• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Een of driefasig

Lid geworden
30 dec 2012
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik ben altijd uitgegaan van een monofasige aansluiting 40A maar de technische agent van Eandis raadt mij stellig een driefasige aansluiting 20A aan.

De situatie : klein huisje (105m², 2 slaapkamers) op 25m van de rooilijn gelegen.

Ik wil niets speciaals:

- 5-16-4-2 stopcontacten (resp. 1-2-3-4 aansluitingen) + de speciale stopcontacten voor koelkast, dampkap, oven, fornuis, microgolf, vaatwas, wasmachine en droogkast)

- 24 lichtschakelaars met in totaal 36 lichtpunten + 5 rolluikschakelaars.

- deurbel+videofoon

- 4 tv en 4 data aansluitingen

- indien mogelijk zou bv. een alles aan/uit knop leuk zijn maar geen must.

Ik verstond de argumentatie van de technische agent niet helemaal. Hij zei dat in geval van 3-fasige aansluiting een 10mm² EXVB kabel volstaat (32m lengte). Eenmalige meerkost van 80 euro.

Mijn vraag is of iemand hierbij bedenkingen heeft (omdat ik overal lees dat driefasig enkel nodig is ingeval van zware toestellen) + heeft dit invloed op de manier waarop bv. stopcontacten worden aangesloten? Ik laat immers al mijn elektriciteitsmateriaal leveren door de electricien, maar ik doe de eenvoudige zaken  zelf (sleuven slijpen, kabels leggen, potjes inbouw, stopcontacten aansluiten), hij doet de rest. 

En is die 20A dan zwaar genoeg voor elk toestel? 

Wat zouden de voordelen zijn van driefasig in dit geval? 

Kan er mij iemand het verschil tussen teleruptoren en relais uitleggen in eenvoudige bewoordingen? Ik twijfel nog tussen een klassiek systeem en teleruptoren/relais omdat het deels gaat om een bestaand huis waar het moeilijker is om veel extra sleuven te trekken.  

3fasig 20A zal meer dan voldoende zijn. Zie ook niet in waarom je stopcontacten voor koelkast, dampkap,.... speciaal noemt.  Enige 'speciale' is misschien een inductievuur en dan is een 3fasige aansluiting wel handig. Hier is dat 11kw . Verder kan je de fases dan verdelen.

Aansluiting stopcontacten is identiek voor mono als 3fasig.

Bedankt.

Met speciaal bedoelde ik enkel deze die op een aparte kring moeten:

fornuis

oven

vaatwas

droogkast

wasmachine

frigo + dampkap + kastverlichting

microgolf

3*20A vind ik wel heel erg krap, je moet dan alles perfect verdelen over de 3 fase anders klapt er een fase uit.

Persoonlijk zou ik 3x 25A kiezen.

Oorspronkelijk bericht geplaatst door Lieven69

Ik ben altijd uitgegaan van een monofasige aansluiting 40A maar de technische agent van Eandis raadt mij stellig een driefasige aansluiting 20A aan.

3f230 of 3f400+N ?

25A, omdat het te moeilijk is alle toestellen gelijk te verdelen over de drie fazen? 

Kan je 1 reden bedenken waarom een technisch agent mij meteen 3fasig aanraadt? Heeft dit te maken met de lengte van de buitenkabel? Hij zei meteen dat 3fasig een 10mm²  (ipv 25mm²) kabel mogelijk maakte en dat ik daar dan wat zou besparen. 

Zijn er extra kosten verbonden aan 3fasig, met name bij de aanleg van de binnenhuisinstallatie: duurdere kabels, ander materiaal? Ik lees dat nl. op een ander topic http://www.bouwinfo.be/forum/technieken/elektriciteit/319531-3fase-mono?page=2&utm_source=Bouwinfo&utm_medium=Website hierover maar die kosten worden niet verder gespecifieerd.

Ook zou het moeilijker te bekabelen zijn, waarom is dit? Voormij van belang omdat ik zelf mijn kabels wil leggen en mijn stopcontacten aansluiten.

Oorspronkelijk bericht geplaatst door Gery

3f230 of 3f400+N ?

Dag Gery,

Op de offerte staat 3x400V + N, 1x tweevoudig uurtarief, driefasig, 20A, 13.9 kVA

Kan je 1 reden bedenken waarom een technisch agent mij meteen 3fasig aanraadt? Heeft dit te maken met de lengte van de buitenkabel? Hij zei meteen dat 3fasig een 10mm²  (ipv 25mm²) kabel mogelijk maakte en dat ik daar dan wat zou besparen.

Dat zal de reden zijn verder is het dan ook voor de netbeheerder beter verdeelt.

Wat de 25A betreft, een wasmachine trekt +/- 16A zet je dan de magnetronaan van 10A gaat dat precies.

De droger moet dan op fase 2 en het fornuis op fase 3

Oorspronkelijk bericht geplaatst door janus wago

3*20A vind ik wel heel erg krap, je moet dan alles perfect verdelen over de 3 fase anders klapt er een fase uit.

Persoonlijk zou ik 3x 25A kiezen.

Ben het eens met janus wago.

Met een 3-fasige hoofdautomaat van 20A heb je een heel slechte selectiviteit. De hoofdautomaat zou er wel eens meer kunnen uitgaan dan de secundaire automaten omdat in die hoofdautomaat de stromen cumuleren. Ingeval 3f400V+N zou ik ook minimum 25A hoofdautomaat kiezen.

ik heb 3X400+N 20A, 11kw inductievuur, 1200w microgolf, 4600w oven, 3200W fritpot.... wasmachine, droogkast,vaatwas.... Heb nog nooit problemen gehad.

Als je ze niet (gelijktijdig) gebruikt heb je ook nooit problemen :)

Ik heb hier 1x 25A en heb de vrouw goed moeten instrueren :)

Suggestie voor driefasen heeft vermoed  ik met efficiëntie te maken: vermogensverlies door leiding is evenredig met I^2 en R.

Door naar 3 fasen te gaan gaat je stroom  voor hetzelfde vermogen door 1 geleider ruwweg naar 1/3e, je weerstand van je leiding (evenredig met de oppervlakte) gaat van 16mm2 naar 10mm2 ofzo (dus factor 2/3e verschil). Netto effect op vermogensverlies ongeveer 1/9e * 2/3 = 2/27e en dat dan maal 3 voor drie leidingen = slechts 2/9e verlies van monofase dus ruwweg halvering.

Ik ben nog ergens een factor vierkantswortel 3 vergeten (denk dat voor zelfde totaalvermogen de stroom niet deelt door 3 maar nog extra door vierkantswortel(3) wat het geheel op het einde nog 3 keer efficiënter maakt). Enfin, los van de telfouten is dat denk ik ongeveer de redenering.

Voor monofasig 40A volstaat meestal een grondkabel EXVB 4x10mm². Bij wat langere lengtes en hogere spanningsverliezen kan het zijn dat de netbeheerder EXVB4x16mm² vraagt. Maar om enkel daarvan de keuze van mono versus 3f te laten afhangen lijkt me wat overtrokken. Hou er ook rekening mee dat je aansluitvermogen verhoogt van 9200VA naar 13840VA, wat je misschien ook vroeg of laat in € op een factuur ziet terug komen en wat op den duur misschien duurder gaat worden dan een eenmalige kost van een zwaardere kabel. Een EXVB 4x25mm² lijkt me dan wel heel zwaar voor 40A. Hebben ze dat bevestigd?

Qua prijsconsequentie voor je verdere installatie: je moet een 4P ipv 2P differentieel zetten in je bord maar voor de rest zal je installatie niet significant duurder worden. Het voordeel is dat je 3Fasige toestellen kan aansluiten (als je die hebt): 3F omvormer zonnepanelen, warmtepomp, een zware kookplaat 2Fasig aansluiten,...

De beperking zit inderdaad in de 20A per fase. Je moet dan inderdaad gaan zorgen voor een zeer goede faseverdeling zodat niet 1 van de fasen overbelast wordt. Ik vind dit ook aan de nipte kant en zou dan eerder 25A nemen (maar dan wordt je aansluitvermogen weer hoger, 17300VA ...)

?? waar staat er dat er  EXVB 4x25mm² wordt voorgesteld ? Ik lees dat ze voor de 3fasige toch een 4x10mm² voorstellen.

4polige diff kostte me evenveel als een 2polige.

Ik gebruik mijn keuken vrij intesief, dus verschillende zwaardere gebruiker (oven, inductie, fritpot) en geen probleem.  Met mono 40A heb je minder vermogen en mogelijkheden.

Hij zei meteen dat 3fasig een 10mm²  (ipv 25mm²) kabel mogelijk maakte en dat ik daar dan wat zou besparen. 

Ik ga ervanuit dat het altijd een 4-aderige kabel moet zijn, ook bij monofasig gebruik. En de 4x25mm² voor monofasige aanluiting omwille van hogere stroom versus 4x10mm² bij 3F aansluiting. Dus grondkabel duurder in het geval van monofasig.

Differentieel 4P is inderdaad even duur als diff 2P. Raar ik had anders verwacht. Elektrische installatie 3F in het algemeen lijkt me dan niet duurder dan monofasig.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan