• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

eco halogeen lampjes steeds na enkele dagen kapot

JensVB

Nieuw Lid
Lid geworden
3 nov 2011
Berichten
58
Waarderingsscore
1
Punten
8
Hallo,



Bij het vervangen van een aantal kapotte halogeen lampjes, gaan de nieuwe steeds na een aantal dagen stuk (niet allemaal, maar toch veel).



Situatie:

- activeren dmv. sensoren (traphal van het appartement)

1 circuit bestaande uit:

- 4 halogeen spots: vroeger 4 x 120W, nu 4 x 80W (ecoHalogeen; springen telkens een aantal kapot)

- 4 spaarlampen 10~20 W



Vroeger werkte dit perfect, door ouderdom gingen 2 120W lampen kapot. Die wilde ik allemaal vervangen door een aantal minder verbruikende lampen, maar sommige van die lampen springen na een aantal dagen stuk. (Ondertussen allemaal al eens opnieuw vervangen en terug enkele stuk)



De halogeen lampen zitten in een sokkel waar een glaasje boven wordt geplaatst. Ik heb de indruk dat bij de lampen waar ik dit glaasje weglaat, de lampen blijven werken, al geldt dit niet voor allemaal.



Iemand enig idee waar ik in de fout ga?



Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Ik merkte een vergelijkbare (gelukkig niet zo extreme) situatie wanneer we hier met halogeen-"gloeilampen" in onze luster werkten: Ondanks men opgeeft dat ze dubbel zo lang zouden moeten mee gaan dan een normale gloeilamp, gingen ze alles behalve lang mee...



Aangezien je zegt dat de lampen wel blijven werken als je het glaasje er niet boven plaatst, vermoed ik dat die eco-halogeen lampen zodanig extreem zijn gemaakt dat ze veel minder tegen hitte kunnen.

Dat zou ook kunnen verklaren waarom die halogeen-gloeilampen hier zo snel stuk gaan, aangezien dit niet meer of minder is dan een klein halogeen lampje opgesloten in een glazen stolpje.



Bij onze inbouwspotjes hebben we dit veel minder, maar we merken toch ook dat de nieuwste spotjes minder lang mee gaan dan de iets minder licht-efficiënte met iets hoger vermogen die ze vervingen...



Wij hebben het probleem voorlopig opgelost door spaarlampen in de luster te steken en goedkope LED-spotjes te gebruiken waar lichtwarmte en hoge lichtopbrengst minder belangrijk zijn.

Alle verlichting in onze salon wordt in de loop van dit jaar vervangen door pendels met lampkappen, zodat we volledig gebruik kunnen maken van het enige type courant verkrijgbare, energiebesparende lampen die we uit ervaring vertrouwen: spaarlampen.



Jammer genoeg kunnen spaarlampen niet zo goed tegen veel aan- en uitschakelen en kunnen ze ook niet gedimd worden.

Veel aan- en uitschakelen is gelukkig niet van toepassing in de salon, in bvb de badkamer en berging behouden we halogeen, aangezien de lichten daar toch aanzienlijk minder lang aan 1 stuk branden (en dus zo warm niet worden), maar wel in verhouding veel aan- en uitgeschakeld worden...

Het dimmen gaan wij oplossen door te werken met meerdere "zwakke" lampen in 2 ongelijke kringen, zodat we kunnen kiezen tussen een beetje licht (enkel een lamp boven de salontafel), redelijk wat licht (4 lampen die meer richting de hoeken hangen) of volle bak (alles aan).



Isabelle
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
eco en halogeen samen ... ?



is dus normaal, als ze niet veel mogen verbruiken ... dan kunnen ze niet lang branden :!:
 

JensVB

Nieuw Lid
Lid geworden
3 nov 2011
Berichten
58
Waarderingsscore
1
Punten
8
Dat deze twee moeilijk samen gaan begrijp ik ook ;-), maar een aantal dagen lijkt me wel heel kort.



Iemand een idee?

Het verschil in Watt tussen de verschillende lampen was vroeger nog veel groter en toe ging het wel, dus daar kan het volgens mij ook niet aan liggen.

Ik heb die dingen geplaatst door ze met keukenrol vast te nemen, zou het hier aan kunnen liggen?



Groeten
 

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
1.661
Waarderingsscore
371
Punten
83
heb je zonnepanelen?

Misschien gevoeliger voor hogere spanning, hier gaat op mooie dagen het stroomnet van 230volt naar 248volt, niet alle lampjes en toestellen zijn daar even blij mee...
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
knessel: Moest ik u zijn zou ik dan toch eens de leverancier/plaatser van de omvormer(s) aan zijn oren trekken. Er zijn tegenwoordig veel toestellen die volgens specificatie tot 250V mogen hebben, maar de meesten zijn nog altijd op 220-240V gespecifieerd...



Zonnepanelen plaatsen om minder (al dan niet vervuilende) kostbare net-energie te verbruiken, combineren met een intern stroomnet dat veel toestellen vroegtijdig doet sneuvelen (die na een eventuele periode van hoger verbruik uiteindelijk moeten verwerkt worden) klinkt in mijn oren noch economisch, noch ecologisch erg logisch...



Hier hebben we geen permanente voltmeter of zo in de kast hangen, maar we hebben ook geen zonnepanelen. De paar keren dat ik hier eens spanning moest meten kwam ik uit op een dikke 230V. Meer moet dat zeker niet zijn...



Isabelle
 

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
1.661
Waarderingsscore
371
Punten
83
blijkbaar hanteert men op het net een afwijking tot 10% toegelaten,; 230 V * 1,1 = 253 Volt. Het oplopen van de spanning heeft blijkbaar te maken met de lamentabele staat van het laagspanningsnet in Belgie. Als je schiet, schiet op de juiste hé :?:. Ik probeer ook maar mee te denken met de vraag van de vraagsteller...
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
klopt, maar ook 230 x 0.9 is mogelijk !
 
Lid geworden
24 sep 2009
Berichten
1.165
Waarderingsscore
0
Punten
0
de "eco" spaarlampen met halogeen springen 10x rapper dan oude conventionele lampen met wolframdraad.

Zo 'eco' zijn ze dus niet, integendeel. Is volkomen normaal, is bij iedereen net hetzelfde.

Koop gewone lampen of halogeenlampen op lage spanning (12v), of LED.
 
Lid geworden
6 dec 2009
Berichten
545
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat die eco lampen vlug springen heb ik ook al dikwijls gezien en ondervonden. Of ze springen na 2 dagen of blijven goed. Gewone lampen e14 en E27 zijn niet meer te verkrijgen met gloeidraad enkel met die halogeenlamp.
 
Lid geworden
24 sep 2009
Berichten
1.165
Waarderingsscore
0
Punten
0
dat is niet waar hoor, E27 tem 60W met gewone gloeidraad zijn zeer makkelijk te verkrijgen. Ik heb er afgelopen week nog 6 gekocht voor in de kelder (en er lagen er zeker nog 50 in het rek).

Boven de 60W zal moeilijker te vinden zijn in België, maar eenmaal de grens over, geen probleem.
 
Lid geworden
6 dec 2009
Berichten
545
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij cebeo (groothandel) zijn deze niet meer te verkrijgen de standaard E27 lampen. Wat de lokale winkelier in voorraad heeft is zijn oude stock
 
Lid geworden
24 sep 2009
Berichten
1.165
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb zopas even op de netstore van rexel gekeken (grootste groothandelaar, met tientallen vestigingen in België alleen). ze hebben er nog 306 op voorraad, enkel van dit merk en type.

Nogmaals, tot 60W geen probleem, vanaf 60W is het 1 min langer zoeken.





CENTRA A T FR 60W 230V E27 FS1

4156.jpg



[TD="width: 50%"]
ReXeL Productcode:OSRCEN60FREan13 nr:4050300010892Referentie lev.:4050300010892Extra info:4050300010892Merknaam:OSRAMSerienaam:Uitgebreide omschr.:GLOEILAMP CENTRA 60W E27 230V MATStandaard verkoopseenheid:PStock NetStore:105Stock ReXeL:306Bruto prijs:Uw prijs:Uw artikelcode:
[TD="class: IBSOutput"]
ERP code:E140812


3,00 €




1,95 €


[/TD]








[/TD]

Bijkomende informatie


[TD="class: IBSPageTitleDivider, width: 100%, bgcolor: #C2C2C2, colspan: 4"]
.Eenheid Naam Uw

Prijs €
AantalP 1 stuk 1,95
(Beschikbaar per veelvoud van 1)



[TR="class: IBSListRow1, bgcolor: #F9F9F9"]



[/TD]

[TD="class: IBSListCell, colspan: 3"]


[TD="class: IBSTableFooter, bgcolor: #A5A5A5, colspan: 4"][/TD]



[/TD]

[/TD]

[/TR]


[TD="colspan: 2"]



[TD="class: IBSHeaderCell, bgcolor: #A5A5A5, colspan: 2"]Dit product vervangt
OSRCENAT60FR CENTRA A FR 60W E27 23



[TR="class: IBSListRow1, bgcolor: #F9F9F9"]




[TD="class: IBSTableFooter, bgcolor: #A5A5A5, colspan: 2"][/TD]



[/TD]

[/TR]

 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan