Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Een keuringsattest is blijkbaar geen garantie

• Tags garantie
  • Lid geworden
    4 jun 2023
    Waarderingsscore
    8
    Punten
    3
    Even een frustratie van het hart uiten.

Een vriend van mij heeft zo'n twee jaar geleden een huis gekocht, een nieuwbouw uit 2005, gebouwd door de verkoper zelf. Netjes alles op orde, met een conform keuringsattest van de elektrische installatie erbij. Hij dacht als leek: het is een "recente" nieuwbouw, gecontroleerd door een erkend keurder, zou wel in orde zijn.

Nu kwam onlangs een elektricien langs om een schema te maken van nieuwe airco's, en wat blijkt: Het attest was op moment van verkoop al niet meer recent. De verkoper had na de keuring nog van alles aangepast: twee garagepoort aangesloten, buitenstopcontacten bijgeplaatst, .... De eendraadschema en situatieschema kloppen dus niet, en de verkoper wist dat verdomd goed hij had die werken zelf uitgevoerd.

Juridisch is het ondertussen waarschijnlijk verjaard en valt er niet veel te rapen. Bedrog of fraude bewijzen na twee jaar wordt een moeilijke en de verkoper komt er dus gewoon mee weg. Aan de makelaar of de notaris heb je niets.

En daar zit m'n frustratie: het hele systeem van attesten, keuringen, EPC, E-peil, M-peil wekt de schijn van bescherming, maar in de praktijk is het vooral een papiertje voor de verkoop. En ik ben vooral teleurgesteld dat we dit als Belgen verdomd goed weten, en dat het gros van ons toch huizen blijft bezoeken zonder architect, aankoopmakelaar, aannemer of bouwkundige keuring, omdat een huis kopen al verdomd duur genoeg is.

Laatst bewerkt:
    Zaken toevoegen aan bestaande stroombanen in een elektrische installatie zonder herkeuring is gewoon toegelaten. Dat verandert niets aan de geldigheid van het attest, dat 25j geldig is.
    Tot 2020 mocht er zelfs uitgebreid worden voorbij de beperking van 8 aftakkingen op stopcontacten.
    Dus er is niet noodzakelijk iets verkeerd of onwettig gebeurd, maar het is wel een bron van frustratie natuurlijk, al komt die dan vooral voort uit onwetendheid.

Als het enige "lijk" dat uit de kast valt na twee jaar bijgeplaatste stopcontacten blijken te zijn, dan heeft je vriend toch een uitstekende koop gedaan?

En je moet geen elektrotechnieker zijn om na te kijken of je situatieschema overeenkomt met de werkelijkheid he...

Ik vergelijk een keuringsverslag al eens met de schouwing van een auto. Je kan een auto van 20 jaar oud soms ook nog door de schouwing "sleuren", maar dat wil niet zeggen dat hij nog 10 jaar probleemloos gaat rijden. En het kan dan nog altijd zijn dat er scheuren in de zetels zitten of ramen niet meer sluiten.
    En dan zwijg ik nog over de keurders die woningen goedkeurden zonder ze ooit gezien te hebben, in de tijd dat ze gewoon nog een papier moesten invullen en er geen foto's of digitale documentatie werd gemaakt of bijgehouden...

In principe moet je je plannen up-to-date houden en uitbreidingen laten keuren. Dat doe ik ook niet altijd hoor, één zekering bij laten keuren... En als de bewoner geen plannen meer heeft, kan ik alleen maar een duidelijk labeltje op de kast hangen...

En dan nog: een plan van 10-15 jaar geleden voldoet tegenwoordig meestal al niet meer. Men eist tegenwoordig meer detail op die plannen (kortsluitstromen zekeringen, plaatsingswijze en type en brandklasse kabels,...) - voor een keuring vraag je toch best eerst even een professional om het na te zien.

Een nieuwbouw van 2005 is ondertussen ook al 21 jaar oud dus waarom de vermelding "nieuwbouw". Zo is elke woning een nieuwbouw.
    Aanpassingen aan elektriciteit doorheen deze periode zijn volkomen normaal en het is totaal niet nodig om er zo'n drama van te maken.
    Een storm in een glas water dus.

Het is zeker relevant dat TS "nieuwbouw van 2005" vermeld.

Het duidt dat de verkoper gestart is van een "greenfield" situatie en dus zelf geen miserie en ontbrekende documentatie uit een verder verleden heeft overgeërfd. De verkoper kan dus niet met de vinger naar iemand anders wijzen. (Los van de twijfel of hier uberhaupt een grond is om met vingers te wijzen...)

Even een frustratie van het hart uiten.

Een vriend van mij heeft zo'n twee jaar geleden een huis gekocht, een nieuwbouw uit 2005, gebouwd door de verkoper zelf. Netjes alles op orde, met een conform keuringsattest van de elektrische installatie erbij. Hij dacht als leek: het is een "recente" nieuwbouw, gecontroleerd door een erkend keurder, zou wel in orde zijn.

Nu kwam onlangs een elektricien langs om een schema te maken van nieuwe airco's, en wat blijkt: Het attest was op moment van verkoop al niet meer recent. De verkoper had na de keuring nog van alles aangepast: twee garagepoort aangesloten, buitenstopcontacten bijgeplaatst, .... De eendraadschema en situatieschema kloppen dus niet, en de verkoper wist dat verdomd goed hij had die werken zelf uitgevoerd.

Juridisch is het ondertussen waarschijnlijk verjaard en valt er niet veel te rapen. Bedrog of fraude bewijzen na twee jaar wordt een moeilijke en de verkoper komt er dus gewoon mee weg. Aan de makelaar of de notaris heb je niets.

En daar zit m'n frustratie: het hele systeem van attesten, keuringen, EPC, E-peil, M-peil wekt de schijn van bescherming, maar in de praktijk is het vooral een papiertje voor de verkoop. En ik ben vooral teleurgesteld dat we dit als Belgen verdomd goed weten, en dat het gros van ons toch huizen blijft bezoeken zonder architect, aankoopmakelaar, aannemer of bouwkundige keuring, omdat een huis kopen al verdomd duur genoeg is.
    Er moet een keuring van elektriciteit aanwezig zijn, die moet niet in orde zijn en die moet max 20 jaar oud zijn dacht ik? Ik heb indertijd ook zelf aanpassingen gedaan en nooit laten keuren, maar dit wel eerlijk tegen de koper gezegd bij doorverkoop.

Bedrog of fraude vind ik wel héél vergezocht. Als je weet dat die verkoper die werken zelf heeft uitgevoerd, waarom dan toen niet gekeken of die op het attest stonden? Als die werken correct zijn uitgevoerd vind ik dit echt een niet-probleem. 't is iets anders als daar een losse draad hangt waardoor uw kinderen zichzelf kunnen elektrocuteren

Die recente moet zelfs niet tussen haakjes staan, die mag je gerust weglaten. Iets van 21 jaar is geen nieuwbouw meer en daar kan je toch van uitgaan dat er iets van werken is gebeurd.

Er moet een keuring van elektriciteit aanwezig zijn, die moet niet in orde zijn en die moet max 20 jaar oud zijn dacht ik? Ik heb indertijd ook zelf aanpassingen gedaan en nooit laten keuren, maar dit wel eerlijk tegen de koper gezegd bij doorverkoop.

Een keuringsverslag is 25 jaar geldig, maar elke significante wijziging moet herkeurd worden. In principe geldt dit vanaf uitbreiding met 1 kring (dus 1 extra zekering) maar in de praktijk gebeurt dit inderdaad niet.

Er gebeurt helemaal niks als je keuring vervallen is, of niet meer aangepast aan de realiteit. Alleen: als er een brand of ongeval gebeurt waarvan de oorzaak bij de elektriciteit ligt, zal de verzekering (deels) weigeren uit te betalen. Aan u dus om die afweging te maken.

Voor een verkoop moet er nog een keuringsverslag zijn, maar dit mag ofwel een nog geldig verslag zijn van minder dan 25 jaar oud, of een nieuw, waarbij de woning ook afgekeurd mag zijn (koper weet dan dat hij nog werk heeft).

Voor een verzwaring en voor sommige renovatiepremies moet er een geldig, conform attest zijn.

Een keuringsverslag is 25 jaar geldig, maar elke significante wijziging moet herkeurd worden. In principe geldt dit vanaf uitbreiding met 1 kring (dus 1 extra zekering) maar in de praktijk gebeurt dit inderdaad niet.

Er gebeurt helemaal niks als je keuring vervallen is, of niet meer aangepast aan de realiteit. Alleen: als er een brand of ongeval gebeurt waarvan de oorzaak bij de elektriciteit ligt, zal de verzekering (deels) weigeren uit te betalen. Aan u dus om die afweging te maken.

Voor een verkoop moet er nog een keuringsverslag zijn, maar dit mag ofwel een nog geldig verslag zijn van minder dan 25 jaar oud, of een nieuw, waarbij de woning ook afgekeurd mag zijn (koper weet dan dat hij nog werk heeft).

Voor een verzwaring en voor sommige renovatiepremies moet er een geldig, conform attest zijn.
    Goed om de regels te weten sie.

Begrijp me niet verkeerd want ik snap het volledig en als ik mijn huidige installatie aanpas laat ik het direct herkeuren. Maar om nu te doen alsof iedere installatie die niet direct herkeurd is af te doen als iets waardoor je huist gaat afbranden en/of fraude en bedrog gaat mij gewoon een stapje te ver.

Ofwel ben ik al teveel andere zaken tegengekomen.

Goed om de regels te weten sie.

Begrijp me niet verkeerd want ik snap het volledig en als ik mijn huidige installatie aanpas laat ik het direct herkeuren. Maar om nu te doen alsof iedere installatie die niet direct herkeurd is af te doen als iets waardoor je huist gaat afbranden en/of fraude en bedrog gaat mij gewoon een stapje te ver.

Ofwel ben ik al teveel andere zaken tegengekomen.
    Normaal zouden ze je installatie afkeuren als er direct gevaar is. Anders wordt ze "niet conform" beschouwd op het keuringsverslag. Dat wil niet zeggen dat de installatie onveilig is, enkel dat ze niet voldoet aan alle regels. En een goedgekeurde installatie kan ook onveilig zijn. 25j is lang. Dat er soms verbindingen lossen is niet ondenkbaar, waardoor je dus ook gevaar kan lopen bij een goedgekeurde installatie.
    Als je morgen je wagen laat keuren, wil dat niet zeggen dat die plots 1@2j lang geen gebreken kan gaan tonen

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan