ik er wel eerst voor gezorgd dat alles in de basis veilig was...

En het is niet omdat je de komende paar jaar nog geen budget hebt om andere renovatiewerken te doen, dat je er niet best al eens over nadenkt wat er op langere termijn gaat moeten gebeuren en dat je dat toch al in een groter plan-van-aanpak giet. Dat gaat sowieso meer inzicht geven in welke investeringen nuttig gaan zijn op lange termijn en welke investeringen na een paar jaar "verloren" gaan zijn. Je kan er dan nog altijd bewust voor kiezen, maar dan weet je tenminste wel waar je aan toe bent en ga je binnen een paar jaar niet zitten vloeken omdat je er vandaag de dag niet aan gedacht hebt.

• Leuk
Waarderingen: Drey
Lid geworden
27 feb 2024
Waarderingsscore
2
Punten
3
...maar binnen het jaar moet wel de elektriciteit vernieuwd zijn...
Binnen het jaar moet de elektriciteit goedgekeurd zijn. Met uitzonderingen die toegelaten zijn omdat je eens oude installatie hebt. Ik zou eens eerst in kaart brengen wat er strikt moet gebeuren om het net door de keuring te krijgen. Normaal raad ik dat niet aan, maar in dit geval om je een paar jaar vooruit te helpen zou het misschien een oplossing kunnen zijn.

Verder is die "deadline" van een jaar niet echt dwingend. Ik had hetzelfde en het heeft bij mij uiteindelijk >6jaar geduurd. Geen haan die er naar kraait... Echter heb ik er wel eerst voor gezorgd dat alles in de basis veilig was...
Goed om weten. Ik zou me wel veiliger voelen indien het ineens in orde is. Desnoods heel basic met de mogelijkheid om later kringen bij te zetten of uit te breiden naar plekken waar ik nu nog niet goed geraak. Het is een Belle etage, dus via de garage kan ik recht naar boven gaan op enkele plekken en dan op die plekken al stopcontacten voorzien. Als ik voorlopig maar 1 schakelaar heb voor een lichtpunt, en maar in 1 hoek van de kamer enkele stopcontacten die op een aparte kring zitten, kunnen we al verder en is het veiliger dan hoe het nu is.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.825
Punten
113
Als het niet veilig is, dan dienen ze af te keuren.
Niet conform wil daarom niet zeggen dat het niet veilig is.

Andere werken uitstellen kan ook een prijs hebben. Inflatie van materialen en lonen. Maar ook de gemiste besparingen van het aanpakken van de isolatieschil. Comfort.

Van die tijdspanne van 1j, daar wordt idd niet op gecontroleerd. Je kan ook uitstel vragen denk ik

Lid geworden
27 feb 2024
Waarderingsscore
2
Punten
3
Andere werken uitstellen kan ook een prijs hebben. Inflatie van materialen en lonen. Maar ook de gemiste besparingen van het aanpakken van de isolatieschil. Comfort.
Dat snap ik Mario, maar met die redenering, reed iedereen rond met een elektrische wagen, had iedereen zijn dak vol met zonnepanelen en leefde iedereen in een EPC A huis, want dat zijn allemaal investeringen die opbrengen en comfort leveren. Maar als er geen oneindig budget is, moet je keuzes maken :)

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.825
Punten
113
Dat snap ik Mario, maar met die redenering, reed iedereen rond met een elektrische wagen, had iedereen zijn dak vol met zonnepanelen en leefde iedereen in een EPC A huis, want dat zijn allemaal investeringen die opbrengen en comfort leveren. Maar als er geen oneindig budget is, moet je keuzes maken :)
Ik denk dat je mij helemaal verkeerd begrijpt. De tips die geveneoweden is net om geen nodeloos geld uit te geven om zo het budget op termijn het beste te laten renderen.
Maar het blijft jou woning en je mag natuurlijk dat op jou manier aanpakken.
Hier proberen we maar raad te geven door de info en ervaringen die we door de jaren heen hebben vergaard.

Lid geworden
27 feb 2024
Waarderingsscore
2
Punten
3
En ik apprecieer ze enorm. Dankjewel om mee te denken. We hebben wel degelijk een plan van aanpak en we houden zeker rekening met onze toekomstige werken. Maar als ik zie hoe de elektriciteit momenteel zit en wat voor praktijken ik ben tegen gekomen bij het in kaart brengen van allle leidingen, kan ik niet gerust slapen om dat niet meteen al op zijn minst veilig te maken :).

Lid geworden
27 feb 2024
Waarderingsscore
2
Punten
3
Maar dus, stel dat ik de route neem van de elektriciteit niet volledig te vernieuwen, maar enkel werken uitvoer om het veilig te maken,
Is er een manier om de bestaande kabels te testen of deze nog van goede kwaliteit zijn? Test de keuring de kwaliteit van bestaande kabels?
Dan zou ik alles voorlopig kunnen laten steken maar misschien enkel de zekeringkast vernieuwen, aarding plaatsen, en probleemgebieden aanpakken

Bola

Nieuw Lid
Lid geworden
7 feb 2024
Waarderingsscore
8
Punten
8
Boetes gaan tot 200k en in dec 2023 is gestemd dat ‘binnenkort’ ook de bestaande woningen zonder verkoop dienen energetisch gerenoveerd te worden.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan