• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Eendraadschema tweede verdeelbord voor zonnepanelen

Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
14
Punten
18
Ik zou bovenop mijn tuinhuis/garage zonnepanelen willen leggen. Hiervoor moet ik eerst een tweede verdeelbord in het tuinhuis plaatsen en verbinden met het hoofdbord. Ik had er hier eerder al wat vragen over gesteld (zie https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/tweede-zekeringkast-wat-met-aarding.405248/#post-5531134).

Ik heb nu een eendraadschema gemaakt dat ik hier graag eens had laten nakijken door de experten, zie bijlage (hoofdbord en uitbreiding).

Ik heb er zelf nog wat vragen bij:

- Is er een differentieel nodig in het nieuwe verdeelbord van het tuinhuis? Lijkt mij niet echt nodig?

- Is het nodig de differentieel van 30mA in de bestaande installatie te vervangen (naar 63A)? Ik lees daar wat tegenstrijdige zaken over.

- Klein vraagje : de XVB 5G6 ga ik in een 50mm flexibel ondergronds leggen : moet dit nog extra worden aangetoond op het schema (met klein cirkeltje) ?

Belangrijkste vraag waarschijnlijk: Kan dit zo worden afgegeven voor keuring (omdat de bestaande installatie reeds gekeurd werd) of moet er toch een volledig eendraadschema worden gemaakt?

Alvast bedankt!

Bijlagen

• SchemaHoofdbord.png
    SchemaHoofdbord.png
    160,1 KB · Weergaven: 63
  • Schema2debord.png
    Schema2debord.png
    159,1 KB · Weergaven: 65

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Waarderingsscore
1.451
Punten
113
Differentieel 30mA van bestaande installatie moet 63A worden ofwel nog een remautomaat voor plaatsen van 40A.

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Waarderingsscore
673
Punten
113
Differentieel 30mA van bestaande installatie moet 63A worden ofwel nog een remautomaat voor plaatsen van 40A.
en als je de diff aanpast, opletten dat je kablering in 10mm² moet zijn.

Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
14
Punten
18
Beiden bedankt voor het antwoord !
Ik zal dus de 30mA 40A differentieel aanpassen naar 63A.

Vraagjes hierbij:

- Ik neem aan dat ik in dat geval, omdat ik aan de bestaande reeds gekeurde installatie iets vervang, een volledig eendraadschema zal moeten maken en laten (her)keuren? Klopt dit?

- Ivm het aanpassen van de kablering naar 10mm: ik neem aan dat dit alleen voor en (alles) na de nieuwe 30mA diff is? Ingesloten een foto van mijn zekeringkast. In het rood de 30mA diff en de automaten erna.

- > Tussen de hoofddif en de 30mA diff zit nu 6mm denk ik (ik kan dit niet op zicht zien, de experten hier allicht wel?), dus die 4 verbindingen worden dan 10mm.

-> De 30mA diff en de automaten erna zijn nu verbonden met een Hager KD450E rail, dus daar moet ik niets aan veranderen.

Klopt dit allemaal?

Bijlagen

• Elekkast1.jpg
    Elekkast1.jpg
    202,4 KB · Weergaven: 25

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.350
Punten
113
- Ik neem aan dat ik in dat geval, omdat ik aan de bestaande reeds gekeurde installatie iets vervang, een volledig eendraadschema zal moeten maken en laten (her)keuren? Klopt dit?
Neen. Je moet die 63A diff op dit schema zetten, en dan is die meegekeurd.
- Ivm het aanpassen van de kablering naar 10mm: ik neem aan dat dit alleen voor en (alles) na de nieuwe 30mA diff is? Ingesloten een foto van mijn zekeringkast. In het rood de 30mA diff en de automaten erna.

- > Tussen de hoofddif en de 30mA diff zit nu 6mm denk ik (ik kan dit niet op zicht zien, de experten hier allicht wel?), dus die 4 verbindingen worden dan 10mm.

