• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Eendraadschema tweede verdeelbord voor zonnepanelen

Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
15
Punten
18
Ik zou bovenop mijn tuinhuis/garage zonnepanelen willen leggen. Hiervoor moet ik eerst een tweede verdeelbord in het tuinhuis plaatsen en verbinden met het hoofdbord. Ik had er hier eerder al wat vragen over gesteld (zie https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/tweede-zekeringkast-wat-met-aarding.405248/#post-5531134).

Ik heb nu een eendraadschema gemaakt dat ik hier graag eens had laten nakijken door de experten, zie bijlage (hoofdbord en uitbreiding).

Ik heb er zelf nog wat vragen bij:

- Is er een differentieel nodig in het nieuwe verdeelbord van het tuinhuis? Lijkt mij niet echt nodig?

- Is het nodig de differentieel van 30mA in de bestaande installatie te vervangen (naar 63A)? Ik lees daar wat tegenstrijdige zaken over.

- Klein vraagje : de XVB 5G6 ga ik in een 50mm flexibel ondergronds leggen : moet dit nog extra worden aangetoond op het schema (met klein cirkeltje) ?

Belangrijkste vraag waarschijnlijk: Kan dit zo worden afgegeven voor keuring (omdat de bestaande installatie reeds gekeurd werd) of moet er toch een volledig eendraadschema worden gemaakt?

Alvast bedankt!

Bijlagen

• SchemaHoofdbord.png
    SchemaHoofdbord.png
    160,1 KB · Weergaven: 113
  • Schema2debord.png
    Schema2debord.png
    159,1 KB · Weergaven: 114
Spanningsval 1% is tussen panelen en omvormer, als ik correct ben.
Tussen omvormer en meter zit je op AC en dan is de max 5% dacht ik.

Ik ben vrij zeker dat dit niet klopt. De AC spanningsval, dus tussen omvormer en het netwerk, is net de belangrijkste om zo klein mogelijk te houden, en mag daarom maar max 1% bedragen:
Stel dat het 'druk' is op het netwerk, en de spanning al 245V bedraagt. Als je met 5% spanningsval zou zitten, geraakt je omvormer dan nooit nog op het net want hij zou al 257V spanning moeten generen (en gaat dus in shutdown, gezien max van 253V). Als de spanningsval daarentegen maar 1% is moet 'slechts' 247V gegenereerd worden en slaat de omvormer niet uit.

Dat aftoppen is geen enkel probleem en verhoogt zelfs het gemiddelde omvormerrendement.
Er is een klein verlies in opbrengst, maar dat zijn cijfers na de komma.

Ik begrijp dat aftoppen op zich geen probleem is, maar er zijn toch grenzen. Om in het voorbeeld te blijven: als de panelen 3.5kW leveren (ik weet het, zal niet veel voorkomen) en de omvormer topt af op 2.5kW gaat er wel heel veel verloren.

Zijn er geen vuistregels voor optimaal max vermogen van de omvormer? In de meeste voorbeelden zie ik max 20% lager. Is dit een goede vuistregel? Of wijkt men in de praktijk daar sterk van af ?

gaat er wel heel veel verloren
Wel, dat is dus de verrassende onwaarheid.
Dat gaat over enkele uren per week in het hoogseizoen en daarbuiten geniet je van een hoge opbrengst gedurende de hele dag. Zelfs een licht hogere door het betere rendement van de omvormer.

SMA heeft een rekentool waarmee je dat kan simuleren. Blijkt dus heel weinig impact te hebben over een jaar gezien.

@D I Y : Bedankt voor de tip, dit is een heel interessante tool !

Eerste resultaten: als ik er een 2.5kW omvormer in zet (met de 9 x 385Wp panelen) dan gaat de tool automatisch beperken tot 8 panelen... Dus die 2.5kW is echt te klein.

Ik ga er wat verder mee spelen om de optimale omvormer te vinden. De initiele omvormer die ik in gedachten heb (de 4kW 3-fasen) is zeker te groot.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan