• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Een buitenzwembad, welke materialen, wat zijn de mogelijkheden?

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Berichten
188
Waarderingsscore
5
Punten
18
Ik zou graag een buitenzwembad plaatsen in mijn tuin.
Met een beperkt budget maar ik wil ook graag de minder arbeid intensieve werken zelf doen.

Wat zijn de beste methodes?
Beton
Beton plaat en beton blokken metsen (zoals men vroeger deed) + isolatie doek + liner
Beton plaat en Polystyreen blokken die je dan opvult met beton (hogere isolatie waarden beweerd men) + isolatie doek + liner
Een kuip maar dat lijkt mij de duurste methode?

Welke diepte heb je nodig in zo een plons bad? uiteindelijk hoe dieper hoe meer energie je er moet insteken om het op te warmen.
Ik heb in het zuiden van Frankrijk in zwembaden gezwommen van 1m40 diepte wat op zich ook ok is en sneller opwarmt denk ik?
Ik denk wel aan lengte van 10m en 3,5m breedte. Om paar baantjes te kunnen trekken lijkt me 10m toch minimum. :)

Graag jullie expertise meningen en eventueel tips en tricks.
Bedankt alvast.
 

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Berichten
188
Waarderingsscore
5
Punten
18
downflow zou meer onderhoud vragen dan upflow maar het voordeel van downflow is dat het budget vriendelijker is lees ik precies.
 

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Berichten
188
Waarderingsscore
5
Punten
18
wat zijn de voor en nadelen van downflow vs upflow?
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
ik raad aan om daar omtrent want te googlen :) Of eventueel contact opnemen met iemand die in vijvers doet. Zelf heb ik downflow genomen omdat me dat logischer/natuurlijker/eenvoudiger leek. Maar of dat de goeie redenen zijn om daarvoor te kiezen weet ik eigenlijk niet.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Hoe warmen jullie een zwemvijver op?
Met zonnestralen. En voor in de "koudere periodes" hebben we allemaal een wetsuit. Eens aan, kun je echt wel een tijdje in het water blijven.
warmtecollector of warmtepomp?
natuurlijk zonlicht :p.
Gebruiken jullie ook een zwembad kuisrobot? Ik heb al eens gezien bij iemand die dat gebruikte in zijn zwemvijver. :)
Ja. Dat ding rijdt 2 keer per week een paar uur in de vijver. Zoals hierboven gezegd, dat raapt niet alles op maar het "woelt wel alles om". Hierdoor wordt vuil naar boven gestuwd, komt het op die manier in het planten gedeelte en wordt zo op zijn beurt gefilterd.
Ik heb ook nog een "gewone" waterstofzuiger, waarmee ik een paar keer per jaar het filtergedeelte ontdoe van alle vuiligheid.
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
@c00kie uw "gewone" waterstofzuiger, zuigt die dan geen lava-steentjes op? Heb dat ook al zitten overwegen, maar kzit nogal op ons geld :) En weeral een toestel die daar dan een plaatske int kot moet krijgen.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Water trekt leven aan. Bij ons zitten er wat vissen in, maar ook verschillende vogelsoorten komen frequent op bezoek als ook allerlei insecten zoals bvb libelles. Bij een zwembad is dat niet natuurlijk.
Klopt toch niet helemaal hoor, wij hebben hier al een slang in een zwembad gehad, kijk ik regelmatig naar de zwaluwen die tijdens hun vlucht wat drinken uit het bad en ik heb landingsbanen moeten tekenen op het terras, voor de wespen die af en aan vliegen, om te komen drinken.
Ook onze katten en die uit de buurt, liggen op hun buik om uit het bad te drinken.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
@c00kie uw "gewone" waterstofzuiger, zuigt die dan geen lava-steentjes op? Heb dat ook al zitten overwegen, maar kzit nogal op ons geld :) En weeral een toestel die daar dan een plaatske int kot moet krijgen.
daar zit een "speciaal" stukske bij dat ge héél fijn kunt zetten. Mijn steentjes geraken daar nie door. Als ik mij dat een aantal keer na elkaar doe dan ziet mijn plantengedeelte er uit als nieuw :). En ik doe dat ondertussen 2 jaar en ik heb nog niet moeten bijvullen :ROFLMAO:
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
Water trekt leven aan. Bij ons zitten er wat vissen in, maar ook verschillende vogelsoorten komen frequent op bezoek als ook allerlei insecten zoals bvb libelles. Bij een zwembad is dat niet natuurlijk.
Klopt toch niet helemaal hoor, wij hebben hier al een slang in een zwembad gehad, kijk ik regelmatig naar de zwaluwen die tijdens hun vlucht wat drinken uit het bad en ik heb landingsbanen moeten tekenen op het terras, voor de wespen die af en aan vliegen, om te komen drinken.
Ook onze katten en die uit de buurt, liggen op hun buik om uit het bad te drinken.
my bad, bedankt voor de correctie. Maar dat zal dan wel niet zijn met een rolluik erover zeker? Allez ik hoor toch veel mensen die voor een zwembad gaan dat er een rolluik over ligt om de temperatuur zo goed mogelijk te houden.
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
Just, gij zit in zonniger oorden zeker? :)
 

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Berichten
188
Waarderingsscore
5
Punten
18
zonniger oorden waar een zwemvijver geen optie is misschien? :)
Al hoeft voor mij niet altijd de zon te schijnen. Ik vind het heerlijk de natuur te zien in zijn verschillende uitzichten.