-> De 30mA diff en de automaten erna zijn nu verbonden met een Hager KD450E rail, dus daar moet ik niets aan veranderen.
Ook alles tussen de 300mA en de automaten A…M moet 10mm2 zijn, dus ook daar moet de verdeelkam of bruggen hieraan voldoen. Dus vanaf de 300mA tot alle automaten die daar onmiddellijk stroomafwaarts op volgen (al dan niet met diff ertussen).

Een makkelijker optie (als er ruimte is in de kast) is daarom de remautomaat. Die komt onmiddellijk na de diff 300, net zoals de 40A naar de tweede kast, en de 4 draden die vroeger vertrokken naar de diff30 en naar de automaten A…M die vertrekken dan vanaf deze 40A remautomaat.
Enkel het deel tussen de 300mA en de twee automaten moet dan in 10mm2, tenzij ze allebei met 6mm2 rechtstreeks naar de diff 300 gaan, zonder te bruggen.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.028
Punten
113
Beiden bedankt voor het antwoord !
Ik zal dus de 30mA 40A differentieel aanpassen naar 63A.

Vraagjes hierbij:

Klopt dit allemaal?
Nee, voor een kleine aanpassing moet je niet herkeuren. Wel aanpassen op het eendraadsschema
ipv 63A diff, zou ik er een remautomaat plaatsen.

een 3F omvormer , voor slechts 9 panelen van 385wp ? Zou persoonlijk een mono nemen

Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
14
Punten
18
Bedankt beiden!

@D I Y : zoals u kan zien heb ik in de verdeelkast spijtig genoeg niet veel plaats meer vrij. Er is nog net plaats genoeg voor 1 4P automaat (voor de verbinding naar de tweede kast).
Tenzij jullie een andere oplossing zien om er 2 automaten in kwijt te kunnen...

@Mario_ : Voor 1 fase is de spanningsval te groot om 6mm2 te kunnen gebruiken dacht ik. Daarom dus 3F...

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.013
Punten
113

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Waarderingsscore
673
Punten
113
zoek eens op unibis automaat. die zijn dubbelpolig onderbroken en goedgekeurd in Belgie.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.028
Punten
113
zoals hierboven aangheaald : Unibis automaten nemen maar de helft in,
bv 2p c20 https://omnielectric.be/ABB-Vynckier-EPC30-UNIBIS-Automaat-3kA-2P-C20-EPC32C20-p286179750
Daar hebben ze ook verdeelkammen voor

Spanningsval te hoog, hoe ver staat de omvormer van de kast ?
Goodwe 4kw omvormer, (die ook nog eens bijna dubbele aan panelen aankan dan dat jij legt ) kan op 16A of 20A
Maar omvormer gaat nooit het max vermogen halen, omdat je te weinig panelen hebt.
dan kan je tot een 100m gaan op 6mm²

• Leuk
Waarderingen: bgcw
Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
14
Punten
18
Bedankt (allen) voor de suggestie van de Unibis automaten en sorry voor het late antwoord (vakantie...).

Ik heb dit echter eens bekeken en ik vind bij die plaatsbesparende automaten niet meteen een 4P 40A automaat terug. Bestaan die wel?

Of bedoelen jullie dat ik de bestaande (2P) automaten moet switchen naar die unibis (2P) automaten om zo plaats in de kast te maken voor de 2 bijkomende 4P 40A automaten? Lijkt me dan toch ook veel werk en hoge kost tov het alternatief? Of mis ik iets?

@Mario_ : ik kom later nog terug op de opmerking over de spanningsval.

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Bedankt (allen) voor de suggestie van de Unibis automaten en sorry voor het late antwoord (vakantie...).

Ik heb dit echter eens bekeken en ik vind bij die plaatsbesparende automaten niet meteen een 4P 40A automaat terug. Bestaan die wel?
....
Ja, die bestaan zeker en vast. Bij de eerste webshop die ik intypte had ik al prijs: klik hier...
En als je in de catalogus van ABB-Vynckier eben een kijkje had genomen, dan had je ze ook al kunnen terug vinden.

Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
14
Punten
18
Met alle respect en dank voor het antwoord maar op die link die u doorstuurde is de zwaarste automaat toch maar 4P 32A ?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.028
Punten
113
Met alle respect en dank voor het antwoord maar op die link die u doorstuurde is de zwaarste automaat toch maar 4P 32A ?
Is idd enkel in de 2p. Je kan 2 van de 2p gebruiken. Wel de hendels koppelen

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Omdat 4-polige Unibis automaten maar tot en met een waarde van 32A bestaan... 40A bestaat in die uitvoering niet. Bovendien moet een remautomaat geen 40A maar mag die ook 32A zijn-> als jouw hoofdaansluiting geen 3N400V 40A is maar bijvoorbeeld 3N400V 32A is mag die remautomaat gerust 32A zijn (althans, zo heb ik het toch begrepen dus: correct me if i'm wrong).

Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
14
Punten
18
OK, dan had ik toch correct gezien dat er geen plaatsbesparende 4P 40A automaten bestaan…

Aangezien ik die nodig heb (zie boven voor mijn eendraadschema) is de oplossing van @NicoP een mogelijkheid. Ik wist niet dat je twee 2P automaten mocht ‘koppelen’ ipv een 4P automaat te gebruiken. Is dit (nog?) in orde met het nieuwe AREI?

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
1.912
Punten
113
How wacht!

Gewoon standaard 2P automaten naast elkaar en de hendels koppelen mag niet als alternatief voor een 4P automaat.
Er is verschil tussen een trip en een manuele uitschakeling!
Er is verschil tussen de wapeningsenergie van een trippende automaat en de energie die je manueel moet toevoegen aan het mechanisme om voor uitschakeling te zorgen.
Dit geeft absoluut geen gegarandeerde vierpolige uitschakeling. Verre van...

Dit zouden al producten moeten zijn die specifiek daarvoor gebouwd, getest en goedgekeurd moeten zijn. Bij mijn weten bestaat dat niet.

Lid geworden
5 okt 2014
Waarderingsscore
14
Punten
18
Bedant voor de reacties. De Unibis of andere plaatsbesparende automaten zijn dus geen optie wegens niet beschikbaar in 4P 40A versie. Het zal dus het aanpassen van de 30mA differentieel naar 63A worden.

@Mario_ : ik kom even terug op uw eerdere opmerkingen over de omvormer en spanningsval:

Spanningsval te hoog, hoe ver staat de omvormer van de kast ?

De afstand tussen omvormer en hoofdbord is ongeveer 30 meter (zie ook eendraadschema)

Goodwe 4kw omvormer, (die ook nog eens bijna dubbele aan panelen aankan dan dat jij legt ) kan op 16A of 20A

Ik zou 9 panelen van 385Wp leggen, dat is toch een totale Wp van 3.5kWp. Dus dat de Goodwe 4kw het dubbele aantal panelen zou aankunnen begrijp ik niet.

Maar omvormer gaat nooit het max vermogen halen, omdat je te weinig panelen hebt.
dan kan je tot een 100m gaan op 6mm²

Klopt dat die omvormer nooit het max vermogen gaat halen, maar stel dat hij onder ideale omstandigheden 3.5kW haalt, dan is dit in 1-fase 15A en is de spanningsval op 30m ongeveer 1,44%. Dus te groot.

Vandaar de keuze om op 3-fase te gaan, waardoor de spanningsval veel kleiner wordt (en het 4kw model omdat er geen kleiner model bestaat in 3 fasen...).

Ik zou al een veel kleinere monofasige omvormer moeten kiezen, bvb een Goodwe 2500XS (die dan afgetopt gaat worden) om onder de 1% spanningsval te zitten op 30 meter. Misschien is dergelijke veel kleinere omvormer een optie? Ik weet te weinig van zonnepanelen en omvormers om dit goed te kunnen inschatten. Alle advies is welkom!

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.350
Punten
113
Dat aftoppen is geen enkel probleem en verhoogt zelfs het gemiddelde omvormerrendement.
Er is een klein verlies in opbrengst, maar dat zijn cijfers na de komma.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.028
Punten
113
Spanningsval 1% is tussen panelen en omvormer, als ik correct ben.
Tussen omvormer en meter zit je op AC en dan is de max 5% dacht ik.

Jou omvormer kan 6000w dc aan.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan