• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Eendraadschema PV + batterij

Lid geworden
22 nov 2021
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag iedereen,

Ik heb aan mijn bestaande PV installatie een batterij + SMA Sunny Boy Storage toegevoegd. Ik vraag me echter af hoe het ééndraadschema er zou moeten uitzien. Kan iemand me even helpen? Klopt het toegevoegde schema? Is het gebruikte batterij symbool het juiste?

Alvast bedankt,
Dimitri

keuring_zonnepanelen-batterij_forum.jpg
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.080
Waarderingsscore
739
Punten
113
staan sowieso al te weinig gegevens op van batterij en omvormer
- opslagtechnologie?
- max bruikbare capaciteit?
-Aansluitwijze?

* zekering en diff volledig beschrijven.( 32A 100mA?)
* situatieplan gemaakt?
 
Lid geworden
22 nov 2021
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
staan sowieso al te weinig gegevens op van batterij en omvormer
- opslagtechnologie?
- max bruikbare capaciteit?
-Aansluitwijze?

* zekering en diff volledig beschrijven.( 32A 100mA?)
* situatieplan gemaakt?
Bedankt voor je reactie. Een batterij toevoegen is nieuw voor me.

Het gaat idd om een 32A 100mA. Dit is namelijk niet de hoofdkast, maar een bijkast in de loods waar de PV installatie op 't dak ligt. Is een schema dat ik gebruikt in Maart om de eerste zonnepanelen te leggen (4kW). Nu breng ik dit dus naar 8kW met batterij erbij. En heb ik 't schema proberen aan te passen naar de nieuwe situatie.
Het situatieplan bestaat idd, is gewoon een rechthoekige loods met enkele stopcontacten en 2 schakelaars voor LED lampen.

Heb proberen toe te voegen volgens je reactie. Is dit beter?
 

Bijlagen

  • keuring_zonnepanelen-batterij_forum.jpg
    keuring_zonnepanelen-batterij_forum.jpg
    104,8 KB · Weergaven: 257

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Heeft de loods een eigen aarding en is de bijkast dus niet geaard via dezelfde aarding als de hoofdkast?
 
Lid geworden
22 nov 2021
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Heeft de loods een eigen aarding en is de bijkast dus niet geaard via dezelfde aarding als de hoofdkast?
Hallo disco,

Neen idd, de loods heeft eigen aarding. De hoofdkast staat in een ander gebouw een 20 tal meter verder met een 40A 300mA (tussen meterkast en hoofdkast ligt er een XVB 4x16mm2).
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.080
Waarderingsscore
739
Punten
113
normaal start u schema vanaf de teller, zo naar u hoofddiff dan naar een 4p automaat en zo naar je bord in de loods.
bij een diff moet erbij staan bv 4p 40A 300mA type A
bij een automaat bv 2p C20A 3kA
voor de rest ziet u schema er wel in orde uit.
 

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Berichten
642
Waarderingsscore
414
Punten
63
Bij de kabel staat er niet bij welk type (VOB, XVB, EXVB) en of hij in een buis, in de grond, in de muur, ... zit.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Bij de kabel staat er niet bij welk type (VOB, XVB, EXVB) en of hij in een buis, in de grond, in de muur, ... zit.
Terecht en verder ook een deftig plan met ondergrondse kabel er op
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan