• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Een buitenzwembad, welke materialen, wat zijn de mogelijkheden?

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Berichten
188
Waarderingsscore
5
Punten
18
Ik zou graag een buitenzwembad plaatsen in mijn tuin.
Met een beperkt budget maar ik wil ook graag de minder arbeid intensieve werken zelf doen.

Wat zijn de beste methodes?
Beton
Beton plaat en beton blokken metsen (zoals men vroeger deed) + isolatie doek + liner
Beton plaat en Polystyreen blokken die je dan opvult met beton (hogere isolatie waarden beweerd men) + isolatie doek + liner
Een kuip maar dat lijkt mij de duurste methode?

Welke diepte heb je nodig in zo een plons bad? uiteindelijk hoe dieper hoe meer energie je er moet insteken om het op te warmen.
Ik heb in het zuiden van Frankrijk in zwembaden gezwommen van 1m40 diepte wat op zich ook ok is en sneller opwarmt denk ik?
Ik denk wel aan lengte van 10m en 3,5m breedte. Om paar baantjes te kunnen trekken lijkt me 10m toch minimum. :)

Graag jullie expertise meningen en eventueel tips en tricks.
Bedankt alvast.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Bacteriën doen het niet per se slechter bij hogere temperatuur, vooral de mesofiele bacteriën hebben graag een temperatuur die wat hoger is, met een optimum rond 35°C. De meeste voor de mens pathogene bacteriën vallen in die categorie, niet te verwonderen aangezien ±37°C onze temperatuur is.
Ik zou daar toch mee opletten bij warmere watertemperaturen, want je wil geen kweek van E. coli, Salmonella of parasieten zoals Giardia, Cryptosporidium ... in het water.

Nitrificatie van ammonium naar nitraat gaat in 2 fasen: eerst een oxidatie van ammonium naar nitriet en dan van nitriet naar nitraat. Ammonium-oxiderende bacteriën werken beter bij hogere temperatuur (boven de 30 °C) dan nitriet-oxiderende bacteriën. Bij hogere temperatuur krijg je een opstapeling van nitriet. Nitriet wil je niet, dat is in hogere concentraties giftig voor vissen en ook voor mensen, vooral kleine kinderen zijn daar gevoelig aan (blauwziekte, een van de redenen waarom men flessenwater aanraad voor papflessen en baby's).
 

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Berichten
188
Waarderingsscore
5
Punten
18
Bacteriën doen het niet per se slechter bij hogere temperatuur, vooral de mesofiele bacteriën hebben graag een temperatuur die wat hoger is, met een optimum rond 35°C. De meeste voor de mens pathogene bacteriën vallen in die categorie, niet te verwonderen aangezien ±37°C onze temperatuur is.
Ik zou daar toch mee opletten bij warmere watertemperaturen, want je wil geen kweek van E. coli, Salmonella of parasieten zoals Giardia, Cryptosporidium ... in het water.

Nitrificatie van ammonium naar nitraat gaat in 2 fasen: eerst een oxidatie van ammonium naar nitriet en dan van nitriet naar nitraat. Ammonium-oxiderende bacteriën werken beter bij hogere temperatuur (boven de 30 °C) dan nitriet-oxiderende bacteriën. Bij hogere temperatuur krijg je een opstapeling van nitriet. Nitriet wil je niet, dat is in hogere concentraties giftig voor vissen en ook voor mensen, vooral kleine kinderen zijn daar gevoelig aan (blauwziekte, een van de redenen waarom men flessenwater aanraad voor papflessen en baby's).
@fido
Ik denk dat niemand zijn zwemvijver op 35°C gaat zetten.
Eerder periodiek bij warmere dagen hoogstens pieken naar 30°C zit er soms wel in vermoed ik.
Je warmt je water op tot 27 a 28°C in de zomer en je krijgt eens een extreme hitte op een week dan kan ik moeilijk geloven dat je temperatuur in het water op 27 a 28°C blijft dat piekt toch even naar omhoog zou ik denken?

37 a 40°C zijn meer temperaturen voor Jacuzzi liefhebbers denk ik? :)
Ik heb vaak in de zee gezwommen met temperaturen van 19 a 20°C.
Al zwemmend te doen maar niet te lang stilstaan wel of zo een wetsuit aandoen dat is ook een optie.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Ik heb dat evenwicht geleerd in een aquarium.
Daar heb je uiteraard dezelfde cycli van nitriet en nitraat.

Mijn ervaring: als je last hebt met algen, zorg dan voor wat snelgroeiende planten, (en dus ook als je veel voer in je water gooit voor de vissen), en haal de overschotten er regelmatig uit. Op die manier haal je terug 'voedsel' voor algen weg.

Tweede punt: het duurt een tijdje eer alles mooi gestabiliseerd is. Het eerste jaar is het normaal dat je wat sukkelt met algen, ph etc. Begin dan niet om er alle mogelijke dingen als ph correctors, extra mest etc in de doen, dan maakt de lijdensweg alleen langer. Enkel overschotten aan planten, invallende bladeren en algenwieren verwijderen.
En wat de filter betreft: een gezonde mate van luiheid is juist goed. Ook in je filter zitten veel bacterien die je bij een reinigingsbeurt stress geeft (zeker als je dat gaat uitspoelen met koud kraanwater dat bovendien nog chloor bevat).
In mijn aquarium moet ik nu na 3 jaar geen enkele alg van het glas krabben, dat was in het begin wel anders.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Bacteriën doen het niet per se slechter bij hogere temperatuur, vooral de mesofiele bacteriën hebben graag een temperatuur die wat hoger is, met een optimum rond 35°C. De meeste voor de mens pathogene bacteriën vallen in die categorie, niet te verwonderen aangezien ±37°C onze temperatuur is.
Ik zou daar toch mee opletten bij warmere watertemperaturen, want je wil geen kweek van E. coli, Salmonella of parasieten zoals Giardia, Cryptosporidium ... in het water.

Nitrificatie van ammonium naar nitraat gaat in 2 fasen: eerst een oxidatie van ammonium naar nitriet en dan van nitriet naar nitraat. Ammonium-oxiderende bacteriën werken beter bij hogere temperatuur (boven de 30 °C) dan nitriet-oxiderende bacteriën. Bij hogere temperatuur krijg je een opstapeling van nitriet. Nitriet wil je niet, dat is in hogere concentraties giftig voor vissen en ook voor mensen, vooral kleine kinderen zijn daar gevoelig aan (blauwziekte, een van de redenen waarom men flessenwater aanraad voor papflessen en baby's).
@fido
Ik denk dat niemand zijn zwemvijver op 35°C gaat zetten.
Eerder periodiek bij warmere dagen hoogstens pieken naar 30°C zit er soms wel in vermoed ik.
Je warmt je water op tot 27 a 28°C in de zomer en je krijgt eens een extreme hitte op een week dan kan ik moeilijk geloven dat je temperatuur in het water op 27 a 28°C blijft dat piekt toch even naar omhoog zou ik denken?

37 a 40°C zijn meer temperaturen voor Jacuzzi liefhebbers denk ik? :)
Ik heb vaak in de zee gezwommen met temperaturen van 19 a 20°C.
Al zwemmend te doen maar niet te lang stilstaan wel of zo een wetsuit aandoen dat is ook een optie.
Man, man, man en dat na 2 jaar covid, het gaat ook niet over 35°C, het gaat over de curve: groei in functie van temperatuur.
Voor de mesofiele (meeste van de ziekteverwekkende) bacteriën. Het is niet voor niets dat men in verwarmd zwembadwater vaak chloor doet of een andere oplossing voorziet.
1656345797811.png
1656345842758.png
 

PleXs

Lid
Lid geworden
8 sep 2009
Berichten
188
Waarderingsscore
5
Punten
18
@fido Sorry ik ken niet veel van die bacteriën en toestanden af.. niet mijn specialiteit. Maar ik kom het wel graag te weten.

Eigenlijk wat je nu zegt is onrechtstreeks dat je beter een zwemvijver niet opwarmt anders loop je het risico in de ideale zone terecht te komen met bacteriën die mensen (ernstig)ziek kan maken?

Terwijl dit wel vaak gedaan word tot 26°C. Stel dan je zit met een hittegolf welk tegenwoordig wel vaak kan gebeuren. Je water temperatuur stijgt met 1°C per dag..

Dan zou ik snel de conclusie trekken wanneer je graag warm zwemt, bouw je beter een zwembad met zoutelektrolyse?
Dan spreken we nog niet over de iets koudere periodes in het voorjaar. In het voorjaar zou je met klassiek zwembad makkelijk kunnen bij opwarmen tot 26°C met een zwemvijver raad men dit af.

De zwemperiodes zullen aanzienlijk korter zijn in België met een zwemvijver of je moet met wetsuites en toestanden beginnen.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
@PleXs, ja ik denk dat je begint te volgen. De microben in vijvers, ook die men verkoopt om het de microbiologie op te krikken, zijn psychrofiel. Zoals Luk vertelde, die hebben het niet graag warm en gaan niet werken in een verwarmde vijver. Andere bacteriën, ook die die je niet wil, doen het wel goed in een verwarmde vijver.
Als je wat interesse hebt in de biologie en het levende karakter van het water, zou ik voor een vijver gaan. Wil je in clean warm water zitten, doe dan het zwembad.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan