• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Eerste grondplan OB

LL23

Actief Lid
Lid geworden
31 okt 2021
Berichten
158
Waarderingsscore
32
Punten
28
Hallo,

Wij hebben momenteel bouwgrond op het oog om een open bebouwing in pastorijstijl op te zetten. Op de bouwgrond kan 13 x 10 op gebouwd worden. Ik ben eens aan het nadenken wat we op die bouwgrond zouden kunnen bouwen (voorkeur max 200 m² bewoonbare opp). Wat zijn jullie bemerkingen op onderstaand plan? Andere creatieve voorstellen zijn zeker ook welkom (binnenkort gaan we ook langs bij een architect).

Wat is tevens een handige afmeting voor een keukeneiland waar het fornuis op het eiland zit + 4 stoelen (2 aan 2) aan geplaatst moeten worden?

tekening plan.JPG
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Persoonlijk zou ik eiland dwars zetten en laten overlopen in een eettafel. Living dan wat naar voor toe verschuiven.
Vanuit keuken een rechtstreekse verbinding maken naar berging.

Garage, wil je die echt als garage ? Met die minimumbreedte gaat het snel een bergruimte worden. Ga je die dan binnen het beschermt volume zetten of niet ? Misschien is een aparte garage een betere oplossing ?

Oriëntering kennen we niet, maar denk goed na over plaatsing ramen. Invallende zon kan snel overhitting veroorzaken, zeker in nieuwbouwwoningen met lader lage warmtevraag. Langs het noorden kan je veel licht binnentrekken, zonder de zon te moeten weren.

Waar komt technische ruimte ? Welke technieken ga je voorzien ? Ga je voor passief ? Soms een betere optie dan die net niet te halen ivm kost CV.

Wassen/drogen,... Persoonlijk doen we dat op het verdiep. Geen op en neer met manden.
 

LL23

Actief Lid
Lid geworden
31 okt 2021
Berichten
158
Waarderingsscore
32
Punten
28
Hoi,

Bedankt voor de fijne reactie! Ivm keukeneiland draaien en dan tafel er aan: ik heb daar schrik voor, wat doe je dan als er familie of vrienden komt? Dan is de tafel te klein en kun je in mijn ogen niet meer makkelijk een grote gezellige tafel bouwen. We willen doordeweeks wel graag aan ons eiland eten.

Garage, voorlopig staat die zeker op ons wenslijstje om ook effectief in te parkeren. Enig idee hoeveel groter we die moeten maken om effectief handig te zijn? Sowieso gaan we moeten horen van de architect als het haalbaar gaat zijn om zo aan de epb normen te voldoen.

Wassen enz wil ik ook boven doen. De kleine berging zou enkel voor een diepvries, frigo, een extra gootsteentje zijn. Technieken dacht ik boven te doen, gezien pastorijstijl hebben we wel wat zolderruimte.

Ivm de ramen, het leek me logisch om grote ramen langs de tuinkant te steken, maar dit is effectief het zuiden dus misschien toch minder interessant.

Eigenlijk moest ik het plan ook spiegelen, want de garage moet links zitten.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Ivm de eettafel, eigenlijk zie ik meer mogelijkheden naar feestjes toe met een groot verlengd eiland. Nu staat de eettafel in de hoek, hoe ga je die uitbreiden ? Zithoek verzetten ? Aan een leefkeuken, kan je altijd zitten, huiswerk maken,koffieklets, aperitieven,...
Bij beter weer, shuifraam of vouwraam openen en je kan meteen verbinden met buiten. Eiland kan dan dienen om bv buffet te plaatsen, etc...
Zithoek, kan misschien zijn dat je dat anders invult, maar dat is eerder de plaats om tv te kijken. Daar ervaar ik dat het onaangenaam is als er rondom veel licht(zon) binnenvalt. Dus daarom iets meer weg van de grote raampartij.

Garage, ook persoonlijk natuurlijk, maar velen plaatsen dan bergplekken zodat je direct plaats verliest. Dan nog wat dingen die je in de winter droog en warmer wil opbergen. Fietsen, moto,....
Wat gereedschap of werktuigen....
Hier is er een grote carport iets achter het huis.
 

LL23

Actief Lid
Lid geworden
31 okt 2021
Berichten
158
Waarderingsscore
32
Punten
28
Indien bezoek, dan zou ik de zetel draaien zodat je de tafel kan uitlengen. Zo doen we het ook bij mijn ouders. Indien bezoek, dan zijn we meestal met 10 volwassenen (zowel als mijn ouders en zussen komen, als wanneer onze vriendengroep komen). Dus voor mij lijkt het dan te klein aan het eiland.

Nja ik zou de garage wel enkel als garage wensen te gebruiken. Er kan wat gerief in de berging alsook zou ik onder de trap wat ruimte willen voor de vuilnisbakken en dan een voorraadrekje. Maar dus een garage puur als garage. Het plan is om later nog een carport te bouwen voor de andere wagen en daar zouden we een tuinhuis aan bouwen voor fietsen enz dus die komen ook niet binnen.

Betreffende de zon in de zithoek, je hebt wel een punt. Ik ga even nadenken hoe we dit anders kunnen aanpakken zonder te veel lichtverlies. Gezien pastorijstijl zouden het langs voor geen grote ramen zijn waardoor ik dacht het langs achteren open te trekken (daar mag het al moderner van ons)
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Ingang naar de berging doe je best vanuit de keuken.
Ook op een benedenverdieping ga je nog iets moeten voorzien voor de technieken.
Een bureautje van twee op twee? Lijkt me te klein.
Je kan veel meer doen met de ruimte, en daarom is er ook een architect :)
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Als ik naar zo’n plan kijk, probeer ik me altijd verschillende scenario’s in te beelden, “thuiskomen van’t werk met een jong kind”, “naar de winkel geweest voor de grote boodschappen”, “lenteschoonmaak moet gebeuren”, “avondje zetelhangen”, …

wat me direct opvalt:
- ik kan mijn schoenen en jas nergens kwijt als ik binnenkom.
- Die inkomhal voelt als een kotje met deuren.
- garage wordt berging
- eettafel is ver van keuken
- berging is ver van keuken
- tijdens koken sta je met de rug naar bezoek/kinderen

tijdens onze zoektocht voor een architect bleek dat er maar weinig zijn die overweg kunnen met een tekening van de bouwheer. Ze vragen een lijst met ruimten en afmetingen. En bevragen jouw leefstijl. Zelf ook veel getekend maar uiteindelijk was plan van architect (na veel wijzigingen) beter dan wat ik zelf kon bedenken.
 

bir

Actief Lid
Lid geworden
7 dec 2018
Berichten
199
Waarderingsscore
32
Punten
28
waarom springt garage naar achter ?
 
Lid geworden
6 nov 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hallo, ik zou toch ook zeker de zithoek en de eettafel alvast wisselen. Zoals ik hierboven reeds zag geschreven zou ik de keuken ook dwars plaatsen. En toch denken om de garage op te offeren...
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Ik zie in dit grondplan NIETS terug van de pastorijstijl.
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Wij hebben ook garage, dus ik ga niet zeggen dat je ze moet laten vallen, maar bedenk wel dat je hoogstwaarschijnlijk ook rekken of kasten in die garage gaat zetten, vuilbak, eventueel waterontharder als die ooit plaatst, warmtepomp.
=> Dus teken daar al eens aan minstens 1 kant een 50cm diepe strook over de hele lengte, en dan moet je in huidige garage of parkeerplaats eens uitzetten hoeveel lengte/breedte je nodig hebt om auto te zetten en te kunnen instappen. Want nu lijkt het inderdaad wel heel klein.

Deur moet van garage naar berging, en van berging naar keuken. uitlaatgassen uit de garage wil je niet gelijk in de leefruimte, en vanuit de keuken moet je allicht geregeld eens naar berging, en veel minder vaak naar garage.

Bureau lijkt me zeer klein hok, sowieso geen deur die naar binnen open gaat dan denk ik, maar schuifdeur of deur naar buiten laten opengaan, dan kan je nog iets tegen de muur achter de deur zetten ofzo.

De leefruimte is ook wel redelijk klein, aangezien je maar 9 op 13 bouwt waarvan je 7*4 kwijt bent aan je insprong en garage.
Met een vrijstaande garage krijg je wellicht meer ruimte, nee? Budgettair is dat in totaliteit duurder, maar je kan wel de garage later bouwen of afwerken, en veel minder isoleren.

Je maakt ook beetje de fout van enkel benedenverdieping te bekijken, maar plaatsing van trap bepaalt heel veel op beneden en bovenverdieping.
Zoals je het nu getekend hebt komt die trap rechts toe op de bovenverdieping, maar daar is geen ruimte meer voor een kamer, dus je forceert al een enorm ruimte verlies met grote overloop en lange gang om ooit terug aan de slaapkamer te geraken die boven je zithoek ligt.



Ik zou dus niet al te veel verder schetsen en inderdaad naar architect gaan. bij een SOD firma krijg je ook vaak relatief snel een eerste plan, los van wat je daarna gaat doen kan je zo al wat ideeën verzamelen, dat hebben wij toch gedaan. 3 SOD firma's, samen met ons eigen eerste schets hadden we zo 4 plannen om ideeën uit te halen om met architect te bespreken.

Ter voorbereiding van de architect denk meer over principes na dan over specifieke layout.
Klassiekers:
- Is die garage inderdaad noodzakelijk inpandig
- WC in badkamer of niet?
- 1 badkamer of 2 of een aparte douchekamer?
- Hoeveel kinderkamers/logeerkamers/bureaus
- Welke ruimte krijgen de kinderen, een 180cm dubbelbed en een bureau en een grote kast en een zithoekje, of een hoogslaper met bureau eronder en de kleren in de gezamenlijke dressing.
- Vaste trap naar de zolder? zeer handig, maar vereist uiteraard ruimte voor die trap
- dakramen/kapellen in de zolder? duurder maar maakt zolder multifunctioneel als drumkot voor tiener, later extra slaapkamer, thuiswerkplek
- aparte eetplaats of inderdaad een leefkeuken met zeer lang eiland of eiland+tafel
- Schuiframen achteraan? Niet helemaal typische pastorie, maar goed, je vult dat zelf in zoals je wilt?
- achterdeur nodig vanuit keuken of berging, zeker als je geen schuifdeur hebt wellicht wel.
- Wassen op verdiep of niet?
- grote master bedroom of juist liever kleintje met aparte dressing/berging
- ooit plannen voor een kachel op gas, hout, pellets? => luchtaanzuig voorzien en een schouw eventueel
- Geothermische warmtepomp? je hoeft dat nog niet zeker te weten, maar als dat een optie is, wil je daar plaats voor voorzien beneden.
- Maakt het uit of de voordeur aan voorkant of zijkant huis is? Dat geeft architect andere keuzevrijheid.
- Aparte bureau nodig, blijkbaar wel. Is dat om frequent te gebruiken, dan wil je dat ruim en met veel licht inval. of is dat enkel om je administratie te gooien en je kind op straf te zetten, dan is je strafhok zoals je het getekend hebt wel voldoende. Werken jullie beiden geregeld thuis? Is er dan plaat voor 2 mensen nodig of zal iemand altijd in de keuken zitten? Ook als de kinderen ondertussen naar TV kijken? uiteraard al eens denken over de mogelijke situatie over 10 jaar, niet enkel nu.
- Is een kelder een optie, een wens, een must?
- Er komt blijkbaar later wellicht een carport, welke kant van het huis moet dat komen, hoe groot tuinhuis komt daar later, kwestie dat je al eens kunt zien welk blikveld je uit de living krijgt en hoe groot je overblijvende tuin is.
- Wat betekent "pastorie stijl" voor jullie? Maak dat concreter, want dat is een zeer brede term tegenwoordig en de architect kan dat anders verstaan dan jullie. Betekent dat gewoon veel kleine ramen, zadeldak en een roestbruine gevel, of wil je ronde ramen, symmetrische gevel, veel arduin en blauwsteen, dakkapellen, boogramen achteraan, garagepoort met 2 vleugels
- Wij vonden het belangrijk om technische kokers te hebben zodat we later eventueel nog leidingen kunnen bijtrekken. Je kan ook gelijk alles in muren en chappe steken. Als er ooit nog extra technieken nodig zijn (zonneboiler, airco, douchekamer op zolder, futuristische technologie X) kunnen we zonder breekwerk nog leidingen vanuit garage (waterkraan, elektrische kast, CV) naar zolder trekken bvb
-...

Een hele waslijst, en de antwoorden daarop moeten ook allemaal niet in steen gebeiteld zijn en kunnen tijdens het traject veranderen, maar denk daar allemaal al eens over na. Bouwen doe je hopelijk niet elke 10 jaar, best even over nadenken dus.
 

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Berichten
642
Waarderingsscore
414
Punten
63
Ik kan op het eerste zicht ook al wel een heel aantal opmerkingen geven, maar denk dat het in dit stadium weinig zin heeft.

Toen wij onze grond getekend hadden, en dus de afmetingen/orientatie kenden, heb ik ook lang aan mijn ideale grondplan gewerkt. Op het eerste gesprek met de architect wou hij er nog niet eens naar kijken (en ik was nog zo trots op mijn creatie, haha). Om niet gebiased te worden. Hij heeft geluisterd naar onze wensen (droom-fase zoals hij het noemt) en dan een (toch wel lange) periode gebruikt om tot een ontwerp te komen. En ik moet zeggen dat mits een aantal kleinere bijsturingen zijn plan toch wel een pak beter is dan het mijne.

Als een architect van jouw plan vertrekt, dan heeft die niet altijd zicht op wat je eigenlijke wensen zijn. Want jouw plan is daar ook maar een vertaling van. Het is als architect belangrijk om van je wensen te vertrekken vanuit een blanco plan, en dan te kijken of het overeenkomt met jouw getekend plan. (als je al een plan tekent, want ik zou gewoon vertrouwen op de architect)
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Keer op keer zie je ze hier passeren, die floorplanner creaties met muren van 10cm dik en 0,0 kennis van technieken & stabiliteit.
Ik versta helemaal dat je eraan wilt beginnen, maar dit is nutteloos tijdverdrijf.
Steek liever tijd in een echte wensenlijst, moodboard, lees je in in de huidige wetgeving, technieken, mogelijkheden,...
Dat is veel nuttiger.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Soms ontbreekt er ook gewoon wat "woonervaring", waardoor je bepaalde noden of behoeftes ook nog niet kan inschatten.
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Aangezien het hier gaat over een bouwgrond die nog niet eens in bezit is van de TS, vind ik nu al de moeite doen om te analyseren hoe de indeling van de woning zou kunnen zijn op die grond gewoon tijdverspilling. Het enige wat je nu moeten zijn de maximale afmetingen voor de woning en die ken je dus al: 13 x 10 en dat is zeker niet uitzonderlijk klein.

Over die raampartijen op het Zuiden. sommigen hier focussen volledig op het oververhittingsrisico, maar vergeet ook niet dat er zoiets is als een koude periode en met de raampartijen op het Z haal je de gratis zonnewarmte binnen. Terwijl bij anderen hier de verwarming al minstens enkele weken tot meer dan een maand opstaat, is dat bij ons in totaal nog maar enkele uren geweest. Gisteren zelf helemaal niet.
 

LL23

Actief Lid
Lid geworden
31 okt 2021
Berichten
158
Waarderingsscore
32
Punten
28
Dag allen

Bedankt voor de vele reacties die er intussen nog gekomen zijn. Ik kan er best inkomen dat dit nog verre van ideaal is, maar we zitten met twijfels over twee bouwgronden dus ik probeer voor mezelf eens te zien wat we daarop kunnen realiseren, omdat we graag optie op een van de twee gronden konden nemen en ik niet wist hoe gauw we bij de architect zouden geraken om zijn inzicht hierop te krijgen. Gelukkig is dit vrij snel gegaan, deze week zijn we kunnen langsgaan. Het ene perceel is 13x10, het andere is 10,5x 10 met eventueel uitbouw van 6m. Gezien onze wensen vrij hoog op gelijksvloer (inpandige garage, berging, bureau(hoekje of kamer)), en we iets minder wensen hebben op het verdiep (3 slaapkamers, 1 badkamer, 1 wasruimte/dressing), heeft de architect aangeraden om iets uit te werken op dat tweede perceel. Daar zou hij eventueel met een uitbouw werken. Nu gaat hij zien wat mogelijk is met ons budget, waarvan we weten dat het nipt zal zijn om dit te verwezelijken. Maar goed, zijn plannen gaan ons duidelijkheid brengen.
 

LMDW

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
26 dec 2020
Berichten
528
Waarderingsscore
577
Punten
93
Heeft jouw architect al iets meegegeven over de invloed van de prijzen van bouwmaterialen?
 

LL23

Actief Lid
Lid geworden
31 okt 2021
Berichten
158
Waarderingsscore
32
Punten
28
Niet specifiek. Hij gaf aan dat het budget nipt is maar dat hij ging kijken om dit bouwtechnisch uit te werken tot iets realiseerbaar. Dan ging hij een totaalaannemer prijs laten insteken om ons idee te geven. Dit is een familiebedrijf waar we potentieel willen mee samenwerken.

Nu goed, morgen wenst hij nog eens samen te zitten, ik ben benieuwd waarover hij ons nog eens wil spreken.
 

Pinguu

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2010
Berichten
599
Waarderingsscore
234
Punten
43
Niet specifiek. Hij gaf aan dat het budget nipt is maar dat hij ging kijken om dit bouwtechnisch uit te werken tot iets realiseerbaar. Dan ging hij een totaalaannemer prijs laten insteken om ons idee te geven. Dit is een familiebedrijf waar we potentieel willen mee samenwerken.

Nu goed, morgen wenst hij nog eens samen te zitten, ik ben benieuwd waarover hij ons nog eens wil spreken.

Als je voldoende tijd hebt (en je er tijd wilt aan spenderen) kan je ook altijd bepaalde zaken zelf doen. Dat bespaart veel geld en het is soms beter gedaan dan bij sommige 'stielmannen' waar je eerst maanden op moet wachten tegen dat ze eens zin hebben om langs te komen.
 

LL23

Actief Lid
Lid geworden
31 okt 2021
Berichten
158
Waarderingsscore
32
Punten
28
Intussen eerste voorstel van architect ontvangen, waarbij hij proberen rekening gehouden heeft met ons budget. Totale buitenafmetingen zijn 10,5 x 10,5m. Gezien ik eerst gezegd had om de wasplaats boven te hebben, maar ik hierover ben beginnen twijfelen heb ik deze even erbij getekend (linksboven). Hierdoor heb ik de keuken naar een schiereiland gewijzigd ipv een eiland. Hoe denken jullie over dit plan? Keukenbreedte van muur kasten tot venster = 3,6m, in living is afstand van tv-want tot muur achter zetel 4m. Kwestie van wat ideëen te geven gezien de afmetingen niet leesbaar zijn op de digitale versie. Rechtsonder een wand die we als bureauwand zouden inrichten, gezien met het vele thuiswerken dit wel handig is (en we willen hiervoor niet steeds boven zitten, noch aan de keuken of livingtafel).

Alle meningen zijn welgekomen.

voorstel 2.JPG
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan