E-peil en zonnepanelen

Lid geworden
30 mrt 2017
Waarderingsscore
1
Punten
18
Dat klinkt allemaal goed maar als ik met mijn oorspronkelijke berekening maar op E49 zat met al die zonnepanelen op men dak dan vrees ik dat ik niet in de buurt van E30 of 20 ga geraken.
Ben wel benieuwd dus ik hou jullie op de hoogte 

Lid geworden
1 dec 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
Woubeir zei:
Bouwknopen: methode B vertrekt wel van EPB-aanvaarde bouwknopen en die heb je alleen als die aan een aantal voorwaarden voldoen. Als je architect daar niet op gelet heeft (en dat zou ik schandalig vinden), zijn er misschien ook niet-EPB-aanvaarde bouwknopen en in dat geval kan methode B niet gebruikt worden.H

Bij bouwknopen optie B worden de bouwknopen nagezien, de niet EPB aanvaarde bouwknopen worden dan berekend, hetzij in detail hetzij volgens de vereenvoudigde berekening. Methode B kan dus altijd gebruikt gebruikt. Het vraagt wel rekenwerk van je EPB verslaggever, dus nazien wat in de overeenkomst staat ( optie B of C ).

Bij EPB is het niet alleen van belang om goede isolatie en goede technieken te hebben, je moet dit ook kunnen 'bewijzen' en zoveel als mogelijk in detail ingeven in de EPB software.
begin dus eerst met je E-peil te optimaliseren.
Bouwknopen optie B
Correcte materialen ingeven
Ramen in detail ingeven ( Uw per raam )
Beschaduwing en opengaande delen ingeven om oververhitting ( en ook E-peil) te doen dalen
Perimeter van vloer op volle grond
Leidinglengtes warm water in detail
Blowerdoortest

En zie dan waar je op uitkomt. 
Beslissing voor PV panelen kan inderdaad ook beïnvloed worden door de mogelijke premies ; af te wegen tov installatiekost

Lid geworden
30 mrt 2017
Waarderingsscore
1
Punten
18
De berekening van de EPB man is klaar, dit is wat hij uitkomt:

Nu is het resultaat met 4000 WP , 20 ° helling en 0° ligging tov zuid : K30-E43 – NE63

Na inregelen ventilatie in balans : Toevoer en afvoer elk 350 m³/h : E35 : BEWIJS NODIG

Na blowerdoor : < 4 ipv 12 : E –9
<3 ipv 12 : E – 11

Zonnepanelen 5000 ipv 4000 : E - 5
5500 ipv 4000 : E –7

Dus het lijkt me dat we wel tot E20 moeten kunnen geraken. Hij heeft methode B gebruikt voor de bouwknopen.
Wat denken jullie ervan?

Woubeir

Gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
164
Punten
63
Dimitri Theocharidis zei:
De berekening van de EPB man is klaar, dit is wat hij uitkomt: Nu is het resultaat met 4000 WP , 20 ° helling en 0° ligging tov zuid : K30-E43 – NE63 Na inregelen ventilatie in balans : Toevoer en afvoer elk 350 m³/h : E35 : BEWIJS NODIG Na blowerdoor : < 4 ipv 12 : E –9 <3 ipv 12 : E – 11 Zonnepanelen 5000 ipv 4000 : E - 5 5500 ipv 4000 : E –7 Dus het lijkt me dat we wel tot E20 moeten kunnen geraken. Hij heeft methode B gebruikt voor de bouwknopen. Wat denken jullie ervan?

Dus E43 met 4000Wp aan zonnepanelen. Laat de berekening eens doen zonderder zonnepanelen ? En inregelen van de ventilatie vind ik persoonlijk een must en een Blowerdoor kost maar enkele honderden €'s dus daarvoor moet je ook niet laten.

Lid geworden
30 mrt 2017
Waarderingsscore
1
Punten
18
Waarom een berekening zonder panelen? Die zijn toch zo goed als verplicht dus we zullen ze toch moeten nemen.

Woubeir

Gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
164
Punten
63
Dat is het hem net: ze zijn niet verplicht. Het E-peil zonder is wel strenger, maar als je de ventilatie laat inregelen en een Blowerdoor doet raak je daar misschien al zonder geld te moeten spenderen aan zonnepanelen en alle kosten die daar dan nog kunnen bijkomen.

Lid geworden
1 dec 2014
Waarderingsscore
0
Punten
0
PV panelen inderdaad NIET verplicht.

Met je 4000 Wp kom je aan E -9. Zonder die PV panelen zul je dan ook wel de norm halen.
Kleine moeite om je resultaat te geven zonder PV , en om het aantal te berekenen om aan E20 te komen
Zeker blowerdoor laten uitvoeren, voor die prijs kun je geen PV paneel leggen en zoals je zelf ziet krijg je een grote daling van je E-peil.

balansventilatie is een evidentie. Het zou een schande zijn als het systeem niet in balans word afgeregeld én het niet correct wordt gerapporteerd in de EPB.

Lid geworden
30 mrt 2017
Waarderingsscore
1
Punten
18
Dan zou ik zonder panelen ook aan E45 moeten geraken. Aan de ene kant zou dat heel fijn zijn gezien we dan de som die we gebudgetteerd hadden voor de panelen ergens anders kunnen gebruiken.
Aan de andere kant kan ik wel panelen leggen wat sowieso een goede investering is op lange termijn en dan ook aan de subsidies geraken waardoor de investering zo klein mogelijk blijft.
Blijkbaar 5 jaar geen KI dan, wat tellen ze meestal voor een KI? 600-700€?

Woubeir

Gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
164
Punten
63
Pas op, je hebt nog altijd geen E-peil van 20; alleen een indicatie van hoe je er aan zou kunnen raken. Als je daar om één of andere reden niet aanraakt: geen premie en 'maar' 50% korting op de onroerende voorheffing. Daarentegen, als je 5500 Wp aan panelen legt aan 1,25 €/Watt, geeft dat € 6875. Komt daar nog een driefasige aansluiting bij (ik veronderstel even dat je omvormer ook 5500 Watt is), capaciteitstarief, prosumententax, ...

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.353
Punten
113
In een groepsaankoop kom je op 1,05 € per Wp en met 5500 Wp kom je met een 4,2 kVA omvormer perfect toe om 5300kWh per jaar te produceren. Maar 5MWh is wel verschrikkelijk veel om te verbruiken als je niet elektrisch verwarmt of sww maakt.

Zo’n installatie verdien je op een jaar of 8 terug (een tweede omvormer halverwege al meegerekend). Als je daar 5 jaar de helft van je KI kan bijrekenen is dat nog wat sneller. Goeie investering dus. En er zal normaal geen 5kWp nodig zijn om verbruik te dekken en E20 te halen, dus nog wat interessanter.

Gewoon laten berekenen dus. En dan zien wat het kost vswat het opbrengt. Ook eens oriëntatie bekijken, als die niet goed is moeten er meer panelen op (niet noodzakelijk met zwaardere omvormer)

Een KI van 700 voor een nieuwbouw? Zal dan toch niet al te groot mogen zijn. 700 te betalen (1400 KI) kan ik al beter geloven. Ik heb een oud huis en mijn (geïndexeerd) KI is al 1700.

Woubeir

Gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
164
Punten
63
D I Y schreef:

... 700 te betalen (1400 KI) kan ik al beter geloven...

Dat begrijp ik precies niet. 1400 KI en 700 OV ? Waar dan ?

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.353
Punten
113
Woubeir zei:
D I Y schreef:

... 700 te betalen (1400 KI) kan ik al beter geloven...

Dat begrijp ik precies niet. 1400 KI en 700 OV ? Waar dan ?

ik betaal aan OV ongeveer de  helft van het geïndexeerd KI.

2,5% op geïndexeerd KI voor het gewest
daarbij 3,55 keer die 2,5% aan de province
en daarbij ook nog eens 18 keer die 2,5% aan de gemeente

en dan nog een kleine korting er weer af voor de twee kinderen

dat kan afhankelijk van de gemeente en uw situatie dus wel wat schelen, maar de meeste gemeenten rekenen goed door. Vooral in W-VL gemeentes liggen de opcentiemen heel hoog (omdat de KI's daar gemiddeld veel lager zijn voor zelfde type huis moet de gemeente hogere opcentiemen rekenen om voldoende absolute bedragen binnen te halen voor hun werking). In andere regio's zal het misschien wat onder de helft liggen. Gemiddeld in VL factor 14 (1400 opcentiemen).

Lid geworden
30 mrt 2017
Waarderingsscore
1
Punten
18
Ik heb geen idee wat een KI gaat kosten voor een nieuwbouw, het is de eerste keer dat ik eigenaar wordt van een woning. Het is een nieuwbouw van 200m2 met een kelder van 100m2, geen idee of dat meetelt? Te hoe hoger de KI, hoe interessanter de premie wordt hé

Qua verbruik tje dat is ook een vraagteken, in ons huurappartement zaten we op 1500kWh per jaar.
Dat zal in een woning wel meer worden maar hoeveel dat zou ik moeten weten. Desnoods moeten we wanneer we er gaan inwonen de eerste maanden het verbruik goed bijhouden en op basis daarvan een beslissing nemen.
Hoe lang heb je de tijd om een EPB aangifte te doen?

Woubeir

Gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
164
Punten
63
D I Y zei:
en dan nog een kleine korting er weer af voor de twee kinderen

wat je klein noemt: iets meer dan € 150. 

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
Wij woonden er reeds 10 maanden maar blowerdoor was pas 3 maand nadat we er woonden uitgevoerd..

Bovenaan