Trouwens geeft een grijze doek geen groen kleur water als uitzicht of is dat blauw?
Ik vermoed bij upflow dat dit het principe is dat men gebruikt in de hybride zwembaden of welke naam je er ook op plakt? :)
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
Welke/hoeveel vissen heb jij? Wij hebben momenteel 3x blauwwinde en 3x goudwinde en we overwegen om er nog 3 regenboogwindes bij te plaatsen.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
5 goudwindes, that's it. Die schijten al genoeg in mijn vijver. We zijn gestart met 10. Na 2 dagen schoten er nog 4 van over. Na 1 week nog 2.
Naar de winkel geweest en daar hadden ze die problemen nog gehoord over die "batch" vissen. Dus 8 nieuwe gekregen. Van die 8 zwommen er 4 op hunne rug binnen de week... Een vis die rugslag zwemt is niet goed zeggen ze...

Dan heb ik er voor de sport nog 4 bijgekocht om terug op 10 uit te komen, en toen kwam de reiger... Die is er met 5 gaan lopen. Normaal zeggen ze dat een reiger blijft komen tot alle vis gevangen is, maar ik denk dat onze vis niet lekker was :).
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
Haha lol, ik had verhalen van verdwijnende vissen ook al eerder gehoord van iemand hier in de buurt. Die hadden een aalskolver op bezoek gehad. Fingers crossed, maar hier in Maart dus 6 vissen erin, en nu zitten er nog altijd 6 in :)
 

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Berichten
188
Waarderingsscore
5
Punten
18
Ik vraag mij af als je nogal wilde kinderen hebt. Overleven die vissen zulke stress wel? ??
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Ik vraag mij af als je nogal wilde kinderen hebt. Overleven die vissen zulke stress wel? ??
wij denken dat dat mede de oorzaak is van de sterfte van de jonge vissen... Deze zijn het ondertussen gewoon en blijven gewoon zwemmen tss de kinderen :)
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Misschien je vissen kopen op de kermis.
Die beesten zijn al wat gewoon. :ROFLMAO:
 

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Berichten
188
Waarderingsscore
5
Punten
18
Wat ik mij afvraag is ik ben de technieken van up en downflow-filter aan het bekijken.
Geeft de ene meer helder proper water dan de andere of is de keuze van soort filter echt afhankelijk van de omgeving?

Hoe zit het als er kinderen in spelen en die plassen in de vijver. Gaat de natuurlijke filtering dit kunnen filteren?
Ik lees dat bij downfilter de filterbak wel eens kan dichtslippen. Iemand daar al ervaring mee?

Er is ook spraken van periodiek bij overmatig algen om UV/Fosfaat filter te gebruiken om dit te verminderen.
Is dit echt een must? Misschien bij warmer weer of kan je dat oplossen door je filterbak groter te maken en meer planten te voorzien?

Ik zie ook vaak bij zwemvijver foto's dat deze meestal groen water kleur hebben.
Wil dit zeggen dat je zwemvijver nooit helder blauw water heeft of is dit gewoon om mensen er van bewust te maken dat het groen kan worden? :)
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
Zoals ik het snap: de kleur van het water heeft te maken met de lichtinval, de kleur van de folie, en het feit dat er daar water tussen zit. Dus Grijs + Water = Groen, Zwart + Water = kweet niet echt hoe dat te omschrijven. Wat je sowieso hebt, ook al laat je er een robot in poetsen, na een tijdje heb je een soort van aanslag. Dus je kleur evolueert dan nog. Bij ons (zwarte polyester) hebben we nu zo al meer groenig water dan toen hij "nieuw" was.

Veel vijvers in de boekskes hebben een grijze folie/liner/polyester. Grijs is heel knap op foto's omdat je dan heel mooi groen water hebt. Wat dan misschien meer de look/vibe heeft van een zwembad. Een beetje zoals hier denk ik:

1655903879597.png

Qua kinderen die plassen in de vijver: hier zitten ze int 3e en 4e leerjaar en weten ze waar het toilet is :p Moesten ze nu nog kleiner geweest zijn en er eens pipi in gedaan hebben, dan denk ik dat dat wel meevalt op zo'n hoeveelheid water :). Zo lang ze maar niet elke morgen als eerste klusje van de dag op den boord gaan staan en de broek omlaag steken :)

Hier voorlopig geen UV lampen... Algen zijn er, maar zijn onder controle. Maar daar zal elke vijver wel anders zijn... En bij ons is de plantenfilter in zijn eerste jaar wat misschien ook een impact heeft. Wat ik wel hoorde tijdens mijn zoektocht: begin eenvoudig. UV lampen en chemische toeters en bellen zeker niet preventief gaan gebruiken.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan